2025-02-14, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaC75
En man som intervjuas nu på tv 4 Nyhetsmorgon säger att det finns ett klockrent motiv, en trigger, som är den utlösande faktorn till allt. Svaret finns tydligen 1 vecka innan dådet som förklarar allt, säger han.
Någon som vet vad han pratar om?

Jag antar att svaret finns i något av dessa två protokoll, förmodar det översta:

- Protokoll Gymnasie- och arbetsmarknadsnämndens utskott för
försörjningsstöd 2024-12-16
- Protokoll Gymnasie- och arbetsmarknadsnämndens utskott för
försörjningsstöd 2025-01-20

https://www.orebro.se/download/18.37a1a24a18529b6cad52d1c/1738918654900/Aktuell%20%C3%A4rendelista%20Gymnasie-%20och%20arbetsmarknadsn%C3%A4mnden.pdf
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snasavglas
Alltså, att han började skjuta vilt omkring sig tycker jag är problematiskt...

Jag vet inte om ni som skriver här över huvud taget läst vad som hittills framkommit om honom i media, eller om ni helt bortser från det. Jag kommer inte lyckas övertyga någon här om att försöka tänka lite bredare än "autists gonna autist" men jag är säker på att bilden kommer klarna när familjen är redo att berätta.

Jag ser också en problematik i hans beteende, han verkar definitivt inte neurotypisk i mina ögon.

Jag har även läst det du skriver och anser att du har väldigt bra tankar och inlägg, men så känner jag även kring det Mellanting skriver så det känns märkligt att ni inte hittar varandra i den här diskussionen.

Därav ber jag dig att bena ut vad du menar när du skriver om hans problematik i vuxen ålder! Mellanting menar att symtomen kan ha blommat ut i tonåren och inte varit särskilt framträdande i lägre ålder, men du menar att med tanke på hans problematik i vuxen ålder så måste symtomen varit tydliga redan i lägre ålder.

Så min fråga är, kan du specificera vilka dessa symtomen är?
Vad är det i hans vuxna problematik som du anser måste varit tydligt framträdande i lägre ålder?
Citera
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DelvisElvis
Varför skulle en beställning av rökgranater eller försäljning av ett vapenskåp vara ett motiv? vad yrar du om

Jag yrar väl som många andra här.
Vi vet inget.
Jag bara tänkte på vad han gjort innan.
Vad som framkommit.

Naja.. det kommer väl fram att han bråkat med ngn lärare eller soctant *gissar*
Citera
2025-02-14, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Okej, du kan gärna förklara på vilket sätt jag insisterar och inte du samt varför din uppfattning ska ha tolkningsföreträde?

Har du egen erfarenhet av den här typen av frågor så lyssnar jag gärna, i övrigt känns det inte så relevant.
För att det inte handlar om att försöka övertyga varandra om sina "uppfattningar". Det handlar inte om tycke och smak. NPF blir inte "bättre" eller "sämre" med åren. Det är inte psykologiska tillstånd, utan neurologiska. Individen blir med tiden bättre på att hantera sina funktionsnedsättningar, det är den enda förändring som sker.

Det här är trivial och grundläggande kunskap jag ger dig. Du kan fördjupa dig på andra håll, men sprid inte dina missuppfattningar som sanningar under tiden. Tack!
Citera
2025-02-14, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
Jag ser också en problematik i hans beteende, han verkar definitivt inte neurotypisk i mina ögon.

Jag har även läst det du skriver och anser att du har väldigt bra tankar och inlägg, men så känner jag även kring det Mellanting skriver så det känns märkligt att ni inte hittar varandra i den här diskussionen.

Därav ber jag dig att bena ut vad du menar när du skriver om hans problematik i vuxen ålder! Mellanting menar att symtomen kan ha blommat ut i tonåren och inte varit särskilt framträdande i lägre ålder, men du menar att med tanke på hans problematik i vuxen ålder så måste symtomen varit tydliga redan i lägre ålder.

Vad är det i hans vuxna problematik som du anser måste varit tydligt framträdande i lägre ålder?
Jag har redan skrivit massor om detta, du är välkommen att läsa mina tidigare inlägg. Vi behöver inte fylla tråden med onödiga upprepningar.
Citera
2025-02-14, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum

Tack för det! Jag är övertygad GM har haft svårigheter hela livet och hela tiden haft sin funktionsnedsättning. Däremot har det kanske inte märkts på samma sätt när han var yngre eftersom förväntningarna är annorlunda då. Svårare att dölja och maskera när man blir äldre.

Sen har han säkert blivit försämrad i andra psykiatriska tillstånd till följd av isolering, extrem social fobi etc.

Han blev säkert av med sin försörjning, vräkt, ingen att vända sig till överhuvudtaget. Det var nog det som utlöste vansinnesdådet.
Citera
2025-02-14, 12:06
Avstängd
Jag kan inte låta bli att undra varför han inte haft någon som helst kontakt med någon per telefon eller sms de senaste månader. Det innebär i sådana fall att inte ens hans egen familj önskade honom god jul på julafton eller gott nytt år på nyårsafton? Kan det ha skurit sig helt även med familjen de senaste månaderna? Uppenbarligen firade de hans 35-årsdag i augusti men därefter tycks något ha hänt.
Citera
2025-02-14, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LakaniPrag
Man brukar inte få socialbidrag/försörjningsstöd år efter år om man bara spelar TV spel

Hur ska myndigheterna kunna kolla det?

Enligt en släkting till Rickard satt han uppe på nätterna och titta på Tv och satt vid datorn. Sov länge på dagarna och hade svårt för rutiner. Enligt folk här på Flashback så är det självklart att såna personer har rätt till försörjningsstöd eftersom "dom inte kan jobba". Okej?
Citera
2025-02-14, 12:08
Medlem
Någon som vet vad RA:s föräldrar jobbar/jobbade med, även det verkar vara hemligt.
Citera
2025-02-14, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snasavglas
För att det inte handlar om att försöka övertyga varandra om sina "uppfattningar". Det handlar inte om tycke och smak. NPF blir inte "bättre" eller "sämre" med åren. Det är inte psykologiska tillstånd, utan neurologiska. Individen blir med tiden bättre på att hantera sina funktionsnedsättningar, det är den enda förändring som sker.

Det här är trivial och grundläggande kunskap jag ger dig. Du kan fördjupa dig på andra håll, men sprid inte dina missuppfattningar som sanningar under tiden. Tack!

Nämen snälla, du verkar vilja missuppfatta mig eller?

Människan är inte bara en diagnos utan utvecklas ju de facto i olika stadier i livet vilket gör besvären blir olika framträdande i olika skeenden, exempelvis sker mycket vid puberteten som just sammanfaller med högstadieåldern.

Jag är övertygad GM har haft svårigheter hela livet och hela tiden haft sin funktionsnedsättning. Däremot har det kanske inte märkts på samma sätt när han var yngre eftersom förväntningarna är annorlunda då. Svårare att dölja och maskera när man blir äldre.

Sen har han säkert blivit försämrad i andra psykiatriska tillstånd till följd av isolering, extrem social fobi etc.

Han blev säkert av med sin försörjning, vräkt, ingen att vända sig till överhuvudtaget. Det var nog det som utlöste vansinnesdådet.
Citera
2025-02-14, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomyhockey
Såg nu på tv 4 fd kriminal kommisarie bosse åström som säger ” man kan döda flera för att dölja 1 mord ”
Intressant tyckte jag

Idioterna på TV4 är ju totalt värdelösa i sina märkliga spekulationer. Jag tycker Flashback håller högre nivå.
Citera
2025-02-14, 12:14
Bannlyst
Jag förstår Rickard Anderssons ilska mot stat och myndigheter, allt är deras fel.
Så går det när man pissar på folk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in