2025-02-12, 23:07
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zadnahoj
Expressen skriver att MGM haft flera email addresser och även använt sig av krypterad mail. Hur fasiken har de lyckats hitta detta men inte vi? Skärpning nu flashback! Vi behöver online spår att nysta i. Några tänkbara offentliga uppgifter man kan begära ut där hans mail kan tänkas finnas?

Lycka till. Detta är nog den lojaste brottstråd i FB:s historia, helt utan gräv. Det som sker en masse däremot är återkommande påståenden att det absolut inte finns något rasistiskt bakom detta. Den tråden ska man inte dra i här.
Citera
2025-02-12, 23:09
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Vad menar du med att han vid något tillfälle har haft ett arbete? Har väl inte framkommit någon stans vad jag har sett. Han har något år deklarerat inkomst av kapital. Det är inte lön utan kan varit en gåva eller arv som genererat beskattningsbara kapitalinkomster.

GM vara långt ifrån arbetsmarknaden och kunde rimligen inte få ett normalt arbete. Det berodde inte främst på grund av bristande engagemang eller bristande utbildningsbakgrund utan helt kopplat till en sjukdomsproblematik. Skulle därför säga att det är försäkringskassan som bär det yttersta ansvaret för gärningsmannens situation.

Det är ju sant att det KAN vara från något annat än ett jobb men utifrån summorna jag såg så överensstämmer det oxå med ett jobb av nått slag. Vi får se vad som framkommer i framtiden!
Citera
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
I vapenfodral.

Vad baserar du det på? Flera vittnen har ju sagt gitarrfodral
Citera
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wsalander88
Han verkar ju ha vägrat läkarkontakt. Om jag skulle gissa är det nog för rädslan att förlora vapenlicenserna, vapnen var ju hans "väg ut", så att säga. Men även om han hade ett LUH så hade han nog blivit nekad sjukersättning ändå. De hade hänvisat till att han har jägarexamen och körkort. Vad händer då liksom? Tillbaka till soc antar jag.

Du kommer till nästan samma slutsats som jag . Han kan ha tonat ner sin diagnos och faktiskt fört såväl socialen som licensgivande myndighet bakom ljuset . Men hur har han lyckats ? Han fick ju stöd och hjälp redan i skolan och han har bevisligen en diagnos i autismspektrumet .

För min del uppstår då bara flera frågor ? Med en diagnos hur i helsike slinker det igenom på licensgivande myndighet utan att licensgivande myndighet ställer frågor ?
Citera
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SylviaPlath
Är det inte ganska tydligt vilket spår som är hetast där, givet de misslyckade studierna i matematik och den mördade matteläraren?

Nej. Kopplingen är inte klarlagd. Men möjlig.
Citera
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Han hade väl med vapnen i ett gitarrfodral?

(FB) Örebro: Våldsdåd på Risbergska komvux - 10 döda samt gärningsmannen (2025-02-04)
Citera
2025-02-12, 23:10
Medlem
Men alltså var det "stickprovet" som triggade igång det? Han måste ju haft massa inköp som soc kanske ville titta närmare på? Vapen kanske
Citera
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Layla, 28, mötte Rickard Andersson: ”Han ville skjuta mig”
Filmade inne i skolan under attacken • Varning för starka bilder

Uppdaterad:
Idag 21:19
Publicerad:
Idag 19:09

https://www.tv4.se/artikel/38wTMylsmUdIvxhZi4L7tC/layla-28-moette-rickard-andersson-han-ville-skjuta-mig
Han vill skjuta henne. Då springer hon och hämtar sin telefon för att filma honom.

Ska man skratta eller gråta?
Citera
Medlem
LennyMacKenzies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Jag tar denna videon med en nypa salt.

Efter 3 timmar fick hon gå ut från klassrummet.

"Det rann blod på golvet som vatten."

Hmm.. hade det fått blodförtunning, det borde ju levrat efter 3 timmar...

Det är nog bara fel tempus. Ska kanske vara "Det hade runnit blod som vatten på golvet"
Citera
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnykterMinstSagt
Brukar vara att man ska söka minst 6 arbeten i månaden för att få ersättning, en del har ännu lägre krav såsom att söka 1 jobb i månaden.
Ibland kan man behöva bevisa att man sökt jobben med skärmdumpar och dylikt annars ryker ersättning.
Det är sån cirkus med myndigheter och att hålla iordning på allt med allvarliga psykiska störningar är ingen lek.

Blir man nekad sjukersättning är man arbetsför som alla andra och någon hjälp får man inte.
Han var uppenbarligen inte i skick att söka jobb men det struntar man fullständigt i, finns inte x antal sökta jobb på aktivitetsrapporten är det kört.

Panikattack och ilska att bli nekad utbetalning i kombination med psykisk sjukdom så blev resultatet såhär denna gång.

Tror du de kommer titta närmare på och granska varje människa noggrannare; som söker penga- stöd ; hädanefter ?
Senast redigerad av landbandy 2025-02-12 kl. 23:18.
Citera
2025-02-12, 23:12
Medlem
tretiotreslaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bigpox
Han vill skjuta henne. Då springer hon och hämtar sin telefon för att filma honom.

Ska man skratta eller gråta?

Du kan nog skratta, det gjorde iaf hon.
Citera
2025-02-12, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Vad baserar du det på? Flera vittnen har ju sagt gitarrfodral

På fakta ifrån polisen, vittnen uppfattade det som "gitarrliknande" väska.
Något sånt har inte polisen hittat, däremot har dem hittat 3st vapenfodral.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in