Citat:
Ursprungligen postat av
Klantgubbe
Vittnen bedöms ha olika graders trovärdighet. Påstår man att han hade pistoler i bältet, att man mötte varandras blickar, och att vittnet kunde läsa av att han vill döda vittnet, utan att göra det. Då kanske man inte är det allra trovärdigaste som vittnet. Det är helt naturligt i en stressad situation som detta att minnas detaljer fel och att hjärnan fyller i luckorna med lite smått och gott. Som att han log.
Ja, och jag tror hellre att det är hennes hjärna som fyllt luckan, än att Rickard skulle ha gett henne ett stort leende i den situationen.
Citat:
Ursprungligen postat av
SylviaPlath
Nej, det tror jag inte. Vi människor är programmerade att uppfatta när någon är avvikande. Det skrämmer oss intinktivt. Jag vet att jag hade reagerat på en sekund om Rikard Andersson stod framför mig. Jag hade känt att något är "off".
Absolut, det köper jag. Biten om att du skulle känna att nåt var off.
Men jag har lite svårt att tro att du skulle, på några sekunder, hinna uppfatta att ett leende likt det i klippet skulle vara ett "stort leende" - för just den här individen. Det kräver ju att man hunnit se/läsa in att han är en person som
alltid saknar ansiktsuttryck, tänker jag.