2025-02-12, 22:47
Medlem
K.Blomkvists avatar
Layla, 28, mötte Rickard Andersson: ”Han ville skjuta mig”
Filmade inne i skolan under attacken • Varning för starka bilder

Uppdaterad:
Idag 21:19
Publicerad:
Idag 19:09

https://www.tv4.se/artikel/38wTMylsmUdIvxhZi4L7tC/layla-28-moette-rickard-andersson-han-ville-skjuta-mig
Citera
2025-02-12, 22:50
Medlem
Man drar ner på stödet till arbetssökande trots skyhög arbetslöshet.

https://www.tn.se/arbetsmarknad/38881/sveket-nar-arbetslosheten-stiger-drar-arbetsformedlingen-ned-pengarna-anvands-inte/

Samtidigt skärper man kraven på de arbetssökande.

https://www.transportarbetaren.se/regeringen-strangare-regler-for-arbetslosa/

Detta är den kontext i vilken Rickard Andersson begick sitt vansinnesdåd.
Citera
2025-02-12, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Det är inte beslutsrätten jag ifrågasätter . Jag ifrågasätter varför ingen hjälpt honom med ansökan om sjukersättning samt bostadstillägg . Han skulle inte haft socialbidrag öht ( bortsett som ett kortfristigt stöd/lån tills sjukersättningen börjat fungera )

Här någonstans föll han mellan stolarna ? Vilket är väldigt konstigt då jag vet att socionomer borde ha den här grundkunskapen ( En människa som har en funktionsvariation är beroende av kontinuitet och tydlig kommunikation)

Hur vet du att ingen har försökt få honom att ansöka och även varit beredda att hjälpa honom med detta?

Det kräver ju ändå att han var villig att träffa en läkare och ha en viss kontakt med sjukvården - troligtvis psykiatrin.
Att tvinga honom till detta om han inte själv ville finns det ingen lagrum för. Ja,bortsett från LPT (lag om psykiatrisk tvångsvård) då, men av vad som hittills framkommit har det knappast funnits så allvarliga indikationer innan dödsskjutningen.

Det här är ju en svår fråga och fin balansgång där vårdbehov ställs mot integritet. Och sällan uppmärksammad, men inte ovanlig.
Man får vara ”kuf’, ”egen”, ”annorlunda” i det här landet utan att bli tvingad till psyk om man inte vill. Staten (symboliskt uttryckt, jag vet så klart att det är regionerna/sjukvården) ska inte få kränka dig på det sättet.

För att fullfölja ditt resonemanget blir ju alternativet (OM scenario som ovan) att man ska kunna få sjukersättning för att någon annan tycker att man ska ha det.
Frågan är då vem som ska besluta detta och på vilket underlag? Blir det bra om någon plötsligt har rätten att bestämma att en person inte är arbetsför utan att ens ha träffat personen?

Jag påstår inte att det var som ovan. Kanske har samhället ”fallerat” som du vill ha det till. Men vi vet inte i nuläget.
Citera
2025-02-12, 22:52
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Den hjälpen borde han gått via LSS och regionen/landstinget.

Nu är jag lite osäker på om alla tre personkretsar inom LSS har rätt till råd och stöd med jag har för mig att det är så.

Men för att detta ska ske så måste en LSS utredning göras. Kommunerna brukar vara mer restriktiva vid en sådan utredning så jag skulle inte vara förvånad om de har nekat han LSS stöd. Regionerna däremot brukar ge stöd lättare enligt LSS och kommunerna går sällan emot regionens utredning.

Allt är en djungel och alla myndigheter undviker att dra på sig egna kostnader.

Du får utredning och sjukintyg först och sedan grundas rätt till stöd och hjälp via LSS på detta intyg . Det är här socialtjänsten borde reagerat ( Lss borde iofs redan varit inkopplade sedan innan då han fått stöd i skolan )

Någonstans har han trillat igenom skyddsnätet ? Det här händer inte av en olyckshändelse . Vems felet är eller orsaken vet jag inte ( Men jag vet att människor dolt sina diagnoser av två olika orsaker . Det ena är att de skäms det andra är att för att ta körkort )

Skulle jag spekulera så har han själv gjort det här för att kunna få licens .
Citera
2025-02-12, 22:53
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Impaler
Om det nu är som mediauppgifterna säger - att han fick avslag för att han sökt för få jobb - så är det rent vansinne! Vem som helst kan se att han stod extremt långt ifrån arbetsmarknaden. I hans fall borde man snarare samordnat med andra myndigheter med ett enda gemensamt mål - sjukersättning!
Har själv jobbat som socialsekreterare och personer likt honom fick man bokstavligen ta i handen och dra med till psykiatrin osv för att något skulle hända. Arbetslinjen var det inte tal om! Att strypa försörjningsstödet var enbart kontraproduktivt.

Vi vet att han hade ett vanligt jobb vid åtminstone ett tillfälle i livet men vi vet inte i dagsläget anledningen till varför han slutade eller ev blev uppsagd (högst sannolikt var det ju dock något med hans psykiska status som var anledningen men kanske lika gärna kunde varit arbetsbrist i dessa tider å att han sen aldrig fick eller kunde få ett nytt jobb pga sina problem). Det återstår att se hur mycket av dessa detaljer som kan grävas fram såhär i efterhand. Jag blir inte förvånad ifall det är någon som fallit helt mellan stolarna pga kommunikationssvårigheter - ingen kanske tog steget så långt som att då nästan tvinga honom till psykiatrin/vården (sen är det som sagt olika från kommun till kommun hur man arbetar med sånt här). Senast idag läste jag i MSM att en fd lärare beskrev honom som en av de svåraste elever hon haft att göra med å hon kunde inte ens erinra sej en hel konversation med honom. Det säger ju något om graden av autism som snubben hade.

Källan till det med fd läraren:

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/hon-var-larare-till-massmordaren-han-var-helt-tyst/

Även följande från annan anv här (det var den länken jag letade efter egentligen):

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/hon-var-rickard-anderssons-larare-obehagligt-och-valdigt-sorgligt

(har inte själv arbetat på soc myndigheter men haft mycket med dessa att göra så vet en del om arbetet som sådant)
Senast redigerad av JohnnySamhall 2025-02-12 kl. 23:05.
Citera
Medlem
landbandys avatar
Varför lägger de ansvaret på samhället ?
Samhället kunde väl inte veta varför han fick för sig att skjuta överallt ?

Det hade varken samhället ,politikerna,polisen osv. någon som helst aning om ....

Det är ju likadant som med varför blev en ung oskyldig tjej dödad i Stockholm för att någon sprängde en port intill hennes lägenhet ?

Ska vi skylla på gäng mentaliteten då ,där många individer är just invandrare ; en del utav bossarna befinner sig ju t.o.m. i utlandet just nu .
Citera
Medlem
tretiotreslaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist

Uppdaterad:
Publicerad:

https://www.tv4.se/artikel/38wTMylsmUdIvxhZi4L7tC/layla-28-moette-rickard-andersson-han-ville-skjuta-mig

Bara jag som hör dem skratta i videon? låter som att layla precis busplingat på en dörr...
Citera
2025-02-12, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Nigger-
Borde finnas övervakningskameror på skolan väl? Eller?

Det verkar inte finnas det.
Citera
2025-02-12, 22:57
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tretiotreslak
Bara jag som hör dem skratta i videon? låter som att layla precis busplingat på en dörr...

Jag tar denna videon med en nypa salt.

Efter 3 timmar fick hon gå ut från klassrummet.

"Det rann blod på golvet som vatten."

Hmm.. hade det fått blodförtunning, det borde ju levrat efter 3 timmar...
Citera
2025-02-12, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefaan
Shit. Ja folk som kritiserat att anhöriga inte fick identifiera och för att det tog sådan tid har nog ingen koll på vilka skador dom kan ha fått. Eller vad som nu fanns kvar att identifiera på vissa.

Kunde de lappa ihop offren tillräckligt för att se anhöriga som ville kunde se dem..? Får alltid anhöriga se även om det är ”köttfärs”? Om de vill menar jag 😢😩
Citera
2025-02-12, 22:59
Avstängd
-Nigger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist

Uppdaterad:
Publicerad:

Hon nämner att GM hade "en stor vap". En vape? Rökte R.A? Någon som vet vad det är? Sen nämner hon pistoler. Hade R.A. pistoler också? Eller ljuger hon för att förvärra hela situationen? Vad säger ni andra?
Citera
2025-02-12, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Den hjälpen borde han gått via LSS och regionen/landstinget.

Nu är jag lite osäker på om alla tre personkretsar inom LSS har rätt till råd och stöd med jag har för mig att det är så.

Men för att detta ska ske så måste en LSS utredning göras. Kommunerna brukar vara mer restriktiva vid en sådan utredning så jag skulle inte vara förvånad om de har nekat han LSS stöd. Regionerna däremot brukar ge stöd lättare enligt LSS och kommunerna går sällan emot regionens utredning.

Allt är en djungel och alla myndigheter undviker att dra på sig egna kostnader.

Hade han psykisk ohälsa. Ångest, PTSD. Eller någon tyngre psykossjukdom/diagnos så borde han ha varit föremål för LSS. Men inget om LSS framkommer.
Alltså det är inte troligt att han led av psykisk sjukdom men däremot lättare autism vilket inte berättigar till vård och omsorg via landstinget
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in