2025-02-14, 17:10
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SylviaPlath
Det är inte riktigt så enkelt som att de inte agerat fel om de följt sitt regelverk. Lagstiftningen gör gällande att "Den enskilde ska i första hand själv försörja sig. Om det inte kan ske, kan kommunen lämna ekonomiskt bistånd enligt denna lag." Men det finns vad jag vet i Socialtjänstlagen ingen genomgång av vid vilka omständigheter kommunen kan gå in med stöd. Man lutar sig istället mot praxis och förarbeten till socialtjänstlagen (prop. 2000/01:80) som inte är tvingande. Enligt dem ska det göras en individuell bedömning av den enskildes förmåga att försörja sig. Kommunen måste beakta individens specifika situation, och om en person inte har arbetsförmåga eller andra förutsättningar att försörja sig själv kan bistånd beviljas. Detta lämnar utrymme för stort godtycke och att den enskilda handläggaren gör rätt bedömning. Och tyvärr misstänker jag att det också svårt att fälla en enskild handläggare för tjänstefel om det inte finns tydlig lagstiftning.
Tror vi menar samma sak. Det kan visa sig att handläggaren gjort formellt rätt trots att en mer erfaren och inkännande handläggare skulle gjort en annan bedömning. För att utreda får man ändå börja i den enskilda handläggningen för att sedan vid behov gå vidare till hur praxis tillämpas, lagtolkning, politiska beslut osv.
Citera
2025-02-14, 17:10
Medlem
K.Blomkvists avatar
Anna Bratt: Ensamhet, inte autism, kan förklara våldsbrott
Publicerad 16:57

https://www.dn.se/sverige/anna-bratt-ensamhet-inte-autism-kan-forklara-valdsbrott/

Men det finns inga bevis för att autism ökar risken för våldsbrott. Tvärtom ökar en diagnos risken att själv bli utsatt för brott.
Citera
2025-02-14, 17:11
Avstängd
-Nigger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klantgubbe
Även överdosering av vissa psykofarmaka kan inte uteslutas. Det kan väl både ge förändringar i verklighetsuppfattningen eller ha en avtrubbande effekt.
Han har nog troligast sopat i sig en näve Tramadol. Finns inte en chans att han hade vågat göra detta annars. Det är min gissning.
Citera
2025-02-14, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Eller narcissism:

https://www.psypost.org/significant-number-mass-shooters-may-aggrieved-narcissists/

Har narcissister verkligen total avsaknad av sociala kontakter? En narcissist har väl ett stort behov av att vara extrovert, synas, höras och få uppmärksamhet? Inte skärma av och helt stänga ut omvärlden.
Citera
2025-02-14, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snasavglas
Hur menar du att utmaningar med kognitiv empati skulle möjliggöra denna typ av dåd?

Jag menar inte att det finns något enkelt orsakssamband mellan bristande kognitiv empati och allvarligt våld. Jag menade mer att "empatistörningen" redan finns implicit i diagnosen autism.
Citera
2025-02-14, 17:15
Medlem
Citat:
Har narcissister verkligen total avsaknad av sociala kontakter? En narcissist har väl ett stort behov av att vara extrovert, synas, höras och få uppmärksamhet? Inte skärma av och helt stänga ut omvärlden.

Japp, han känns noll procent narcissistisk.
Citera
2025-02-14, 17:16
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Nigger-
Det jag menar är att invandrare har större benägenhet att hämnas och MYCKET mer våldskapital än den gemene svensken. Detta är sen länge känt. Vilka tror du åker runt i landet och spränger varandras portar? Inte fan är det KalleKofot...

Vad är det du inte förstår?

Inte tror jag att de är någon av offren eller offrens familjer som åker runt och bombar människors hus och att det är därför förädrarna är tysta.

Det är en försvinnande liten andel av invandrarna som är gängkriminella.
Det finns även svenska gängkriminella grupperingar.

Polisen:

"Cirka 14 000 personer bedöms vara aktiva i kriminella nätverk, och ytterligare 48 000 bedöms ha koppling till kriminella nätverk. Det visar en ny lägesbild över gängkriminella som Polismyndigheten har tagit fram på uppdrag av regeringen."

SCB:

"År 2023 var över 2 miljoner personer utrikes födda, vilket är 20 procent av befolkningen."

Naturligtvis finns det anhöriga som är arga på gm och därmed kanske även mot föräldrarna. Det är helt naturligt.

Att däremot påstå att offrens ("invandrare") anhöriga har stort våldskapital utan att ha på fötterna, är inte fakta, utan din egen svartvita tolkning av offrens anhöriga.

Man kan faktiskt säga att det räknas som hets mot folkgrupp (invandrare):

Åklagarmyndigheten:

"Hets mot folkgrupp
Att offentligt sprida uttalanden som hotar eller är nedsättande om en grupp av personer, med anspelning på ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse eller sexuell läggning.
"
Citera
2025-02-14, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist

https://www.dn.se/sverige/anna-bratt-ensamhet-inte-autism-kan-forklara-valdsbrott/

Men det finns inga bevis för att autism ökar risken för våldsbrott. Tvärtom ökar en diagnos risken att själv bli utsatt för brott.

Jag tror det är fel strategi att leta efter EN orsak att skyla allt på. Jag tror på en kombination av ovanligt många orsaker. Alla ensamma begår uppenbarligen inte våldsbrott.
Citera
2025-02-14, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist

Och detta är varför det är så sjukt viktigt att samhället drar lärdomen av den här händelsen. Hur förhindrar vi att människor lever i total isolation och dessutom förvägras hjälp från samhället? En fullkomligt livsfarlig cocktail.
Citera
2025-02-14, 17:18
Medlem
okok1s avatar
Citat:
En del är introverta.
Citera
2025-02-14, 17:18
Medlem
Det är mycket antagande här.
Vi VET inte om RA hade någon inkomst de sista 3 åren.
Vi VET inte om RA hade någon bekräftad diagnos.
Vi VET inte om RA var uppsagd ( vräkt) från lägenheten.
Citera
2025-02-14, 17:20
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Nu när jag läst att han log stort och såg ut att njuta av dådet, håller jag för sannolikt att han hade många psykopatdrag. Vissa människor som mår dåligt kan plåga andra människor och djur, bara för att de mår väldigt bra då.

En person, helt utan någon som helst makt och kontroll ens över sitt eget liv, som RA tycks ha varit, tyder inte nödvändigtvis på att han i allmänhet gillar att plåga andra. Hans sk leende någon tycks ha uppfattat kan mycket väl vara en grimas.

Psykopater brukar däremot inte sällan plåga djur, anlägga bränder, stjäla, starta slagsmål, kissa på sig (inte minst i sängen) ända upp i yngre tonåren. Dessutom anser sig psykopater ha full kontroll över särskilt andra människor.

Ingenting hittills tyder på att RA har haft ovanstående problem som barn.

En försvagad empati och noll konsekvenstänk kan han ha haft eftersom han gjorde det han gjorde , men det är långt ifrån att vara en fullfjädrad psykopat, med allt vad det innebär.

(Kolla D. Hare.s psykopatchecklista).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in