2025-02-14, 15:32
Avstängd
-Nigger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SylviaPlath
Jag hoppas att polisen kartlägger varenda litet myndighetsbeslut rörande RA.
Bör man skriva till typ Expressen och be de göra en JO-anmälan mot Örebro kommun kring just detta?

Här är för övrigt en artikel där det uppmanas: https://www.na.se/2025-02-14/tillsatt-en-expertgrupp-for-att-granska-morden-i-orebro/

Citat:
Låt dem exempelvis granska mördaren Rickard Anderssons liv. Och så ska de svara på frågan: Vad hade kunnat förhindra massmordet?
Just pga detta!
Citera
2025-02-14, 15:33
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wsalander88
Ja·
Enligt socialstyrelsen så bor minst 750 personer på gatan.
Det ironiska är att om RA var drogmissbrukare så hade han fått mycket bättre hjälp.
Skulle skjuta upp lite heroin istället för att skjuta upp en skola.
Precis, en riktig varm kram.. och sålde han inte vapnen före så..
Kan han alltid måla om där hemma. Autentiskt, inte för speciell bara rätt.

Undrar hur Stefan Davidsson mådde innan han förstod.. sanning varar längst.
Citera
2025-02-14, 15:34
Avstängd
-Nigger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DelvisElvis
Vad syftar du på? finns väl många hemlösa som sover ute eller?

Obs obs menar inte att detta gällde i Gm`s fall inte ens att han var vräkt
Brukar väl vara generellt svårt att hitta en lugn plats för uteliggare att sova och vara ifred på.
De brukar oftast bråka om platserna och territorium osv. Det är en riktigt tuff situation.
Citera
2025-02-14, 15:36
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SylviaPlath
Jag hoppas att polisen kartlägger varenda litet myndighetsbeslut rörande RA.

Det lär inte inträffa . Då skulle man ifrån myndighetshåll få tillsätta en form av Haverikommission . Sociala myndigheter är inte transparenta och följer inte alltid varken förvaltningslag/rätt eller beslut ifrån åklagare eller ens domstol . Det finns ett flertal rättsfall som belyst detta ( felaktigt placerade barn bland annat )

Skulle polisen mot all förmodan lyckas så skulle resultatet ändå inte nå allmänheten i annan form än läckta fragment då merparten skulle sekretessbeläggas.
Citera
2025-02-14, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Sålde han vapenskåpet för att klara sig längre? Eller vad skulle anledningen vara?

Jag gissar på att han köpte ammunition för de pengarna.
Citera
2025-02-14, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Sålde han vapenskåpet för att klara sig längre? Eller vad skulle anledningen vara?

Ja! eller för att köpa rökgranater,ammo? eller till mat? eller för han skulle flytta/vräkt?
Vem vet?
Citera
2025-02-14, 15:37
Medlem
rubbergirls avatar
Denna tråd har förvandlats till ngn form av blogg á la ”mitt liv som autist - en personlig berättelse”.
Förstår att många känner igen sig - oavsett diagnos. Men man är här för att läsa om dådet & Rickard, inte om er.
Citera
2025-02-14, 15:38
Avstängd
-Nigger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wsalander88
Ja·
Enligt socialstyrelsen så bor minst 750 personer på gatan.
Det ironiska är att om RA var drogmissbrukare så hade han fått mycket bättre hjälp.
Skulle skjuta upp lite heroin istället för att skjuta upp en skola.
Han hade förmodligen fått rätt hjälp om han inte pangat sig själv också. Rättspsykiatrisk vård.
Men poliserna hade nog tömt sina magasin i honom och de ville han nog inte...
Citera
2025-02-14, 15:40
Medlem
När man utvärderar vad som blev rätt och fel vid den här skjutningen antar jag att man även tar en titt på det som skickades ut med skolans app till alla lärarna under dådet. Enligt Sveriges Radio ska man ha rekommenderat utrymning.

Det är ju inte otänkbart att ett sådant meddelande, samtidigt som GM gick runt med gevär, kan ha lett till fler dödsfall. Mina tankar går automatiskt till den icke tolkbara mening som hörs på toalettfilmen, där vissa tyckt sig höra ”ni ska ut allihopa”, följt av skott.

Just detta ska dock tas med en stor nypa salt då det faktiskt bara går att vilt gissa vad som sägs.

https://www.sverigesradio.se/artikel/personal-larmades-om-utrymning-mitt-under-masskjutningen
Citera
2025-02-14, 15:40
Medlem
Inte fan hade GM hamnat på gatan som vräkt. Han har föräldrar som bor i villa, har sommarställe och reser jorden runt regelbundet, låter inte direkt som några fattiglappar som inte har råd att hysa in sin son. Tror vissa här intalar sig att det var mer synd om GM än vad som var fallet, han hade det rätt förspänt med stöd hemifrån, men saknade uppenbarligen en skruv och då hjälper inte sånt
Citera
2025-02-14, 15:41
Avstängd
-Nigger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Jag vet men samtidigt bra att man går igenom materialet hos berörda myndigheter om inte för att dra lärdom på vad som kan förbättras i framtiden.

Socialtjänsten arbetar de facto med människors försörjning, sista utvägen. Det måste förutsätta en viss medmänsklighet och humanitet i myndighetsutövningen.
Bra skrivet.
Kanske blir det en "Lex Rickard"?
Citera
2025-02-14, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Det lär inte inträffa . Då skulle man ifrån myndighetshåll få tillsätta en form av Haverikommission . Sociala myndigheter är inte transparenta och följer inte alltid varken förvaltningslag/rätt eller beslut ifrån åklagare eller ens domstol . Det finns ett flertal rättsfall som belyst detta ( felaktigt placerade barn bland annat )

Skulle polisen mot all förmodan lyckas så skulle resultatet ändå inte nå allmänheten i annan form än läckta fragment då merparten skulle sekretessbeläggas.

Men i ett fall med såhär stort allmänintresse, tror du inte det blir lite annorlunda då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in