2025-02-14, 10:20
Medlem
Taebbans avatar
Jag blir förundrad över varför man inte lät Richard att leva på sjukersättning, för att senare få in honom i daglig verksamhet. Det är uppenbart att snubben inte skulle klara av ett riktigt jobb. Han klarade ju inte ens av skolan, och knappt prata med någon, så huuur ska ekvationen fungera ute på arbetsmarknaden.
Citera
2025-02-14, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvitter-Splitter
Jag tror det gör skillnad. Jag tycker mig se att diskussionen i tråden har ändrat karaktär över tid. Fler och fler med förståelse för autism väljer att posta inlägg.

Förhoppningsvis leder det här dådet till något gott på sikt. Men tyvärr lider många av självvald arrogans, men det räcker kanske med att fler får förståelse. Alla behöver kanske inte göra det.

Jag hoppas att du har rätt, om än jag är väldigt skeptisk.
Håller dock med dig om att tråden ändrat karaktär och att några i forumet gjort ett hästjobb med att avfärda myter och presentera fakta!

Citat:
Ursprungligen postat av Kortisol
Förslagsvis hans familj. De kan då ha blivit upprörda och förskjutit honom ur gemenskapen vilket då gjort saken värre, vilket skulle förklara de mycket få samtalen och sms:en.

Kanske, men jag tänkte främst på personal inom vård och omsorg som har ett ansvar att fånga upp såna varningssignaler.

De flesta idag kommunicerar inte via sms och telefonsamtal utan genom appar, han kan mycket väl haft daglig kontakt med familjen via tex Facebook/Instagram/Snapchat etc så informationen de gått ut med kan vara väldigt skev och missvisande. Vi vet inte.
Citera
2025-02-14, 10:23
Medlem
Slipsluders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarmstuvning
Klart jag förstår det. Även dom har förlorat ngn dom höll kär?
Det spekuleras hejvilt nu tycker jag.
Om det är några som KÄNDE honom så borde det vara dom? - Förstår du min tanke här?

Jo, det spekuleras och det kommer tyvärr fortsätta. Men familjen är i chock så det dröjer nog innan någon uttalar sig.
Citera
2025-02-14, 10:24
Medlem
Hade han haft undervisning av lärarinnan som han mördade när han själv gick på Risbergska?
Citera
2025-02-14, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvitter-Splitter
Tack för att du berättar. Jag tror att det är många ”normalfungerande” som inte förstår hur svårt det kan vara i sociala relationer för en person med AST. Man kan ju redan se här inne hur vissa häver ur sig saker som ”kunde inte familjen be honom skärpa sig” och ”skolan borde ha ställt högre krav på honom”. Jag tror inte att dessa åsikter är särskilt ovanliga tyvärr, och jag tror inte de gör det enklare för individer med autism att känna sig bekväma. Det är inte konstigt att många ger upp till slut, men det är synd. Många med autism har så mycket dolda resurser. Personligen umgås jag allra helst med individer med autism/add/adhd. Det tar länge att lära känna dem, men när man väl kommer nära är de så otroligt mycket mer fascinerande som människor än vad alla ”normala” är.

Du nämner add bland AST diagnoserna.
Och det kan ju RA ha haft.
Han kan inte koncentrera sig och upprätthålla fokus. Men saknar hyperaktivitet. Därför märks han inte. Han lär sig inte heller pga brist på koncentrationsförmåga och klarar inte matte.
Citera
2025-02-14, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steph1
Jag tänker också på detta och jag tänker precis som du angående Richard. Har familjen gått under jorden? Är de intagna inom psykiatrin? De har ett helvete.
De har sannolikt gått under jorden, de lever förmodligen under hot samt inte orkar vara "offentliga". Tänk själv att vara nära anhörig till någon som skjutit ihjäl 10 pers.
Citera
2025-02-14, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Ja, jag vete fan om snacket om sjukpension hade hjälpt en så störd person, jag ser däremot en snubbe som behövt social träning och som förmodligen erbjudits det, men tackat nej.

Med sjukpension så hade han väl briserat på hyresvärden eller något annat och gjort samma sak.
Ja det är en sak som slagit mig också; kanske har det här med det uteblivna socialbidraget fått en för stor roll. Han kanske hade begått ett vansinnesdåd även om han haft försörjning. Det kan vi aldrig bli säkra på.
Citera
2025-02-14, 10:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bomben79
Allt är så fruktansvärt tragiskt i detta. Jag kan inte låta bli att tycka synd om killen, han måste ha mått fruktansvärt dåligt. Det ger mig ångest att bara höra hur han har levt. Detta hade förmodligen kunnat undvikas om vi hade haft en fungerade psykiatri.

Jag tänker även på hans föräldrar som får läsa om sin son som ett monster, det måste vara en mardröm som kan likställas med de anhöriga till offren, kanske värre.
Jag har inte läst någonstans i media hur de tas hand om, eller att man lyfter deras smärta, som förälder måste man ju känna sig som en medbrottsling som skapat detta monster.

Jag instämmer. Allt det här har bara känts så otroligt tragiskt och sorgligt.
När jag såg bilderna på honom som började cirkulera runt fick jag en känsla av att killen måste ha mått fruktansvärt dåligt. Allt nytt som har börjat komma fram om honom har bara bekräftat det hela.

Verkligen hemskt att det har behövt gå så långt.
Citera
2025-02-14, 10:41
Medlem
moralhoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Ja det är en sak som slagit mig också; kanske har det här med det uteblivna socialbidraget fått en för stor roll. Han kanske hade begått ett vansinnesdåd även om han haft försörjning. Det kan vi aldrig bli säkra på.

Det vi kan konstatera är att det uteblivna försörjningsstödet antagligen inte är motivet, utan snarare den utlösande faktorn. Men samtidigt så pratar vi av årtionden av misslyckanden kring den här snubben - gissningsvis så hade han gått i självmordstankar under en längre tidsperiod. Om det inte var ett nekat försörjningsstöd så kunde det ha varit något annat som fått honom brisera; videon från 2021 visar att han antagligen kände sig kränkt av krav från socialtjänsten (då handlade det om stickprovskontroll).

Sanningen är att man borde ha styrt upp skutan när han flyttade hemifrån och fortfarande kunde erhålla aktivitetsersättning. Det kanske fanns någon daglig aktivitet han hade kunnat klara av, men det verkade som man fokuserade sig på att han skulle klara av gymnasiet, vilket inte var ett uppnåbart mål.
Citera
2025-02-14, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.Jorgen
Om det är motivet så har det med allra högsta grad med ämnet att göra.
Att folk med problem inte får hjälp är en tickande bomb.
Själv är jag förvånad att det inte händer oftare.
Muslimerna i Tyskland vet hur man får folk att vakna. De skjuter inte utan använder gärna fordon.

Jag kan bara hålla med! De allra flesta tickande bomber resulterar i ett suicid istället för ett vansinnesdåd, vilket nog mest är tur och tillfälligheter.

Vi kommer att få se mer av dåd som detta i framtiden i Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av Taebban
Jag blir förundrad över varför man inte lät Richard att leva på sjukersättning, för att senare få in honom i daglig verksamhet. Det är uppenbart att snubben inte skulle klara av ett riktigt jobb. Han klarade ju inte ens av skolan, och knappt prata med någon, så huuur ska ekvationen fungera ute på arbetsmarknaden.

För att högfungerande autism inte är tillräckligt för att bli beviljad sjukersättning så som reglerna ser ut. Att bli beviljad sjukersättning nuförtiden är nästintill omöjligt.
Citera
2025-02-14, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moralhora
Det vi kan konstatera är att det uteblivna försörjningsstödet antagligen inte är motivet, utan snarare den utlösande faktorn. Men samtidigt så pratar vi av årtionden av misslyckanden kring den här snubben - gissningsvis så hade han gått i självmordstankar under en längre tidsperiod. Om det inte var ett nekat försörjningsstöd så kunde det ha varit något annat som fått honom brisera; videon från 2021 visar att han antagligen kände sig kränkt av krav från socialtjänsten (då handlade det om stickprovskontroll).

Sanningen är att man borde ha styrt upp skutan när han flyttade hemifrån och fortfarande kunde erhålla aktivitetsersättning. Det kanske fanns någon daglig aktivitet han hade kunnat klara av, men det verkade som man fokuserade sig på att han skulle klara av gymnasiet, vilket inte var ett uppnåbart mål.
Jo det är alldeles riktigt att (OM det nu stämmer att han fått avslag på bidraget) beskedet kan har gjort att han bestämt sig för att ta livet av sig.

Däremot anser jag att det faktum att han väljer att skjuta femton människor i samband med att han begår självmord, kräver en annan psykiatrisk förklaring än autism.

Men visst jag är ingen expert på psykiatri men det finns många med psykiska problem som tar livet av sig utan att döda andra.
Citera
2025-02-14, 10:46
Medlem
Däremot har vi en väldigt hög grad av mobbing och stark tendens att inte acceptera och trakassera personer som sticker ut det minsta från normen.
Det har visat sig att de flesta masskjutningar har en stark grund i just mobbing, något det varit märkvärdigt tyst om i media efter dådet. Några av de mer kända exemplen är Columbine och de två skolskjutningarna i Finland. De i Finland fick landet att satsa massivt på att stävja mobbing och de har tillsatt en mängd åtgärder.

Samhället är inte bara dess institutioner, utan även dess medborgare, något vi alltför lätt verkar glömma.

Det är elefanten i rummet som ingen vågar nämna känns det som nu.
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Det finns inget land i världen som har så bra förutsättningar för personer med autism som funktionsnedsättning. Vi har världens första och i princip bästa rättighetslagstiftning, vi har betydligt större resurser att lägga på funktionshinder än på äldreomsorgen, vi har ett system för personlig assistans som är EXTREMT liberalt (enda området där anställda är i princip livegna). Posten i statsbudgeten "ekonomiskt bistånd till funktionshinder och sjukdom" är HÖGRE än den sammanlagda kostnaden för SAMTLIG sjukvård. LSS kostar staten hisnande 24 miljarder om året, och kommunerna har ännu högre utlägg för funktionsstöd.

Det är inte samhällets fel att en person med autism skjuter ihjäl 10 människor.
Senast redigerad av Kortisol 2025-02-14 kl. 10:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in