2025-02-14, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bigpox
Tror vi menar samma sak. Det kan visa sig att handläggaren gjort formellt rätt trots att en mer erfaren och inkännande handläggare skulle gjort en annan bedömning. För att utreda får man ändå börja i den enskilda handläggningen för att sedan vid behov gå vidare till hur praxis tillämpas, lagtolkning, politiska beslut osv.
Ja, precis. Viktigt att inte lämna utrymme för att vantolka lagtexten när människors liv och hälsa står på spel. Socialtjänstlagen borde nog bli tydligare.
Citera
2025-02-14, 17:22
Medlem
JSpuns avatar
Mannen som köpte 'VAPENskåpet' ifrån GM:

'– Det första jag såg var vapenskåpet. Vi kom aldrig längre in än 1-1,5 meter. Men jag såg att det fanns en säng och ett skrivbord med en stationär dator. Samt 5-10 flyttlådor. Allt var nerplockat. Det såg verkligen ut som att han höll på att tömma lägenheten. Men några vapen såg jag inte. Jag kunde aldrig drömma om att han skulle ha några, berättar han.'

Va? Han köpte liksom ett vapenskåp............. Det finns inget som säger att någon 'behöver' ett vapenskåp för vapen - det är väl bara att lägga dom någonstans.

Haha.
Citera
2025-02-14, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benka60
Det är mycket antagande här.
Vi VET inte om RA hade någon inkomst de sista 3 åren.
Vi VET inte om RA hade någon bekräftad diagnos.
Vi VET inte om RA var uppsagd ( vräkt) från lägenheten.

Vi vet att han hade två diagnoser, men vilka är sekretessbelagt.
Citera
2025-02-14, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SylviaPlath
Vi vet att han hade två diagnoser, men vilka är sekretessbelagt.

Men vad spelar de för roll vilka diagnoser han hade, det har väl varenda människa, de går inte gömma sej eller förklara bort saker pga det, han var väl människa som misslyckats med allt han tog sej för, sen skylla på allt och alla andra...
Citera
2025-02-14, 17:30
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
Jag tycker att det redan känns som het potatis..

Antingen släpper inte SOC sekretessbelagda handlingar till polisens utredare eller så har handläggningen varit så gravt dålig så man inte riktigt vågar gå ut i media med det.

Man kan tycka att det är svårt att kartlägga en person med så få kontaktytor, jag tror att det borde vara mycket enklare. Utesluter man vittnen är det nog i övrigt inte många andra personer polisen har behövt förhöra på de 10 dagarna som nu har gått sedan dådet.

Frågan är om en åklagare har större befogenheter än polisen i utredningen beträffande SOC-handlingar. Någon som vet det?
Tänker att Expressen isf ska försöka komplettera med en kravställning i sin anmälan, eller så kan Aftonbladet göra en egen JO-anmälan och ta med den delen.

Så här kan det tyvärr bli när det är vattentäta skott angående information mellan bl.a polis, soc och psykvård. Många brott skulle kunna förhindras om det fanns en öppnare kommunikation mellan dessa.
Citera
2025-02-14, 17:30
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klantgubbe
Har narcissister verkligen total avsaknad av sociala kontakter? En narcissist har väl ett stort behov av att vara extrovert, synas, höras och få uppmärksamhet? Inte skärma av och helt stänga ut omvärlden.

Om vi talar om NPD så ja, de är oftast väldigt ensamma & har de kontakter är de ytliga.
Citera
2025-02-14, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anteanti
Men vad spelar de för roll vilka diagnoser han hade, det har väl varenda människa, de går inte gömma sej eller förklara bort saker pga det, han var väl människa som misslyckats med allt han tog sej för, sen skylla på allt och alla andra...

Diagnoserna lär vara den viktigaste anledningen till att han "misslyckats med allt han tog sig för" (det vet vi iofs inte, han kanske var duktig på CS), så hur kan de inte vara intressanta? Jag vill förstå hur fan det kunde gå såhär snett.
Citera
2025-02-14, 17:34
Avstängd
-Nigger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JSpun
Mannen som köpte 'VAPENskåpet' ifrån GM:

'– Det första jag såg var vapenskåpet. Vi kom aldrig längre in än 1-1,5 meter. Men jag såg att det fanns en säng och ett skrivbord med en stationär dator. Samt 5-10 flyttlådor. Allt var nerplockat. Det såg verkligen ut som att han höll på att tömma lägenheten. Men några vapen såg jag inte. Jag kunde aldrig drömma om att han skulle ha några, berättar han.'

Va? Han köpte liksom ett vapenskåp............. Det finns inget som säger att någon 'behöver' ett vapenskåp för vapen - det är väl bara att lägga dom någonstans.

Haha.
Jo du behöver enligt lag ha ett vapenskåp där vapnen förvaras annars kommer snuten och tar vapnen om det uppdagas att du inte har det.
Citera
2025-02-14, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anteanti

Jag håller med. Det är riktigt idiotiskt att man försöker hitta EN orsak som man ska förklara allt med. Det finns ingen diagnos som förklarar en masskjutning. Bevisligen är det extremt ovanliga och komplicerade orsaker, samt kombinationer av orsaker, som leder fram till att någon begår en masskjutning. Det måste staplas en rad omständigheter på höjden för att något sådant här ska ske. Annars skulle det såklart ske oftare.
Citera
2025-02-14, 17:36
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Vi vet ju redan att han med allra största sannolikhet var autist, och att man då ofta har problem med kognitiv empati. Så ja.

Antar att det är en felskrivning av dig. Du menar väl AFFEKTIV empati?
Citera
2025-02-14, 17:38
Medlem
JSpuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Nigger-
Jo du behöver enligt lag ha ett vapenskåp där vapnen förvaras annars kommer snuten och tar vapnen om det uppdagas att du inte har det.

Är det verkligen så.. Tack för den informationen.
Men, gör verkligen alla inom vapenlicens som dom ska, när ingen ändå kollar dom? Jag hade inte förväntat mig att alla gör EXAKT som dom ska.; i nästintill, allt. Han borde iaf inte tyckt att vapen var HELT omöjligt hos GM, när han ändå säljer ett vapenskåp. GM kunde ha köpt ett annat vapenskåp, eller fått ifrån någon - och 'därför säljer'.

Det är bara en sån konstig kommentar, ifrån köparen.
Senast redigerad av JSpun 2025-02-14 kl. 17:42.
Citera
2025-02-14, 17:39
Medlem
Citat:
Diagnoserna lär vara den viktigaste anledningen till att han "misslyckats med allt han tog sig för" (det vet vi iofs inte, han kanske var duktig på CS), så hur kan de inte vara intressanta? Jag vill förstå hur fan det kunde gå såhär snett.

proppade sej väl med Valiumm,Stilknox och annan skit... ser var det nog party time i 10min
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in