2025-02-13, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S3ON
Spontana tankar någon? https://www.expressen.se/nyheter/expressen-direkt/?post=76e06f57-5cce-44e9-bd25-978d9d9ff3ae

Illa att en insatsstyrka inte verkar kunna hantera den psykologiska stressen.

Men visst, tuff situation och jobbigt att enbart se resultatet av det de inte hann dit i tid för att förhindra.

Ja det känns väl illa kan man tycka … men förståeligt på ett sätt!
Gick inte dom in när skytten redan skadad på golvet? Är det alla skadade eller vad var det dom syfta på!? Hela poliskåren den dagen har väl fått rätt mycket kritik pga att allt tog sådan tid så ska bli intressant att se utredningen om det .. om vi nu ens får ta del av det!?

Men jag tänker också på att om den dagen en stor terrorattack skulle ske.. ska vi ha polis som inte kommer palla det heller då mentalt?
Citera
2025-02-13, 17:51
Medlem
xvodors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SylviaPlath
Jätteintressant spår och jag håller med dig i sak rent generellt, men i fallet RA så känns det tveksamt om han ens haft en aktuell läkarkontakt.

De uppgifter om hans personlighet som vi har är väl väldigt gamla, från högstadiet/gymnasiet väl. I den åldern är ju många lite konstiga. Jag undrar om han egentligen var så konstig. Han hade ju jägarlicens och körkort väl. Jag tyckte han lät ganska normal när han läste upp brevet från soc.
Citera
2025-02-13, 17:54
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David_S
Om en person som Rikard nu bestämt sig för att begå ett massmord, varför inte fokusera på skräpet vi har i samhället?

Gängkriminella och annat patrask!
Jag är emot den invandringen som vi har, människor som kommer hit och utnyttjar Sverige!

Men de som går på komvux är i vilket fall invandrare som vill göra gott och skaffa sig en utbildning och bidra till landet!

Om han hade vapenlicens och oavsett skulle avsluta sitt liv, varför inte gå loss på äckliga kriminella somalier, araber och islamister?

Men det kanske är svårt att söka logik hos en person som Rikard.

Vad tror ni?

Hämd och hat mot de som han tycker har förstört hans liv, tror jag.

Skolan är starkt laddat för hans del, med ständiga misslyckanden, samt att skolan samlar många människor i utrymmen där de kan ha svårt att fly, slutna rum med väggar.

Han kanske inte alls känner att islamister eller kriminella förstört hans liv? Hans liv har varit isolerat och hänvisat till miljöer där han blivit mobbad, misslyckats med skolan och fått nej till försörjningsstöd.

Förutom det, hur ska han hitta dessa personer som du hänvisar till och sedan kunna skjuta dom?
Citera
2025-02-13, 17:55
Medlem
xvodors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabbenabbe
Då borde ju fallen av dessa våldsdåd vara betydligt flera... Så din teori är väldigt svag och konspiratorisk.

Väldigt svag argumentation du har. Jag tog bara upp två fall som jag råkade se på youtube. SSRI stories hade 7000 fall, vilka alltså är samlade från media. Sen finns det ju alla de fall där medicineringen inte redovisas eller inte plockas upp i media. Jag tror knappast det är en konspiration.
Citera
2025-02-13, 17:56
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Då borde ju fallen av dessa våldsdåd vara betydligt flera... Så din teori är väldigt svag och konspiratorisk.
Ja man ska vara försiktig med att döma ut mediciner för psykisk ohälsa.
Dessa preparat har hjälpt många människor till ett bättre liv.
Citera
2025-02-13, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xvodor
Väldigt svag argumentation du har. Jag tog bara upp två fall som jag råkade se på youtube. SSRI stories hade 7000 fall, vilka alltså är samlade från media. Sen finns det ju alla de fall där medicineringen inte redovisas eller inte plockas upp i media. Jag tror knappast det är en konspiration.

Du tar upp två fall där personerna uttrycker sin egen personliga uppfattning... Anekdotisk bevisföring deluxe.
Citera
2025-02-13, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Ja man ska vara försiktig med att döma ut mediciner för psykisk ohälsa.
Dessa preparat har hjälpt många människor till ett bättre liv.

Exakt. Det är ingen kontroversiell fråga.
Citera
2025-02-13, 18:03
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SylviaPlath
Men grejen är att det finns ingen formell överklagan, så vad menar de då med att han "bråkat"?

Antagligen att han mailat & ifrågasatt beslutet, vill de ska göra en annan bedömning, undrar hur han ska kunna betala hyran & äta, ev. vräkning etc. Ngt i den stilen tänker jag.
Citera
2025-02-13, 18:04
Medlem
xvodors avatar
Citat:
Du tar upp två fall där personerna uttrycker sin egen personliga uppfattning... Anekdotisk bevisföring deluxe.

Det är gärningsmännen som berättar ja. Jag tycker det ger en insikt i vad som kan hända. Men det är verkliga och väldigt kända fall och du kan hitta många andra videos om dessa fall från andra aktörer än de själva. Det finns forskning på fenomenet inklusive kopplingen mellan ssri och skolskjutningar.
Citera
2025-02-13, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
Vet tyvärr inget om det.

Min poäng med inlägget var att det verkar ha varit Gymnasieförvaltning och inte SOC som fattade beslut om RA´s försörjning.

I nedan länk ser man också att nämnden direkt efter punkten om dådet, den 10 feb, diskuterade hur man ska minska att folk mår dåligt i samband med vräkningar.

https://www.orebro.se/download/18.37a1a24a18529b6cad52d1c/1738918654900/Aktuell%20%C3%A4rendelista%20Gymnasie-%20och%20arbetsmarknadsn%C3%A4mnden.pdf

Tack för svaret och den intressanta länken, ovanligt reaktivt av våra förtroendevalda skulle jag säga.
Citera
2025-02-13, 18:05
Medlem
Kan någon långa filmen där GM sitter och läser brevet?
Citera
2025-02-13, 18:08
Medlem
Jag undrar lite över varför Rickard sålde sitt vapenskåp? Det tyder väl på att dådet var planerat länge, minst sedan tiden för försäljning. Han tänkte väl att skåpet inte behövs när han är död, å andra sidan, varför inte bara slänga eller skänka bort det, för han behövde ju i fa pengar heller? 🤔
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in