2025-02-14, 09:33
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DelvisElvis
Hur tror du själv du reagerat om du var son till sveriges största massmördarae? ringt runt till media och berätta allt om din familj veckan efter.........

Njah.. Jag kanske hade försvarat vissa påståenden eller likn så.
Men dom kanske kommer med sin berättelse senare?
Citera
2025-02-14, 09:34
Medlem
Det måste bli fängelse för någon på detta +sparken för någon

Som det står nu

En person med någon slags problematik sedan skolan --tokfan ( ursäkta formuleringen )
har nolltaxerat i 10 år
har fått licens för 4 x vapen
har enligt videon haft kontakter med socialbyrån -- varför göra videon
detta bevisar att han har kontakt med socialkontoret dem måste veta att det är en person med diagnoser
jag kan inte detta men det har förts fram att man inte kan förstå alla sammanhangen i kontakter med myndigheter

jag vet av egen erfarenhet att myndigheter av denna typen använder ett Förskönande språkbruk signaler som kan vara svåra förstå om man inte har " Toppat Formen "
Några exempel
Hjälp är inte från den behövandes perspektiv ( jfr Eichmann som ville hjälpa judar till Madagaskar )
Erbjudande är i själva verket Ultimatum
Tillsammans är Ensidig accept du skriver under där på den streckade linjen gör exakt som vi säger
den sk " överenskommelsen "
Stickprov kan vara varje månad

Vanligen kan man som det heter " läsa rummet " Dåren ett röstläge som Nazisten på perrongen med kategoriska omdömen
man tror att handläggaren drabbats av ngt hjärnsläpp man anpassar sig
man måste klara självkontroll vilket inte alla klarar . I synnerhet inte om man har " Diagnoser " .kanske hotar tjänstemannen .blir Polisanmäld
Aldrig att snuten har utrett detta med Regeringsformens sakliga Opartiskhet
som inte är en svårt fråga

" Varför vill du nita tjänstemannen bara för att han såsar med papperna så att du inte kan betala Hyran ? Barnen hungrar "

Det är regelmässiga maktmissbruk eller kanske ocker .. Säg att vi köper det .att som Borgarna säger
" Så skall de jä..a ha det "

Men då uppkommer frågan samtidigt man utpressar sjuka .hungrar ut dem varför är man så dumma att man låter hen ha 4 vapen
Under de systematiska nedbrytningsförsöken med uthungrandet Det kan man köpa kanske att det skall vara lite jä ..igt att vara arbetslös

det måste vare ett otillåtet risktagande där skadan nu har förvekligats Man kan inte klara detta som jag ser det
genom att säga " Inga kommentarer " " Sekretess "

han har vapnen --han har diagnosen VÄNLIGEN REDOGÖR vill man inte det skall man pss som, deras kunder få papperet smällt framför sig med en 3 kronors kulpenna
Där på den streckade linjen skriver du under går hem erbjudaren sitter tokblänger tills den träffade skriver under går hem

Hur fan kan han fått 4 vapen EN Stolle som, det framställs Får man det ens i Vilda Västern USA ?
Citera
2025-02-14, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarmstuvning
Det är MYCKET tyst från och om hans föräldrar.
Vad vet vi om dom? Och om deras relation?
Om det är några som vet och känner honom borde väl dom veta?

Jag vet inte men.. - Varför så tyst från dom?

De har väl drabbats av en chock. Risken för att de skulle få möta hat och bli beskyllda är väl ganska stor. De kanske berättar senare, när de landat lite. Känner inte dem, så jag vet inte.
Citera
2025-02-14, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvillebacken1
Bra poäng!

En annan grej är att han låter som Ica-Jerry när han ska läsa upp brevet från soc.

Han låter väldigt efterbliven och det känns oklart varför han ens spelat in det där?
Citera
2025-02-14, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Man.down
Kanske inte för själva dådet. Vapnen hade han förmodligen under sängen från att affären ägde rum till att han genomförde massakern. Det som är intressant är att det var det sista samtalet i listan på hans telefon. Bevisar ju ätter värre hur pass isolerad han var när man han inte ringer något samtal alls på 1,5 månad.

Förresten är det någon som vet varför han packat allt i flyttkartonger? För att underlätta för de som tar hand om dödsboet?

Finansierade det ammunition och rökgranater då?
Citera
2025-02-14, 09:40
Medlem
Citat:
Kanske inte för själva dådet. Vapnen hade han förmodligen under sängen från att affären ägde rum till att han genomförde massakern. Det som är intressant är att det var det sista samtalet i listan på hans telefon. Bevisar ju ätter värre hur pass isolerad han var när man han inte ringer något samtal alls på 1,5 månad.

Förresten är det någon som vet varför han packat allt i flyttkartonger? För att underlätta för de som tar hand om dödsboet?

Jag själv har nog inte ringt ett privat samtal på en månad, men skickar desto fler meddelanden. Hans beteende följer ju dock mönstret med isolering före självmord/skolskjutning.

Att han hade pinaler i kartonger kanske berodde på avsaknad av lådor och skåp. Dysfunktionella människor kan få för sig att de inte ska ha några möbler.
Citera
2025-02-14, 09:41
Medlem
S.Jorgens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PamBam
Som han beskrivs, hur i hela världen skulle han klara av utbildningen till undersköterska och hur skulle han klara av det jobbet? Ett mycket social arbete där du måste kommunicera med annan personal och patienter.

Men jag tycker det känns självklart att han i december bestämt sig för att sluta sitt liv, och kanske redan då bestämt sig för att begå dådet också. Packa ihop sakerna, sälja vapenskåpet. Han hade ingenting och ingen kvar, och han kunde nog inte be om hjälp själv (soc hade ju ”övergivit” honom så de gav honom inget stöd varken ekonomiskt eller rent praktiskt).

Man kan snacka mycket om att det curlas med folk med psykisk ohälsa, men gång efter annan är gärningspersonerna utsatta personer med problem. Ändå hör vi ingenting från politiskt håll hur man ska motverka det här, vi hör signalpolitiskt tjafs om AR-15 som han inte ens hade och låsta skoldörrar som aldrig kommer funka fullt ut till 100% på skolor med tusentals elever eller unga elever.

Mitt fetade.

Exakt så! Inte ett ord om självkritik från politikerna.
Media har inte heller lyckats lägga ihop ett och ett utan hoppas väl fortfarande att det är ett rasistiskt motiv.

Ni skulle bara veta hur många som tar livet av sig för att de inte får hjälp. Halvdöda personer som tvingas söka jobb eller gå tillbaka till jobb de inte klarar.
När de blir utförsäkrade pallar de inte mer. De tar sitt liv i det tysta, endast familj och släkt sörjer. Ingen får veta.
Citera
2025-02-14, 09:45
Medlem
S.Jorgens avatar
Citat:
Eftersom han var 35 år så är det inte troligt att hans trygga barn-försäkring skulle omfatta npf-diagnoser. Det är först på senare tid som man skrivit in det. Däremot kan han ha fått en större klumpsumma för en så kallad ”depressiv period.”

Ok, sorry. Hade ingen aning att det var så pass nytt.
Citera
2025-02-14, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvitter-Splitter
Jag instämmer. Jag tycker också att du förtjänar en eloge! Du skriver så otroligt viktiga inlägg på ett tydligt sätt.

Tack Kvitter! Jag önskar bara att det faktiskt gjorde någon skillnad.
Rickard visade sitt missnöje på absolut värsta tänkbara sätt, ett sätt som ingen kunde undgå och ändå duckar de som bär ansvaret och pratar om låsta skolor och skärpta vapenlagar istället för de verkliga problemen i samhället.

Tror folk på allvar att han inte hade kunnat ordna fram ett vapen utan licens och tagit sig in i en låst skola med den motivationen och drivkraften han hade när han genomförde det här?

Samhället lyssnade inte när han levde, samhället lyssnade inte heller när han dödade 10 personer i ett försök att göra sig hörd. Att bli tagen på allvar för en gångs skull. Det här kommer inte att sluta innan samhället börjar ta människor i utsatta positioner på allvar.

Nästa vansinnesdåd är på ingång, klockan tickar.
Citera
2025-02-14, 09:47
Medlem
Slipsluders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OtursAktivist
Autism är ibland lite som ett meditativt tillstånd. Dissociativt kanske eller en blandning av det. Den själsliga upplevelsen i saker såsom att bara följa mönster. Vad ska man kalla det? En meditativ upplevelse av upprepning? Rytmik?

Jo, på ytan uppfattas personer med autism oftast så. Men vi ska komma ihåg att dom ofta är otroligt mottagliga mot omvärlden även om detta inte visas utåt. Det är alltså väldigt introverta personer. Oftast iallafall. Själva responsen på det dom får till sig är oftast där problematiken ofta ligger.

Citat:
Ursprungligen postat av OtursAktivist
Alla människor tycker om att göra något nästan såsom dansa, rita och så vidare. Sociala sammanhang. Frågan är om han hade en fantasivärld eller var upptagen med sådant som rent konkret gav honom en positiv upplevelse. Mönsterigenkänning, film osv.

Jag tror inte att han hade så många hobbies. Vet inte varför.

Personer med autism eller inom autismspektrat har oftast en eller flera hobbies. Dessa blir oftast deras hela värld och även en tillflykt där dom kan ägna tid och energi och känna glädje när omvärlden inte förstår dom. Allt som oftast utvecklas detta till ett specialintresse. Rickard hade alldeles säkert även han olika hobbies. Sen måste dom inte vara många, men varför måste man ha många?

Du nämner fantasivärld och det kan vara så, men det är inte alls säkert. Vissa personer med autism är väldigt teoretiska, andra fysiska och en del med en kombination. Det finns ju autister som är otroligt duktiga på att teckna medans andra är otroligt duktiga på teoretisk fysik. Poängen är att personer är olika även om dom klassas in under samma diagnos. Det är viktigt att komma ihåg. Men ska man dra någon form av generalisering i det hela så är det ju svårigheten med att uttrycka sig på olika former av yttre faktorer.

Citat:
Ursprungligen postat av SloppySeconds
Så sant.
Jag har hört om att de med vissa diagnoser har något ekonomiskt "trygghet" ?
Han klassades med 2 diagnoser och gick klass med asp-autism, bör inte han haft den där ekonomiska tryggheten ?
Tycker det verkar lite konstigt att han blev av med en sådan trygghet.

Låt oss fråga: spindeldrottning som kanske vill berätta

Tyvärr faller folk mellan stolarna i det här samhället ibland och det känns som att det kan vara lite så här. Man verkar ju mer eller mindre ha tvingat iväg honom till en vanlig högskola. Antingen har man gjort bedömningen att han har svårigheter men klarar sig själv, eller också så har någon på någon myndighet inte insett hur pass stora hans svårigheter med saker och ting varit och att han då behandlats som normalfungerande. Att han inte fångats upp tyder ju på någon form av missförstånd. Tyvärr är det ju rätt vanligt i samhället att hjälpen finns där, men om du inte vet hur du ska be om den så händer ingenting.

Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Intressant ändå hur människor omkring honom återkommande beskrivit honom som så avvikande, skum, svarar bara på tilltal etc och ändå verkar Socialtjänsten ha tyckt att han ska söka jobb. Har de aldrig träffat honom?

Det känns ju som att det är mer regel än undantag att gärningspersonerna efter den här typen av dåd målas upp som totalt funktionsodugliga, avvikande och rent av konstiga. Hade du bett samma personer dagen innan dådet att beskriva personen hade svaret antagligen varit att personen var tystlåten och lite egen istället.

Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
” Ett annat vittne uppger till NA att Rickard Andersson även ska ha synts ofta i Olaus Petri kyrka på Norr. Vittnet påstår att massmördaren flera gånger ska ha haft ett gitarrfodral med sig under besöken.”

https://www.na.se/2025-02-14/vi-slangde-blickar-pa-varandra-dagen-innan/

Helt plötsligt verkar folk sett honom överallt…

Det där ska du inte ta allt för seriöst på. Folk har en tendens att "minnas" väldigt konstiga saker efter såna här dåd.

Citat:
Ursprungligen postat av Tarmstuvning
Det är MYCKET tyst från och om hans föräldrar.
Vad vet vi om dom? Och om deras relation?
Om det är några som vet och känner honom borde väl dom veta?

Jag vet inte men.. - Varför så tyst från dom?

Varför det är så tyst från dom? Deras son har för ungefär en vecka sedan begått den värsta masskjutningen i Sveriges historia. Sånt måste ta något oerhört, det förstår du väl? Dylan Klebolds mamma pratade exempelvis inte med pressen på många herrans år. Det hade inte jag heller gjort om mitt barn hade gjort något sånt här.
Citera
2025-02-14, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.Jorgen
Mitt fetade.

Exakt så! Inte ett ord om självkritik från politikerna.
Media har inte heller lyckats lägga ihop ett och ett utan hoppas väl fortfarande att det är ett rasistiskt motiv.

Ni skulle bara veta hur många som tar livet av sig för att de inte får hjälp. Halvdöda personer som tvingas söka jobb eller gå tillbaka till jobb de inte klarar.
När de blir utförsäkrade pallar de inte mer. De tar sitt liv i det tysta, endast familj och släkt sörjer. Ingen får veta.

Vad har detta med massmordet att göra? Exakt 0 personer som blivit av med försörjningsstöd har gått och mördat 10 pers innan Rickard gjorde det. Många har däremot blivit hjälpta av svensk socialförsäkring, både av morot och piska. I det här fallet kan man ju till och med spekulera kring om man låtit Rickard gå alldeles för länge utan att tvingas in i sysselsättning, därav total isolering och ekonomisk katastrof.
Citera
2025-02-14, 09:54
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slipsluder
Jo, på ytan uppfattas personer med autism oftast så. Men vi ska komma ihåg att dom ofta är otroligt mottagliga mot omvärlden även om detta inte visas utåt. Det är alltså väldigt introverta personer. Oftast iallafall. Själva responsen på det dom får till sig är oftast där problematiken ofta ligger.

Personer med autism eller inom autismspektrat har oftast en eller flera hobbies. Dessa blir oftast deras hela värld och även en tillflykt där dom kan ägna tid och energi och känna glädje när omvärlden inte förstår dom. Allt som oftast utvecklas detta till ett specialintresse. Rickard hade alldeles säkert även han olika hobbies. Sen måste dom inte vara många, men varför måste man ha många?

Du nämner fantasivärld och det kan vara så, men det är inte alls säkert. Vissa personer med autism är väldigt teoretiska, andra fysiska och en del med en kombination. Det finns ju autister som är otroligt duktiga på att teckna medans andra är otroligt duktiga på teoretisk fysik. Poängen är att personer är olika även om dom klassas in under samma diagnos. Det är viktigt att komma ihåg. Men ska man dra någon form av generalisering i det hela så är det ju svårigheten med att uttrycka sig på olika former av yttre faktorer.

Tyvärr faller folk mellan stolarna i det här samhället ibland och det känns som att det kan vara lite så här. Man verkar ju mer eller mindre ha tvingat iväg honom till en vanlig högskola. Antingen har man gjort bedömningen att han har svårigheter men klarar sig själv, eller också så har någon på någon myndighet inte insett hur pass stora hans svårigheter med saker och ting varit och att han då behandlats som normalfungerande. Att han inte fångats upp tyder ju på någon form av missförstånd. Tyvärr är det ju rätt vanligt i samhället att hjälpen finns där, men om du inte vet hur du ska be om den så händer ingenting.

Det känns ju som att det är mer regel än undantag att gärningspersonerna efter den här typen av dåd målas upp som totalt funktionsodugliga, avvikande och rent av konstiga. Hade du bett samma personer dagen innan dådet att beskriva personen hade svaret antagligen varit att personen var tystlåten och lite egen istället.

Det där ska du inte ta allt för seriöst på. Folk har en tendens att "minnas" väldigt konstiga saker efter såna här dåd.

Varför det är så tyst från dom? Deras son har för ungefär en vecka sedan begått den värsta masskjutningen i Sveriges historia. Sånt måste ta något oerhört, det förstår du väl? Dylan Klebolds mamma pratade exempelvis inte med pressen på många herrans år. Det hade inte jag heller gjort om mitt barn hade gjort något sånt här.

Klart jag förstår det. Även dom har förlorat ngn dom höll kär?
Det spekuleras hejvilt nu tycker jag.
Om det är några som KÄNDE honom så borde det vara dom? - Förstår du min tanke här?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in