2025-02-13, 14:04
Medlem
RIKSKRIMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Varför skulle han sluta dyka upp?

ångest
Citera
2025-02-13, 14:04
Medlem
RIKSKRIMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Nej, precis.

Asp-diagnosen är nog mest en trådsanning. (Även om jag själv kanske gick på den i början och till och med vidarepostat den.)

Sanningen är ju att ingen diagnos har klarlagts egentligen.

Däremot kan man ju se att han hade ett asocialt sätt att förhålla sig och jag tror att släktingar har talat om att han led av ångest.

Jag tror, som amatör, att asp-diagnosen inte räcker som förklaring till hur han agerat. Jag tror det krävs någon typ av personlighetsstörning. Det skulle kunna förklara både det asociala och ångesten.

Han gick ju i specialklass riktade mot autism-spektrat. Så jag vill påstå att det är väldigt klarlagt.
Citera
2025-02-13, 14:07
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Nej, precis.

Asp-diagnosen är nog mest en trådsanning. (Även om jag själv kanske gick på den i början och till och med vidarepostat den.)

Sanningen är ju att ingen diagnos har klarlagts egentligen.

Däremot kan man ju se att han hade ett asocialt sätt att förhålla sig och jag tror att släktingar har talat om att han led av ångest.

Jag tror, som amatör, att asp-diagnosen inte räcker som förklaring till hur han agerat. Jag tror det krävs någon typ av personlighetsstörning. Det skulle kunna förklara både det asociala och ångesten.
Känner att du är sund som människa med sättet du resonerar
AS personlighetsstörning och något mer.. ångesten kan bero på tomheten han har inom sig och möjligen någon riktigt tung "ryggsäck".
Citera
2025-02-13, 14:07
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av RIKSKRIM
Ska du sätta Örebros minst sociala person i en kassa?

Jag håller med. Men samtidigt kunde han resa, åka buss, gå ut m vovve, sälja prylar på blocket m.m.
Sägs det..
Citera
2025-02-13, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RIKSKRIM
Han gick ju i specialklass riktade mot autism-spektrat. Så jag vill påstå att det är väldigt klarlagt.
Ja det har du rätt i.

Men jag tycker ändå inte att det ensamt förklarar hans agerande.
Citera
2025-02-13, 14:08
Medlem
JSpuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Videon är högst märklig, Han läser upp ett brev men gör inget statement. Vad är syftet, vem vänder sig videon till. Eller för han någon form av videodagbok?

Det är verkligen skumt - jag försöker sätta mig in i det han gör i videon.. Sätter igång kameran/mobilen, lägger sig ned i sängen, sen sätter sig upp som om han låg ner i sängen hela tiden, dricker vatten eller vad det är - och sen drar igång, där han dessutom ser till att bjuda på ögonkontakt då och då.. det är väldigt teater på något vis...
Citera
2025-02-13, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SloppySeconds
Känner att du är sund som människa med sättet du resonerar
AS personlighetsstörning och något mer.. ångesten kan bero på tomheten han har inom sig och möjligen någon riktigt tung "ryggsäck".
Ja precis. Personlighetsstörda sägs uppleva en enorm tomhet förknippad med ångest. Det har fått mig att misstänka några fransar i kanten på personligheten.

Men som sagt jag är bara en intresserad amatör. (Men har psykpersonal i min familj.)
Citera
2025-02-13, 14:11
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Ärligt talat jag skiter i det där aset.. inte ett dugg synd om honom efter det han gjorde! Finns ingen som helst rätt i det han gjorde.. otäckt att så många här sitter och försvara honom och tycker synd om han…
Hade han varit muslim i samma situation hade ni inte brytt er ett skit!
Det är inte ett dugg synd om RA, endast innan dådet.
Ett före och ett efter.

Väldigt tråkigt om han slogs ut ur "systemet" om det nu var så.
Att göra rätt för sig ska inte vara så svårt.. "man gör ju det man kan" som det heter.
Citera
2025-02-13, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JSpun
Det är verkligen skumt - jag försöker sätta mig in i det han gör i videon.. Sätter igång kameran/mobilen, lägger sig ned i sängen, sen sätter sig upp som om han låg ner i sängen hela tiden, dricker vatten eller vad det är - och sen drar igång, där han dessutom ser till att bjuda på ögonkontakt då och då.. det är väldigt teater på något vis...

Vem är videon till kan man ju undra.. .verkar ju vara en webcam med tanke på den korniga bilden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Spelar ju ingen roll vad hennes syfte var. Hon har med största sannolikhet skrivit på en tystnadsplikt som gäller även då personen ifråga är avliden. Jag hoppas det får konsekvenser för hennes del.
Att berätta för polisen vad hon vet är en helt annan sak.

Ur SVTs perspektiv finns det ju ett allmänintresse, de har ju inte ansvar för hennes sekretessavtal.

En annan fråga: Gick alltså inte fönsterna på Risbergska att öppna? Är det tillåtet utifrån ett brandskyddsperspektiv?

Om man börjar med att hon ev. skrivit på avtal om tystnadsplikt så är detta med största sannolikhet kopplat till det arbetsrättsliga.
I intervjun framgår att det var många år sedan hon arbetade som gymnasielärare i Örebro. Vad jag kan se så har hon både arbetat på SIS och som politiker, samt varit verksam inom Verdandi, sedan sin tid som gymnasielärare i Örebro. Detta vid handen gör att det inte finns några arbetsrättsliga åtgärder (läs "konsekvenser") att sätta in mot henne. Eftersom hon inte har någon anställning i Örebro kommun så kan hon ju rimligen inte erinras, varnas, omplaceras eller avskedas.

Går man sedan vidare till det offentligrättsliga så har hon med största sannolikhet inte brutit mot tystnadsplikten i straffrättslig. För det man skall veta är att den strängaste och mest relevanta delen av sekretess/tystnadsplikt i skolans verksamhet är den som avser elevhälsa (dvs elevvårdens och skolhälsovårdens verksamhet). Går man sedan till den generella tystnadsplikten, som avser lärare, så är den inte så stark och omfattande som man kan tro. I 14§ Skollagen framgår att endast den som varit verksam i förskola, fritidshem eller förskoleklass är förhindrad att obehörigen röja vad den har fått veta om enskildas personliga förhållanden. Kvinnan som uttalat sig här har ju inte varit verksam inom detta, utan har uttalat sig utifrån sin tid som gymnasielärare för R.A. Ser man istället till Skollagens ordalydelse om gymnasiepersonals tystnadsplikt så anges endast följande: "Den som är eller har varit verksam inom enskilt bedriven gymnasieskola eller enskilt bedriven anpassad gymnasieskola får inte obehörigen röja vad han eller hon har fått veta om någons personliga förhållanden i ett ärende enligt 22 kap. 14 § om mottagande till utbildning där distansundervisning används". Hennes uttalande har ju inte handlat om R.A personliga förhållanden i samband med distansundervisning. Därför går hon fri från ansvar även här.

Ett annat skäl till att hon rent rättsligt inte brutit mot tystnadsplikten är Brottsbalkens bestämmelse om att ringa fall av brott mot tystnadsplikten inte är straffbara. Går man till hennes uttalande så är det enda konkreta hon säger att hon haft väldigt lite kontakt med honom och att hon knappt kan minnas något riktigt samtal dom två emellan - utan att han mest tittade bort och inte ville ha ögonkontakt. Detta är inga uppgifter som direkt skadar R.A. Snarare är detta någonting som är vanligt för personer med R.A funktionsnedsättning - och det är dessutom uppgifter som generellt redan varit kända om honom. Detta sammantaget är att hennes offentliggörande är av ringa art.

Den sista (och krångligaste) omständigheten som gör att hon skulle kunna gå fri från ansvar är sättet hon (ev.) bryter mot tystnadsplikten. Detta eftersom hon deltager i en intervju, med en journalist, som därefter publiceras i skrift och rörlig bild på SVT:s hemsida. Vi kommer då in på tryckfrihetsförordningen och yttrandefrihetsgrundlagens bestämmelser. I detta ingår såväl meddelarfrihet, som källskydd, vilket gör att den ansvariga utgivaren skulle kunna få ta det straffrättsliga ansvaret vid ev. brott mot tystnadsplikten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Ärligt talat jag skiter i det där aset.. inte ett dugg synd om honom efter det han gjorde! Finns ingen som helst rätt i det han gjorde.. otäckt att så många här sitter och försvara honom och tycker synd om han…
Hade han varit muslim i samma situation hade ni inte brytt er ett skit!

Oavsett religion är det absolut synd om honom innan dådet. Det har inget med att någon skulle försvara hans handling, vilket jag inte heller har sett i tråden.
Läs med förståelse och skilj på saker och ting så slipper du bli aggresiv!
Citera
2025-02-13, 14:14
Medlem
moralhoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Hon stod öga mot öga med mördaren: ”Såg ut att njuta av att döda”
Marya hamnade under sina skjutna klasskompisar

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/yEJLqJ/orebro-marya-stod-oga-mot-oga-med-skytten

Vilken "survivor's guilt" den stackars damen lär kämpa med

Men detta bekräftar att han började i ett klassrum med undersköterskor, dock så hade de inte en lektion utan ett gäng hade under lunchen bestämt sig att stanna kvar i klassrummet. Därav så lär spåret att han skulle riktat in sig på en specifik klass / lektion vara dött. Av allt som det verkar så var det helt slumpmässigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in