Citat:
Ursprungligen postat av
Menea
Ärligt talat jag skiter i det där aset.. inte ett dugg synd om honom efter det han gjorde! Finns ingen som helst rätt i det han gjorde.. otäckt att så många här sitter och försvara honom och tycker synd om han…
Hade han varit muslim i samma situation hade ni inte brytt er ett skit!
Att försöka förstå vad som utlöste det hela är oerhört viktigt. Att se att en person har stora utmaningar i livet, ha empati med det, betyder ingalunda att man försvarar det oerhörda han har gjort!
Att ha empati med hans misserabla liv innebär inte att man har empati för morden. Naturligtvis försvarar jag inte morden!
Det finns inget försvar för hans brott, men förklaringar. Vi har alla olika förutsättningar att hantera situationer, och en del är helt klart skörare, har inga eller väldigt få fungerande copingstrategier och skydd utifrån andra.
För egen del har jag inga problem med att ha empati med människor, oavsett hudfärg eller religion.
Det är hjärtskärande att läsa vittnens beskrivningar, anhöriga och vänners berättelser. Även blåljuspersonal och poliser är traumatiserade. Det är oerhörda förluster för varje familj, små barn, släktingar, vänner, arbetskamrater.
Generationer kommer att vara trauamtiserade.