2025-02-12, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
” Han rör sig runt på skolområdet ett tag innan han går in i någon av skolans entréer.”

https://special.aftonbladet.se/story/73ogd9

Hittar inte artikeln nu där ett vittne har sett honom gående inne i skolan före dådet. Jag memorerar allt jag läser men inte vart jag hittat det.

”Enligt uppgifter till Expressen sågs Rickard Andersson precis utanför ingången, på väg in i skolan, klockan 10.59.”

”Fler vittnen har också berättat att de mött Rickard Andersson i korridorerna.”

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/uppgifter-rickard-andersson-kom-till-skolan-15-timme-innan-dadet/
Citera
2025-02-12, 20:26
Medlem
ValkPaddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Fodralen är fortfarande dessa som har beslagtagits, så om han plockar isär vapnen och transporterar i samma fodral gör ingen skillnad utseendemässigt.

Funderar också på hur man förväxlar gitarrfodral mot vapenfodral men som jag skrivit tidigare så är det kanske för att jag är för van och därmed inte ser någon likhet alls.

Det finns väl inga bilder på fodralen? I artikeln har dom väl bara lagt in en bild på ett generiskt vapenfodral?
Citera
2025-02-12, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Påfallande likt när Ing-Marie Wieselgren, psykiatrisamordnare, knivhöggs till döds i Almedalen av Theodor Engström 2022.

Och redan när det inträffade väntade jag på att det skulle leda till en debatt om psykiatrin i det här landet. Men ingenting. Total tystnad.
Så även denna gång.
Det är som om det bara finns plats för ett narrativ, det om rasism och rasismens offer. Ingen skriver om det verkligt intressanta, ett välfärdssystem som sviker de allra mest utsatta.
Citera
2025-02-12, 20:29
Medlem
ValkPaddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zymbal
”Enligt uppgifter till Expressen sågs Rickard Andersson precis utanför ingången, på väg in i skolan, klockan 10.59.”

”Fler vittnen har också berättat att de mött Rickard Andersson i korridorerna.”

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/uppgifter-rickard-andersson-kom-till-skolan-15-timme-innan-dadet/

Hur fan har ingen ringt? Rör det sig om vanliga vapenfodral är det ju helt jävla otroligt...
Citera
2025-02-12, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
"Enligt vittnesuppgifter från platsen ska Andersson ha setts bära på något som liknade ett gitarrfodral. Något sådant har inte beslagtagits, enligt vad Expressen erfar.

Däremot har man tagit tre vapenfodral i beslag. De är av fabrikaten Browning, Normark och Plano gun guard."

Edit: Notera att det heter fodral och inte väska, det är väldigt stor skillnad när du börjar googla.

Ok. Måste ändå säga att jag hade kunnat missta mig med dessa fodral. Hängt mycket i en kulturskola o sett diverse fodral/väskor avsedda för musikinstrument o tycker några påminner en hel del om varandra.

Vittne har sett GM bärandes på en (1st) väska om jag förstått rätt?

EDIT: sorry..*fodral
Senast redigerad av helsann 2025-02-12 kl. 20:32.
Citera
2025-02-12, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ValkPadda
Det finns väl inga bilder på fodralen? I artikeln har dom väl bara lagt in en bild på ett generiskt vapenfodral?

Jag tycker polisen borde visa upp fodralen. Så folk kan lära sig känna igen dem.

Det hade ju räckt att bara en person hade undrat över varför mördaren gick runt på skolområdet med vapenfodral och larmat.
Så hade skjutningen kunnat stoppats.
Citera
2025-02-12, 20:32
Medlem
XlAdZs avatar
30-06 jaktam med blyspets etc. Ingen trevlig syn på ”människa”. Fy fan att städa där sen. Inte så konstigt att ”tandröntgen” tog tid

https://youtu.be/fFjWC6EP4wc
Citera
2025-02-12, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ValkPadda

Alla dessa vapenfodral av känt märke ser ut som ett vapenfodral om det inte är ett hard case men det har han inte kånkat runt på 3st.
Tanken med fodralet är ju att vapnet ska ligga still och skyddat och behöver ha passform.
Citera
2025-02-12, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benka60
Fick inte dessa vård av ambulans för rökskador innan GM återfanns
Ingen uppgift jag känner till men har hängt med dåligt i tråden senaste två dagarna, mycket jobb.
Citera
2025-02-12, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Nigger-
Att han tog med sig alla sina vapen var nog mer för att gardera sig ifall något av vapnen får eldavbrott.

Han hade inte med sig alla vapen...
Citera
2025-02-12, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
1.5 timmar gick han runt.
Det är ju minst sagt osannolikt att han skulle strosa omkring i 1.5h med vapnen på ryggen och rekognosera. Han måste ju ha gjort nåt annat en stor del av tiden. Kan han ha hängt i nån chat eller väntat på att få nåt bekräftat?
Citera
2025-02-12, 20:37
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XlAdZ
30-06 jaktam med blyspets etc. Ingen trevlig syn på ”människa”. Fy fan att städa där sen. Inte så konstigt att ”tandröntgen” tog tid

https://youtu.be/fFjWC6EP4wc

Som sagt, inte alldeles enkelt att identifiera med tandkort när tänder och även käke och skalle spridits som fragment i omgivningen.

Också något att tänka på för de obildade som fortfarande framhärdar att polisen gjorde fel som inte avancerade fortare mot skytten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in