2025-02-14, 09:04
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snasavglas
Unga kan få ett begränsat ekonomiskt stöd, under en begränsad tid. Autism är inte ett förståndshandikapp och utgör i de flesta fall inget hinder för ett fullt normalt och fungerande privat- och yrkesliv. 1Dunning-Kruger-effekten hos 2människor som saknar grundläggande förståelse för vad autism är (och inte är) 3utgör ett betydligt större problem i vardagen.
jag ber om ursäkt för min mindre inlevelse förmåga för autister som är intellektuella och inte handikappade men udda och roliga
Citera
2025-02-14, 09:14
Medlem
Allt är så fruktansvärt tragiskt i detta. Jag kan inte låta bli att tycka synd om killen, han måste ha mått fruktansvärt dåligt. Det ger mig ångest att bara höra hur han har levt. Detta hade förmodligen kunnat undvikas om vi hade haft en fungerade psykiatri.

Jag tänker även på hans föräldrar som får läsa om sin son som ett monster, det måste vara en mardröm som kan likställas med de anhöriga till offren, kanske värre.
Jag har inte läst någonstans i media hur de tas hand om, eller att man lyfter deras smärta, som förälder måste man ju känna sig som en medbrottsling som skapat detta monster.
Citera
2025-02-14, 09:15
Medlem
Struntade han i att låsa in vapnen sista veckorna eftersom han sålde vapenskåpet?
Finansierade det för ammunition och rökgranater?
Citera
2025-02-14, 09:16
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Det är MYCKET tyst från och om hans föräldrar.
Vad vet vi om dom? Och om deras relation?
Om det är några som vet och känner honom borde väl dom veta?

Jag vet inte men.. - Varför så tyst från dom?
Citera
2025-02-14, 09:16
Avstängd
Elm17s avatar
Nu ser jag aftonbladet har lagt upp en artikel om någon som köpte vapenskåp utav Rickard.

Vad intressant det för själva dådet själv….
Citera
2025-02-14, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elm17
Nu ser jag aftonbladet har lagt upp en artikel om någon som köpte vapenskåp utav Rickard.

Vad intressant det för själva dådet själv….

Kanske inte för själva dådet. Vapnen hade han förmodligen under sängen från att affären ägde rum till att han genomförde massakern. Det som är intressant är att det var det sista samtalet i listan på hans telefon. Bevisar ju ätter värre hur pass isolerad han var när man han inte ringer något samtal alls på 1,5 månad.

Förresten är det någon som vet varför han packat allt i flyttkartonger? För att underlätta för de som tar hand om dödsboet?
Citera
2025-02-14, 09:22
Medlem
moralhoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
” Ett annat vittne uppger till NA att Rickard Andersson även ska ha synts ofta i Olaus Petri kyrka på Norr. Vittnet påstår att massmördaren flera gånger ska ha haft ett gitarrfodral med sig under besöken.”

https://www.na.se/2025-02-14/vi-slangde-blickar-pa-varandra-dagen-innan/

Helt plötsligt verkar folk sett honom överallt…

Tror detta kan vara klassisk paranoia. Jag tror inte han hade något annat mål än skolan, gissningsvis så kommer det visa sig att han läst på / tittat på dokumentärer som skolskyttar.

Men som sagt så lär de pejla hans rörelser med mobilen så det borde ge oss en idé om han kan ha haft andra mål. Men om han nu tänkt tanken att ha en masskjutning i en kyrka så är rasistspåret ännu dödare.
Citera
2025-02-14, 09:22
Medlem
S.Jorgens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SloppySeconds
Så sant.
Jag har hört om att de med vissa diagnoser har något ekonomiskt "trygghet" ?
Han klassades med 2 diagnoser och gick klass med asp-autism, bör inte han haft den där ekonomiska tryggheten ?
Tycker det verkar lite konstigt att han blev av med en sådan trygghet.

Låt oss fråga: spindeldrottning som kanske vill berätta

En del diagnoser kan ge engångsersättning, t.ex ADHD.
Storleken på beloppet varierar säkert men runt 250K kan man få.
Föräldrar till ett barn med diagnos kan få vårdbidrag som ersättning för förlorad arbetsinkomst då BUP-besök och skolbesök kan tära.
Kanske han levt på engångsbeloppet?
Citera
2025-02-14, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarmstuvning

Hur tror du själv du reagerat din son var sveriges största massmördarae? ringt runt till media och berätta allt om din familj veckan efter.........skam,skuld osv. Men visst får man hoppas dom börjar prata med tiden så framförallt offren kan få något typ av svar
Senast redigerad av DelvisElvis 2025-02-14 kl. 09:28.
Citera
2025-02-14, 09:25
Medlem
moralhoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Att han haft flyttlådor hemma kan faktiskt vara för att han aldrig packat upp sina saker när han flyttade till lägenheten. De kan alltså ha stått där sedan han flyttade in.

Tror det är mycket möjligt. Jämför med hur Daniel Nyqvists (Dubbelmordet i Linköping) lägenhet såg ut. Han hade också bott där i ett årtionde+ och det var väldigt... sparsamt dekorerat. De flesta hade nog trott han flyttat in nyligen om de besökt honom.
Citera
2025-02-14, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.Jorgen
En del diagnoser kan ge engångsersättning, t.ex ADHD.
Storleken på beloppet varierar säkert men runt 250K kan man få.
Föräldrar till ett barn med diagnos kan få vårdbidrag som ersättning för förlorad arbetsinkomst då BUP-besök och skolbesök kan tära.
Kanske han levt på engångsbeloppet?

Eftersom han var 35 år så är det inte troligt att hans trygga barn-försäkring skulle omfatta npf-diagnoser. Det är först på senare tid som man skrivit in det. Däremot kan han ha fått en större klumpsumma för en så kallad ”depressiv period.”
Citera
2025-02-14, 09:30
Medlem
Morphiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarmstuvning

Känner inte dom !!! Men har hört att dom har ett helvete nu. Även deras grannar som bor på Rundstigen är utsatta av hela världens media dag som natt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in