2025-02-12, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Nej dom gjorde ingenting!!…, poliser hade kunnat omringa skola gå in andra ingångar osv osv..
Första patrullen gick in i byggnaden och konfronterade GM. Precis som enligt direktiv.
Vad gäller din andra menig så skulle du nog bli insatsledare. Att skicka in personal från olika håll i en rökig byggnad med dragna vapen Grattis du har nog lyckats skjuta 10 poliser med egen eldgivning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mess11
Nja, en snut ska alltid dra av ett varningsskott. Ganska snartlikt som i lumpen (där man vid vakttjänst alltid (1) ska ropa "varning jag skjuter skarpt", (2) skjuta ett skott i backen och först om det inte hjälper, (3) skjuta verkningseld).

Kungörelse (1969:84) om polisens användning av skjutvapen
...
7 § Innan polisman använder skjutvapen, skall han särskilt beakta risken för att utomstående skadas. Skottlossning inom område, där många människor bor eller vistas, skall i det längsta undvikas.

Innan skott avlossas, skall polismannen ge tydlig varning genom tillrop, om sådan varning ej är otjänlig. Om skjutvapen måste användas, skall polismannen, när omständigheterna ej tvingar till annat, först avlossa varningsskott.

Vid skottlossning mot person skall eftersträvas att endast för tillfället oskadliggöra honom.
Ja, lagabefogenhet. Inte nödvärn, vilket där är om Rickard studsar fram i en korridor med en bössa i näven och tre på ryggen med en hög av lik runt sig.. Majoriteten av alla skjutningar är nödvärn. Då skjuter du inte varningsskott. Och nej, man skjuter inte ett skott i backen vid vakttjänst, bortsett från våra värdelösa orealistiska övningar där figuranten tvekar och inte riktar vapen emot dig. Om figuranten lallar fram i en korridor likt en skola under en skyddsvaktsövning och har vapen i näven så skjuter du verkanseld på den största ytan du kan träffa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Ta och fundera på vad rökgranaten får för effekt på GM?

Även GM får sämre sikt, brandlarmet går och därmed stängs alla branddörrar. Jag har inte varit i denna lokal men jag antar att det finns ett antal branddörrar som hålls öppet av magnetlås. Till dessa magnetlås bryts strömmen när brandlarmet går och de går igen automatisk.

Stängda branddörrar ställer till det för GM. Att skjuta någon genom en glasruta eller dörr är rätt så svårt speciellt med expanderande jaktammunition. Att öppna dörrar innebär även att han måste släppa vapnet med en hand och det ger ett antal sekunder för tilltänkta offer att komma undan när han väl har öppnat dörren.

Så även om polisen retirerade ut och inte sköt mot GM så satte de press på honom och på så sätt räddade liv. Ska polisen börja skjuta så måste det ske säkert och det ska åtminstone ha en chans att verkan. Även polisen har expanderande ammunition i sina pistoler och det är bara glömma att skjuta genom en ruta med genom dem om GM är en bit bort.

Nej det där är bara ursäkter… polisen måste gå in även om hens liv är i fara för att stoppa dödandet .. då spelar det ingen roll om det finns en glasdörr eller rök.
Citera
2025-02-12, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bigpox
Det går igen här i tråden att många helt saknar förmågan att tänka sig in i andras situationer. De bara utgår från sig själva och deras förmågor och förutsätter att alla andra ska ha precis samma förutsättningar. Med de begränsningar i tänkandet måste mycket i tillvaron te sig obegripligt.

Exakt. Lite bevis på att allmänhet liksom staten tror att det bara är att rycka upp sig och göra så gott man kan men samtidigt också leverera på vissa krav som ställs, bl a skola eller jobb, som personer med grav nedsättning ofta inte klarar av.
Också bevis på att man i allmänhet tror att dessa personer är mindre begåvade när forskning visar motsats. Se vad många som är förvånade över att RA kunde läsa t ex.. Sorgligt så dålig kunskap det är och hur lite det pratas om det, speciellt när det är fler och fler som diagnosticeras med ADHD bl a.
Citera
2025-02-12, 18:17
Medlem
Kapten.Humors avatar
Helt fantastiskt att först berätta hur det ligger till och sen citera lagtexten, att stötta sig på, som inte alls stödjer ditt påstående om att ”snuten” _alltid_ måste skjuta ett varningsskott.
Citat:
Ursprungligen postat av Mess11
Nja, en snut ska alltid dra av ett varningsskott. Ganska snartlikt som i lumpen (där man vid vakttjänst alltid (1) ska ropa "varning jag skjuter skarpt", (2) skjuta ett skott i backen och först om det inte hjälper, (3) skjuta verkningseld).

Kungörelse (1969:84) om polisens användning av skjutvapen
...
7 § Innan polisman använder skjutvapen, skall han särskilt beakta risken för att utomstående skadas. Skottlossning inom område, där många människor bor eller vistas, skall i det längsta undvikas.

Innan skott avlossas, skall polismannen ge tydlig varning genom tillrop, om sådan varning ej är otjänlig. Om skjutvapen måste användas, skall polismannen, när omständigheterna ej tvingar till annat, först avlossa varningsskott.

Vid skottlossning mot person skall eftersträvas att endast för tillfället oskadliggöra honom.
Citera
2025-02-12, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Discotraxx
Återigen.. Han har inte mördat någon från Socialtjänsten, han har mördat personer anställda av Socialförvaltningen och som alltså jobbat på olika äldreboenden som vårdpersonal och som på betald arbetstid får plugga till undersköterska. De har noll och ingenting att göra med de som beviljat eller inte beviljat hans tidigare eventuella socbidrag/försörjningsstöd. Att matteläraren var där är ju dock inte så konstigt då hon jobbade där som lärare.. Om han hade haft henne som mattelärare där är dock en intressant fråga.
Förvaltningen och -tjänsten är olika namn på samma sak:

”Socialtjänsten eller socialförvaltningen är i Sverige namnet på den kommunala förvaltning som lyder under varje kommuns socialnämnd eller annan nämnd som svarar för det praktiska och politiska arbete som regleras av socialtjänstlagen. Det exakta namnet på nämnd och förvaltning kan skifta från kommun till kommun.”

För att undvika förvirring bör man kanske tala om den sortens personer som han varit i kontakt med som socialsekreterare, som brukar säga att de jobbar på socialkontoret. Skrivbordsfolk som ofta har socionomexamen. Det är socialsekreterare som gör löpande bedömningar av vilken typ av stöd som brukare ska ha, inklusive ekonomiskt sådant.

Kort sagt, han har mördat 6 st anställda inom omsorgen som lyder under socialförvaltningen. Han har inte mördat några socialsekreterare som varit delaktiga i att dra in hans ekonomiska stöd.
Senast redigerad av CrispyKreem 2025-02-12 kl. 18:22.
Citera
2025-02-12, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av filuren96
Vart kan man se filmen han spelat in ang försörjningsstödet?
Aftonbladet
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celestron
Fast videon är ju inspelad flera år innan dådet. Så seeeg tror jag inte att han var.

Han hade uppenbarligen samma bekymmer då som nu, ekonomi. Vad menar du med att han var seg?
Citera
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
Eller så handlar det om att han i grunden inte var aggresiv utan snarare desperat. Motivet spelar ganska stor roll.

Tycker också att han verkade mer som desperat än aggressiv, men målet för hans frustration var ju helt åt helvete.
Varför gjorde hans föräldrar inte mer? Att bara tycka, tänka och acceptera hans allt större inåtvändhet och tystnad är ju knappast optimalt.
Citera
2025-02-12, 18:19
Avstängd
-Nigger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Ja men titta, inte ens "gitarrliknande".
Misstänkte att det skulle vara "typ Temu" kvalité på fodralet och därför kunna misstas som gitarrfodral men detta är ju vad ej insatta människor skulle kalla typ "jaktväska" eller liknande.

Varför man ens tar med sig salongsgeväret till ett sånt här dåd låter ju mycket märkligt(ja jag vet att per definition så är salongsgeväret i original inte halvautomat men namnet kom till genom att det var så lätt laddat att man kunde skjuta med det inomhus i en salong.)

Låter som att han tömde vapenskåpet och tog med sig allt han orkade bära.
Att han tog med sig alla sina vapen var nog mer för att gardera sig ifall något av vapnen får eldavbrott.
Citera
2025-02-12, 18:20
Medlem
Economicuss avatar
videoklippet som finns på youtube där han pratar om sin försörjningsstöd är flera år gammal. Och han har säkert hunnit sedan dess få ut sitt bidrag eller ekonomiska stöd.

Det är omöjligt att hans motiv är riktad mot socialen.

Jag personligen tror att han har blivit radikaliserad av följande:
Redpill
Backpill
MGTOW
Skolskjtningar
Sverigedemokraternas retorik

Han valde skolan eftersom han ville hämnas på samhället och skolan var det han kände till, en perfekt ställe med många folk. Dessutom så såg skolans arkitektur ut som en labyrint.

Han antigen råkade mörda endast invandrare eller så var han en rasist som gav sig på invandrare då han kände att dem är skyldiga honom något.

Videoklippet där man hör "ni ska bort från europa". Här behöver man inte spekulera mer än att man hörde ordet "ni" och baserat på dem två videoklippen som skildrar händelsen från olika vinklar så kan man se att GM var ensam i hallen och leta febrilt efter att skjuta någon samtidigt som han skrev de orden. Och eftersom det fanns en majoritet invandrare på den skolan så är min slutsats att han var en aning invandrarfientlig. Say no more, punkt slut.
Nu kommer jag inte debattera mer här utan livet går vidare och jag har kommit fram till att jag mår mycket bättre när jag inte ger mig in i politik och sådant skit. Jag är i 30 års åldern och jag har aldrig röstat och kommer aldrig att göra det. Ni får leva i eran lilla bubbla och hata varandra och SD:er får hoppa på den och göra 360.

Och jag hoppas alla de drabbade familjer får sin sinnesro, ja även GM:s familj (Endast om de inte är sverigedemorkater)

it's wednesday mu dudes

Senast redigerad av Economicus 2025-02-12 kl. 18:23.
Citera
2025-02-12, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Eh, va? Om man går till Komvux på skoltid är det ju lärare och vårdstuderande så långt ögat når. Om du riggade en självskjutande kulspruta à la finalavsnittet av Breaking Bad i en papplåda inne på Komvux och lät den stå och mata blint skulle fördelningen bland offren vara snarlik RA:s. Typ 75% kvinnor, 75% invandrare och 75% vård/omsorg-anknytning.

Anmärkningsvärt hade varit om han hade gått in där och lyckats träffa två blonda copywriters från en reklambyrå, fyra elithockeyspelare med skridskorna på samt fyra filippinska diplomater i folkdräkter.
Jag menade att slu,Pen att träffa en matematiklärare är mer sannolikt än osannolikt om nu lärare skjuts på en skola men inte lika troligt slumpmässigt att skjuta matematiklärare och socialtjänstens personal.

Såg nu på Aftonbladet att han kom till skolan 1 1/2 innan han klädde om och började skjuta. Det innebär att han kan ha stalkar dem och rört sig mot de delar han visste att de fanns och visste vad de var klädda i för kläder även om de skjutits bakifrån.

Med psykos kan andra offer kanske triggar och andra tilläts undkomma på premisser vi inte kan se.

Jag tror starkt mentalisering. Folk fattar inte det när de läser sådant jag skriver eller när jag presenterar mig själv för att jämföra med likheter och olikheter till mig och andra människor eller situationer. Människor tolkar sådant som "narcissism ". Men de själva sväljer påståenden utan omsvep av andra som presenterar bilder som sanningar. Folk borde överlag mentalisera mera.

Externa lotus control hittade jag när jag försökte söka på sådant som autism och whatever stalkimg eller rättshaveri. Jag jämför,för med mig själv och när jag "skyller" på yttre faktorer. Exempelvis har jag lagt mycket tid på att försöka få grepp om vem Rickard Andersson var, vilket kommer kosta mig ekonomiskt då jag inte orkar studera och med den fokusen på kursen istället hade jag klarat mig utan ekonomiska konsekvenser av försening nu. Men de släpper lite info och jag försöker använda huvudet då det har betydelsefullt värde för mitt samhälle om jag skulle tänka på något ingen gjort även om det inte är troligt. Jag skyller yttre omständigheter på att jag inte orkar göra båda men jag vet att jag slösar tid och inte bidrar till mitt samhälle.

Men exempelvis är gärningsmannen knappast någon som var mig bekant och då rekar jag efter likheter och då t.ex namnbyte som skett samtidigt för att hitta vad som gjort oss lika alternativt olika (när jag inte kan spegla honom mot andra eller kunskaper jag har om hur människor fungerar). Då blir vår gemensamma nämnare lagändringen 2017

Han var inte en maskin och det var hans skola. Allt som skedde gjorde det genom aktiva beslut. Givetvis klarnar scenariot av att veta hur länge han var därinne innan och pekar på inte särskilt slumpmässig skjutning ändå. Han var ute efter någon eller några. Invandrare eller invandrare på måfå hade inte krävt så lång tid av rekonstruktion av människor och att överblicka lokalerna. Dessutom riskerade han då upptäckt eller att ångra sig. Kanske hade han varit där någon annan gång utan att hitta något specifikt mål och vänt hem igen och därmed lämnade hunden den tisdagen eftersom han inte var helt säker. Eller så visste han att någon skulle vara där men inte när och exakt var.

Det minst troliga är att han väntat på en annan skytt. Ändå inte något som skulle uteslutas om det bara var helt slumpmässiga offer. För man ska inte tro att det var modet att begå massmord han väntade på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in