Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-02-13, 08:45
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlatanery-end
Nej, det har du givetvis rätt i, jag vet inte hur det kommer sluta och jag drar troligtvis på tok för tidigt slutsatser. Men hållet det pekar åt är en fingervisning vart det barkar hän tänker jag.

Jag önskade Trump då han sa att han kunde avsluta kriget snabbt. Han har visat sig tokigare än jag någonsin kunnat föreställa mig.
Hoppades att det skall genomföras på ett så bra, konsteuktivt och hållbart sätt för världen som möjligt.
Ärligt talat, Trump är sjukare än vad jag trott - se bara på uttalanden om Gaza.

Trump är en stor idiot. En bebis.
Har varit klart mot honom, från början. Har tvingats ändra mig, motvilligt, för att gå tillbaka till min ursprungliga åsikt. Speciellt efter Grönland, Panama, Kanada och slutligen Gaza.
Men får medge att Harris hade haft större uppförsbacke i Ukraina frågan.
Citera
2025-02-13, 08:52
Medlem
Letrangeres avatar
USA skickar än mer vapen till Ukraina, senaste vapenleveranserna kom igår med flertalet Bradleys, Patriots, Himars och enorma mängder med ammunition och utrustning. USA's krigsindustri jublar och jobbar för högtryck. Trump monterar ner statsapparaten, inför tariffer för att sponsra krigsindustrin.

USA's proxy krig mot Ryssland kommer helt och hållet tömma Ryssland på vapen och manskap. Trump lurar återigen brallorna av Putler som tror att fredsförhandlingarna kommer få slut på hans Special Operation och att ha ska få behålla Luhansk och Donbass. Fy fan vad korkad Putler är.
Citera
2025-02-13, 09:06
Medlem
Jack.Elams avatar
Tråd

https://x.com/ChrisO_wiki/status/1889360873350640117
Citat:
1/ Only half of the artillery pieces in some Russian units are able to fire or hit targets, according to a Russian artilleryman, due to a combination of inexperienced soldiers being unable to maintain them, a lack of people to fire them, poor command and faulty ammunition.
Citera
2025-02-13, 09:11
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Tråd

https://x.com/ChrisO_wiki/status/1889360873350640117

Jag tror de kör på beting.
Precis som vi gjorde i lumpen.
Skotten måste skjutas.
Vem tar på sig att gå upp vid eldöverfallet och dra av alla band….

Samma i ryska armén.
Kapten!
30 skott har avfyrats.
25 landade på målet.
5 inom 100 m.
Målet är bekämpat!

Kapten. Men hur då? Ni fick 10 skott….
Citera
2025-02-13, 09:14
Medlem
Citat:
Hur menar du? Utveckla gärna din frågeställning så skall jag ge dig ett svar efter bästa förmåga.
Men på ena fråga kan jag svara att jag definitivt inte tror allt är klart men gott är det i alla fall att det påbörjats "fredssamtal".
Sjukligt dock att det verkar som om det sker över huvudet på Ukraina och de endast kommer få acceptera utgången av samtalen som förs mellan USA och Ryssland.

Äckligt är (smart av USA) att det låter som om USA kommer dumpa denna bajsmacka (resten av alla kostnader) i knäet på Europa och våra idiotpolitiker bugar och bockar (läs svankar och sväljer) för USAs direktiv.
#InteMittKrig

Ja, det är klart att Ukraina måste acceptera vad Putin och Trump pratar om. Däremot behöver Ukraina inte göra som de båda herrarna säger. Ukraina bestämmer själva vad de vill göra, även om Trump och Putin kan komma överens om något som påverkar Ukrainas handlingsutrymme. Men Trump kan inte komma överens med Putin om t ex Ukrainas gränser. Eventuella gränsjusteringar måste godtas av Ukraina om det ska bli varaktig fred.

Trump har lika lite mandat att sluta överenskommelser för Ukrainas räkning som jag har mandat att komma överens med någon annan skribent om att du ska sluta skriva i den här tråden.
Citera
2025-02-13, 09:17
Bannlyst
Citat:
Ja, visst - du har rätt. Jag ber om ursäkt för hur dum och okunnig jag är som inte insett detta. Att Ukraina vunnit kriget eftersom:
* Att vi inte vet om fredsförhandlingarna kommer resultera i att Ukraina kommer då ge upp landområden (även om Hegseth antytt detta).
* Att Ukraina INTE förlorat hela sitt land utan kanske bara en femtedel och då några av deras börsigaste områden.
* Att de om Ryssland tagit hela Ukraina skulle förlort hela sin befolkning och inte hundratusentals (eller hur må8det nu än är som dött eller skadats).

Sjukt hur dumma i huvudet vissa är alltså. Historieförvanskning/omskrivning när den är som sjukast.

Förutom det du skrivit, som är helt korrekt, så:

-Har inga faktiska fredsförhandlingar påbörjats och ingen vet när de kommer igång.
-Ingen vet hur situationen ser ut när de faktiska fredsförhandlingarna tar sin början, men en sund gissning är att Ukrainas förhandlingsposition förbättras i takt med att deras försvarsförmåga rampas upp och att de nu, defacto återtar tidigare ockuperade landområden.

Det där med historieförfalskning får du ta med din psykolog.
Citera
2025-02-13, 09:18
Medlem
Citat:
Nej, det har du givetvis rätt i, jag vet inte hur det kommer sluta och jag drar troligtvis på tok för tidigt slutsatser. Men hållet det pekar åt är en fingervisning vart det barkar hän tänker jag.

Jag önskade Trump då han sa att han kunde avsluta kriget snabbt. Han har visat sig tokigare än jag någonsin kunnat föreställa mig.
Hoppades att det skall genomföras på ett så bra, konsteuktivt och hållbart sätt för världen som möjligt.
Ärligt talat, Trump är sjukare än vad jag trott - se bara på uttalanden om Gaza.

Nejdå, Trump är affärsman. Ryssland får Ukraina, men i gengäld får USA det Trump vill att USA ska ha. Huruvida det gagnar övriga stater eller freden i världen är en annan fråga, men för att öka Trumps makt är det en bra deal.
Citera
2025-02-13, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Letrangere
USA skickar än mer vapen till Ukraina, senaste vapenleveranserna kom igår med flertalet Bradleys, Patriots, Himars och enorma mängder med ammunition och utrustning. USA's krigsindustri jublar och jobbar för högtryck. Trump monterar ner statsapparaten, inför tariffer för att sponsra krigsindustrin.

USA's proxy krig mot Ryssland kommer helt och hållet tömma Ryssland på vapen och manskap. Trump lurar återigen brallorna av Putler som tror att fredsförhandlingarna kommer få slut på hans Special Operation och att ha ska få behålla Luhansk och Donbass. Fy fan vad korkad Putler är.

Trump sa igår att han kommer fortsätta skicka vapen så länge han får garantier om återbetalning, han har nu fått garantier om 500 miljarder dollar, USA har skickat vapen för ca 90 miljarder dollar, det finns en hel del utrymme att skicka mer, kongressen behöver däremot fatta beslut om det men säger Trump till dem att göra det så kommer dom göra det.
Citera
2025-02-13, 10:02
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Det är bara idioter som tror att man kan förhandla fram fred utan att Ukraina har godkänt det. rySStroll i ett nötskal.

Är det fortfarande bara idioter och rySStroll som tror att fred förhandlas fram mellan dom som bestämmer och har makt?
Zelensky och Ukraina är enbart bönderna på ett schackbräde.

Trump har vänligheten att ringa Zelensky och underrätta honom hur förhandlingarna går iaf.

https://yle.fi/a/7-10072607

Donald Trump och Vladimir Putin ska ha kommit överens om att genast inleda förhandlingar om att få ett slut på kriget i Ukraina.

https://edition.cnn.com/2025/02/12/politics/putin-trump-phone-call/index.html

“We agreed to work together, very closely, including visiting each other’s Nations. We have also agreed to have our respective teams start negotiations immediately, and we will begin by calling President Zelenskyy, of Ukraine, to inform him of the conversation, something which I will be doing right now,” Trump wrote.

Äntligen får sunt förnuft råda med samtal och personliga besök istället för krigshets och löjeväckande propaganda.
Citera
2025-02-13, 10:05
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Jag tror de kör på beting.
Precis som vi gjorde i lumpen.
Skotten måste skjutas.
Vem tar på sig att gå upp vid eldöverfallet och dra av alla band….

Eventuellt dom försöker skjuta i väg lagret så fort som möjligt för att kunna sätta sig i säkerhet från drönar/missil attacker.
Citera
2025-02-13, 10:38
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Ja, det är klart att Ukraina måste acceptera vad Putin och Trump pratar om. Däremot behöver Ukraina inte göra som de båda herrarna säger. Ukraina bestämmer själva vad de vill göra, även om Trump och Putin kan komma överens om något som påverkar Ukrainas handlingsutrymme. Men Trump kan inte komma överens med Putin om t ex Ukrainas gränser. Eventuella gränsjusteringar måste godtas av Ukraina om det ska bli varaktig fred.

Trump har lika lite mandat att sluta överenskommelser för Ukrainas räkning som jag har mandat att komma överens med någon annan skribent om att du ska sluta skriva i den här tråden.

Berätta gärna för oss, vad som händer den dagen inga mer vapen eller pengar flödar in i det svarta hålet, Ukraina, från väst?

Har Ukraina en chans mot Ryssland ifall det händer?

Vad som händer härnäst är väl att "förhandlingarna" mellan Trump och Putin inte kommer att leda till någonting, då Ryssland har allt för mycket att vinna på ett fortsatt krig.

Europa kommer att eskalera det hela, genom att utöka sitt proxykrig i östersjön, det är redan på gång. De klippte kabeln mellan Ryssland och Kaliningrad, samt har nu kopplat bort elförsörjningen från baltstaterna till Ryssland.

Detta sätter en press på Ryssland att agera för att skydda Kaliningrad.
Problemet för EU är att Kaliningrad producerar dubbelt så mycket el än vad de själva behöver, så de kommer att klara sig på den fronten i alla fall.

SÅ EU kommer att eskalera detta genom att börja gå på Ryska båtar i den ökända "skuggflottan", ni vet det där flottan folket hade nästan glömt bort den senaste veckan, om det inte vore för att SVT så snällt påminde folket med denna artikel:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ulf-kristersson-om-ryska-skuggflottan-de-ska-veta-att-vi-ar-pa-dem

Det är så uppenbart hur det kommer att utspela sig.

EU är helt satta i skiten, och kommer få bajsmackan Ukraina i sitt knä, och det kommer att gå åt helvete.

Elpriserna rusar redan i hela Europa, efter att vi har klippt den billiga energin. Grattis dumsvenne.
Senast redigerad av St0ny 2025-02-13 kl. 10:45.
Citera
2025-02-13, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av St0ny
Berätta gärna för oss, vad som händer den dagen inga mer vapen eller pengar flödar in i det svarta hålet, Ukraina, från väst?

Har Ukraina en chans mot Ryssland ifall det händer?

Som jag skrev så påverkas ju Ukrainas handlingsutrymme av vad herrarna Trump och Putin kommer överens om, men det är Ukraina som beslutar vad de ska göra under de förutsättningar som de har. De kan ju välja fortsätta slåss med mindre resurser t ex. Trump kan inte lova något för Ukrainas räkning utan att ha fått OK från Zelensky först.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in