2025-02-13, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rarecube
Det är definitivt inte en polishund. Helt fel ras. Rasen passar enbart till sök men tror inte de hade behov av sök just då.

Ytterligare ett alternativ är att det är GM föräldrars hund som han enligt tråden passade ibland.

Men det ger ju upphov till frågor som: Varför i hela fridens namn har han med en hund till en skolattack? Borde han inte dragit på sig massa uppmärksamhet när han kliver in på en skola med en hund? Borde inte några/fler vittnen ha nämnt förekomsten av att han hade en hund med sig? Uppgifter säger ju att han varit inne på skolan i 1,5h innan han började skjuta...
Citera
2025-02-13, 15:11
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag är inte säker på att jag hänger med här, men jag tänker att det vanliga är att den svage är en som får ge sig. Det är lönlöst att göra något för Rickard Andersson vad gäller försörjningsstöd. Det bli inget eftersom han inte har förmågan att ens söka ett jobb, men än mindre att få ett.

Tyvärr kan han kännt sig inklämd i ett hörn, osynlig, obehövd, en pusselbit som inte passdae in, vilket efter ett antal år av insikt att hans liv aldrig skulle kunna bli annat och förmodligen tvärtom, sämre då föräldrar och släktingar försvinner som stöd.
Lite så.. där andra ser lösningar kan andra inte.
Det var lite fri tolkning på den
Enklast var att den "svage" bör ge sig.
Citera
2025-02-13, 15:12
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
Tack! Men som nån tidigare påpekat så är det väsentlig skillnad mellan det vi ser i klippet och att "le stort". Jag tror vittnet minns fel på den punkten, liksom det andra vittnet som säger att han hade pistoler i bältet.
Ja man får ta vittnesuppgifter från en sådan här händelse med stor försiktighet. Känslor påverkar antagligen minnesbilderna i samma utsträckning som reella iakttagelser.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Men det ger ju upphov till frågor som: Varför i hela fridens namn har han med en hund till en skolattack? Borde han inte dragit på sig massa uppmärksamhet när han kliver in på en skola med en hund? Borde inte några/fler vittnen ha nämnt förekomsten av att han hade en hund med sig? Uppgifter säger ju att han varit inne på skolan i 1,5h innan han började skjuta...

Ja det är sant. Jag tror inte att det är GM hund. Hunden ser även ut som en valp eller unghund. Därför tror jag inte på vårdhund heller. Kanske är det bara en elevs hund.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klantgubbe
Vittnen bedöms ha olika graders trovärdighet. Påstår man att han hade pistoler i bältet, att man mötte varandras blickar, och att vittnet kunde läsa av att han vill döda vittnet, utan att göra det. Då kanske man inte är det allra trovärdigaste som vittnet. Det är helt naturligt i en stressad situation som detta att minnas detaljer fel och att hjärnan fyller i luckorna med lite smått och gott. Som att han log.

Ja, och jag tror hellre att det är hennes hjärna som fyllt luckan, än att Rickard skulle ha gett henne ett stort leende i den situationen.

Citat:
Ursprungligen postat av SylviaPlath
Nej, det tror jag inte. Vi människor är programmerade att uppfatta när någon är avvikande. Det skrämmer oss intinktivt. Jag vet att jag hade reagerat på en sekund om Rikard Andersson stod framför mig. Jag hade känt att något är "off".

Absolut, det köper jag. Biten om att du skulle känna att nåt var off.
Men jag har lite svårt att tro att du skulle, på några sekunder, hinna uppfatta att ett leende likt det i klippet skulle vara ett "stort leende" - för just den här individen. Det kräver ju att man hunnit se/läsa in att han är en person som alltid saknar ansiktsuttryck, tänker jag.
Citera
2025-02-13, 15:13
Medlem
Citat:
Nej, det tror jag inte. Vi människor är programmerade att uppfatta när någon är avvikande. Det skrämmer oss intinktivt. Jag vet att jag hade reagerat på en sekund om Rikard Andersson stod framför mig. Jag hade känt att något är "off".

Precis, som att han har nån en aura som skrämmer alla i hans närhet när de interagerar med honom. Världen är en väldigt fientlig miljö för autister. Inte så konstigt att han drog sig undan.
Citera
2025-02-13, 15:14
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wsalander88
Precis, som att han har nån en aura som skrämmer alla i hans närhet när de interagerar med honom. Världen är en väldigt fientlig miljö för autister. Inte så konstigt att han drog sig undan.
Har autister en benägenhet att vara våldsamma rent generellt?
Citera
2025-02-13, 15:15
Medlem
Citat:
Ja, och jag tror hellre att det är hennes hjärna som fyllt luckan, än att Rickard skulle ha gett henne ett stort leende i den situationen.

Men jag har lite svårt att tro att du skulle, på några sekunder, hinna uppfatta att ett leende likt det i klippet skulle vara ett "stort leende" - för just den här individen. Det kräver ju att man hunnit se/läsa in att han är en person som alltid saknar ansiktsuttryck, tänker jag.

Men vet vi hur länge vittnet hade möjlighet att betrakta honom?
Citera
2025-02-13, 15:16
Medlem
Citat:

Kan det vara så att GM var drogpåverkad? Han kanske tog drogerna där på toaletten som han bytte om och att han väntade 1,5 timme innan han satte igång för att drogerna skulle kicka in? Det kan förklara att han log om det nu stämmer?
Citera
2025-02-13, 15:18
Medlem
Citat:
Men vet vi hur länge vittnet hade möjlighet att betrakta honom?

Såhär står det i artikeln, jag har svårt att tro utifrån det att de handlar om mer än några sekunder:

– Plötsligt stod han där i dörren, säger Marya.

– När jag såg honom sa jag till en vän: ”Vad konstig han verkar, han kanske skojar med oss”. När jag frågade honom om han försökte skämta så log han stort.

Därefter tog mannen, 35-årige Rickard Andersson, upp sitt gevär.

– Vi blev panikslagna och försökte fly. Men det var försent.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/yEJLqJ/orebro-marya-stod-oga-mot-oga-med-skytten
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rarecube
Herregud vilket svammel om jägare! Blanda inte in jägare i det här. Vi ska vara jävligt glada att vi har jägare i det här landet som kan hålla vissa populationer nere, bland annat rådjur. Hade det inte skjutits av vissa djur hade det blivit obalans och mer bilolyckor, fullt med fästingar m.m. Det är även eftersöksjägare som avlivar stackars skadade djur som blivit påkörda i trafiken men jägare kan även avlida tamdjur som lider, skabbrävar osv. Jägare är ytterst sällan elaka människor utan de är nog de största djurvänner du kan hitta som vårdar djur och natur. Det finns mycket lagar och regler för jägare att följa. En djurplågare hör inte hemma inom jakten och kommer bli utkastad direkt. Men jag gissar på att du går och köper kött i affären? Hur det djuret har levt och avlivats är bra mycket mer lidande än en älg som skjuts i det vilda där den har växt upp och efter alla regler.

Jag köper absolut inget kött och äter inget kött öht, vad jag menar är att dödande då det inte är nödvändigt är ett dödande för nöjes skull. Inte olikt det psykopater känner. Det är en styrkedemonstration men egentligen är man väldigt ynklig där bakom bössan då ens offer inte har en chans. Jo det finns paralleller mellan att skjuta djur och att skjuta människor, ingen med verklig empati berövar någon annan livet. Men den kulturen var RA uppväxt med, att det är okej att döda.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Har autister en benägenhet att vara våldsamma rent generellt?

Nej, forskningen har visat att det inte finns samband mellan autism och våldsamt beteende. Det är snarare andra faktorer som annan psykisk ohälsa, isolering osv som kan leda till planerat våld, men inte autismen i sig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in