2025-02-13, 20:56
Medlem
Van life är väl lite som BLM, eller som nu senast när jägare försöker få jakt med halvautomatiska vapen till en mänsklig rättighet, alltså en amerikansk företeelse spridd av influencers som inte helt självklart landar rätt i Sverige.

Konceptet bygger på en härlig naturromantisk idé om absolut frihet, och funkar säkert utmärkt ett par månader som par i 20 årsåldern när man åker runt i Portugal och Spanien på jakt efter den perfekta vågen eller liknande.

I Sverige är det kallt, mörkt, lerigt och fuktigt 9 månader om året. Under de andra tre månaderna är Sverige bäst och då produceras också 95% av allt svenskt van life-innehåll.

Har inte många svenska stora van life-influencers blivit påkomna med att fejka? Hört om detta, och att de i själva verket lever helt vanligt. Rätt talande isf.

Ett budgetalternativ är att lägga 5 000-10 000 kr och köpa ett stort tält och en ordentlig gasspis och sen ta bilen ut och campa. Inte lika instagramkompatibelt kanske, men samma frihet och naturupplevelse, och du märker snart om det är något du vill fortsätta med när hösten börjar krypa sig på.
Citera
2025-02-13, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juneaux
Räcker ju med en dieselvärmare från amazon för 1200 kr.

Jag var uppe i fjällen förra vintern med min ruttna gamla husbil från 87 där det är glest mellan dörrarna i 30 minus om nätterna i 2,5 månad och fricampade.

Nemas problemas.

Menar du att du bor i din på heltid? Jobbar remote då antar jag annars blir det ju ett jävla hasande från ”djupt in i skogen” till kneget varje morgon.

Ja jag bor i den på heltid sedan 2021. Jag har ett jobb som gör att jag jobbar mycket i perioder och sen ledig mycket i perioder. Jobbar i landsbygden! Stå med husbil i en stad skulle jag aldrig orka med. Jag älskar skog och natur så detta är det ultimata livet !
Citera
2025-02-13, 21:16
Medlem
volvo666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rockwiththecockout
Ja jag bor i den på heltid sedan 2021. Jag har ett jobb som gör att jag jobbar mycket i perioder och sen ledig mycket i perioder. Jobbar i landsbygden! Stå med husbil i en stad skulle jag aldrig orka med. Jag älskar skog och natur så detta är det ultimata livet !
vad jobbar du med då hur löser du dusch tvätt matlagning förvaring osv
Citat:
Ursprungligen postat av slagghacka
Ja sätt du däck märkta AT på din Mercedes Sprinter och kör rakt ut i en granplantering eller en nyplöjd vall. Lycka till! Ha det så kul på semestern och glöm inte youtuba samtidigt.
kör bmw och semestrar inte men tack för omtanken din bitterfitta
Citera
2025-02-13, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av volvo666
värdeminskning på en bil är ungefär 15% årligen de fem första åren (år 1=15% 2=7,5% 3=3,75% av nyvärde i tapp) så någon reell vinst kan du inte räkna med de första 50 åren.

Så sälj den inte då.
Man har fortfarande mer än minnen jämfört med att bo på hotell.
Citera
2025-02-13, 21:25
Medlem
slagghackas avatar
Citat:
kör bmw och semestrar inte men tack för omtanken din bitterfitta

Ja du låter verkligen exakt som en BMW-ägare. Alla fördomar besannade.
Citera
2025-02-13, 21:41
Medlem
volvo666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Så sälj den inte då.
Man har fortfarande mer än minnen jämfört med att bo på hotell.
har inte sagt något om att varken köpa eller sälja sade bara vad som gäller rent allmänt
Citera
2025-02-13, 21:48
Medlem
Citat:
har inte sagt något om att varken köpa eller sälja sade bara vad som gäller rent allmänt

Du kom med en kommentar till en diskussion gällande om man har eller inte har nånting om man köper en husbil jämfört med att istället lägga pengarna på att bo på hotell.
Så jag svarar utifrån det.
Citera
2025-02-13, 22:27
Medlem
solstrålars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slagghacka
Ja ta du och kör rätt ut i skogen med din husbil och sen när bärgaren har dragit loss dig från stubb och sten så är det full fart ut på bondens åker istället. För du har ju sett en linslus på Youtube göra det så då måste du göra likadant ”för runt om i världen får man köra husbil i skogen”.

Ni stadsbor alltså

Jag skrev ju att detta är tillåtet i USA men INTE i Sverige. Försök bättre, ditt trollande är bara tråkigt. Pröva ta på dig glasögonen nästa gång.
Citera
2025-02-13, 22:29
Medlem
volvo666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Du kom med en kommentar till en diskussion gällande om man har eller inte har nånting om man köper en husbil jämfört med att istället lägga pengarna på att bo på hotell.
Så jag svarar utifrån det.
jag konstaterar något utan att engagera mig i er banala diskussion och du väljer att fortsätta vara banal
Citera
2025-02-13, 22:35
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Dom kör inte på andras mark, dom kör på federal land dvs nationalparker eller liknande. Vilket det finns frukstansvärt stora arealer av. Poängen är att de inte har någon lagstiftning som förbjuder fordon i natur vilket gör vanlivet värt att satsa på.

Frågeställningen igen: är det värt att ha en plåtis i Sverige? Det är onekligen många ute till försäljning vad jag kan se?
OK, men jag tror inte du får köra omkring med bilar i USA:s nationalparker hur som helst. Jag har själv besökt några av dem och det hela var mycket uppstyrt var man fick köra och parkera. Sen är det naturligtvis bra att man inte får köra runt med fordon i den svenska naturen. Det förstör ju både naturvärden och ekonomiska värden.
Citera
2025-02-13, 23:47
Medlem
zkumbollens avatar
En sak att ta ini kalkylen är att det saltas friskt på vintervägarna

Många husbilar, inkl plåtisar är inte byggda för det

Planerad livslängd för chassit är 5 år 50.000 mil och sen skroten

Hade du däremot cruisat runt i södra kalfifornien hade det varit en annan sak
Citera
2025-02-14, 01:25
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Har gått i tankarna på att köpa en Campervan, typ en VW Grand California eller en Pössl/Weinsberg. Man ser ju ofta youtubeklipp i USA där folk kör rakt ut i öknen med en van som har kök och säng och WC och campar som nomader istället för att ens äga en lägenhet eller hus. Van life.

Frågan är, hur funkar detta i Sverige rent praktiskt, någon här som gör detta? Det finns ju nämligen en uppsjö av camping vans på blocket samtidigt som vi har en lag som förbjuder all körning i natur, till och med på åkrar. Vad är då poängen med att ha en s.k. plåtis? Därtill är de ju drabbade av Malus tre första åren och har väldigt höga skatter för ägare. Visst de är smidigare att parkera, men man får ju inte ens använda dom tex parkera vid en sjö enligt svensk lagstiftning? Därtill har vi den långa vintern och all fukt och kyla den bär med sig. Sen är det ju vikten att hålla reda på och gas och vatten man måste tanka för att inte tala om soppan den kommer dra. Samtidigt så låter det som en härlig grej.

Någon här som äger en plåtis och använder den i Sverige och kan förklara om detta är en god idé? Funderar på att slänga upp runt en miljon för en vettig fräsh plåtis så vill helst ha seriösa svar. Någon kanske testat detta och ångrat sig? Går de att sälja om det visar sig vara mest bökigt? Står lite och väljer mellan detta och en sommarstuga eller en båt. Nackdelarna jag ser med sommarstuga är att man inte kan flytta på den och att båten bara används ett par månader om året. Vill ha det man kan få mest utväxling för.

Tankar?
På många håll i Sverige finns grusvägar utan bommar eller förbudsskyltar och vissa av dem leder fram till vackra skogssjöar. Jägare och skogsägare ser till att det finns utrymme för parkering här och var. Och Sverige är inte så litet ens om man undviker Norrland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in