2025-02-13, 23:43
Medlem
Ja, man kan givetvis känna medlidande med den han var innan han mördade tio oskyldiga människor. Alla dessa år utan meningsfull samvaro med jämnåriga. Sporadisk kontakt med släkten som tog slut den också på grund av att han mådde psykiskt dåligt.
Citera
2025-02-13, 23:46
Avstängd
-Nigger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Han kanske är för gammal för SnapChat, men personligen skickar jag aldrig SMS till kidsen, utan kommunikationen sker på SC och dessa meddelanden raderas ju i efterhand. Men som sagt, han var nog för gammal för SC.
Det finns fortfarande lagrade på Snapchats servrar.
Citera
2025-02-13, 23:46
Medlem
Kvillebacken1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Ingen som kan berätta om vad som Rickard fokuserade på i videon ifrån 2021? Var det alltså på hotet om avslag ifall Soc hittade otillåten inkomst på hans kontoutdrag?

Rikard slutade ju resa runt kring just år 2021, så troligen blev han väl irriterad på risken att Soc via kontoutdrag skulle upptäcka att han regelbundet suttit på typ Jamaica och beställt in paraplydrinkar, narcissistiskt lagd som han var, tyckte han inte att han skulle behöva foga sig för att få sitt bidrag och redan där och då grundlades kanske ilskan mot Soc, så 2024 exploderade han och överreagerar totalt när bidraget drogs in och istället för att be föräldrarna om pengar, så straffade han "samhället " genom att skjuta ihjäl oskyldiga?

Bra poäng!

En annan grej är att han låter som Ica-Jerry när han ska läsa upp brevet från soc.
Citera
2025-02-13, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Just att han har ärvt skåpet kan ju också vara en förklaring han drar till säljaren för att denne inte ska misstänka att han faktiskt har vapen då han kanske kommit till insikt att han inte är kapabel att hantera dessa, lite långsökt kanske angående självinsikten.

Köparen uppger ju att han inte hade ägnat en tanke åt att han skulle kunnat haft vapen, tror att det beror på att Rickard nämnde att han hade ärvt skåpet.
Hade däremot Rickard berättat vilka vapen han hade och vad han jagar med dessa som de flesta normala jägare gör så hade nog köparen reagerat starkt om det va så illa som han upplevde det.

Han kan mycket väl ha ärvt skåpet. Han farfar var väl militär enö uppgifter.

Det jag funderar på är att det är nog inte många vapenskåp som säljs i landet. Borde inte polisen kolla igenom såna annonser lite då och då..?
Jag menar att om han hade bara ett skåp och behöll alla vapenlicenser i ca 1.5 månad efter försäljning så hade det varit rimligt att polisen undrar hur han förvarar sina vapen.
Citera
2025-02-13, 23:52
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:
Köparen sa ju att det såg ut som att han höll på att flytta med massa flyttlådor och avsaknaden av inredning.

Antingen höll han på att flytta på riktigt eller så packade han ihop livet i lådor.
Det finns också lägenheter där det i flera år ser ut som folk håller på att flytta för det blev aldrig uppackat när de flyttade in. Som jag skrev ingen av oss vet. Det kan vara hur som helst.
Citera
2025-02-13, 23:53
Medlem
Kexet65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
Jag förmodar att både polis, hantverkare, viss skolpersonal är på plats och jobbar. Alla de kan ju fota och lägga upp bilder.
Bilder visar ju bara korridorer och träskivor över dörröppningar och GM är död så vad är problemet?

”Problemet” är att det det mest troliga scenariot är att det INTE är tillåtet FÖR NÅGON att fotografera inne i skolan under pågående utredning!
Oavsett vilken roll man har!
Detta är fortfarande en brottsplats under utredning!
Fattar du nu?
Citera
2025-02-13, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvillebacken1
Bra poäng!

En annan grej är att han låter som Ica-Jerry när han ska läsa upp brevet från soc.

Det finns inga som helst belägg för narcissistisk läggning.

"Överreagerade"? Det ligger i autisters natur att "överreagera" för det första. För det andra behöver man inte vara autist för att känna avgrunden öppna sig om ens enda möjliga inkomstkälla rycks undan.
Citera
2025-02-13, 23:55
Medlem
Citat:
Just att han har ärvt skåpet kan ju också vara en förklaring han drar till säljaren för att denne inte ska misstänka att han faktiskt har vapen då han kanske kommit till insikt att han inte är kapabel att hantera dessa, lite långsökt kanske angående självinsikten.

Köparen uppger ju att han inte hade ägnat en tanke åt att han skulle kunnat haft vapen, tror att det beror på att Rickard nämnde att han hade ärvt skåpet.
Hade däremot Rickard berättat vilka vapen han hade och vad han jagar med dessa som de flesta normala jägare gör så hade nog köparen reagerat starkt om det va så illa som han upplevde det.

Absolut! Att han ärvt skåpet kan vara såväl sanning som lögn (för att inte riskera att dra på sig misstankar eller bli av med vapnen).

Det stämmer att köparen i intervjun uppgett att han inte hade ägnat en tanke åt att R.A haft egna vapen och att R.A själv sagt att han ärvt skåpet. Men man måste ändå ta höjd för ev. brister i köparens trovärdighet och tillförlitlighet, eftersom han vid intervjun visste sådant han inte visste i samband med köpet. Det är dessutom så att köparen uppger att R.A endast sagt att han ärvt vapenskåpet. Uppfattningen om att han inte haft egna vapen är ju helt och hållet köparens egna gissning och uppfattning. Man kan då fråga sig varför köparen inte ens kunde bemöda sig att fråga om förekomsten av jaktlicens och egna vapen, om nu säljaren var så himla konstig? Kan det kanske bero på den omständigheten att köparen under intervjun vet att säljaren i själva verket var Sveriges genom tiderna värsta skolskytt? Jag säger inte att det är som jag säger, och jag vill inte på något sätt skuldbelägga eller klanka ned på köparen, men det är ju inte ett helt ovidkommande faktum man måste ta i beaktning...
Citera
2025-02-13, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kexet65
”Problemet” är att det det mest troliga scenariot är att det INTE är tillåtet FÖR NÅGON att fotografera inne i skolan under pågående utredning!
Oavsett vilken roll man har!
Detta är fortfarande en brottsplats under utredning!
Fattar du nu?

Fattar du att du är på Flashback och vad det är för plattform?
Citera
2025-02-13, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
Han kan mycket väl ha ärvt skåpet. Han farfar var väl militär enö uppgifter.

Det jag funderar på är att det är nog inte många vapenskåp som säljs i landet. Borde inte polisen kolla igenom såna annonser lite då och då..?
Jag menar att om han hade bara ett skåp och behöll alla vapenlicenser i ca 1.5 månad efter försäljning så hade det varit rimligt att polisen undrar hur han förvarar sina vapen.
Just nu är det 60 vapenskåp till salu i hela landet på Blocket. Det är ändå en hel del!
Citera
2025-02-13, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bigpox
Det finns också lägenheter där det i flera år ser ut som folk håller på att flytta för det blev aldrig uppackat när de flyttade in. Som jag skrev ingen av oss vet. Det kan vara hur som helst.
Vid ett tillfälle här i tråden, har jag sett någon skriva att han skulle flytta hem till sina föräldrar då han längre inte hade inkomst och kunde bo kvar. Nu när ni skriver om flyttlådor så passar det iaf ihop.

Men jag vet ju inte om det låg någon sanning i det där med att flytta hem till föräldrarna igen eller om det var ren spekulation.
Senast redigerad av Zymbal 2025-02-14 kl. 00:00.
Citera
2025-02-13, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubator
Just nu är det 60 vapenskåp till salu i hela landet på Blocket. Det är ändå en hel del!

Fler än jag trodde men ff ett överkomligt antal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in