2025-02-12, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Du kommer återigen men tvärsäkra påståenden och undviker att tänka vidare.

Grundmotivet kan absolut vara ekonomisk press med indraget försörjningsstöd.

Frågan är fortfarande öppen vilka hans syndabockar är. En incel kan rikta in sig på utlänningar.

Är det inte ganska tydligt vilket spår som är hetast där, givet de misslyckade studierna i matematik och den mördade matteläraren?
Citera
2025-02-12, 22:33
Medlem
Impalers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Exakt . Någonstans här har något gått väldigt väldigt fel . Sedan uppstår ju frågan vet socialkontoret om hans problematik ? Eller har han dolt den och satt sig i situationen självmant ( många skäms över minsta lilla diagnos )

Beror nog på hur man kategoriserat honom. Jag vet inte hur Örebros socialtjänst är organiserat, men om de har en rehabiliteringsenhet så borde han sannolikt tillhört den med tanke på hur länge han haft försörjningsstöd och att inga insatser verkat fungerat.
Citera
2025-02-12, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lyktstolpe
Hur hade han annars fått licens till sina vapen menar du

Klarar man nånting galant, så gör man det med bravur. Typ alla rätt på ett prov.
Han kan mycket möjligt ha klarat det med nöd o näppe....
Vi vet inte.
Knappast du heller..
Citera
2025-02-12, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/KMKvK4/kronofogden-satsar-pa-hitta-ensamvargarna-efter-orebrodadet

Man får ju hoppas att de i nästa steg ser också till hur de ska hjälpa dessa "ensamvargar" men bra första steg ivf!

De släcker bränder, men fortfarande inte ett knyst om hur vi ska få ett samhälle där människor inte hamnar i den här sitsen.
Citera
2025-02-12, 22:35
Medlem
Har försökt leta efter bilder inifrån om eventuella skåp genom instagrams taggar och platsangivelser utan resultat, men en sak hittade jag som jag funderar på...

Det är många invandrare som har lagt ut mängder med inlägg om detta och kan säga som så att med väldigt fina ord så är vi här på flashback, alla politiker, media, polis ja i princip alla svenskar inte i den bästa sitsen just nu.

Vi är äckliga rasister som hatar och förföljer invandrare, om vi inte håller med dessa att Rickard är en terrorist så är vi precis som honom och ska behandlas som honom. politikerna ska bytas ut och allt är deras fel att det va invandrare som dog.
Media är rasister för att han inte skrivs ut som terrorist.

Men japp, vi här på flashback är rasister och terrorister enligt både inlägg och kommentarer, även en del svenska profiler har skrivit ut liknande men tror jag räknade till 2-3st utav dessa.
Vi försvarar och står bakom Rickards gärningar enligt dessa.

Så ni vet vad "samhället" tycker om oss
Citera
2025-02-12, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wsalander88
Bra info, är det Mossberg 590a1 vi pratar om? Förstår jag då rätt att det är osannolikt att pipan är för de andra vapnen?
Det kanske står i SVD iofs men jag har ingen prenumeration.
Hittade detta men inget om pipan. Har inte SvD.
Hagelgevär Mossberg modell 590 a1 kaliber 12. Enkelpipigt hagelgevär med pumpomladdningssystem. 8-skottsmagasin, men pluggat i Sverige för 2+1 för jaktlicens.

• Kulgevär Browning halvautomat kaliber 30-06. En relativt kraftig kulkaliber där det går att avlossa skott i tät följd. Den laddas om av trycket när ett skott avlossas.

Kulgevär Ruger halvautomat kaliber 22. Halvautomatiskt kulgevär med klen kaliber.

• Hagelgevär Winchester. En av världens mest kända vapentillverkare. Modellen är Winchester 1300 i kaliber 12,
Citera
2025-02-12, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svepps
ÄNTLIGEN!!!

Snälla låt denna hemska händelse bli början på något stort!

Vadå?
Citera
2025-02-12, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benka60
Nej det var bara 30-06 och 22:an som var halvautomatiska

Han hade även licens på en winchester 1300..
Citera
2025-02-12, 22:45
Medlem
LennyMacKenzies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Jag håller med. Det är inte säkert att det finns något rationellt motiv; däremot en eller flera triggers. Däremot blir det svårt att inte ”ställa till det” för människor med problem. I slutänden måste myndigheter arbeta regelbaserat snarare än ges carte blanche att dela ut pengar när de tycker att det behövs. Kanske kan det finnas ett nät till på något sätt? Jag har ingen lösning.

Nä det är sant. Det är lätt att se problemen men desto svårare att finna genomförbara lösningar. Samhället är över huvud taget inte speciellt lösningsorienterat när det gäller människor som faller utanför ramen. De som förväntas ta tag i problemen sitter ofta lika handfallna som alla andra.
Citera
2025-02-12, 22:45
Avslutad
Brukar vara att man ska söka minst 6 arbeten i månaden för att få ersättning, en del har ännu lägre krav såsom att söka 1 jobb i månaden.
Ibland kan man behöva bevisa att man sökt jobben med skärmdumpar och dylikt annars ryker ersättning.
Det är sån cirkus med myndigheter och att hålla iordning på allt med allvarliga psykiska störningar är ingen lek.

Blir man nekad sjukersättning är man arbetsför som alla andra och någon hjälp får man inte.
Han var uppenbarligen inte i skick att söka jobb men det struntar man fullständigt i, finns inte x antal sökta jobb på aktivitetsrapporten är det kört.

Panikattack och ilska att bli nekad utbetalning i kombination med psykisk sjukdom så blev resultatet såhär denna gång.
Citera
2025-02-12, 22:47
Medlem
otellos avatar
Märkligt att regeringen talar om att förbjuda vissa vapen "med militärt utseende", känns väldigt svenskt, och efterblivet.
Citera
2025-02-12, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SylviaPlath
De släcker bränder, men fortfarande inte ett knyst om hur vi ska få ett samhälle där människor inte hamnar i den här sitsen.

Jag vet men tror att detta är bara början till en förändring.
Tror att detta fallet kommer att sätta igång ett mycket större maskineri än vad vi kan se .i nuläget
Kritiken var och är fortsatt massiv med all rätt och många myndigheters agerande ifrågasätts.
Tror att de har blivit medvetna om att vi måste hjälpa individer som RA och sedan familjer och samhället så vi inte utsätts för flera dåd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in