2025-02-13, 18:08
Avstängd
-Nigger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S3ON
Spontana tankar någon? https://www.expressen.se/nyheter/expressen-direkt/?post=76e06f57-5cce-44e9-bd25-978d9d9ff3ae

Illa att en insatsstyrka inte verkar kunna hantera den psykologiska stressen.

Men visst, tuff situation och jobbigt att enbart se resultatet av det de inte hann dit i tid för att förhindra.
De är människor de också. Kan inte ha varit en vacker syn därinne med tanke på att GM sköt sina offer med halvmantlade kulor. Sköt han de i huvudet, vilket verkar vara fallet (iom att större delen av offren inte gick att identifiera direkt)... Vill inte ens tänka tanken..
Citera
2025-02-13, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Hur ofta kollas det upp var vapen förvaras egentligen?

Inte ofta.
Dom kollar förvaring ibland, men har själv inte råkat ut för det.
Citera
2025-02-13, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Ja det känns väl illa kan man tycka … men förståeligt på ett sätt!
Gick inte dom in när skytten redan skadad på golvet? Är det alla skadade eller vad var det dom syfta på!? Hela poliskåren den dagen har väl fått rätt mycket kritik pga att allt tog sådan tid så ska bli intressant att se utredningen om det .. om vi nu ens får ta del av det!?

Men jag tänker också på att om den dagen en stor terrorattack skulle ske.. ska vi ha polis som inte kommer palla det heller då mentalt?

Dom gjorde jobbet.
Reaktioner kommer efteråt. Fullt normalt.
Citera
2025-02-13, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SylviaPlath
Är det så att SOC har nekat att lämna ut info om Andersson eller har jag drömt det?

Det vet jag tyvärr inte, jag noterar endast att dokument som kan lämna information om anledningen till samhällets inblandning i början och slutet i denna otroligt tragiska händelse.
Citera
2025-02-13, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giftpilz
Tack för svaret och den intressanta länken, ovanligt reaktivt av våra förtroendevalda skulle jag säga.

Är väl inte så förvånande att inte bara kreti och pleti på Flashback diskuterar sånt, FB är väl inte en väsensskild del av samhället, även om debatten om Socialtjänsten inte sipprat ut särskilt mycket härifrån
Citera
2025-02-13, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megadolme
Han hade väl inte ens sökt vård för sina svåra problem med människor? I o m att han var tvungen att söka jobb? Hade han gått till en läkare, gärna psykläkare, så hade denne garanterat sjukskrivit honom o då kan man få pengar av soc utan krav på att söka jobb. Han kanske även hade beviljats sjukersättning i så fall? Men inte ens masa sig iväg till psykiatrin på alla dessa år? Vet att det är kö på psykiatrin, men en vanlig allmänläkare hade nog också kunnat se Rickards problem o skrivit ett läkarintyg för sjukskrivning?

Men det verkar ju inte vara någon som helst form av vård involverat i hans liv?

Han hade kunnat få hjälp via t.ex. LSS o andra insatser i så fall, o kanske t o m börjat uppskatta livet om han fått hjälp? Istället för att begå massmord o självmord!

Ett ganska okänt "problem" i medelklassen och möjligen lägre överklassen är att det är under ens värdighet att leva på bidrag av något slag. Att föräldrarna försörjer en ser man inte som bidrag. Kanske har man haft småborgerliga åsikter och varit emot att skatten ska gå till bidrag. Så den här killen kände kanske redan att han slagit i rock bottom redan. En del ser till och med ner på psykvården och vill inte kännas vid att man kan ha sådana problem. Det är ju bara att ta sig i kragen. Kanske kan man tänka sig att gå i terapi när ens make/maka vänstrat med sekreteraren/chefen i några år bakom ryggen på en.

Man kan bara spekulera, men möjligen fanns en press från föräldrarna att inte leva på bidrag eller ta hjälp, en press från samhället att söka jobb och en press från omgivningen att bete sig "normalt", skaffa ett liv, flickvän, familj, karriär, etc.

Jag tror det här kan ha varit en kille som blivit klämd från alla håll. Eller från flera håll i alla fall.
Citera
2025-02-13, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Jag undrar lite över varför Rickard sålde sitt vapenskåp? Det tyder väl på att dådet var planerat länge, minst sedan tiden för försäljning. Han tänkte väl att skåpet inte behövs när han är död, å andra sidan, varför inte bara slänga eller skänka bort det, för han behövde ju i fa pengar heller? 🤔

Såna här dåd planeras ofta flera månader i förväg.
Citera
2025-02-13, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klockan22.30
Såna här dåd planeras ofta flera månader i förväg.

Ok, men frågan är varför han inte bara slängde skåpet i grovsoprummet, utan gjorde sig omaket att annonsera och ringa och snacka med folk?
Citera
2025-02-13, 18:15
Medlem
moralhoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Vet att ett av syskonen är boendes i Ängelholm. Kanske var skriven på syskonet eller så förvarade han den för tillfället där
Är det rent av ett av mordvapnen vi ser på vapenannonsen? Vet att man hittat ett 30-06 men vet inte om det var på brottsplatsen eller i lägenheten

RA är inte den enda i Sverige som heter Richard som säljer ett vapenskåp. Lägg sedan till att bilen uppenbarligen är skriven på en annan Richard, så oddsen att han ska ha en släkting som råkar ha samma förnamn, men samtidigt annat efternamn (som jag antar är varken Andersson eller Simon?) är nog minimala.

Jag tror människor är desperata att hitta något liv från Richard på internet att man rycker efter halmstrån vid det här laget...
Citera
2025-02-13, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Miracklet
Man kan bara spekulera, men möjligen fanns en press från föräldrarna att inte leva på bidrag eller ta hjälp, en press från samhället att söka jobb och en press från omgivningen att bete sig "normalt", skaffa ett liv, flickvän, familj, karriär, etc.

Jag tror det här kan ha varit en kille som blivit klämd från alla håll. Eller från flera håll i alla fall.

Det är vad jag tror med, han måste ha känt en enorm press, när han inte fick ekonomiskt bistånd så var det droppen av skam och överlevnad.
Citera
2025-02-13, 18:17
Avstängd
-Nigger-s avatar
Citat:
Jag undrar lite över varför Rickard sålde sitt vapenskåp? Det tyder väl på att dådet var planerat länge, minst sedan tiden för försäljning. Han tänkte väl att skåpet inte behövs när han är död, å andra sidan, varför inte bara slänga eller skänka bort det, för han behövde ju i fa pengar heller? 🤔
Han behövde väl pengar både för att leva och köpa ammunition för att genomföra sitt dåd.
Citera
2025-02-13, 18:17
Medlem
Citat:
Ok, men frågan är varför han inte bara slängde skåpet i grovsoprummet, utan gjorde sig omaket att annonsera och ringa och snacka med folk?

Han behövde lite snabba cash?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in