2025-02-14, 20:41
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnSoftPotatis
Hans förnamn var tidigare Jonas och efternamnet var Simon (eller Símon tydligen).
2017 ska han ha bytt till Rickard (som var hans mellannamn) och Andersson, som är faderns tidigare efternamn.
Nästan rätt! Simón.
Citera
2025-02-14, 20:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av -Nigger-
Nu står det att RA var på skolan 5 timmar innan dådet skedde.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dRQ7BX/rickard-andersson-kom-till-skolan-fem-timmar-fore-skjutningen

Låter väldigt märkligt att han skulle sitta och trycka på skolan i 5 timmar innan han börjar skjuta. Måste vara den första skolskytten i historien som väntar så länge?

Varför kan de aldrig tala om varifrån uppgifterna kommer?
Ett nytt vittnesmål? Fångades han på kamera på bussen?
Citera
2025-02-14, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JSpun
Det börjar bli mycket sympati inlägg för GM..

Jag ska ändå vara ärlig. Jag har ADHD, Borderline... varit självisolerad i 9 år; ifrån jobb, utbildning, vänner, mycket familj. Får hjälp från soc, i samband med svåra saker - via psykiatrin.

Jag har blivit bemött 'orättvist', i flera svårigheter gällande soc, ekonomin i det - psykiatrin. Om och om igen.

Psykiatrin är INTE bra i Sverige. Det tar fan evigheter att bara bli förstådd, och sen ens få hjälp. Psykiatriker lever inte, som deras patienter gör. Dom erhåller noll förstående.

Jag kan bli VÄLDIGT ILKSEN i vad jag ser i orättvisor, och oförstående - med både soc och psykiatrin.

MEN. Jag skulle ALDRIG SKADA oskyldiga människor - som GM gjorde.

Min släktning som har austism förstår INTE GM.

KOM med mer realistiska inlägg snälla.

Det finns två aspekter som är relevanta. RAs bakgrund och det avskyvärda dådet han utfört. Jag tror det flesta bara försöker förstå hur sånt här kan hända. Någon som fått den hjälp han behöver med sin autism kanske inte fullt förstår den situation som RA befanns sig i med sin autism? Det är därför vi diskuterar de olika aspekterna. Att försöka förstå vad som kan leda fram till att somliga begår sådana här handlingar mot andra människor. Jag tror alla har ett behov av att förstå det pusslet. Men fullständigt kan nog ingen förstå det.
Citera
2025-02-14, 20:47
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kortisol
Du borde nog ge dig ut i verkligheten lite mer. Vet du vilka resurser många sitter på? Ett telefonsamtal bort. En anledning till att vi svennar börjar känna oss lite pressade.

Vilken verklighet pratar du om?

Den "verklighet" som du pratar om som handlar om att Rickard Andrssons föräldrar inte vågar ge sig till känna för att offrens familjer sitter på "värsta våldskapitalet"?

Gängkriminaliteten måste bekämpas, men att dra ner samtliga offer i samma kvarn, det är konspiratoriskt tänk.
Citera
2025-02-14, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirPryce
DV=Daglig Verksamhet https://kunskapsguiden.se/omraden-och-teman/funktionshinder/daglig-verksamhet-enligt-lss/om-daglig-verksamhet/

Tack.
Citat:
Ursprungligen postat av Benka60
Han startade inte brandlarmet för att få ut folk. Det utlöstes av rökgranaten.
Tror du att folk som har låst in sig för skottlossning rusar ut pga brandlarmet.
Vilken hund är det du hänvisar till. Tidigare hade han hand om föräldrarnas Lagotto. Men har inte haft kontakt med föräldrarna på fler månader enligt vad som skrivits i tråden.
Läste precis att han kom hela 5 timmar innan skjutningen och åkte på en fullsatt buss. Det blir bara sjukare och sjukare att få grepp om honom.

Uppenbart var inte specifikt invandrare målet då det vore lätt för honom att mörda invandrare på väg till jobb och skola om det var rusningstrafik. Däremot så höjer det för att medelålders människor var måltavlor i sig och att somliga kanske mer råkade hamna I skottlinjen. Alternativt att svenskar inte alls var måltavlor även om att skjuta på en buss bör vara besvärligt om man vill se till så att man inte riskerar att tas levandes.

Gissningsvis har han suttit vaken hela natten och planerat det hela. Men jag som äldre kan knappt gå rakt trots att jag äter ritalin när jag är vaken för att plugga (jag somnar på ritalin också så det gör kanske inte skillnad för sömnen alls).

Kan han ha varit vaken i flera dygn? Hur känner ni andra äldre er om ni är vakna? Jag menar man blir sliten som man aldrig blev som barn, tonåring och ung.

Själv har jag varit vaken dygnet runt sedan i höstas och iallafall i två månader utan att bli knäpp men jag sover var och varannan natt så det kanske inte påverkar mer normalt sett än att man känner sig slut som människa.

Brukar gärningsmän strunta i att sova innan de begår attentat? Han ska ha varit vaken på nätter och sovit på dagarna så att vara iväg vid sju känns inte troligt om han sovit innan.

Har någon granskat scheman ordentligt för den dagen?
Citera
2025-02-14, 20:49
Medlem
Citat:

Xavier, 20, säger att han tog bussen samma tidpunkt som skytten den morgonen

Kan det vara från han som tog samma buss?
Citera
2025-02-14, 20:50
Medlem
Citat:
Antagligen kamera då inga på bussen lagt märke till honom. I en fullsatt buss ståendes med tre vapen. Killen levde som ett spöke.
Citera
KomissarieBecks avatar

Moderatormeddelande

Postat av KomissarieBeck 2025-02-14, 20:51
Moderator
Mängder av Trams/OT raderat samt varningar utdelade. Dags för samtliga användare och fokusera på ämnet. Autismtolkningar,läkarvetenskap,rättssystemet,släk tforskning och annat som inte hör tråden till belönas med varning.//Moderator
2025-02-14, 20:52
Medlem
Tror du att alla som var på begravningen idag av han som skulle gifta sig bara är "snälla" människor?
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Vilken verklighet pratar du om?

Den "verklighet" som du pratar om som handlar om att Rickard Andrssons föräldrar inte vågar ge sig till känna för att offrens familjer sitter på "värsta våldskapitalet"?

Gängkriminaliteten måste bekämpas, men att dra ner samtliga offer i samma kvarn, det är konspiratoriskt tänk.
Citera
2025-02-14, 20:52
Medlem
Kantarelllers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
Det är inte omöjligt att kontot är hans. Skapat 2018 och gick på Risbergska men man får inte fram något mer.
Nja, jag har för mig att han bytte namn 2017. Konstigt då om han skulle använda sitt gamla namn när han skapade sitt konto 2018.
Citera
2025-02-14, 20:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av misstanksam

Vidare står det:

"Xavier, 20, säger att han tog bussen samma tidpunkt som skytten den morgonen.

– Var jag verkligen på samma buss som honom? Det känns sjukt att bara tänka på det, säger han.

Han säger att bussen var fullsatt just den morgonen och han och hans två vänner fick stå längst fram i gången, närmast chauffören."

Låter mer som att han fick informationen och kommenterade på det.
Citera
2025-02-14, 20:54
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av misstanksam

Polisen kan se vilken tid han blippade sitt busskort och/eller polisen har honom på övervakningsfilm från bussen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in