2025-02-13, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
*RA hade själv gått på skolan men misslyckats båda gångerna.
*I skolan går 90% utlandsfödda. Inte så konstigt att de flesta offren var just utlandsfödda.
*2 av dödsoffren (kvinnor) hade svenska för- och efternamn.

Fast nu har vi mer info som gör det i princip helt orimligt att han skjutit på måfå, svårt att förstå vad polisen ens menar. Istället har han varit där två veckor tidigare för att reka (antar jag) och sen varit på plats 1,5h innan han började skjuta. Han har haft tid och möjlighet att välja offer, och samtliga personer i ett specifikt klassrum, helt utan koppling till Rickard, har skjutits eller hamnat under skjutna och undkommit bara därför. Det här med "slumpmässigt" är rent trams.

Förut var det 50/50 för mig om det var rasism inblandat, nu är jag mer 75/25, återstående 25% är bara för att det kan ha funnits nån annan anledning att börja med ett klassrum fullt av invandrare.
Citera
2025-02-13, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.E.J
Ja, men man tycker även om de är så, så borde de gå bli accepterad av omgivningen, så han inte behövde isolera sig, de förstärker ju bara känslan av att inte duga.. Vilket leder till mer ilska och självhat, som han till slut vänder utåt mot omvärlden. Alla vill bli älskade. Detta ser jag dom ett utökat självmord, där han vill ta andra med sig in i döden?

Ja så var det. Kunskapen är för dålig helt enkelt.
Citera
2025-02-13, 14:58
Medlem
[quote=PainfulVacuum|91022802]
Citat:
Ursprungligen postat av SylviaPlath

Tack! Men som nån tidigare påpekat så är det väsentlig skillnad mellan det vi ser i klippet och att "le stort". Jag tror vittnet minns fel på den punkten, liksom det andra vittnet som säger att han hade pistoler i bältet.

Vittnen bedöms ha olika graders trovärdighet. Påstår man att han hade pistoler i bältet, att man mötte varandras blickar, och att vittnet kunde läsa av att han vill döda vittnet, utan att göra det. Då kanske man inte är det allra trovärdigaste som vittnet. Det är helt naturligt i en stressad situation som detta att minnas detaljer fel och att hjärnan fyller i luckorna med lite smått och gott. Som att han log.
Senast redigerad av Klantgubbe 2025-02-13 kl. 15:00.
Citera
2025-02-13, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
Ja, jag fattar! Men det skulle förutsätta att vittnet kände till Rickard och hans ansiktsuttryck sedan tidigare..

Nej, det tror jag inte. Vi människor är programmerade att uppfatta när någon är avvikande. Det skrämmer oss intinktivt. Jag vet att jag hade reagerat på en sekund om Rikard Andersson stod framför mig. Jag hade känt att något är "off".
Citera
2025-02-13, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SylviaPlath
Tror dock inte att Andersson var psykopat. Och jag tror inte heller att han njöt av dödandet, isf mer av "upprättelsen". Känslan av att ha någon slags agens.

Ännu en gång håller jag med dig SylviaPlath.

Han fick för en gångs skull kontroll över någon och något.
Citera
2025-02-13, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Det jag skrev lägger inte skulden för skjutningen eller hans psykiska tillkortakommanden på föräldrarna, men det var de som kände honom bäst.

Ja, köerna är fullständigt orimliga!

Jag förstår. Tänker bara på att vi i nuläget vet ytterst lite om hans familj. De kanske har kämpat hårt i många år för att få en dräglig vardag för honom. Det känns så ivf i o m att de tog med honom på resor, om det nu var familjen. Men vem hade gjort det annars tänker man..
Det lilla vi vet talar tvärtemot en familj som struntade i sin son, inte ens i vuxenålder.
Citera
2025-02-13, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Nej, jag tror inte på autism i Rickards fall av många orsaker. Men var & en blir salig av sin tro.

Okej, det är alltid intressant med andra synvinklar så du får gärna berätta hur du tänker!

Ett starkt talande bevis är ju dock att han gått i en klass för autistiska och att hans lärare från klassen sagt "..med den problematiken som är känd när det gäller honom efter väldigt lång tid tillbaka".

Vad tänker du att det är för problematik hon pratar om?
Citera
2025-02-13, 15:02
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Ärligt talat jag skiter i det där aset.. inte ett dugg synd om honom efter det han gjorde! Finns ingen som helst rätt i det han gjorde.. otäckt att så många här sitter och försvara honom och tycker synd om han…
Hade han varit muslim i samma situation hade ni inte brytt er ett skit!

Att försöka förstå vad som utlöste det hela är oerhört viktigt. Att se att en person har stora utmaningar i livet, ha empati med det, betyder ingalunda att man försvarar det oerhörda han har gjort!

Att ha empati med hans misserabla liv innebär inte att man har empati för morden. Naturligtvis försvarar jag inte morden!

Det finns inget försvar för hans brott, men förklaringar. Vi har alla olika förutsättningar att hantera situationer, och en del är helt klart skörare, har inga eller väldigt få fungerande copingstrategier och skydd utifrån andra.

För egen del har jag inga problem med att ha empati med människor, oavsett hudfärg eller religion.

Det är hjärtskärande att läsa vittnens beskrivningar, anhöriga och vänners berättelser. Även blåljuspersonal och poliser är traumatiserade. Det är oerhörda förluster för varje familj, små barn, släktingar, vänner, arbetskamrater.

Generationer kommer att vara trauamtiserade.
Citera
2025-02-13, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akilja
Jag har följt det här fallet intensivt, men har inte sett någon yttligare tolkning av vad som sägs i klippet tv4 påstår säger "ni ska ut ur Europa. Tror inte alls på att det sägs och jag undrar om någon mer ljudtolkning har gjorts?

TV4 har nog kollat sanningshalten, hoppas man
Filmaren var på plats och hörde allt tydligast
Det är väl det vittnet man ska fråga, i så fall

Däremot finns en film till. Som visas över hela världen.
Filmat från ett fönster nära, eller i, skolan. Mot en gångbana med människor
En barn ropar -"de skjuter". Sen hör man en intensiv skottlossning
Den filmen upplever jag som direkt falsk
Citera
2025-02-13, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Har det diskuterats vad detta är för hund och vart den kommer ifrån? Tänker att det finns fyra alternativ:

1. Att det är en polishund (som lyfts ut för att det ligger massa glassplitter på golvet eller för att man inte vill att den skall gå runt i blodspår/pölar). Det som talar emot detta är att det inte är en traditionell polishundförare som tar hand om hunden, samt att hunden inte bär några polismarkeringar på väst eller koppel.

2. Att detta är någon annan slags vårdhund som använts vid insatsen. Det som talar emot detta är att man skulle ha använt externa hundar vid en sådan här allvarlig och komplicerad händelse/utredning.

3. Att detta är någon slags servicehund (typ blindhund) som någon elev, i behov av assistans, haft med till skolan.

4. Att detta är en vanlig hund som kommer utifrån och tagit sig in på skolan. T ex att den blivit rädd och slitit sig i samband med skottlossningen.

...Vad tror du och ni andra?

Det är definitivt inte en polishund. Helt fel ras. Rasen passar enbart till sök men tror inte de hade behov av sök just då.

Ytterligare ett alternativ är att det är GM föräldrars hund som han enligt tråden passade ibland.
Citera
2025-02-13, 15:07
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SloppySeconds
Typiskt extremist förhållanden.. antar att det alltid är de svagaste länken som viker.

Exempel: "Gör som jag säger annars [Vapen här] dig"

Annat Exempel:
Equal-Individ: "Jag får skaffa hur många barn jag vill"
Begåvnings-Reserven: "Men du uppfostrar dem inte"
..

Jag är inte säker på att jag hänger med här, men jag tänker att det vanliga är att den svage är en som får ge sig. Det är lönlöst att göra något för Rickard Andersson vad gäller försörjningsstöd. Det bli inget eftersom han inte har förmågan att ens söka ett jobb, men än mindre att få ett.

Tyvärr kan han kännt sig inklämd i ett hörn, osynlig, obehövd, en pusselbit som inte passdae in, vilket efter ett antal år av insikt att hans liv aldrig skulle kunna bli annat och förmodligen tvärtom, sämre då föräldrar och släktingar försvinner som stöd.
Citera
2025-02-13, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Fast nu har vi mer info som gör det i princip helt orimligt att han skjutit på måfå, svårt att förstå vad polisen ens menar. Istället har han varit där två veckor tidigare för att reka (antar jag) och sen varit på plats 1,5h innan han började skjuta. Han har haft tid och möjlighet att välja offer, och samtliga personer i ett specifikt klassrum, helt utan koppling till Rickard, har skjutits eller hamnat under skjutna och undkommit bara därför. Det här med "slumpmässigt" är rent trams.

Förut var det 50/50 för mig om det var rasism inblandat, nu är jag mer 75/25, återstående 25% är bara för att det kan ha funnits nån annan anledning att börja med ett klassrum fullt av invandrare.

Dörren var öppen, kan det vara något?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in