2025-02-13, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterk76
Det faktom att han först börja prata 30 sekunder in i videon, det tyder på att han behöver tid för att processa/planera de talrörelser som krävs. Man kollar på deras mun, då ser man att han anstränger sig för att röra musklerna, de har svårt viljemässigt styra musklerna

Känns som en tolkning av filmmaterialet som är lika subjektiv som den tv4 gjorde av ljudinspelningen. Jag ser bara en kille som satt igång kameran och sen begår nån slags teaterakt för att få till lite effekt. Classic autism, han har inget naturligt sätt att kommunicera utan får gå på vad han lärt sig att man ska göra och hur man ska se ut.
Citera
2025-02-13, 13:08
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlinge
Enkelt att köpa på nätet. Enkelt att efterhand se vad liket har för substanser i sig. Också enkelt för polisen att se vad han hade för recept och vad han har hämtat ut.

Lite tveksam på just denna detalj. Det är trots allt vård-sekretess på högsta nivå. Någon som vet om vilka befogenheter polisen har ang detta (i fall av grov brottslighet / omständigheter motsvarande detta fall)?

EDIT: ska förtydliga. självklart, vid husrannsakan, så har man väl gjort fynd av tex gamla recept om sådana fanns men det jag funderar på är om polisen på något sätt skulle kunna komma åt registren i sig själva (journal m m). Där är jag själv väldigt osäker och frågar därför flashback-expertisen om hur detta kan tänkas fungera vid grov brottslighet m m.
Senast redigerad av JohnnySamhall 2025-02-13 kl. 13:11.
Citera
2025-02-13, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngenBom
Precis... Det är viktigare att få bekräftat om det var sossar eller SD´s fel pga invandring.
Övertygad om att det bara kommer stärkas mer och mer under utredningens gång att det handlar om hans hälsa. Att Arbetsförmedlingen och Soc ställt sådana krav på honom utan att flagga, ingen orosanmälan, vårdbegäran eller så är katastrofalt dåligt, om det är så. Och då hoppas jag innerligt att huvuden kommer rulla. Allt tyder på att diverse handläggare och kanske anhöriga har 11 liv på sina samveten.

Har svårt att släppa att så många släktingar och vänner till familjen beskrivit honom på det sätt dom gjort, vetat att han har vapen och är totalt isolerad och inte en jävel har gjort en orosanmälan? Ryggradslöst. Även om det är lätt sagt med facit.. dom tänkte sig säkert inte denna utgång. Men man borde väl haft en oro för hans eget välmående? Jätte konstigt att någon kan falla mellan stolarna i så många år.

Vi vet inte om orosanmälan är gjorda. Han levde så i många år. Försök har kanske gjorts otaliga gånger men utan något resultat. Han borde ivf inte tvingats till att bete sig som vilken annan människa som helst gällande prestationskrav för att få försörjning av kommunen.
Citera
2025-02-13, 13:11
Medlem
Celestrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truth90
Jag tycker han säger Ni ska ut allihopa!
Ja. Men vem som än uttalar denna svårtydda mening låter det som en utländsk brytning. slutet; "..opa" tycker jag låter som "..åpa". Låter även som en mansröst. De 3 dödade männen var 2 från Syrien där det talas arabiska, 1 från Afghanistan, där det talas afghanska. Möjligen skrek mannen i panik på sitt hemspråk. Alltså borde araber eller afghaner lyssna på klippet, och kanske lyckas översätta meningen.
Citera
2025-02-13, 13:12
Avstängd
-Nigger-s avatar
Var självmordet planerat tror ni eller hade han inte med i beräkningarna vad som skulle hända, d.v.s att polisen kommer efter honom, efter att han börjar skjuta?
Citera
2025-02-13, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DelvisElvis
Har inte själv sätt en sådan bild? men många säger sig ha sätt den.
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Du får gärna länka.
Det börjades svamla om det i tråden efter detta inlägg.

Hittar den banne mig inte! Men när jag sitter och tänker tillbaka så vill jag tro att det var filmat, och det är väl därför det blir svårt att hitta tillbaka. Jag kan inte minnas vart det var jag såg det heller, möjligtvis SVT men högst oklart.

Om jag minns rätt lyftes hunden ut i famnen på en polis via balkongen, eventuellt via den krossade rutan. Men ta det med en nypa salt tillsvidare.
Citera
2025-02-13, 13:14
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
18 miste en förälder i Örebrodådet
Publicerad idag 09:58

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/18-miste-en-foralder-i-orebrodadet

I massmordet i Örebro förra veckan förlorade totalt 18 barn och unga en förälder, enligt Sveriges Radios Ekot.

Fy fan!!

Stackars barn för att inte tala om familjen, vänner och släktingar.

Känns som om över 100 som lider och sörjer idag, kanske ännu fler.

Räknar man in alla som drabbats och vad det kommer att kosta på sikt är besparingarna man gjort i socialförsäkringen samt sjukvården/psykiatrin och skolan en fis i rymden . Vilket iofs syns i den övriga statistiken gällande annan brottslighet också . Kanske dags att göra det fint att betala skatt igen och att man bör satsa på de svagaste länkarna i kedjan .

Exkluderar man människor är de redan utanför de sociala normerna och är inte längre bundna av det sociala kontraktet och de normer eller den moral samhället kräver . Det är inte svårare än så .
Citera
2025-02-13, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnySamhall
Lite tveksam på just denna detalj. Det är trots allt vård-sekretess på högsta nivå. Någon som vet om vilka befogenheter polisen har ang detta (i fall av grov brottslighet / omständigheter motsvarande detta fall)?

EDIT: ska förtydliga. självklart, vid husrannsakan, så har man väl gjort fynd av tex gamla recept om sådana fanns men det jag funderar på är om polisen på något sätt skulle kunna komma åt registren i sig själva (journal m m). Där är jag själv väldigt osäker och frågar därför flashback-expertisen om hur detta kan tänkas fungera vid grov brottslighet m m.
Sekretessen kan visst brytas i utredningar som rör brott som har två års fänglese, eller mer, i straffskalan.

Så vill jag minnas att det var tidigare i alla fall.

Angående substanser han kan ha haft i blodet borde framkomma vid obduktionen, antar jag.
Citera
2025-02-13, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tid
Det är ju tur att inte fler får för sig sådana här vidriga dåd med tanke på hur många som är i liknande livssituation.

Verkligen. Och det hjälper knappast att utvecklingen går åt det här hållet:

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/0VqMyB/lo-en-topp-vd-s-inkomst-71-vanliga-arbetarloner

Om inget drastiskt händer snart kommer såna här våldsdåd bli allt vanligare. Folk börjar ledsna på att bli behandlade som skit samtidigt som pedofiler, korrumperade tjänstemän och dylikt pack belönas.
Citera
2025-02-13, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Nigger-
Var självmordet planerat tror ni eller hade han inte med i beräkningarna vad som skulle hända, d.v.s att polisen kommer efter honom, efter att han börjar skjuta?
Jag har fått för mig att självmordet var det första han bestämde sig för och sedan ville han passa på att hämnas på skolan han antagligen tidigare vantrivts i.

Mina tre jordnötter . . . .
Citera
2025-02-13, 13:18
Avstängd
-Nigger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Jag har fått för mig att självmordet var det första han bestämde sig för och sedan ville han passa på att hämnas på skolan han antagligen tidigare vantrivts i.

Mina tre jordnötter . . . .
Vore intressant att veta om han var drogpåverkad. Brukar vara enklare att ta det steget då om man tagit nåt. Eller så var han inte det, utan tvekade inte 5 sek när han tryckte av med Mossberg-geväret i munnen...
Senast redigerad av -Nigger- 2025-02-13 kl. 13:20.
Citera
2025-02-13, 13:18
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Nigger-
Jag gissar att han hade bestämt sig för att ta sitt liv först, och när det ändå ska ske vill han först ta ut hämnd mot dom som förstört hans liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in