2025-02-12, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubator
Det kan ju hända att han hade rökgranaterna fastsatta i bältet. Kan ju kanske ha misstagits för att vara pistoler om han hade dem i någon typ av fodral eller hölster.

Ja så kan det ju vara.
Citera
2025-02-12, 21:40
Medlem
JSpuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ma1964
Svaret på varför han gjorde detta hemska dåd tror jag i hans ekonomi som lär vara dolt.

https://www.sverigesradio.se/artikel/skyttens-ekonomi-ar-en-gata-europol-och-polisen-kartlagger

Tror att det både finns internet kontakter och svarta pengar där och det kan bidra till en förklaring varför detta skedde.

Jag undrar, i det, om han egentligen levde på sina föräldrars pengar. Det hade ju inte räknats 'som inkomst'. Det känns som han blev curlad på något vis.
Citera
2025-02-12, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bangbusen
Här är en som bara vill ha uppmärksamhet!!!
Inte många rätt i den intervjun. Dålig koll på vilka vapen han hade.

https://www.tv4play.se/klipp/c07b029594dcbcf45cbc

Tv4 har gjort det igen...

Först "ni ska ut ur Europa och nu det minst trovärdiga vittnet någonsin som bryter mest och "vill vara anonym".

Undrar vart bältet med pickadollerna tog vägen?
Citera
2025-02-12, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Ja och nej . Om handläggningen sköts rätt och sjukintygen sköts går det över till en sjukersättning https://www.forsakringskassan.se/privatperson/sjuk/funktionsnedsattning-eller-langvarig-sjukdom/sjukersattning

Utöver detta får man bostadstillägg om man uppbär sjuk/aktivitetsersättning https://www.forsakringskassan.se/privatperson/funktionsnedsattning/aktivitetsersattning/bostadstillagg

Dock är det en ren jävla djungel och inget en sjuk/nedsatt person reder ut själv

Att bara kalla en person med autism och liknande diagnoser för sjuk genom "sjukersättningar" känns ju fel. Han är inte sjuk i den bemärkelsen, han är bara annorlunda och bör därmed behandlas på ett lämpligt sätt.
Citera
2025-02-12, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SylviaPlath
Kloka ord från den före detta läraren. Just som hon säger, vi måste förstå varför han gjorde det så att det aldrig sker igen. Och ja, samhället har svikit honom.

Jättebra att läraren fick säga sitt. Hon har så rätt.
Citera
2025-02-12, 21:43
Medlem
Jag tycker att det är synnerligen märkligt att
1. Offren verkar slumpvis utvalda
2. RA tog risken att gå runt på skolan (bärandes på sina vapen i väskor vad jag förstår?) i en och en halv timme.

Det går ju inte ihop. Jag har aldrig planerat våldsamheter, men jag ser det som ett extremt stort risktagande av RA att lalla runt (i synnerhet med vapenväskor!) under såpass lång tid. Det är ganska sannolikt att folk på en vuxenutbildning fattar vad han bär på. Många vuxna har jaktlicens/vänner/bekanta med vapen eller har kanske gjort lumpen.

Det verkar som att iallafall ett av offren väntadea in. Troligtvis inte matteläraren eftersom polisen borde ha undersökt det redan?
Eller så dök faktiskt inte personen han väntade på upp, och han tappade tålamodet efter en och en halvtimme? Men han lär ju inte lallat runt och äventyrat "hela uppdraget" helt utan anledning.
Citera
2025-02-12, 21:44
Avstängd
Elm17s avatar
Smutsigt utav expressen att lägga ut videon med Rickard i premium och kräva betalt för den.

Detta är dåd som har shockat hela Sverige att då lägga upp en video som resten inte har fått tillgång till i premium och kräva att man prenumererar med 99 kr i månaden för att se den är så jävla skamligt.

Smutstidning utan heder.
Senast redigerad av Elm17 2025-02-12 kl. 21:46.
Citera
2025-02-12, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wsalander88
Bra info, är det Mossberg 590a1 vi pratar om? Förstår jag då rätt att det är osannolikt att pipan är för de andra vapnen?
Det kanske står i SVD iofs men jag har ingen prenumeration.
Nej det är en pump hagel. Det skulle vara till Winchestergevär
Citera
2025-02-12, 21:45
Medlem
Keonets avatar
Tv4 fortsätter sprida desinformation genom att låta en somalisk kvinna stå och påstå att gärningsmannen haft pistoler i ett bälte. TV4 borde åtminstone kommenterat denna uppenbara lögn men icke.

Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Det var tjugo år sedan hon senast träffade honom. Då som speciallärare för en klass elever med autism- och aspergerproblematik.

– Jag kan inte minnas att jag överhuvudtaget haft ett samtal med honom. Han svarade möjligtvis ibland på tilltal, men väldigt kort med väldigt lite ögonkontakt. Han var absolut en av de svårare för det är svårt att inte ha någon dialog överhuvudtaget.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/hon-var-rickard-anderssons-larare-obehagligt-och-valdigt-sorgligt

Man förstår ganska bra vad ett möjligt motiv kan tänkas vara när man hör denna vänster kossa till "speciallärare" tala.
Lärare och även samhället i stort fokuserar på utåtagerande människor typ invandrare som skriker och vill synas och höras. Sådana som Richard faller mellan stollarna. Väldigt tragiskt att höra att hans speciallärare inte kan minnas att hon haft ett enda samtal med han.
Kan nästan sätta en peng på att första personen som blev skjuten var en lärare.
Citera
2025-02-12, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spindeldrottning
Jättebra att läraren fick säga sitt. Hon har så rätt.

Verkligen, men när ska någon politiker eller myndighetsperson plocka upp den här tråden och uttala sig offentligt? Händelsen måste leda till någon slags eftertanke och få konkreta konsekvenser.
Citera
2025-02-12, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keonet
Tv4 fortsätter sprida desinformation genom att låta en somalisk kvinna stå och påstå att gärningsmannen haft pistoler i ett bälte. TV4 borde åtminstone kommenterat denna uppenbara lögn men icke.

Man förstår ganska bra vad ett möjligt motiv kan tänkas vara när man hör denna vänster kossa till "speciallärare" tala.
Lärare och även samhället i stort fokuserar på utåtagerande människor typ invandrare som skriker och vill synas och höras. Sådana som Richard faller mellan stollarna. Väldigt tragiskt att höra att hans speciallärare inte kan minnas att hon haft ett enda samtal med han.
Kan nästan sätta en peng på att första personen som blev skjuten var en lärare.

Varför kallar du henne för kossa? Hon uttalar sig respektfullt och empatiskt och har för fan tårar i ögonen i slutet av inslaget. Hon säger rakt ut att samhället har svikit honom, vilket hon är typ den första att uttala sig om i media. All heder åt henne.
Citera
2025-02-12, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Ja och det är här jag ifrågasätter socialförvaltningen och undrar vad som skett ? Dessutom borde det ju ligga i kommunens intresse att pengarna kommer ifrån rätt kassa och inte belasta deras budget .

Problemet är kommunen inte har någon beslutsrätt över FK. FK tar sina egna beslut och om de inte ger någon form av ersättning så sitter kommunen där med svarte petter.

Kommunens möjlighet är att klienten, dvs GM i detta fall, kommer ut på arbetsmarknaden och då ställer de krav på honom att läsa upp betygen och söka arbete.

Jag har en nära släktning som har en likande sjukdomshistoria som GM och hen har bollats mellan FK, arbetsförmedlingen och kommunen. Hen fick rätt så snabbt aktivitetsersättning efter att hen var 20 år. Men mellan 30 och 40 år bollades hen runt mellan de olika myndigheterna. Både kommunen och arbetsförmedlingen tycket att hen uppfyllde kraven för sjukersättning. Medans FK tyckte att han skulle stå till arbetsmarknadens förfogande. Detta slutade med att kommunen var tvungen att betala ut socialbidrag och de ställde ju krav på hen så som att söka arbeta och läsa upp betygen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in