Citat:
Ursprungligen postat av
skalman1973
Du kommer till nästan samma slutsats som jag . Han kan ha tonat ner sin diagnos och faktiskt fört såväl socialen som licensgivande myndighet bakom ljuset . Men hur har han lyckats ? Han fick ju stöd och hjälp redan i skolan och han har bevisligen en diagnos i autismspektrumet .
För min del uppstår då bara flera frågor ? Med en diagnos hur i helsike slinker det igenom på licensgivande myndighet utan att licensgivande myndighet ställer frågor ?
Jag skulle inte vara så säker på att han har autismdiagnos på pappret. Det som har framkommit är ju att han gått till skolpsykolog och fått 2 diagnoser. NPF-diagnoser är ju inget som man får genom att gå till en skolpsykolog ett par gånger, krävs ju väldigt utdragna utredningar med massa tester på BUP/vuxenpsykiatrin. Det är möjligt att de 2 diagnoserna var depression/ångest//tvångssyndrom eller liknande.
Sen att han har gått i en specialklass för autister så måste det inte betyda att han har det på pappret, förmodligen var det uppenbart att han har autism för folk i hans omgivning men han vägrade utredning, då satte de honom i autismklass ändå, det är inte så ovanligt. Men detta är spekulation från mig.