2025-02-14, 15:33
Medlem
Jag har tappat fjärrkontrolldelen till min bilnyckel. Det är av en modell som sitter fast runt själva nyckeln med någon sorts fjäder och den har nu lossnat och försvunnit.

Märkesverkstaden ska ha 4.400kr för ny fjärrkontroll och omprogrammering.

Det är en nyare VAG-bil, och tydligen måste man in i bildatorn för att programmera om för att få en ny fjärr att fungera.

Kan man få till detta billigare?

Kan andra bilverkstäder, eller låssmeder fixa med "moderna" bilnycklar?

Man kan köpa begagnade fjärrkontroller på Ebay. Går det att programmera om en sådan för att få ner priset?

Blir det billigare hos en VAG-verkstad utomlands?
Citera
2025-02-14, 15:38
Medlem
Daym-Krytjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av appelappe
Jag har tappat fjärrkontrolldelen till min bilnyckel. Det är av en modell som sitter fast runt själva nyckeln med någon sorts fjäder och den har nu lossnat och försvunnit.

Det är en nyare VAG-bil, och tydligen måste man in i bildatorn för att programmera om för att få en ny fjärr att fungera.

Man kan köpa begagnade fjärrkontroller på Ebay. Går det att programmera om en sådan för att få ner priset?

Har varit med om liknande, sådär så att bilen inte startar om nyckeln inte har kontakt med dosan. Vägrade betala de där hutlösa priserna så lät en bekant avprogrammera hela skiten så att den går att starta även utan. Åtminstone för den bilen så var det typ lika dyrt att programmera om som att få en helt ny. Vet inte om det går att koda bort det där på din, det beror nog på ifall bilen är mer dator än bil som flera verkar vara. Men kolla om du har möjlighet, om du inte verkligen vill ha kvar det där stöldskyddet eller vad det nu är till för.
Citera
2025-02-14, 15:41
Medlem
Diverges avatar
Vad säger försäkringsbolaget?
Jag fick ge en tusenlapp/nyckeln och var mycket nöjd med det.
Priset, inte verkstaden. J-bil kan dra åt helvete.. but that's beside the point
Citera
2025-02-14, 15:41
Medlem
Dan88s avatar
Citat:

Såg nått youtube klipp om nån som gjorde det själv billigt jämfört med scampriset verkstaden ville ha.
Citera
2025-02-14, 15:42
Medlem
Jag kan inte se att det skulle vara vare sig ocker eller hutlösa priser då nycklar är viktiga saker sett till bl a stöldsäkerhet.

Det ska helt enkelt inte vara enkelt att progga bort etc.

Bilverkstäder ska dessutom kunna ta nog betalt för att kunna betala dräglig lön att leva på för de själva och sina anställda.
Vad menar ni det borde kosta och varför…?
Citera
2025-02-14, 15:44
Medlem
zoombos avatar
Citat:

Jag köpte en "tom" fjärrnyckel till en Passat för många år sen och lyckades programmera den till bilen utan speciell programvara, man skulle göra en massa saker i viss följd för att fixa detta; öppna/stänga dörren flera ggr, bromsa flera ggr osv. Men det var då och en idag 20 år gammal bil, kan vara annorlunda idag. Den var ny och tom, tror inte man kan programmera om gamla sändare på detta sätt.

Få vanliga verkstäder har utrustning för detta utan det är märkesverkstäderna som gäller och detta beror på att man måste ha märkets specifika program och hårdvara för detta och det har inga generella verkstäder.

Annars kan du kolla om försäkringen kan täcka detta, självrisken brukar vara 1500,- under det slipper man nog inte undan oavsett vem som ska fixa det.
Citera
2025-02-14, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daym-Krytj
Har varit med om liknande, sådär så att bilen inte startar om nyckeln inte har kontakt med dosan. Vägrade betala de där hutlösa priserna så lät en bekant avprogrammera hela skiten så att den går att starta även utan. Åtminstone för den bilen så var det typ lika dyrt att programmera om som att få en helt ny. Vet inte om det går att koda bort det där på din, det beror nog på ifall bilen är mer dator än bil som flera verkar vara. Men kolla om du har möjlighet, om du inte verkligen vill ha kvar det där stöldskyddet eller vad det nu är till för.

Tack. Ganska ny bil, vill gärna att det ska funka som tänkt några år till.

Citat:
Ursprungligen postat av Diverge
Vad säger försäkringsbolaget?
Jag fick ge en tusenlapp/nyckeln och var mycket nöjd med det.
Priset, inte verkstaden. J-bil kan dra åt helvete.. but that's beside the point

Tack för tips. Jag saknade drulleförsäkringsdelen så inget därifrån.

Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
Såg nått youtube klipp om nån som gjorde det själv billigt jämfört med scampriset verkstaden ville ha.

Tack. Har försökt leta men hittar inget till den här modellen. :-(

Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Jag kan inte se att det skulle vara vare sig ocker eller hutlösa priser då nycklar är viktiga saker sett till bl a stöldsäkerhet.

Det är ocker därför att man enkelt lkan hitta själva delen för 1.900 kr. Tror du verkstaden håller på att programmera om bilen i 2 timmar? 4.400kr - 1.900kr =2500 kr, borde räcka till två märkesverkstadstimmar?

Det är också ocker för (om det nu är så) man kan inte gå någon annan stans utan måste (kanske) anlita märkesverkstad. Definitionen av ocker är just att använda någons nöd till att sätta oskäliga priser.
Citera
2025-02-14, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Jag köpte en "tom" fjärrnyckel till en Passat för många år sen och lyckades programmera den till bilen utan speciell programvara, man skulle göra en massa saker i viss följd för att fixa detta; öppna/stänga dörren flera ggr, bromsa flera ggr osv. Men det var då och en idag 20 år gammal bil, kan vara annorlunda idag. Den var ny och tom, tror inte man kan programmera om gamla sändare på detta sätt.

Få vanliga verkstäder har utrustning för detta utan det är märkesverkstäderna som gäller och detta beror på att man måste ha märkets specifika program och hårdvara för detta och det har inga generella verkstäder.

Annars kan du kolla om försäkringen kan täcka detta, självrisken brukar vara 1500,- under det slipper man nog inte undan oavsett vem som ska fixa det.

Tack. Jo hade samma upplevelse med en ford, där de skull ha över 1000kr (detta var många år sedan) för att koppla nya fjärrkontroller. Hittade på nätet hur man skulle vrida. Tog 10 sekunder när man viste hur.

Rätt övertygat om att denna modell kräver att man går in via bilen.

Tack för tips om försäkringsbolagen, men redan kollat med försäkringen. Saknade drulle-delen.
Citera
2025-02-14, 15:58
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus

Bilverkstäder ska dessutom kunna ta nog betalt för att kunna betala dräglig lön att leva på för de själva och sina anställda.
Vad menar ni det borde kosta och varför…?

Hårdvaran för en fjärrnyckel borde kosta några få hundralappar pga massproduktion och en programmering en tusenlapp så upp till 1500,- eller max 2000,- tycker jag vore skäligt, det ska täcka både HW och arbete. Sen ska inte kreti och pleti kunna göra detta utan det är en sak för märkesverkstäderna och deras unika programvara. Att det sen dykt upp lirare som kan ful-göra detta är en annan sak...

Citat:
Tack för tips. Jag saknade drulleförsäkringsdelen så inget därifrån.

Vissa bilförsäkringar har denna klausul men även vissa hemförsäkringar så kolla båda.
Citera
2025-02-14, 16:01
Medlem
Försäkring borde ta det minus självrisk. Ser i min mc-försäkring så finns förlust av nyckel under Allrisk minus självrisk. Har man drulle i hemförsäkringen så gäller säkert den.

Svedea:
Citat:
3.2 Allrisk
Borttappad nyckel
Genom Allriskförsäkringen lämnas ersättning för förlust av nyckel eller skada som gör
nyckel obrukbar tillhörande den försäkrade motorcykeln och dess utrustning, t ex topbox
och sidoväskor. Förlust av tändningsnyckel ska polisanmälas.
Senast redigerad av KamratBlue 2025-02-14 kl. 16:14.
Citera
2025-02-14, 16:02
Medlem
Loikkaris avatar
Googla om "reservnyckel till bilen" finns flera som gör för ca halva priset av det som du skriver. Fråga även de som optimerar bilar, kanske kan du köpa en dosa för 200-400 kr och koda hos optimeraren för ca 1000 kr. Rekommenderar inte att avkoda, eller ta åtminstone reda vad händer med försäkringen om man gör det!
Citera
2025-02-14, 16:05
Medlem
Citat:

Kolla med din försäkring om du har t ex bilallrisk.det brukar gälla för borttappad/ trasig nyckel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in