2025-02-14, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Det finns inget land i världen som har så bra förutsättningar för personer med autism som funktionsnedsättning. Vi har världens första och i princip bästa rättighetslagstiftning, vi har betydligt större resurser att lägga på funktionshinder än på äldreomsorgen, vi har ett system för personlig assistans som är EXTREMT liberalt (enda området där anställda är i princip livegna). Posten i statsbudgeten "ekonomiskt bistånd till funktionshinder och sjukdom" är HÖGRE än den sammanlagda kostnaden för SAMTLIG sjukvård. LSS kostar staten hisnande 24 miljarder om året, och kommunerna har ännu högre utlägg för funktionsstöd.

Det är inte samhällets fel att en person med autism skjuter ihjäl 10 människor.
Nej, det var hans eget fel. Vems fel är det att du sätter en massmördarstämpel på varenda person med autism? Fundera ett varv kring dina egna medmänskliga värderingar och återkom.
Citera
2025-02-14, 09:56
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snasavglas
Jag tror att du har större utmaningar med empatin än autistiska individer.
Vad fick dig att säga så ?
Du kanske inte inser att empati är något autister får arbeta med för att simulera.
Citera
2025-02-14, 09:57
Medlem
Kjamfossftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarmstuvning
Det är MYCKET tyst från och om hans föräldrar.
Vad vet vi om dom? Och om deras relation?
Om det är några som vet och känner honom borde väl dom veta?

Jag vet inte men.. - Varför så tyst från dom?

De blev uppringda och informerade av Aftonbladet om att sonen nyss begått självmord efter ett förmodat rasistiskt massmord. Därefter har offren i massmordet kanoniserats, sonen stämplas som en rasistisk Satan, det har deklarerats landssorg, lästs dikter på radio och gråtits på Slottet. TV4 har slagit fast att sonen är vår Breivik och det har direktsänts från Örebro. Sonens liv, inklusive privata foton från hans barndom, finns på mobiler över hela landet. Det råder lynchstämning och islamistiska terrorister hetsar mot Sverige och svenskar. Mordet på Momika och vår redan begränsade yttrandefrihet (se åtalet) är helt bortglömt.

Kanske inte läge att kräva de efterlevande på svar nu.
Citera
2025-02-14, 09:58
Medlem
Citat:
Vad har detta med massmordet att göra? Exakt 0 personer som blivit av med försörjningsstöd har gått och mördat 10 pers innan Rickard gjorde det. Många har däremot blivit hjälpta av svensk socialförsäkring, både av morot och piska. I det här fallet kan man ju till och med spekulera kring om man låtit Rickard gå alldeles för länge utan att tvingas in i sysselsättning, därav total isolering och ekonomisk katastrof.

Ja, jag vete fan om snacket om sjukpension hade hjälpt en så störd person, jag ser däremot en snubbe som behövt social träning och som förmodligen erbjudits det, men tackat nej.

Med sjukpension så hade han väl briserat på hyresvärden eller något annat och gjort samma sak.
Citera
2025-02-14, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
Tack Kvitter! Jag önskar bara att det faktiskt gjorde någon skillnad.
Rickard visade sitt missnöje på absolut värsta tänkbara sätt, ett sätt som ingen kunde undgå och ändå duckar de som bär ansvaret och pratar om låsta skolor och skärpta vapenlagar istället för de verkliga problemen i samhället.

Tror folk på allvar att han inte hade kunnat ordna fram ett vapen utan licens och tagit sig in i en låst skola med den motivationen och drivkraften han hade när han genomförde det här?

Samhället lyssnade inte när han levde, samhället lyssnade inte heller när han dödade 10 personer i ett försök att göra sig hörd. Att bli tagen på allvar för en gångs skull. Det här kommer inte att sluta innan samhället börjar ta människor i utsatta positioner på allvar.

Nästa vansinnesdåd är på ingång, klockan tickar.

Jag tror det gör skillnad. Jag tycker mig se att diskussionen i tråden har ändrat karaktär över tid. Fler och fler med förståelse för autism väljer att posta inlägg.

Förhoppningsvis leder det här dådet till något gott på sikt. Men tyvärr lider många av självvald arrogans, men det räcker kanske med att fler får förståelse. Alla behöver kanske inte göra det.
Citera
2025-02-14, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bomben79
Allt är så fruktansvärt tragiskt i detta. Jag kan inte låta bli att tycka synd om killen, han måste ha mått fruktansvärt dåligt. Det ger mig ångest att bara höra hur han har levt. Detta hade förmodligen kunnat undvikas om vi hade haft en fungerade psykiatri.

Jag tänker även på hans föräldrar som får läsa om sin son som ett monster, det måste vara en mardröm som kan likställas med de anhöriga till offren, kanske värre.
Jag har inte läst någonstans i media hur de tas hand om, eller att man lyfter deras smärta, som förälder måste man ju känna sig som en medbrottsling som skapat detta monster.
Jag tänker också på detta och jag tänker precis som du angående Richard. Har familjen gått under jorden? Är de intagna inom psykiatrin? De har ett helvete.
Citera
2025-02-14, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
Det skulle inte förvåna mig överhuvudtaget om Rickard har uttalat sina planer för någon och de har inte tagit honom på allvar...

Förslagsvis hans familj. De kan då ha blivit upprörda och förskjutit honom ur gemenskapen vilket då gjort saken värre, vilket skulle förklara de mycket få samtalen och sms:en.
Citera
2025-02-14, 10:04
Medlem
Citat:
Det finns inget land i världen som har så bra förutsättningar för personer med autism som funktionsnedsättning. Vi har världens första och i princip bästa rättighetslagstiftning, vi har betydligt större resurser att lägga på funktionshinder än på äldreomsorgen, vi har ett system för personlig assistans som är EXTREMT liberalt (enda området där anställda är i princip livegna). Posten i statsbudgeten "ekonomiskt bistånd till funktionshinder och sjukdom" är HÖGRE än den sammanlagda kostnaden för SAMTLIG sjukvård. LSS kostar staten hisnande 24 miljarder om året, och kommunerna har ännu högre utlägg för funktionsstöd.

Ingenting av det där spelar någon som helst roll när personalen fullständigt saknar kompetens och intresse att utföra sitt arbete. Det ser förbannat fint ut på pappret, men verkligheten är nåt helt annat.

I det här fallet är det definitivt samhällets fel, en person som levt prickfritt i 35 år drivs till slut över en kant där han tappar det fullständigt. Det finns ingenting som tyder på att han gjort en fluga förnär innan den här dagen, ändå har han hamnat så långt utanför samhället och mår så miserabelt att han till slut flippar. Vi har ett system i Sverige som är tänkt att fånga upp såna här individer och ge dem de stöd de behöver, men det systemet fungerar inte och här har du beviset på det.

Räcker inte den här händelsen som bevis så kan du kolla in de 1500 självmord som sker varenda år, och det faktum att majoriteten (750+) har sökt vård innan. Det är 2 personer VARJE DAG som söker hjälp och inte får den, vilket resulterar i suicid. Hur många tror du det är varje dag som inte får hjälpen men inte hamnar i självmordsstatistiken? Hur många blir nekade hjälp varje dag i det här landet och lider i tystnad?

Just autism, som Rickard sägs lida av, är överrepresenterade i självmordsstatistiken.
Du kan slänga med dina budgetar bäst du vill, verkligheten och statistiken talar sitt tydliga språk för att vi har ett samhälle som sviker de mest utsatta.
Citera
2025-02-14, 10:04
Medlem
Kjamfossftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Ja, jag vete fan om snacket om sjukpension hade hjälpt en så störd person, jag ser däremot en snubbe som behövt social träning och som förmodligen erbjudits det, men tackat nej.

Med sjukpension så hade han väl briserat på hyresvärden eller något annat och gjort samma sak.

Med facit i hand borde han fått/påtvingats hjälp och fråntagits vapen. Utan vapen hade hans offer sannolikt varit i livet och detta hade kanske stannat vid självskadebeteende eller olaga hot.
Citera
2025-02-14, 10:07
Medlem
S.Jorgens avatar
Citat:
Vad har detta med massmordet att göra? Exakt 0 personer som blivit av med försörjningsstöd har gått och mördat 10 pers innan Rickard gjorde det. Många har däremot blivit hjälpta av svensk socialförsäkring, både av morot och piska. I det här fallet kan man ju till och med spekulera kring om man låtit Rickard gå alldeles för länge utan att tvingas in i sysselsättning, därav total isolering och ekonomisk katastrof.

Om det är motivet så har det med allra högsta grad med ämnet att göra.
Att folk med problem inte får hjälp är en tickande bomb.
Själv är jag förvånad att det inte händer oftare.
Muslimerna i Tyskland vet hur man får folk att vakna. De skjuter inte utan använder gärna fordon.
Citera
2025-02-14, 10:15
Medlem
Citat:

Jag vet inte vilken erfarenhet du har just beträffande detta? Att det i teorin finns diverse rättigheter osv är inte i samma sak som att det i efterlevs i praktiken.

Såsom det är utformat idag får de med störst synliga handikapp typiskt sett de med även intellektuella nedsättningar mest stöd och insatser enligt LSS. Här fungerar stödet nog bättre - med gruppboenden etc - än i de andra grupperna där det inte handlar om så mycket kognitiva nedsättningar.

Vi har idag flera 10 000-tals elever, många med npf, som är utslagna från den svenska skolan - hemmasittare -och hamnar i ett lidande och utanförskap. Det talar sitt klara språk.

Uppenbarligen är såväl förståelsen som okunskapen utbredd, det är bara att läsa här inne så inser man vidden.
Senast redigerad av Mellanting 2025-02-14 kl. 10:25.
Citera
2025-02-14, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarmstuvning
Det är MYCKET tyst från och om hans föräldrar.
Vad vet vi om dom? Och om deras relation?
Om det är några som vet och känner honom borde väl dom veta?

Jag vet inte men.. - Varför så tyst från dom?

Varför ska de uttala sig?

Trotts allt så har förlorat en son som de säkert älskar. Lägg då till alla skuldkänslor de säkert har på grund av att deras son har begått ett av de värsta massmorden i Sveriges historia.

De har säkert även media som är ute efter dem. De lär även behöva förhöras av polisen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in