Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-02-13, 22:47
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Ej svar på det du skrev. Men skriver här för att få igång en diskussion:

Det skulle vara väldigt intressant att veta om R.A hade sett på det avsnittet av SVT-serien "Rättegången" som visades endast några dagar före skolattacken. Det avsnittet handlade ju om mordet i Almedalen och Theodor Engström som dömdes till mord och förberedelse till terroristbrott. Som likt detta handlar om en ensamagerande gärningsman, med funktionsnedsättning och ett liv i utanförskap, som utfört ett dåd likt hans egna: https://www.svtplay.se/video/KGVZmB4/rattegangen/4-mordet-i-almedalen.

Även om R.A troligen planerat detta sedan långt tidigare, så hade det varit intressant att veta om han sett detta och fått någon slags inspiration eller motivation från detta fall...

Jag har inte sett avsnittet själv, kanske gör det. Utan att var insatt på djupet i Engström, uppfattar jag honom som tydligare i sitt syfte, vad han ville uppnå. Den person han angrep var en tydlig symbol för psykiatrin då hon var nationell psykiatrisamordnare på SKR. Han hade ju även planer på att mörda Annie Lööf. Gränsfall till terrorbrott kan jag tycka, då han uppenbarligen inte är psykisk frisk. Svåra gränsdragningar blir det.

Jag tänkte faktiskt själv på just Theodor Engström, just utifrån det perspektiv du tar upp med psykisk ohälsa, diagnos och utanförskap. En vanlig gemensam nämnare för personer som utför dåd likt dessa.

En annan gemensam nämnare som jag uppfattar finns är att de inte klarar av att hantera motgångarna, utan verkar snarast fastna i en känsla av att de är utsatta, offer för något; oförrätter som de inte kan hantera på annat sätt än genom våld.
Citera
2025-02-13, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Han kanske är för gammal för SnapChat, men personligen skickar jag aldrig SMS till kidsen, utan kommunikationen sker på SC och dessa meddelanden raderas ju i efterhand. Men som sagt, han var nog för gammal för SC.

Han känns spontant inte som en person som hängde snap. Har för mig att de inte har hittat några konton till sociala medier, men jag kanske missminner mig.
Citera
2025-02-13, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zymbal
I närtid som sagt. Men man har såklart inte gått ut med några datum för beställning eller när han hämtat. Jag tror att jag läste att det iaf skedde under 2025. Lägg därtill att han besökte Risbergska för två veckor sedan med ”gitarrfodralsliknande väska” som det buktade ut märkligt ur. Ett rimligt antagande att han hade plan redan den dagen men sedan backade av någon anledning.

Citat:
Men den uppgiften kan väl omöjligen vara bekräftad än? För om det skall läggas tyngd vid den uppgiften så måste den ju antingen komma från en person som känner R.A och verkligen kan intyga att det var just han man såg på skolan två veckor innan - Och några sådana personer som verkligen känner R.A verkar ju inte finnas, eftersom R.A aldrig dök upp på Campus Risbergska när han var inskriven där och då R.A inte verkar ha några vänner eller sociala kontakter ö.h.t. Den andra möjligheten som kan bekräfta detta är att polisen lyckats bakspåra R.A genom masttömningar, mobiltrafik, övervakningskameror, kollektivtrafik och därmed kan fastslå att han varit på skolan två veckor innan. Men några sådana uppgifter har ju inte framkommit. Dessutom verkar ju polisen ganska nyligen lyckats lokalisera hur han tog sig till skolan dagen för dådet, så då är min känsla att dom inte kommit så långt i frågan vad han gjorde för 2-3 veckor sedan...
Inte orimligt att tro att GM gjorde transport av utrustning vid flera tillfällen. Måste varit betydligt mer än 20 kilo vapnen och ammunition. Lägg därtill kläder så tror jag att det varit svårt att transportera allt på samma gång utan att väcka uppmärksamhet vilket GM antagligen inte ville.
Citera
2025-02-13, 22:53
Medlem
Citat:
Men den uppgiften kan väl omöjligen vara bekräftad än? För om det skall läggas tyngd vid den uppgiften så måste den ju antingen komma från en person som känner R.A och verkligen kan intyga att det var just han man såg på skolan två veckor innan - Och några sådana personer som verkligen känner R.A verkar ju inte finnas, eftersom R.A aldrig dök upp på Campus Risbergska när han var inskriven där och då R.A inte verkar ha några vänner eller sociala kontakter ö.h.t. Den andra möjligheten som kan bekräfta detta är att polisen lyckats bakspåra R.A genom masttömningar, mobiltrafik, övervakningskameror, kollektivtrafik och därmed kan fastslå att han varit på skolan två veckor innan. Men några sådana uppgifter har ju inte framkommit. Dessutom verkar ju polisen ganska nyligen lyckats lokalisera hur han tog sig till skolan dagen för dådet, så då är min känsla att dom inte kommit så långt i frågan vad han gjorde för 2-3 veckor sedan...
Polisen har inte bekräftat, men vittnet finns. Givetvis kan det ha varit någon som såg ut som Rickard också som var på skolan ca två veckor tidigare med detta märkliga beteende (tittade in i minst ett klassrum inne i D-korridoren på ett vis att vittnet registrerade beteendet och hur han såg ut/väskan).

Men helt rätt, det är inte bekräftat, det kan naturligtvis vara någon som efter chocken pusslat in felaktiga bilder i sitt minne. (Noll ironisk ton)
Senast redigerad av Zymbal 2025-02-13 kl. 22:58.
Citera
2025-02-13, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Enligt släkt så tittade han på TV på nätterna, så han sov nog om dagarna.

Minns du var du läst om det? Hade han sömnsvårigheter eller angav det någon annan anledning till att han kollade på tv just under nattetid?
Citera
2025-02-13, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvitter-Splitter
Minns du var du läst om det? Hade han sömnsvårigheter eller angav det någon annan anledning till att han kollade på tv just under nattetid?

Nej, jag minns bara att det var 1-2 dagar efter dådet som släkt chockade uttalade sig och de fick tyvärr inga följdfrågor på något de sa, jag hade också gärna velat veta mer om detta, men sömnsvårigheter är generellt sätt vanligt förekommande vid autism.
Citera
2025-02-13, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvitter-Splitter

Jag vill minnas att detta var under tonåren, dock ej säker. Framgick i det första artiklarna med släkt och vänner i aftonbladet.
Citera
2025-02-13, 22:59
Avstängd
-Nigger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanzel
Ja att ta emot hjälp som erbjuds kräver ju att man klarar den kontakten. Samtidigt har han tagit vapenlicens.. eller kanske inte samtidigt... allt kan ha eskalerat i hans mående
Han kanske inte klarade den kontakten och ändå fick han ingen hjälp? Där har SOC ett stort jävla ansvar.
Därav att man borde JO-anmäla Örebro kommun.
Citera
2025-02-13, 23:00
Medlem
Kexet65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlomKruka
Var in och studsade snabbt på skolan idag och såg att alla dörrar är borta. Verkar som de har letat runt ordentligt på skolan och inte haft tillgång till nycklar.

https://i.imgur.com/JWBoLkb.jpeg

https://i.imgur.com/g6A9Vpc.jpeg

Som flera andra frågat dig Blomkruka så undrar även jag hur i hela friden DU fått tillträde till att gå in i Risbergska skolan under pågående förundersökning där den tekniska utredningen (som jag förstått) fortfarande pågår???
Eller har du tagit dig förbi avspärrningarna och gått in på eget bevåg utan tillstånd?
I så fall kan man konstatera att säkerheten är totalt obefintlig och totalt vedervärdigt om vem som helst - utan behörigt tillstånd - kan ta sig in och fotografera!
Känns på något sätt ”obehagligt” då det fortfarande är avspärrningar runt skolan 🙄.
Och oavsett OM du har legalt tillträde att gå in i skolan så ser jag det som väldigt anmärkningsvärt att du tar dig friheten att fotografera och lägga ut foton här på Flashback!
Har du någon bra förklaring?
Hoppas verkligen polis/utredare ser det inlägg du gjort här för det kan inte ens vara tänkbart möjligt att ditt inlägg är lagligt!
Citera
2025-02-13, 23:06
Medlem
SilviaNights avatar
Citat:
Var in och studsade snabbt på skolan idag och såg att alla dörrar är borta. Verkar som de har letat runt ordentligt på skolan och inte haft tillgång till nycklar.

Hur i helvete kom du in? Är det bara att traska in eller smög du förbi avspärrningarna?
Citera
2025-02-13, 23:06
Medlem
Många tankar som snurrar nu kring inlägget om vapenskåpet och försäljningen.

Misstänker att han inte alls höll på att flytta utan städade inför självmord/fängelse så att anhöriga ska slippa.

Intressant att skåpet verkade oanvänt, kan man ju fundera på vart all ammunition och vapen förvarades, gillade han att ha dessa framme för att titta på sitt "projekt" inför kommande dåd?

Köparen uppfattade ju honom som väldigt egen och en person som absolut inte skulle kunna ha varken vapen eller tagit jägarexamen, en person som träffat honom i några minuter.
Föräldrarna borde verkligen satt stopp för det genom att tipsa polisen om olämpligheten.

Han nämner att han ärvt skåpet, utav vem? och varför har denne personen inte heller använt skåpet?
Två ägare men oanvänt.

Just nu blir det bara sjukare och sjukare hur han lyckades göra detta.

Mycket positivt är att han lyfter upp polisens snabba och noga arbete.
Citera
2025-02-13, 23:07
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Kexet65
Som flera andra frågat dig Blomkruka så undrar även jag hur i hela friden DU fått tillträde till att gå in i Risbergska skolan under pågående förundersökning där den tekniska utredningen (som jag förstått) fortfarande pågår???
Eller har du tagit dig förbi avspärrningarna och gått in på eget bevåg utan tillstånd?
I så fall kan man konstatera att säkerheten är totalt obefintlig och totalt vedervärdigt om vem som helst - utan behörigt tillstånd - kan ta sig in och fotografera!
Känns på något sätt ”obehagligt” då det fortfarande är avspärrningar runt skolan 🙄.
Och oavsett OM du har legalt tillträde att gå in i skolan så ser jag det som väldigt anmärkningsvärt att du tar dig friheten att fotografera och lägga ut foton här på Flashback!
Har du någon bra förklaring?
Hoppas verkligen polis/utredare ser det inlägg du gjort här för det kan inte ens vara tänkbart möjligt att ditt inlägg är lagligt!
Konstigt att man skulle bemödat sig att sätta upp skivor. Ser inte att det ska tillföra något. Man bör ju ha rätt god koll på vilka som kliver runt i lokalen så det finns ju ingen anledning till att hindra folks rörelse med en skiva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in