2025-02-14, 17:42
Avstängd
Elm17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SylviaPlath
Vi vet att han hade två diagnoser, men vilka är sekretessbelagt.

Min spåkula säger att det är aspbergers och parkinson.
Citera
2025-02-14, 17:46
Medlem
ncr04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JSpun
Mannen som köpte 'VAPENskåpet' ifrån GM:

'– Det första jag såg var vapenskåpet. Vi kom aldrig längre in än 1-1,5 meter. Men jag såg att det fanns en säng och ett skrivbord med en stationär dator. Samt 5-10 flyttlådor. Allt var nerplockat. Det såg verkligen ut som att han höll på att tömma lägenheten. Men några vapen såg jag inte. Jag kunde aldrig drömma om att han skulle ha några, berättar han.'

Va? Han köpte liksom ett vapenskåp............. Det finns inget som säger att någon 'behöver' ett vapenskåp för vapen - det är väl bara att lägga dom någonstans.

Haha.
Jag antar att du läste artikeln i Expressen? Originalartikeln från Frykdalsbygden hade en del mer "kraftfulla" kommentarer från köparen som kan förklara varför han "aldrig kunde drömma om att han skulle ha några vapen".

Citat:
Hur uppfattade du honom?

– Som apatisk, tafatt och tillbakadragen, en harmlös person som inte kom sig för något och som borde ha bott på ett boende med personal. Som en person som inte verkade kunna slå ihjäl ens en fluga, förklarar Anders.

Kändes mötet obehagligt?

– Han var skum i sättet och svarade enbart på tilltal, och hade lite äcklig blick men nej, jag var inte rädd, utan tyckte mest att han var en udda och underlig kuf.

...

– Nej, jag kunde aldrig drömma om att han hade vapen. Jag trodde att han var under vård och knappast skulle klara av att ta en jägarexamen, än mindre få en licens, berättar han.
https://www.fryksdalsbygden.se/2025/02/13/anders-ullstrom-fran-sunne-besokte-massmordaren-rickard-andersson-veckor-innan-dadet-2525e/
Citera
2025-02-14, 17:47
Medlem
Citat:
Jag ser inte någon som skuldbelägger ensamma personer med autism. De flesta av oss skuldbelägger samhället som inte gett en ensam kille med autism rätt stöd. Vi är intresserade av att förstå hur detta kunde hända, och hur samhället kan förhindra att det händer igen. RA:s funktionsvariation är inte oviktig i den ekvationen. Jag och många med mig tycker att samhället inte har tagit hänsyn till RA:s svårigheter när man fattat en rad myndighetsbeslut, och att dessa beslut kan ha bidragit till psykisk ohälsa hos RA – och till det fruktansvärda dådet.

Håller med dig. Det finns så mycket som är oklart.
Det är ett fruktansvärt dåd som personen gjort. Det är ingen som försvarar själva dådet.
Däremot är det viktigt att titta på vårt samhälle. Hur det faktiskt vård som behövs får ta plats.
Tidigare hade Sverige ett så kallat "Samhällskontrakt". Där man stöttade och tog hand om sjuka och "svaga" människor. Tyvärr infördes bl.a Psykiatrireformen som var avsedd att öka delaktighet och ge individuellt anpassat stöd och ledde i alltför många fall istället till ökat utanförskap, isolering och många onödigt tragiska människoöden.
Så mycket annat som också blivit så utarmat. 2008 utförsäkrade man i princip ALLA människor med sjukersättning. Även t.ex. de som har diagnosen svår Downs syndrom. De skulle helt plötsligt ut och söka alla förekommande arbeten på arbetsmarknaden.
Cancersjuka fick samma behandling. Många människor som tog självmord.
Vårt tidigare uppbyggda sjukförsäkringsystem blev helt nerkört. Spara in på de sjukaste för att "spara" pengar.
Sjukersättning har blivit otroligt svårt att få.
Så mycket vård som blivit privat med vinstintressen.
Arbetslinjen är det som styrt vårt land sen länge.
Det är marknaden som styr.
Våra skattepengar går till som t.ex nu senast, att regeringen har på förslag att riskkapitalister ska få sänkt skatt. Igår kom en utredning om klyftorna i samhället. En VD tjänar lika mycket per månad som 95 barnskötare. Frågan är vad våra skattepengar ska gå till?
Ett samhälle där vård får kosta även för de svagaste?
Att många får det det drägligt eller de rikaste bara får mer och mer!?

Angående RA skriver DN att har 2 diagnoser.
https://www.dn.se/sverige/journalen-visar-misstankte-skyttens-tidiga-kontakter-med-psykolog/

Ur artikeln:
"Hans skolpsykologjournal, som DN tagit del av, visar att han redan i 13-årsåldern hade ett antal möten med skolans psykolog. Där framgår att personal vid tio olika datum fört anteckningar över Rickard Andersson, mellan 2002 och 2003. Anteckningarna, som mycket annat i journalen, är sekretessbelagt.

Hans elevhälsojournal visar på två olika diagnoser. Vilka dessa är har sekretessbelagts."

Läste också någonstans att han blev extremt deprimerad efter han fick dessa. (Var väl då han drog sig undan helt.) Kan tyvärr inte hitta det nu i allt nyhetsflöde.
Är svårt att förstå att ingen myndighet tog "tag i honom".
Allt kanske hade fått en annan utgång då?
Citera
2025-02-14, 17:48
Medlem
Horverkets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Det är därför psykvården i Sverige måste byggas upp igen. Så här sjuka människor ska inte bo ensamma i egen lägenhet. De ska ha personal omkring sig dygnet runt på nån form av psykiatriskt gruppboende.

Håller med dig helt och hållet! Det ska flummas runt och varje diagnos ska normaliseras till den graden att det blivit kontraproduktivt. Kräva att varje mupp ska leva som ”alla andra”, oavsett begåvningsnivå eller sjukdomsbild är orimligt. Då blir det såhär..
Citera
Medlem
JSpuns avatar
Aftonbladet - inte för det är bättre, haha.

Tack så mycket; för det ger saken mycket mer logik.

Citat:
Ursprungligen postat av ncr04
Jag antar att du läste artikeln i Expressen? Originalartikeln från Frykdalsbygden hade en del mer "kraftfulla" kommentarer från köparen som kan förklara varför han "aldrig kunde drömma om att han skulle ha några vapen".

https://www.fryksdalsbygden.se/2025/02/13/anders-ullstrom-fran-sunne-besokte-massmordaren-rickard-andersson-veckor-innan-dadet-2525e/
Citera
Medlem
Citat:
Jag menar inte att det finns något enkelt orsakssamband mellan bristande kognitiv empati och allvarligt våld. Jag menade mer att "empatistörningen" redan finns implicit i diagnosen autism.
Jag tycker det är viktigt att man förklarar vad man menar när man drar dylika slutsatser. Du förväxlar förmågan att utläsa människors känslor av deras kroppsspråk och tonfall, med förmågan att ha medkännande. Det är två väldigt olika saker.

Det stämmer att autister ofta, men inte alltid, har utmaningar med kognitiv empati. Att missuppfatta skämt och ironi är ett typiskt exempel. Det är också sant att autister ofta, men inte alltid, kan ha väldigt svårt att distansiera sig från andra människors känslor när de väl har uppfattat dem - hög affektiv empati.

Och som bonus: neurotypiska har ofta, men inte alltid, utmaningar med kognitiv empati när de kommunicerar med neurodivergenta - trots att båda parter har ett fullt fungerande internt känsloliv och välutvecklad empatisk förmåga. De autistiska är "konstiga", eftersom neurotypiska inte förstår dem.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Antar att det är en felskrivning av dig. Du menar väl AFFEKTIV empati?

Nä menar kognitiv, som är det man ofta har problem med som autist.
Citera
Avstängd
-Nigger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JSpun
Är det verkligen så.. Tack för den informationen.
Men, gör verkligen alla inom vapenlicens som dom ska, när ingen ändå kollar dom? Jag hade inte förväntat mig att alla gör EXAKT som dom ska.; i nästintill, allt. Han borde iaf inte tyckt att vapen var HELT omöjligt hos GM, när han ändå säljer ett vapenskåp. GM kunde ha köpt ett annat vapenskåp, eller fått ifrån någon - och 'därför säljer'.

Det är bara en sån konstig kommentar, ifrån köparen.
Det mesta som köparen säger är konstigt.
Verkar vara en sån som vill synas i media.
Citera
2025-02-14, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snasavglas
Jag tycker det är viktigt att man förklarar vad man menar när man drar dylika slutsatser. Du förväxlar förmågan att utläsa människors känslor av deras kroppsspråk och tonfall, med förmågan att ha medkännande. Det är två väldigt olika saker.

Det stämmer att autister ofta, men inte alltid, har utmaningar med kognitiv empati. Att missuppfatta skämt och ironi är ett typiskt exempel. Det är också sant att autister ofta, men inte alltid, kan ha väldigt svårt att distansiera sig från andra människors känslor när de väl har uppfattat dem - hög affektiv empati.

Och som bonus: neurotypiska har ofta, men inte alltid, utmaningar med kognitiv empati när de kommunicerar med neurodivergenta - trots att båda parter har ett fullt fungerande internt känsloliv och välutvecklad empatisk förmåga.

Nej, det är det jag inte gör. Just därför skrev jag kognitiv empati, affektiv empati är synonym med medkänsla och det är ofta inte den man har problem med som autist.
Citera
2025-02-14, 17:51
Medlem
Till skillnad från sina offer var han dåligt integrerad i samhället. Lyckades göra barn föräldralösa och sprida trauman och skräck hos många människor. Skrev in sig i historieböckerna.
En haverikommision borde utreda hur det kunde bli så här med hans liv och om det hade gått att förhindra.
Förmodligen finns det fler RA där ute i stugorna?
Citera
2025-02-14, 17:51
Medlem
JSpuns avatar
Jag är nästan helt hundra att han blev schizofren. Jag har läst mycket kring den diagnosen nu. Dessutom andra massmördare fall. Och många ensamvargar har diskuterats ha, haft, det också.

Kan någon som också är insatt i den diagnosen, tänka med mig kring det.

Jag tycker verkligen att autism INTE är en drivande diagnos i våld mot okända.
Citera
2025-02-14, 17:52
Medlem
Viktigt att komma ihåg att den största orsaken till varför det här skedde alltid kommer vara GMs egna val. Hur man än letar diagnoser, motgångar och annat i hans liv så var detta en fruktansvärt ondskefull och feg handling på alla sätt.

Man kan inte heller skylla på droger eller förändrad verklighetsuppfattning eftersom vi vet att det här krävde tid, planering och beslutsamhet att förbereda och genomföra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in