2025-02-13, 18:53
Medlem
solstrålars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rockwiththecockout
Jag har levt vanlife i tre och ett halvt år. Tycker inte du ska köpa en Califorina om du inte vill frysa rejält under vinterhalvåret dvs. Köp en husbil med bra värmesystem (aldevärme) så kommer du aldrig frysa. Jag är långt in i skogen för det mesta. Pratar med markägaren och skräpar inte ner och lämnar alltid platsen snyggt och ren. Är det så att någon kommer och säger att jag ska flytta mig så gör jag det och är alltid trevlig och respekterar såklart att det är deras mark.

Överlag så finns det inget bättre sätt att leva. Svårt att leva "Normalt" igen när man har börjat vänja sig vid friheten som vanlife ger. Du kan ta jobb var som helst, du har ju ingen fast adress så du kan leva och bo var du vill.

Tack för ett seriöst svar! Någon annan plåtis förutom VW du rekommenderar? Har hört liknande berättelser om California så blev tveksam själv på den.
Citera
2025-02-13, 19:01
Medlem
Offices avatar
Jag kollar mycket på folk som åker omkring i husbilar och sånt i USA och är väldigt sugen på det livet i USA. Det finns mängder av häftiga grejer att se och även enorma områden som är extremt ödsliga.

Sverige är vackert på många sätt men jag känner inte att det är tillräckligt stort och intressant för att leva i en husbil och åka omkring och ”upptäcka” Sverige på nåt sätt.

Jag gjord en tråd om Sverige vs USA: (FB) Finns det nåt att hänföras av i Sverige?

Blev såklart överöst av massa fina grejer vi har i Sverige och jag är evigt tacksam för att mina föräldrar gillade att åka husvagn till olika delar av Sverige när jag var liten.

Oavsett allt detta så behövs det mer än vad Sverige kan erbjuda för att det ska vara intressant med ”van life” här. En regnig novembertisdag genom en småländsk industriskog är inte coolt liksom.
Citera
2025-02-13, 19:19
Medlem
NyaHenriksss avatar
Du behöver inte snöa in på en van för att leva vanlife.
Jag tror det är klokare att välja en ”vanlig” husbil i mindre storlek.
Dom är lite bredare och ger bättre komfort att bo i.
Att köra offroad är inte ok i Sverige, terränglagen gäller alla, även bönder!
Du behöver dock inte köra i terräng för att nå naturen.
Ladda ner appen ”park4night” så kommer du hitta trevliga platser.
Att leva vanlife tror jag är perfekt för många! Jag är på väg dit, har dock några år kvar 👍
Citera
2025-02-13, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Tack för ett seriöst svar! Någon annan plåtis förutom VW du rekommenderar? Har hört liknande berättelser om California så blev tveksam själv på den.

Kabe eller Adria om du kör på en plåtis om du ska ha en husbil så knaus, Frankia, Nordic. Nu är Nordic nerlagt men finns många begagnade bilar. Dubbelgolv och isolerade rör osv.

Sen att folk säger att man inte kan köra in i skogen stämmer till viss del men på landsbygden är det ingen som bryr sig så länge man har en bra dialog med markägaren. Stå vid en sjö vid en skogsställe en fin sommardag och ta dig ett morgondopp är helt magiskt. Ger en andlig känsla! Samma känsla när det har kommit en massa snö och du är ute och fricampar. Känns som ett vildmarksäventyr. Undvik kusterna i Juli-Augusti om du inte gillar invasion av husbilar men resten av året så kan du välja och vraka på ställen att stå på beroende på var du bor eller snarare VILL bo. Jag bodde kustnära de första åren men nu längre upp i landet med skogen som min plats att vara på. Var ledig några dagar för ett tag sedan så åkte in flera kilometer i skogen och stod vid en sjö flera dagar och bara njöt av livet.
Citera
2025-02-13, 20:03
Medlem
slagghackas avatar
Citat:
Jag beklagar att du inte klarade av grundskolan men för resten av oss är det välkänt att folk runtom i världen använder sina plåtisar just till camping i naturen, på stränder, i skogar, uppe på berg ja till och med på åkrar. Det finns en webbplats som heter Youtube som du kanske inte känner till, där kan du se många som använder sin plåtis till just detta, det är liksom poängen med en plåtis för många. Att kunna slå upp läger lite varsomhelst och inte bara på officiella campingplatser.

Jag har inte tänkt göra något otillåtet men tänker att det är värt att förstå folks erfarenheter när Sverige så specifikt har en terränglagstiftning andra länder inte har som förbjuder fordon i natur. Men det är väl sådana som du som ligger och hoppas på att skateboard och cykel förbjuds. Fortsätt du hytt med näven farfar. Passa även på att ta en tripp till youtube och bekanta dig med hur husbilar används idag så kanske något går in i din gamla mögliga träskalle.

Ja ta du och kör rätt ut i skogen med din husbil och sen när bärgaren har dragit loss dig från stubb och sten så är det full fart ut på bondens åker istället. För du har ju sett en linslus på Youtube göra det så då måste du göra likadant ”för runt om i världen får man köra husbil i skogen”.

Ni stadsbor alltså
Citera
2025-02-13, 20:13
Medlem
volvo666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Men pengarna man lägger in på service av sin bil, får man kanske tillbaka vid ev försäljning av fordonet.
värdeminskning på en bil är ungefär 15% årligen de fem första åren (år 1=15% 2=7,5% 3=3,75% av nyvärde i tapp) så någon reell vinst kan du inte räkna med de första 50 åren.
Citat:
Ursprungligen postat av slagghacka
Ja ta du och kör rätt ut i skogen med din husbil och sen när bärgaren har dragit loss dig från stubb och sten så är det full fart ut på bondens åker istället. För du har ju sett en linslus på Youtube göra det så då måste du göra likadant ”för runt om i världen får man köra husbil i skogen”.

Ni stadsbor alltså
"campervan" går ut på en lätt lastbil alltså sällan över 2000kg brutto inte sällan med MT eller AT däck dessa drar sig nog genom de flesta gyttjor så sluta vara en fitta
Citera
2025-02-13, 20:20
Medlem
Juneauxs avatar
Citat:
Jag har levt vanlife i tre och ett halvt år. Tycker inte du ska köpa en Califorina om du inte vill frysa rejält under vinterhalvåret dvs. Köp en husbil med bra värmesystem (aldevärme) så kommer du aldrig frysa. Jag är långt in i skogen för det mesta. Pratar med markägaren och skräpar inte ner och lämnar alltid platsen snyggt och ren. Är det så att någon kommer och säger att jag ska flytta mig så gör jag det och är alltid trevlig och respekterar såklart att det är deras mark.

Överlag så finns det inget bättre sätt att leva. Svårt att leva "Normalt" igen när man har börjat vänja sig vid friheten som vanlife ger. Du kan ta jobb var som helst, du har ju ingen fast adress så du kan leva och bo var du vill.

Räcker ju med en dieselvärmare från amazon för 1200 kr.

Jag var uppe i fjällen förra vintern med min ruttna gamla husbil från 87 där det är glest mellan dörrarna i 30 minus om nätterna i 2,5 månad och fricampade.

Nemas problemas.

Menar du att du bor i din på heltid? Jobbar remote då antar jag annars blir det ju ett jävla hasande från ”djupt in i skogen” till kneget varje morgon.
Citera
2025-02-13, 20:22
Medlem
slagghackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo666
värdeminskning på en bil är ungefär 15% årligen de fem första åren (år 1=15% 2=7,5% 3=3,75% av nyvärde i tapp) så någon reell vinst kan du inte räkna med de första 50 åren.

"campervan" går ut på en lätt lastbil alltså sällan över 2000kg brutto inte sällan med MT eller AT däck dessa drar sig nog genom de flesta gyttjor så sluta vara en fitta

Ja sätt du däck märkta AT på din Mercedes Sprinter och kör rakt ut i en granplantering eller en nyplöjd vall. Lycka till! Ha det så kul på semestern och glöm inte youtuba samtidigt.
Citera
2025-02-13, 20:39
Medlem
En mini camp är trevlig att äga.
Perfekt att haka på bilen och köra iväg med.
Väger ingenting och med säng inuti och förvaring under sängen så kommer man långt.
Billig att köpa och att äga.
Senast redigerad av Stumpani 2025-02-13 kl. 20:43.
Citera
2025-02-13, 20:42
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
Citat:
Har gått i tankarna på att köpa en Campervan, typ en VW Grand California eller en Pössl/Weinsberg. Man ser ju ofta youtubeklipp i USA där folk kör rakt ut i öknen med en van som har kök och säng och WC och campar som nomader istället för att ens äga en lägenhet eller hus. Van life.

Frågan är, hur funkar detta i Sverige rent praktiskt, någon här som gör detta? Det finns ju nämligen en uppsjö av camping vans på blocket samtidigt som vi har en lag som förbjuder all körning i natur, till och med på åkrar. Vad är då poängen med att ha en s.k. plåtis? Därtill är de ju drabbade av Malus tre första åren och har väldigt höga skatter för ägare. Visst de är smidigare att parkera, men man får ju inte ens använda dom tex parkera vid en sjö enligt svensk lagstiftning? Därtill har vi den långa vintern och all fukt och kyla den bär med sig. Sen är det ju vikten att hålla reda på och gas och vatten man måste tanka för att inte tala om soppan den kommer dra. Samtidigt så låter det som en härlig grej.

Någon här som äger en plåtis och använder den i Sverige och kan förklara om detta är en god idé? Funderar på att slänga upp runt en miljon för en vettig fräsh plåtis så vill helst ha seriösa svar. Någon kanske testat detta och ångrat sig? Går de att sälja om det visar sig vara mest bökigt? Står lite och väljer mellan detta och en sommarstuga eller en båt. Nackdelarna jag ser med sommarstuga är att man inte kan flytta på den och att båten bara används ett par månader om året. Vill ha det man kan få mest utväxling för.

Tankar?

Köp en Mercedes Vito och bygg om den till en liten husbil, blir billigare skatt och även billigare resor på betalvägar och färjor ute i europa.
Citera
2025-02-13, 20:50
Medlem
Smygknullarns avatar
Många gillar plåtisar men förstår inte de som åker som par i dessa. Trångt, sällan riktig dusch och "wc".

Citat:
Du kan ta jobb var som helst, du har ju ingen fast adress så du kan leva och bo var du vill.

I Sverige måste man ha en fast adress... Hur har du löst det?
Citera
2025-02-13, 20:51
Medlem
Citat:
Dom kör inte på andras mark, dom kör på federal land dvs nationalparker eller liknande. Vilket det finns frukstansvärt stora arealer av. Poängen är att de inte har någon lagstiftning som förbjuder fordon i natur vilket gör vanlivet värt att satsa på.

Frågeställningen igen: är det värt att ha en plåtis i Sverige? Det är onekligen många ute till försäljning vad jag kan se?

I USAs national/stateparks får du garanterat INTE braka runt som du vill med varken fyrhjuling eller bil.
Däremot kan det finnas rätt gott om grus/4x4 leder med rast/campingfickor du kan hyra.
Tro inte det är gratis att campa där eller en möjligt utan att reservera plats långt i förväg.

Sedan finns det ju tex i Nevada/Arizona vanliga vägar som går tiotals mil genom obebodd öken.
Marken ägs givetvis av "Någon" men då arealen är så enorm syns du knappast om du kör 100 yards bort från landsvägen.
Men vad nöjet med att sitta i en husbil i110F öken och glo är begriper jag inte.

I Commifornien var det ju ett stort problem med hemlösa som drog skrothusvagnar&RVs och bara,ställde dessa i vägrenen mil efter mil längs Interstate och Stateroutes.
Pissade och sket rätt ut. Kastade skräp utanför dörren.

Nu har detta städats bort men många flyttade också enligt ovan....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in