2025-02-14, 15:42
Medlem
Sven5678s avatar
Vad händer när soc gör stickprov och kräver in uppgifter på vilka tillgångar man har? Gör de hembesök eller nöjer de sig med de uppgifter man lämnar in själv?

Tänker på hans vapen om det blev ett krav från soc på att sälja dessa, värda 25-30000 inkl vapenskåp?

Kan det ha fått han att tippa över, kanske var det hans enda trygghet i en paranoid tillvaro?

Bara spekulationer men ändå inte helt osannolikt
Citera
2025-02-14, 15:43
Avstängd
-Nigger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
När man utvärderar vad som blev rätt och fel vid den här skjutningen antar jag att man även tar en titt på det som skickades ut med skolans app till alla lärarna under dådet. Enligt Sveriges Radio ska man ha rekommenderat utrymning.

Det är ju inte otänkbart att ett sådant meddelande, samtidigt som GM gick runt med gevär, kan ha lett till fler dödsfall. Mina tankar går automatiskt till den icke tolkbara mening som hörs på toalettfilmen, där vissa tyckt sig höra ”ni ska ut allihopa”, följt av skott.

Just detta ska dock tas med en stor nypa salt då det faktiskt bara går att vilt gissa vad som sägs.

https://www.sverigesradio.se/artikel/personal-larmades-om-utrymning-mitt-under-masskjutningen
MSB har tre steg de råder följa vid PDV (pågående dödligt våld):
Fly
Sök skydd
Larma

https://www.msb.se/sv/rad-till-privatpersoner/rad-vid-pagaende-dodligt-vald/terrorattentat-och-annat-pagaende-vald---sa-har-kan-du-agera/
Citera
2025-02-14, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Inom socialtjänsten finns det ingen humanitet och medkänsla utan allt handlar bara om kommunens budget.

Jag vet som i skolan mången gång. Pengar som styr allt. Synd ändå när man har att göra de som är i mest behov av hjälp samt vår framtid. Kortsiktigt tänk i det mesta.
Citera
2025-02-14, 15:44
Medlem
Jag undrar om Richard är begravd och jag undrar om tidningarna helt kommer att undvika att skriva om det.
Citera
2025-02-14, 15:44
Avstängd
-Nigger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven5678
Vad händer när soc gör stickprov och kräver in uppgifter på vilka tillgångar man har? Gör de hembesök eller nöjer de sig med de uppgifter man lämnar in själv?

Tänker på hans vapen om det blev ett krav från soc på att sälja dessa, värda 25-30000 inkl vapenskåp?

Kan det ha fått han att tippa över, kanske var det hans enda trygghet i en paranoid tillvaro?

Kan de kolla upp tillgångar på just vapen eller om han har jaktlicens och således kontakta polisen som har koll på om han har vapen?
Citera
2025-02-14, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sven5678

Låter känslomässigt "logiskt", det är ju integritetskränkande som fan om en myndighet börjar ta ens tillgångar. Jag säger därmed inte att det är fel, men jävligt jobbigt att utsättas för.
Citera
2025-02-14, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnSoftPotatis
Jag instämmer. Allt det här har bara känts så otroligt tragiskt och sorgligt.
När jag såg bilderna på honom som började cirkulera runt fick jag en känsla av att killen måste ha mått fruktansvärt dåligt. Allt nytt som har börjat komma fram om honom har bara bekräftat det hela.

Verkligen hemskt att det har behövt gå så långt.

Vadå 'behövt"??? Finns tusentals personer som mår dåligt och ändå är Rickard den som blev massmördare. Du tror inte att han har en empatisk störning som fick honom att le och verka må gott under dådet?
Citera
2025-02-14, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Nigger-
Bör man skriva till typ Expressen och be de göra en JO-anmälan mot Örebro kommun kring just detta?

Här är för övrigt en artikel där det uppmanas: https://www.na.se/2025-02-14/tillsatt-en-expertgrupp-for-att-granska-morden-i-orebro/

Just pga detta!

Känns rätt onödigt då Expressen redan har gjort det.
Citera
2025-02-14, 15:47
Medlem
lyckebobys avatar
Sorgligt med polisens misslyckande insats, de utnyttjade inte ens nödvärnsrätten att så snabbt som möjligt fimpa mördaren och hindra mera mördande när de kom till platsen utan backade ut och väntade i en timme.

Nödvärnsrätten innebär att man inte behöver rådfråga någon annan innan man agerar.

Har sett mängder med insatser från olika länder där polisen kastar sig in så fort det bara går för att eliminera förövaren för att rädda liv, det är ju därför man ringer polisen, för att få slut på skjutandet.

Rök, påskjutning eller mörker stoppar inte upp insatsen, bara försvårar den, bara försvårar det som så snabbt måste göras: få stopp på mördandet!
En o annan polis kan bli nerskjuten, kanske dödad såklart vilket kan vara risken polis får ta.

De var snabbt på plats, bra, de var lika snabba att backa undan en timme, inte bra.

Inte ens hundar släpptes in för att försöka stoppa mördaren, vad hade de dem till?

Mördandet var inte avslutat när polisen kom på plats vilket hävdas.

Nödvärnsrätten och våldsmonopolet existerade inte den dagen verkar det som?, är den borttagen?

Var det brist på poliser?, var var insatsstyrkan den dagen, vad bestod deras insats av?

Hoppas det kommer ngn trovärdig förklaring till misslyckandet.
Citera
2025-02-14, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Nigger-
Kan de kolla upp tillgångar på just vapen eller om han har jaktlicens och således kontakta polisen som har koll på om han har vapen?

Låter inte som något de skulle avsätta tid för.
De kanske hade noll koll på hans tillgångar, men Rickard själv kan ha fått för sig att de kunde dyka upp och kolla vad han ägde och se vapnen.
Citera
2025-02-14, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomyhockey
Såg nu på tv 4 fd kriminal kommisarie bosse åström som säger ” man kan döda flera för att dölja 1 mord ”
Intressant tyckte jag

Finns något i det om GM tänker att han själv ska fortsätta leva men i det här fallet borde det egentligen varit tvärtom, att han visar klart och tydligt motivet genom att skjuta bara en person.
Citera
2025-02-14, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Känns rätt onödigt då Expressen redan har gjort det.

Personen som skrivit den har garanterat läst Flashback. Jag uppmanade till detta igår eller i förrgår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in