Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-02-14, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Jag vet inte riktigt vad du är ute efter, men vad är det för fel med att bedöma politiska skeenden utifrån vad som är bäst för Sverige. Om Ukraina som stat är berett att gå i krig mot en mycket större granne, vilket skapar spänningar i vårt närområde samtidigt som det skadar handeln i hela Europa så är det faktiskt inte bra för Sverige på något uppenbart sätt. Att sedan konflikten skrämt folk att tro att vi har något att vinna på ett natomedlemskap och det DCA-avtal som tecknats kan jag möjligen ha viss förståelse för, trots att jag anser det var helt korkat och att det bäst kan beskrivas som ett bedrägeri från vår statsledning i klass med invandringsmoraset.

Baltstaterna och finnarna bör passa sig för allt för stora brösttoner mot sin store granne i öster. Det anser jag som svensk, eftersom jag inte anser att ökad spänning i vårt närområde gagnar Sverige. Det räcker med stridsknäpperier för en stund nu. Det är nog.

Det allra bästa för alla är om alla länder håller sig lugna och sköter sina egna interna angelägenheter och låter bli att bråka med grannarna. Ryssland har i århundraden varit repressiva och imperialistiska mot sin omgivning, så de borde särskilt besinna sig och försöka bygga goda relationer med grannarna istället för att invadera dem eller hota med invasion. Det finns ingen anledning att världen idag år 2025 ska acceptera översittare, mobbare och förtryckare.
Citera
2025-02-14, 14:03
Medlem
Citat:
Ja det var långsökt, men det är inte ovanligt. Ryssarna tar mark i en takt som är mycket snabb. Snart har de skurit av en stor del av den ukrainska armen som är förlagd utanför Mariupol. Några dagar, kanske en vecka, så är det dags för kapitulation - eller så blir det ett förintande av av de omringade stridskrafterna, kanske uppemot 40 000 man.

https://www.bbc.com/news/world-europe-60506682

Såhär skrev du 4/3 2022.

Sedan har du i princip fortsatt påstå precis samma sak trots att verkligheten har sett helt annorlunda ut.

Hur tycker du att det ser ut såhär i efterhand?

Istället för att shitposta relativiserande lögner i 1153 inlägg så kunde du ju faktiskt försöka med att utgå från verkligheten och diskutera som en hederlig människa med korrekt verklighetsuppfattning.
Citera
2025-02-14, 14:03
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Nu är det fråga om att Ryssland ville ha samtal om "Europas säkerhetsarkitektur" som det i bland kallas. En del i det var Natos framtid, vilket är en given del i en bred diskussion. En del i provokationen var att inte vilja diskutera med Ryssland. Och som sagt tidigare: Nu är vi här.

Nej du, det var inte samtal man önskade. Det var krav. Ifrån en främmade makt. Detta har också genomgåtts i tråden, finns t.o.m Putins egna ord på detta.
Citera
2025-02-14, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torppet
RAND thinktank (eller liknande) sa att det största hotet var Tyskland och det kunde man förstöra genom att manipulera krig mellan Ryssland och Ukraina.

Bespara oss dina shitpostningar av huvudlösa påståenden utan källa. Förutom att det är oseriöst bidrar det till att kvaliteten på tråden sjunker ytterligare.

Ryssland är det enda land som i över hundra år mer eller mindre öppet försöker destabilisera sina grannländer i den mån de inte för krig med dem eller ockuperar dem.
Citera
2025-02-14, 14:08
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Såhär skrev du 4/3 2022.

Sedan har du i princip fortsatt påstå precis samma sak trots att verkligheten har sett helt annorlunda ut.

Hur tycker du att det ser ut såhär i efterhand?

Istället för att shitposta relativiserande lögner i 1153 inlägg så kunde du ju faktiskt försöka med att utgå från verkligheten och diskutera som en hederlig människa med korrekt verklighetsuppfattning.

Tack för uppmärksamheten! Jag har lärt mig att strider är mer tidskrävande än vad jag först trodde. Men det mest betydande för tidsutdräkten är att väst pumpat in vapen. Styrkeförhållandena har alltid varit till Rysslands fördel och att striderna fortsatt har i huvudsak endast sett till att fler dött och att Ukraina blivit mer förstört än nödvändigt. Detta borde ha avgjorts vid förhandlingsbordet utan strid.
Citera
2025-02-14, 14:08
Avstängd
GustavAnders avatar
Citat:
Nu är det fråga om att Ryssland ville ha samtal om "Europas säkerhetsarkitektur" som det i bland kallas. En del i det var Natos framtid, vilket är en given del i en bred diskussion. En del i provokationen var att inte vilja diskutera med Ryssland. Och som sagt tidigare: Nu är vi här.
Ännu ett skämt, hur många är ni?
Ryssland blir inte involverat i vår diskussion om säkerhet, den är i princip redan avslutad.
Nato , och militära samarbeten för att stå upp mot er.
Vad ni gör inom era gränser sköter ni själv!
Senast redigerad av GustavAnder 2025-02-14 kl. 14:24.
Citera
2025-02-14, 14:09
Medlem
Citat:
USA har fått Europa att hamna i konflikt med Ryssland, vilket USA önskat.

Och Ryssland var alltså korkade nog att trampa rakt in i den öppna fällan? Eller är det kanske så att konflikten låg i Rysslands intresse?
Citera
2025-02-14, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345.
Hur går det i Kursk? I dagsläget är RU på väg att förlora delar av regionen vid eventuella förhandlingar
Rent strategiskt borde ukrainarna ha flyttat ut från Kurskområdet och använt armén där den behövs som mest, i Donbas. Istället fortsätter Kievregimen att skicka utrustning och trupper för att ersätta det som förlorats, bara för att gå förlorade igen i detta utmattningsspel. Med andra ord, ju längre Kursk varar desto bättre för ryssarna eftersom det inte är något annat än att mata den ryska köttkvarnen med ukrainare. Detta innebär mindre ukrainskt motstånd i Donbas, vilket leder till mindre ryska förluster.
Senast redigerad av Frank.af.Danmark 2025-02-14 kl. 14:32.
Citera
2025-02-14, 14:15
Medlem
Citat:
Och du är förstås någon som hellre dör i en utsiktslös kamp, än att försöka att leva bland stora och små. Lycka till.

Ja, jag dör hellre i kamp för friheten än lever i förtryck. Det gör majoriteten av människorna i världen, det är därför flertalet invasioner leder till gerilla- och partisanaktiviteter.
Citera
2025-02-14, 14:17
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Krav? Ja än sen. Har du problem med att lyda? Det är någonting man måste göra hela livet i varierande grad utifrån situationen.

Det är en viss skillnad mellan samtal och krav. Du prövde dig återigen på en fuling, som du gör närmast i varje inlägg.

Personligen syns jag att Ryssland skulle gå med på kraven, att pallra sig över gränsen tillbaka. Det vinner även Ryssland på.
Citera
2025-02-14, 14:18
Medlem
Citat:

Ryssland ställde ju upp en rad krav. Man kan inte påbörja en förhandling med att kräva att motparten ska sparka ut redan antagna medlemmar och sätta sig över demokratisk folkvilja och redan fattade beslut.
Citera
2025-02-14, 14:19
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Tack för uppmärksamheten! Jag har lärt mig att strider är mer tidskrävande än vad jag först trodde. Men det mest betydande för tidsutdräkten är att väst pumpat in vapen. Styrkeförhållandena har alltid varit till Rysslands fördel och att striderna fortsatt har i huvudsak endast sett till att fler dött och att Ukraina blivit mer förstört än nödvändigt. Detta borde ha avgjorts vid förhandlingsbordet utan strid.

Det skulle inte ens ha blivit en förhandling. Ukraina är självständigt och rySSland ska inte lägga sig i det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in