2025-02-13, 12:40
Medlem
Högläsningen av brevet från soc. var för ngt år sen. Antagligen för att anhöriga skulle ge honom mer pengar?
Citera
2025-02-13, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celestron
Precis. Också en orsak till att det knappast var han som skrek för full hals: "Ni ska ut ur Europa!".
Rösten hade säkert spruckit.
Jag tycker han säger Ni ska ut allihopa!
Citera
2025-02-13, 12:42
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SylviaPlath
Vanligt med samsjuklighet med ångest, depression och OCD. Studier har även visat en viss överlappning med psykossjukdom. Autister löper också högre risk att utveckla PTSD, dels pågrund av den ökade känslighet för stress men också på grund av de sociala svårigheterna, isolationen som ofta följer på dessa svårigheter och de psykiska sårbarhetsfaktorer jag redan nämnt.

Jag skulle väl inte gå så långt att jag kallar det överlappning med psykossjukdom . Ett vanligt problem är som sagt det där med en avsaknad av " grå toner " att saker är antingen är svart eller vitt. Det är dock inte helt ovanligt att de då " fastnar " i en negativ loop som de inte själva kan ta sig ur ( det kan ju iofs yttra sig som rättshaverist " de luxe " eller att en oförrätt lever kvar för evigt ( oavsett om den är inbillad eller på riktigt )
Citera
2025-02-13, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Ingen granne de intervjuat har ngnsin hört honom - vilket de borde gjort isf.

Ni har diagnoshysteri här i tråden.

Jaha så man måste sjunga så högt att grannar hör en, annars har man inte sjungit enl dig?
Spelar tjocklek av väggar också någon roll eller är det helt oviktigt?

Vad vill du få det till om det inte delvis ivf har med diagnosen att göra?
Citera
2025-02-13, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vikingen23
Är ingen expert men vad i videon är det som tyder på att RA har CAS/talproblem? Visst han pratar lite långsamt och något sluddrigt men inte särskild otydligt vad jag kan se

Det faktom att han först börja prata 30 sekunder in i videon, det tyder på att han behöver tid för att processa/planera de talrörelser som krävs. Man kollar på deras mun, då ser man att han anstränger sig för att röra musklerna, de har svårt viljemässigt styra musklerna

Men allt annat tyder på det som jag skrivit tidigare. En person som har medfött Asperger och CAS (CHILDHOOD APRAXIA) och inte fått hjälp som barn kommer göra allt för att undvika att prata, endast svara på tilltal mycket kortfattat. De kommer inte kunna få kontakt eller skapa sociala relationer med andra barn, de pratar ju knappt ingenting och uppfattas som mycket konstiga. Asperger kan inte läsa av sociala koder dessutom och så saknar han förmåga att tala i kompletta meningar, dvs att uttrycka sig. Visst han kunde prata lite grann, med han måste haft mycket svårt med just talproduktion, vilket i en person med hög intelligens kan förstör en människa, och orsaka ångest, depression, dålig självkänsla. De förblir mycket tysta, utan skola och arbete eller vänner/familj blir de helt trasiga.

Så de hamnar mellan stolerns rejält i de värsta fallen, då de har helt oförmåga att kommunicera och tala för sin sak,som i RAs fall. Men det är de vuxnas roll i skolan att förstå att ett barn som inte kan kommunicera behöver hjälp, men de kan prata ibland i enstaka ord eller korta meningar så ibland syns det inte att de har talproblem.
Ett barn som inte pratar är ett stort problem och de kan inte nöja sig med att bortförklara det, måste gå till botten varför ett barn inte pratar.

Men det är bekräftat i studier att personer med autism och Aspberger som är non-verbal måste testa sig för CAS vilket RA inte gjort förmodligen.

Sen att folk tycker dig höra ni ska ut från Europa eller ni ska ut allihopa eller jag ska inte jobba, personer med CAS kan ha inkonsekventa uttalsproblem. De pratar inte jättetydligt med andra ord. För munnen gör annat än vad hjärnan säger åt den att göra. Det går inte att spekulera vad han säger, för de här personerna kan säga helt andra saker än vad de tänker på i hjärnan. Det är som gjort för att de ska bli missförstådda.
Senast redigerad av peterk76 2025-02-13 kl. 12:48.
Citera
2025-02-13, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterk76
Det faktom att han först börja prata 30 sekunder in i videon, det tyder på att han behöver tid för att processa/planera de talrörelser som krävs. Man kollar på deras mun, då ser man att han anstränger sig för att röra musklerna, de har svårt viljemässigt styra musklerna

Men allt annat tyder på det som jag skrivit tidigare. En person som har medfött Asperger och CAS (CHILDHOOD APRAXIA) och inte fått hjälp som barn kommer göra allt för att undvika att prata, endast svara på tilltal mycket kortfattat. De kommer inte kunna få kontakt eller skapa sociala relationer med andra barn, de pratar ju knappt ingenting och uppfattas som mycket konstiga. Asperger kan inte läsa av sociala koder dessutom och så saknar han förmåga att tala i kompletta meningar, dvs att uttrycka sig. Visst han kunde prata lite grann, med han måste haft mycket svårt med just talproduktion, vilket i en person med hög intelligens kan förstör en människa, och orsaka ångest, depression, dålig självkänsla. De förblir mycket tysta, utan skola och arbete eller vänner/familj blir de helt trasiga.

Så de hamnar mellan stolerns rejält i de värsta fallen, då de har helt oförmåga att kommunicera och tala för sin sak,som i RAs fall. Men det är de vuxnas roll i skolan att förstå att ett barn som inte kan kommunicera behöver hjälp, men de kan prata ibland i enstaka ord eller korta meningar så ibland syns det inte att de har talproblem.
Ett barn som inte pratar är ett stort problem och de kan inte nöja sig med att bortförklara det, måste gå till botten varför ett barn inte pratar.

Men det är bekräftat i studier att personer med autism och Aspberger som är non-verbal måste testa sig för CAS vilket RA inte gjort förmodligen.

Sen att folk tycker dig höra ni ska ut från Europa eller ni ska ut allihopa eller jag ska inte jobba, personer med CAS kan ha inkonsekventa uttalsproblem. De pratar inte jättetydligt med andra ord. För munnen gör annat än vad hjärnan säger åt den att göra.

Så bra förklarat och beskrivet, tack!
Citera
2025-02-13, 12:48
Medlem
Tids avatar
Det är ju tur att inte fler får för sig sådana här vidriga dåd med tanke på hur många som är i liknande livssituation.
Citera
2025-02-13, 12:49
Medlem
Citat:
Jag tycker att hans tal låter lite som när människor med hörselskada talar, även personer med lindrig intellektuell funktionsnedsättning.

Jag är likadan verbalt. Har autism och iq en bit över 130. Min psykiatriker brukar benämna mig som 'sluggish' i journalanteckningar.

Forskning om tillståndet:*https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34486938/

"Research shows a weak link between SCT and processing speed (contrary to what is implied by the term sluggish cognitive tempo), and other neuropsychological test scores are not consistently associated with SCT. "
Citera
2025-02-13, 12:49
Medlem
Citat:
Jag håller med dig om allting, men människor utan kunskap om NPF och psykisk ohälsa har svårt att se samhällets ansvar för att förhindra såna här händelser.
Precis... Det är viktigare att få bekräftat om det var sossar eller SD´s fel pga invandring.
Övertygad om att det bara kommer stärkas mer och mer under utredningens gång att det handlar om hans hälsa. Att Arbetsförmedlingen och Soc ställt sådana krav på honom utan att flagga, ingen orosanmälan, vårdbegäran eller så är katastrofalt dåligt, om det är så. Och då hoppas jag innerligt att huvuden kommer rulla. Allt tyder på att diverse handläggare och kanske anhöriga har 11 liv på sina samveten.

Har svårt att släppa att så många släktingar och vänner till familjen beskrivit honom på det sätt dom gjort, vetat att han har vapen och är totalt isolerad och inte en jävel har gjort en orosanmälan? Ryggradslöst. Även om det är lätt sagt med facit.. dom tänkte sig säkert inte denna utgång. Men man borde väl haft en oro för hans eget välmående? Jätte konstigt att någon kan falla mellan stolarna i så många år.
Citera
2025-02-13, 12:52
Medlem
eliizars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Ni har diagnoshysteri här i tråden.

Men vad ska folk då diskutera hade du tänkt om det är något som är klarlagt och går att peka på? Hade det varit helt andra faktorer inblandade hade väl dessa diskuterats lika flitigt.
Citera
2025-02-13, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LakaniPrag
På SVT nyheterna igår fick en mediasugen lärare vid namn Jessica Carlqvist, som han haft för 20 år sedan, uttala sig om att han var "tystlåten" och svår. Sedan spekulera utifrån vad hon läst på nätet. Klart brott mot lärares tystnadsplikt och noll nyhetsvärde.
Sluta nu. Vi vill alla veta bakgrunden till detta. Det finns minst sagt ett stort allmänintresse.
Citera
2025-02-13, 12:59
Medlem
K.Blomkvists avatar
18 miste en förälder i Örebrodådet
Publicerad idag 09:58

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/18-miste-en-foralder-i-orebrodadet

I massmordet i Örebro förra veckan förlorade totalt 18 barn och unga en förälder, enligt Sveriges Radios Ekot.

Fy fan!!

Stackars barn för att inte tala om familjen, vänner och släktingar.

Känns som om över 100 som lider och sörjer idag, kanske ännu fler.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in