2025-02-13, 23:23
Avstängd
-Nigger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shqiptarjokosovar
Köper inte den förklaringen. Jag som inte har sociala svårigheter hade aldrig ringt upp någon för att säga att något är sålt. Hade markerat den som såld och i bästa fall skrivit till den personen att varan är såld. Är ganska säker att de flesta hade gjort så
RA kanske ville försäkra om att inga misstankar mot honom skulle väckas pga kanske bristande/svår kommunikation med köparen i textformat? Köparen kanske blev irriterad. Han kanske såg köparen som ett ev ”hot” som ville ”sätta honom i skiten”.
Citera
2025-02-13, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
”Enligt en nära släkting var han hockeyintresserad. I övrigt satt han mest uppe på nätterna och tittade på tv.”

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/rickard-andersson-35-misstanks-for-massmordet-i-orebro/

Många som drar sig undan samhället sover dagtid & är uppe nattetid. Rätt logiskt.

Tack!

Jag hittade även en till där det nämns att han blev mobbad och att det tog honom hårt.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/orebro-misstankte-massmordarens-nara-slakting-blev-irriterad-da/
Citera
2025-02-13, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvitter-Splitter
Tack!

Jag hittade även en till där det nämns att han blev mobbad och att det tog honom hårt.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/orebro-misstankte-massmordarens-nara-slakting-blev-irriterad-da/

"Jag tror inte att han hade några vänner alls."

Går knappt att föreställa sig den isolationen.
Citera
2025-02-13, 23:28
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Många tankar som snurrar nu kring inlägget om vapenskåpet och försäljningen.

Misstänker att han inte alls höll på att flytta utan städade inför självmord/fängelse så att anhöriga ska slippa.

Intressant att skåpet verkade oanvänt, kan man ju fundera på vart all ammunition och vapen förvarades, gillade han att ha dessa framme för att titta på sitt "projekt" inför kommande dåd?

Köparen uppfattade ju honom som väldigt egen och en person som absolut inte skulle kunna ha varken vapen eller tagit jägarexamen, en person som träffat honom i några minuter.
Föräldrarna borde verkligen satt stopp för det genom att tipsa polisen om olämpligheten.

Han nämner att han ärvt skåpet, utav vem? och varför har denne personen inte heller använt skåpet?
Två ägare men oanvänt.

Just nu blir det bara sjukare och sjukare hur han lyckades göra detta.

Mycket positivt är att han lyfter upp polisens snabba och noga arbete.
Ingen av oss vet, men jag tror inte alls att han hade städat. Det stämmer inte ihop med hans apatiska agerande utan jag tror mer att det sett ut så i lägenheten alla år han bott där. Försäljningen av skåpet tror jag var för att behövde pengar. Enligt köparens beskrivning verkar han ha varit i ett oerhört bedrövligt skick. Så illa att han skulle behövt bo på ett hem och det lyste igenom så tydligt att det märktes under den korta tiden de träffades.

Om samtalet med den andra potentiella köparen fick någon att tro att han var i ordning, så gav detta en totalt motsatt bild.
Citera
2025-02-13, 23:28
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag har inte sett avsnittet själv, kanske gör det. Utan att var insatt på djupet i Engström, uppfattar jag honom som tydligare i sitt syfte, vad han ville uppnå. Den person han angrep var en tydlig symbol för psykiatrin då hon var nationell psykiatrisamordnare på SKR. Han hade ju även planer på att mörda Annie Lööf. Gränsfall till terrorbrott kan jag tycka, då han uppenbarligen inte är psykisk frisk. Svåra gränsdragningar blir det.

Jag tänkte faktiskt själv på just Theodor Engström, just utifrån det perspektiv du tar upp med psykisk ohälsa, diagnos och utanförskap. En vanlig gemensam nämnare för personer som utför dåd likt dessa.

En annan gemensam nämnare som jag uppfattar finns är att de inte klarar av att hantera motgångarna, utan verkar snarast fastna i en känsla av att de är utsatta, offer för något; oförrätter som de inte kan hantera på annat sätt än genom våld.

Läs på om Olaf Lessmark och hur rättshaveri utmynnade i ett att offret/målet dog .
Citera
2025-02-13, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kexet65
Med den enda ”lilla” observationen då att skolan defakto är en BROTTSPLATS som dessutom är AVSPÄRRAD!!!
Om man inte ens kan ”freda skolor” från en övervakad/bevakad brottsplats?
Hur i hela friden ska man då kunna freda skolor (och andra ställen) från attentat????

Känns som att du är på fel ställe, att sitta här och diskutera vad som har hänt vid en masskjutning på en skola är också rätt jävla vrickat.

Lite som att trilla in på darknet och bli överraskad att man kan köpa vapen eller ryska luder där, du visste att det fanns lustigt folk på fb men ändå gick du med.

Ang det jag fetade i ditt citat: menar du möjligtvis "om man inte ens kan "freda" skolor som är en övervakad brottsplats från intrång"(vilket vi faktiskt inte ens vet om den är övervakad)?
Det är ju uppenbarligen ingen där, skolan är ju bevisligen städad och det som är på bilderna kränker ingen.
Citera
2025-02-13, 23:32
Medlem
Citat:
Många tankar som snurrar nu kring inlägget om vapenskåpet och försäljningen.

Misstänker att han inte alls höll på att flytta utan städade inför självmord/fängelse så att anhöriga ska slippa.

Intressant att skåpet verkade oanvänt, kan man ju fundera på vart all ammunition och vapen förvarades, gillade han att ha dessa framme för att titta på sitt "projekt" inför kommande dåd?

Köparen uppfattade ju honom som väldigt egen och en person som absolut inte skulle kunna ha varken vapen eller tagit jägarexamen, en person som träffat honom i några minuter.
Föräldrarna borde verkligen satt stopp för det genom att tipsa polisen om olämpligheten.

Han nämner att han ärvt skåpet, utav vem? och varför har denne personen inte heller använt skåpet?
Två ägare men oanvänt.

Just nu blir det bara sjukare och sjukare hur han lyckades göra detta.

Mycket positivt är att han lyfter upp polisens snabba och noga arbete.

Instämmer! Här uppkommer en del frågor och funderingar...

Flyttlådorna kan ju bero på allt ifrån att han faktiskt skulle flytta (vilket det inte finns några uppgifter om) eller att han precis som du säger "självmordsstädade". Det kan också vara så att han iscensatt en flytt för att inte dra på sig misstankar, eller att han helt enkelt aldrig plockat upp i lådorna sedan han flyttade in där.

Det stämmer att köparen uppfattat vapenskåpet som oanvänt eftersom inga hyllor inuti skåpet var monterade samt att de skruvar, som skulle användas till monteringen av hyllorna, låg i förslutna plastpåsar. Köparen kunde också se att färgen fanns kvar i de hålen man skulle skruva i inredningen. Detta är ju både skumt och anmärkningsvärt. Men det är ju egentligen ingenting som säger att R.A inte haft sina vapen och ammunition inlåsta i skåpet, bara för att inredningen inte monterats upp. Köparen berättar också att ena nyckeln var borta, vilket kan tyda på att skåpet använts. Därmed inte sagt att det är så.

Det stämmer att köparen uppgett i intervjun att R.A var väldigt egen och en person som absolut inte skulle kunna ha varken vapen eller tagit jägarexamen. Visst kan hans upplevelse har varit så, R.A förefaller ju ha varit långt ifrån som andra. Men givetvis kan han ha blivit "färgad" och påverkad av vad han visste om R.A när han intervjuades. Jag menar han har ju faktiskt haft 1,5 månad på sig att slå larm om R.A, och hans ev. innehav av vapen och jägarexamen, men inte gjort det. Därmed inte sagt att R.A föräldrar inte borde förstått mer/bättre och uppmärksammat olämpligheten i att han hade vapen.

Köparen har i intervjun uppgett att R.A berättat att han ärvt vapenskåpet. Detta kan vara lögn, vilket nog ligger närmast till hands. Men det kan också vara sanning, då det kan ha varit så att han ärvt den av någon som aldrig kom att använda vapenskåpet själv.
Senast redigerad av Haaaaag 2025-02-13 kl. 23:38.
Citera
2025-02-13, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bigpox
Ingen av oss vet, men jag tror inte alls att han hade städat. Det stämmer inte ihop med hans apatiska agerande utan jag tror mer att det sett ut så i lägenheten alla år han bott där. Försäljningen av skåpet tror jag var för att behövde pengar. Enligt köparens beskrivning verkar han ha varit i ett oerhört bedrövligt skick. Så illa att han skulle behövt bo på ett hem och det lyste igenom så tydligt att det märktes under den korta tiden de träffades.

Om samtalet med den andra potentiella köparen fick någon att tro att han var i ordning, så gav detta en totalt motsatt bild.

Köparen sa ju att det såg ut som att han höll på att flytta med massa flyttlådor och avsaknaden av inredning.

Antingen höll han på att flytta på riktigt eller så packade han ihop livet i lådor.
Citera
2025-02-13, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SylviaPlath

Det finns en del som tyvärr inte har några vänner alls men de brukar iaf ha vänner/bekanta online.
Citera
2025-02-13, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SylviaPlath

Man får hoppas att det här leder till förändringar i hur ASTare bemöts. Det är många som lider i tysthet. Det finns så stora brister i förståelsen vilket leder till utanförskap. Gärningen är så klart oförsvarlig, men jag känner ett medlidande för honom.
Citera
2025-02-13, 23:40
Medlem
Citat:
Köparen sa ju att det såg ut som att han höll på att flytta med massa flyttlådor och avsaknaden av inredning.

Antingen höll han på att flytta på riktigt eller så packade han ihop livet i lådor.

Flyttlådorna kan ju bero på allt ifrån att han faktiskt skulle flytta (vilket det i och för sig inte finns några uppgifter om) eller att han precis som du säger "självmordsstädade". Det kan också vara så att han iscensatt en flytt för att inte dra på sig misstankar, eller att han helt enkelt aldrig plockat upp i lådorna sedan han flyttade in där.
Citera
2025-02-13, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Instämmer! Här uppkommer en del frågor och funderingar...

Flyttlådorna kan ju bero på allt ifrån att han faktiskt skulle flytta (vilket det inte finns några uppgifter om) eller att han precis som du säger "självmordsstädade". Det kan också vara så att han iscensatt en flytt för att inte dra på sig misstankar.

Det stämmer att köparen uppfattat vapenskåpet som oanvänt eftersom inga hyllor inuti skåpet var monterade samt att de skruvar, som skulle användas till monteringen av hyllorna, låg i förslutna plastpåsar. Köparen kunde också se att färgen fanns kvar i de hålen man skulle skruva i inredningen. Detta är ju både skumt och anmärkningsvärt. Men det är ju egentligen ingenting som säger att R.A inte haft sina vapen och ammunition inlåsta i skåpet, bara för att inredningen inte monterats upp. Köparen berättar också att ena nyckeln var borta, vilket kan tyda på att skåpet använts. Därmed inte sagt att det är så.

Det stämmer att köparen uppgett i intervjun att R.A var väldigt egen och en person som absolut inte skulle kunna ha varken vapen eller tagit jägarexamen. Visst kan hans upplevelse har varit så, R.A förefaller ju ha varit långt ifrån som andra. Men givetvis kan han ha blivit "färgad" och påverkad av vad han visste om R.A när han intervjuades. Jag menar han har ju faktiskt haft 1,5 månad på sig att slå larm om R.A, och hans ev. innehav av vapen och jägarexamen, men inte gjort det. Därmed inte sagt att R.A föräldrar inte borde förstått mer/bättre och uppmärksammat olämpligheten i att han hade vapen.

Köparen har i intervjun uppgett att R.A berättat att han ärvt vapenskåpet. Detta kan vara lögn, vilket nog ligger närmast till hands. Men det kan också vara sanning, då det kan ha varit så att han ärvt den av någon som aldrig kom att använda vapenskåpet själv.

Just att han har ärvt skåpet kan ju också vara en förklaring han drar till säljaren för att denne inte ska misstänka att han faktiskt har vapen då han kanske kommit till insikt att han inte är kapabel att hantera dessa, lite långsökt kanske angående självinsikten.

Köparen uppger ju att han inte hade ägnat en tanke åt att han skulle kunnat haft vapen, tror att det beror på att Rickard nämnde att han hade ärvt skåpet.
Hade däremot Rickard berättat vilka vapen han hade och vad han jagar med dessa som de flesta normala jägare gör så hade nog köparen reagerat starkt om det va så illa som han upplevde det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in