2025-02-14, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Nja, det är snarare vanligare att svårigheterna blir synbara först på mellanstadiet/högstadiet. Givetvis beroende på graden av npf. Har man en mer omfattande nedsättning med intellektuella svårigheter märks det tidigare.

Det händer så mycket i puberteten, även i det sociala samspelet med skolkamrater etc och den övriga kravbilden i skolan som medför att många av de här barnen får svårt att fungera i den vanliga skolan som den är utformad idag.

Alla barn förväntas idag i svensk skola vara utåtriktade, små entreprenörer och kunna tillgodogöra sina egna kunskaper; det blir väldigt svårt för många av de här barnen när man har den där typen av funktionsnedsättning.

Med det sagt behöver det ju inte endast handla om npf han kan ju även ha lidit av andra psykiatriska tillstånd och diagnoser.
Det du påstår om hur NPF-tillstånd utvecklas är helt enkelt inte sant. Styrk dina påståenden med källa om du vill kalla dem för sanningar, för de går helt emot vedertagen kunskap om NPF-diagnoser.
Citera
2025-02-14, 11:05
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snasavglas
Det räcker med att titta på vad som skrivs av folk i tråden, och hur lite motstånd de möter från "normala", för att inse att funkofobi och mobbning är helt accepterat. Kan det få en person som varit på bristningsgränsen i decennier att flippa totalt? Kanske. Har mobbarna ett ansvar då? Inte lika stort ansvar som han som höll i vapnet förstås, men som "enablers"? Absolut.

Ett av syftena med mobbning är att driva den utsatte till vansinne, det är alla mobbare medvetna om - och finner en tillfredsställelse i.
Du kanske saknar "normal" självinsikt det är vad jag tror.
RA har kunnat skött det snyggt. Varför gjorde han inte det men valde utvidgad suicid som en riktig fegis.
Citera
2025-02-14, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SloppySeconds
"Jobbar" du med funktions-nedsatta-personer ?
Något jag faktiskt inte ett dugg tror på, då du endast är snabb på tangenterna och skarp i tonen.
Ge dig nu.
Citera
2025-02-14, 11:11
Medlem
Det är oerhört konstigt, speciellt att deras nätverk om de har något inte har sagt något heller utom kanske i början. Finns det kanske någon auktoritär i familjen som har stor förmåga att styra sin omgivning, i så fall är ju bara det misstänkt med tanke på den extrema tystnaden.
Var sonen familjens hemlighet, berättade dom aldrig någonting om honom för någon utanför den allra innersta kretsen eller är de utanför som vet något rädda för repressalier från någon i RA:s släkt?
Citat:
Ursprungligen postat av Tarmstuvning
Det är MYCKET tyst från och om hans föräldrar.
Vad vet vi om dom? Och om deras relation?
Om det är några som vet och känner honom borde väl dom veta?

Jag vet inte men.. - Varför så tyst från dom?
Senast redigerad av Kortisol 2025-02-14 kl. 11:14.
Citera
2025-02-14, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snasavglas
Det du påstår om hur NPF-tillstånd utvecklas är helt enkelt inte sant. Styrk dina påståenden med källa om du vill kalla dem för sanningar, för de går helt emot vedertagen kunskap om NPF-diagnoser.

Du får läsa om det jag skriver.

Funktionsnedsättningen blir mer framträdande i takt med att förväntningarna på barnet ökar i skola, samhälle etc. I lägre åldrar märks det inte på samma sätt för då är förväntansbilden och mognadsbilden annorlunda.

Jag skriver alltså inte om den uppstår senare utan snarare hur den kommer till uttryck annorlunda ju äldre barnet blir.
Citera
2025-02-14, 11:13
Medlem
Det är oerhört konstigt, speciellt att deras nätverk om de har något inte har sagt något heller utom i början. Finns det kanske någon auktoritär person i familjen som har stor förmåga att styra sin omgivning, i så fall är ju bara det misstänkt med tanke på den extrema tystnaden.
Var sonen familjens hemlighet? Berättade dom aldrig någonting om honom för någon utanför den allra innersta kretsen eller är de utanför som vet något försedda med munkavle sv någon i RA:s familj.
Citat:
Ursprungligen postat av Tarmstuvning
Det är MYCKET tyst från och om hans föräldrar.
Vad vet vi om dom? Och om deras relation?
Om det är några som vet och känner honom borde väl dom veta?

Jag vet inte men.. - Varför så tyst från dom?
Citera
2025-02-14, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Tack för ditt mycket kloka och nyanserade inlägg.

Nej inte ett ord om föräldrarnas smärta, eller att de också lider av en fruktansvärd förlust.
Folk är snara att döma. Att ha minsta empati och försöka förstå förövaren, likställs ofta med att man "ömmar för brottslingar och pissar på offren" och liknande grova generaliseringar.

Det hade kunnat vara vår syster, bror, son eller make som blivit mördad. Men det hade även kunnat vara vår bror eller son som var mördaren. Och det är eller var fortfarande en människa, någon som inte helt igenom var ond.
Så otroligt bra sagt. Mer sådana här inlägg.
Citera
2025-02-14, 11:14
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Instämmer! Här uppkommer en del frågor och funderingar...

Flyttlådorna kan ju bero på allt ifrån att han faktiskt skulle flytta (vilket det inte finns några uppgifter om) eller att han precis som du säger "självmordsstädade". Det kan också vara så att han iscensatt en flytt för att inte dra på sig misstankar, eller att han helt enkelt aldrig plockat upp i lådorna sedan han flyttade in där.

Det stämmer att köparen uppfattat vapenskåpet som oanvänt eftersom inga hyllor inuti skåpet var monterade samt att de skruvar, som skulle användas till monteringen av hyllorna, låg i förslutna plastpåsar. Köparen kunde också se att färgen fanns kvar i de hålen man skulle skruva i inredningen. Detta är ju både skumt och anmärkningsvärt. Men det är ju egentligen ingenting som säger att R.A inte haft sina vapen och ammunition inlåsta i skåpet, bara för att inredningen inte monterats upp. Köparen berättar också att ena nyckeln var borta, vilket kan tyda på att skåpet använts. Därmed inte sagt att det är så.

Det stämmer att köparen uppgett i intervjun att R.A var väldigt egen och en person som absolut inte skulle kunna ha varken vapen eller tagit jägarexamen. Visst kan hans upplevelse har varit så, R.A förefaller ju ha varit långt ifrån som andra. Men givetvis kan han ha blivit "färgad" och påverkad av vad han visste om R.A när han intervjuades. Jag menar han har ju faktiskt haft 1,5 månad på sig att slå larm om R.A, och hans ev. innehav av vapen och jägarexamen, men inte gjort det. Därmed inte sagt att R.A föräldrar inte borde förstått mer/bättre och uppmärksammat olämpligheten i att han hade vapen.

Köparen har i intervjun uppgett att R.A berättat att han ärvt vapenskåpet. Detta kan vara lögn, vilket nog ligger närmast till hands. Men det kan också vara sanning, då det kan ha varit så att han ärvt den av någon som aldrig kom att använda vapenskåpet själv.

Det är väl inte osannolikt att RAs familj var jägare, det eftersom det finns en bild som media spridit på en lite RA som poserar i jaktkläder och vapen. Att RA sedan tar jägarexamen, får licens på sina vapen, är något som familjen vet om. Det kan vara så att man inom familjen t ex jagat tillsammans, ett sätt att få ut RA i naturen och i ett socialt sammanhang med familjen. Gemensamt intresse.

Kanske vapenskåpet därför faktiskt är ett arv, eller en gåva från familjen? Ett skåp som köparen beskriver som dammigt och oanvänt. Det har inte kommit dit för att RA tyckte att det var nödvändigt?

Flyttlådorna, hur kom de dit? Har de nyligen inhandlats? Eller fanns de kvar sedan inflytten för många år sedan?

Det kan vara lite samma som med ett vapenskåp som stått oanvänt i många år, men också kanske ett tecken på att han legat efter med hyra, fått varningar från värden?

Risk att bli uppsagd från lgh?
Citera
2025-02-14, 11:15
Medlem
Citat:

Funktionsnedsättningen blir mer framträdande i takt med att förväntningarna på barnet ökar i skola, samhälle etc. I lägre åldrar märks det inte på samma sätt för då är förväntansbilden och mognadsbilden annorlunda.

Jag skriver alltså inte om den uppstår senare utan snarare hur den kommer till uttryck annorlunda ju äldre barnet blir.
Jag kan instämma när det gäller ADD. Sociala svårigheter i AST och i synnerhet ADHD är omöjliga att missa i förskoleåldern, åtminstone när de är så svåra som den här individen har uppvisat. Man skiftar inte från autism nivå 1 till nivå 3 på ett halvår.
Citera
2025-02-14, 11:15
Medlem
Citat:

Precis så är det.
Citera
2025-02-14, 11:18
Medlem
Uppenbarligen hade RA planerat dådet sedan åtminstone veckorna före jul. När polisen tömde hans mobil var senaste samtalet med en man från Sunnetrakten som köpte hans vapenskåp via Blocket.
Citera
2025-02-14, 11:23
Medlem
moralhoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Kanske vapenskåpet därför faktiskt är ett arv, eller en gåva från familjen? Ett skåp som köparen beskriver som dammigt och oanvänt. Det har inte kommit dit för att RA tyckte att det var nödvändigt?

Som sagt så påminner det mig om hur dubbelmördaren i Linköping bodde:

https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/946900-sa-levde-daniel-nyqvist-efter-dubbelmordet-i-linkoping

Hans lägenhet ser rätt ren ut (speciellt med tanke på att han var alkoholiserad), men samtidigt så är till exempel hans dator (som han använde varje dag) helt neddammad. Han hade också flyttlådor stående i köket trots att han bott där i över ett årtionde. Hade jag kommit in i den lägenheten så hade jag antingen antagit att han var på väg att flytta in eller ut.

Linköpingmördaren hade också extremt låg internetaktivitet i form av medlemskap på olika forum och kommentarsfält. Precis som RA så hade han i princip ett Steam-konto.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in