2025-02-12, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OtursAktivist
Jag hade aldrig reagerat då jag aldrig sett vapenfodral och inte kan något om vapen. Enda gången jag någonsin I hela mitt liv reagerat på en kille med större bag var jag totalt paranoid och väskan var antagligen full av träningskläder och liknande medan jag föreställde mig den innehålla vapen.

Varför ska friska människor gå runt och värdera andras väskor? Är man själv obekant med vapenfodral så ser vissa väldigt basic ut när ,an googlar.

Jag är inte heller någon vapenexpert, men jag är däremot bättre på hur ett gitarrfodral ser ut.

Så hade nog reagerat på om nån gick runt med 3 vapenfodral även om det ”liknade” 3 gitarrer… Även ett, om det nu inte ser exakt ut som ett gitarrfodral (som jag har viss koll på)
Citera
2025-02-12, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Nej vem har sagt det? Polisen som är först plats ska stoppa pågående dödligt våld och söka upp GM .. dom gjord ingenting! dom sprang ut igen.
Dom fick ju kontakt med GM.
Enlig uppgift så upplevde de att han sköt mot din. När han kastade rökgranaten så försvann ögonkontakt. När röken blev tjockare valde de att backa ut. Två hostande och förblindade poliser gör ingen nytta i byggnaden. Efter detta slutade skottlossningen så de hade lyckats med sin uppgift att distrahera GM.
Deras uppgift var att avbryta skjutandet och distrahera GM.
Citera
2025-02-12, 20:01
Medlem
lyktstolpes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SylviaPlath
RA gjorde fem misslyckade försök att klara en och samma matematikkurs på Risbergska.

https://omni.se/laste-matte-pa-risbergska-misslyckades-fem-ganger/a/o3yRR7

Samtidigt klarade han jägarexamen galant
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefaan
Jag är inte heller någon vapenexpert, men jag är däremot bättre på hur ett gitarrfodral ser ut.

Så hade nog reagerat på om nån gick runt med 3 vapenfodral även om det ”liknade” 3 gitarrer… Även ett, om det nu inte ser exakt ut som ett gitarrfodral (som jag har viss koll på)
Jag hade sannolikt inte reflekterat på det överhuvudtaget.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Jag kan lova dig att den här killen hade de plockat vapnen från direkt.
Han hade blivit misstänkt pga av sitt beteende och hur han hade svarat poliser som stoppat honom.

Vapenlagen har ungefär samma begräsningar som knivlagen när det gäller offentlig plats. Dvs det ska vara befogat att
ha ett vapen på offentlig plats. Men transport är en av sakerna som är befogad.

Men det är långt ifrån säkert att de hade tagit vapnen. Om han exempelvis säger att han ska till en skjutbana, lämna in den på service osv så skulle det kunna vara ett legitimt skäl att transportera det på en buss.
Citera
2025-02-12, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Ekonomiska bekymmer är en mycket vanlig trigger när det kommer till självmord och andra desperata handlingar.

De två värsta massmorden i svensk historia INNAN händelsen i Örebro handlade om personer som inte bara hade konstaterade psykiska störningar, utan även allvarliga ekonomiska problem.

1843 mördar kyrkvärden Sven Svensson tio personer i Anundsjö, utanför Örnsköldsvik. Hans depressioner och egendomliga beteende är allmänt kända. Efter en felslagen skörd får han ett psykbryt och mördar alltså tio personer på en och samma dag. Han grips av polis, döms till döden och halshuggs av skarprättaren i Nedre Norrland.

1954 mördar polismannen Tore Hedin tio personer i ett svep i Hurva, utanför Eslöv, efter att han gått miste om ett arv han har inbillat sig ha rätt till och som skulle ha räddat honom från personlig konkurs. Hedin har i många år haft omvittnade psykiska problem och problematisk ekonomi. Han begår självmord efter gärningen, genom att dränka sig i Bosarpasjön.

2025 mördar alltså ånyo en person med psykiska problem och katastrofal ekonomi tio personer. Jag tror att det är i denna tråkiga kombination som vi kan hitta motivet till hans illgärningar, snarare än att han inspirerats av något slags rasideologi. Rickard Andersson är INTE Närkes svar på Breivik, som jag ser det.

Bra inlägg med faktabakgrund. Vi får se.
Citera
2025-02-12, 20:02
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OtursAktivist
Rätt iskallt att öppet bara ta med sig flertalet vapenfodral och åka buss 4 kilometer utan rädsla att upptäckas och borde inte kräva 90 minuter självpepp

Ibland undrar jag om han ville se hur långt han kunde gå innan ngn reagerade. Men det gjorde ingen.
Citera
2025-02-12, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lyktstolpe
Samtidigt klarade han jägarexamen galant

Vanligt med ojämn begåvningsprofil vid autism.
Citera
2025-02-12, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Med 3 olika vapenväskor?

Nu behöver det ingå i skolutbildningen i framtiden hur vapen och vapenväskor ser ut.

Men nu stod det ju inte VAPEN på väskorna o de såg ut att vara väskor avsedda för typ gitarrer. Vet vi ens om han var alla tre väskorna samtidigt?
Citera
2025-02-12, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Men vittnen har ju sett honom cirkulera utanför skolan + inne i korridorerna innan det startade.

Någon artikel på det? Kan bara läsa mig till att han sågs 1,5 timme innan dådet men inget om vad han skulle ha gjort eller hur han rört sig under den tiden.
Citera
Medlem
Diskmaskinsmedels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apanjullet
Hur? Brandlarmet går inte en, och polisen gick inte in, insatsstyrkan gick in och det gjorde dom medans brandlarmet gick.

Det är redan fastställt att vanliga uniformerade poliser gickin före NI, finnstill och med intervju med polisensom gick in först. De blir beskjutna och retirerar. Fem-tio minuter senare går NI in, allt hörs på det långa toaklippet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benka60
Dom fick ju kontakt med GM.
Enlig uppgift så upplevde de att han sköt mot din. När han kastade rökgranaten så försvann ögonkontakt. När röken blev tjockare valde de att backa ut. Två hostande och förblindade poliser gör ingen nytta i byggnaden. Efter detta slutade skottlossningen så de hade lyckats med sin uppgift att distrahera GM.
Deras uppgift var att avbryta skjutandet och distrahera GM.
Fel, att det backade ut var en tidig uppgift. Den nya uppgiften är att det inte besvarar pgr av en glasdörr mellan polis och mgm. Han kastade en rökbomb och försvann bakom ett hörn. Polisen backade inte utan fortsatte efter honom och tog skydd bakom hörn när det behövdes. Det fortsatte arbeta sig mot mgm fram tills dess att han tog sitt liv. Det är därför det är så långa uppehåll i skotten efter ett tag - för att mgm flyr med två poliser hack i häl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in