2025-02-12, 16:27
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Precis som jag skrev tidigare, en vuxen man som helt enkelt blev rasande och tappade det helt när han till sist - dvs efter att i 10+ års tid vant sig vid att bli försörjd via skattsedeln.

En kravlös tillvaro med hämtmat, datorspel på nätterna, hyran betald för sin centralt belägna lägenhet och obegränsade sovmorgnar fram tills dess att han får besked om att det från och med nu krävs motprestationer och/eller att visa en vilja till att åtminstone försöka försörja sig själv annars är den kravlösa tillvaron över.

Patetisk, hatfyllt avskum som mördar tio personer för att han upplever sig kränkt när han ombeds göra vad han kan för att försörja sig själv.

Du glömde det viktigaste: Han var svårt psykiskt sjuk. Sjuka människor gör sjuka saker.
Citera
2025-02-12, 16:28
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Ekonomiska bekymmer är en mycket vanlig trigger när det kommer till självmord och andra desperata handlingar.

De två värsta massmorden i svensk historia INNAN händelsen i Örebro handlade om personer som inte bara hade konstaterade psykiska störningar, utan även allvarliga ekonomiska problem.

1843 mördar kyrkvärden Sven Svensson tio personer i Anundsjö, utanför Örnsköldsvik. Hans depressioner och egendomliga beteende är allmänt kända. Efter en felslagen skörd får han ett psykbryt och mördar alltså tio personer på en och samma dag. Han grips av polis, döms till döden och halshuggs av skarprättaren i Nedre Norrland.

1954 mördar polismannen Tore Hedin tio personer i ett svep i Hurva, utanför Eslöv, efter att han gått miste om ett arv han har inbillat sig ha rätt till och som skulle ha räddat honom från personlig konkurs. Hedin har i många år haft omvittnade psykiska problem och problematisk ekonomi. Han begår självmord efter gärningen, genom att dränka sig i Bosarpasjön.

2025 mördar alltså ånyo en person med psykiska problem och katastrofal ekonomi tio personer. Jag tror att det är i denna tråkiga kombination som vi kan hitta motivet till hans illgärningar, snarare än att han inspirerats av något slags rasideologi. Rickard Andersson är INTE Närkes svar på Breivik, som jag ser det.
Gissar att ingen av dom fall du nämner har med AR15 att göra heller
Nej jag tror inte heller han var någon Breivik. Socialen, Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan och i grunden skolan och psykvården (eller brist på psykvård) skapade detta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Ekonomiska bekymmer är en mycket vanlig trigger när det kommer till självmord och andra desperata handlingar.

De två värsta massmorden i svensk historia INNAN händelsen i Örebro handlade om personer som inte bara hade konstaterade psykiska störningar, utan även allvarliga ekonomiska problem.

1843 mördar kyrkvärden Sven Svensson tio personer i Anundsjö, utanför Örnsköldsvik. Hans depressioner och egendomliga beteende är allmänt kända. Efter en felslagen skörd får han ett psykbryt och mördar alltså tio personer på en och samma dag. Han grips av polis, döms till döden och halshuggs av skarprättaren i Nedre Norrland.

1954 mördar polismannen Tore Hedin tio personer i ett svep i Hurva, utanför Eslöv, efter att han gått miste om ett arv han har inbillat sig ha rätt till och som skulle ha räddat honom från personlig konkurs. Hedin har i många år haft omvittnade psykiska problem och problematisk ekonomi. Han begår självmord efter gärningen, genom att dränka sig i Bosarpasjön.

2025 mördar alltså ånyo en person med psykiska problem och katastrofal ekonomi tio personer. Jag tror att det är i denna tråkiga kombination som vi kan hitta motivet till hans illgärningar, snarare än att han inspirerats av något slags rasideologi. Rickard Andersson är INTE Närkes svar på Breivik, som jag ser det.

Värsta massmordet I Sveriges historia har väl tidningarna skrivit men tydligen har det hänt förut.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Jo,håller med.

Antar att han ; om han hade kunnat kommunicerat bättre , hade kunnat tala Om sina panik rädslor omkring mycket i hans liv ,och därigenom kanske lyckats få en bättre förståelse för sina problem,och därmed en helt annan hjälp .
Just förmågan att kunna prata var ju inte hans prio ett .
Och då är det nästan omöjligt att lösa problem .

Psykisk ohälsa syns ofta inte utanpå.
Det finns ofta en skam över att ha psykiska bekymmer. Därför undviker många att söka hjälp
Jag försvarar inte honom. Men det känns ändå som att hans problem var väldigt tydliga redan före skjutningarna. Att försöka bota honom med ekonomiska bestraffningar är då helt galet
Han behövde vård istället för utbildning
Citera
2025-02-12, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
De går nog igenom ett helvete
Det jag funderar över är varför ingen i hans närhet reagerade över hans vapeninnehav, om de kände till det?
Som förälder till ett barn med NFP blir man expert på sitt barn, o hyfsat insatt i den/de diagnoser denne har. Utifrån det har jag svårt att förstå hur någon, under förutsättning att någon nu visste, kunde tycka det var lämpligt att han hade vapen?

Det är väl få föräldrar/anhöriga till en massmördare som väljer att prata offentligt om det, tyvärr, för jag tror det kan hjälpa dem i sorgeprocessen men även ge en inblick i vilka varningstecken man kanske bör leta efter. Sue Klebold, mamma till en av skyttarna från Columbine har ju gjort ett fantastiskt jobb på den fronten, utan att på något sätt förringa det hennes son gjorde.

Föredömligt.

Vore inte samhällsklimatet så fyllt av hat hade de kanske kunnat prata om det. De är också offer i det här. Men det enda folk gör nästan är att söka syndabockar.
Citera
2025-02-12, 16:31
Medlem
Med tanke på att han hade autism och fick beskedet att hans bistånd dragits in kan gott och väl ha resulterat i en vilja att sluta leva. Hela hans trygghet försvann med de beslutet.

Jag tror han var för feg att ta livet av sig själv hemma, han behövde en point of no return. Endera planera han suicide by cop och ändra sig eller så var planen hela tiden att göra något såpass förskräckligt att han inte kunde fega ur.

🤷🏼‍♀️
Citera
2025-02-12, 16:33
Avstängd
-Nigger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av omvand
Om det inte var gärningsmannen som ropade på det numera berömda klippet så kanske polisen ändå kan få veta det av personen i fråga om denne fortfarande lever, eller av vittnen som hörde personen ropa.
Tror inte man minns såna detaljer efter en traumatisk upplevelse ärligt talat...
Citera
2025-02-12, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Du missar det faktum att han led av olika psykiska besvär. Utgå inte från hur du upplever hans situation, då hamnar du snett.

Ja men vad tänkte du att dom ska göra då? Han har levt som ett spöke och skiter i allt... tvångsvårda tror jag inte man kan göra bara sådär.
Citera
2025-02-12, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Värsta massmordet I Sveriges historia har väl tidningarna skrivit men tydligen har det hänt förut.
Nja det har väl påståtts vara den värsta masskjutningen?
Citera
2025-02-12, 16:35
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max1494
Psykisk ohälsa syns ofta inte utanpå.
Det finns ofta en skam över att ha psykiska bekymmer. Därför undviker många att söka hjälp
Jag försvarar inte honom. Men det känns ändå som att hans problem var väldigt tydliga redan före skjutningarna. Att försöka bota honom med ekonomiska bestraffningar är då helt galet
Han behövde vård istället för utbildning
Det kommer ju av att både M och S genom åren försökt tvinga folk i arbete, oavsett om du är sjuk, funktionshindrad eller döende.
Självklart ska folk som kan arbeta. Men det finns många som skulle behöva sjukbidrag istället.
Och med sjukbidrag kan du fortfarande ha en sysselsättning.
Personer med tex down syndrom (och andra intellektuella funktionshinder) har arbeten men får sin inkomst från försäkringskassa och sen bara en mindre ersättning för sitt arbete.
Så borde det vara för fler.
Den här personen hade kanske haft lättare att få i sysselsättning om han haft en fast inkomst och trygghet och sen fått en arbetsplats anpassad för vad han klarar av några timmar i veckan istället för krav på att söka vanliga jobb för att få någon inkomst överhuvudtaget.

Jag har själv arbetat på boende för intellektuellt funktionshindrade och flera av dessa hade den här typen av arbete.
Dom älskade sina jobb och missade knappt en dag, men "lönen" fick dom från FK.
Citera
2025-02-12, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Enligt uppgifter i tråden skjuts det inte efter 12:40 utan det som hörs då är RIs destraktionsgranater.

Visst, jag var inte på plats men att det skulle pågått dödande efter 12:40 tror jag inte på av den anledningen att folk hade flytt eller låst in sig vid det laget.
Ang reg insatsstyrkan hoppas att de jobbar som nationella insatsstyrkan att det finns några med avancerad sjukvårdsutbildning.Vet inte om det kommer att komma fram men önskar att de har eller kommer att öva på. Vid inträngande kunde man väl skicka in sjukvård och räddningstjänst till säkrade områden. Kan tiden på insatsen tills man påträffade GM bero på att man stannade upp på varje säkrat utrymme så medic kunde lägga första förband eller tourniquet ( avsnörande förband)
Citera
2025-02-12, 16:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Celestron
En möjlighet skulle kunna vara att de anhöriga tröttnade på honom och hans eviga tiggande om pengar.
Kanske ställde de ultimatum till honom att skaffa utbildning och jobb. Annars inte ett öre till! Att han radikalt måste ändra sin livssituation!

..och det var precis vad han gjorde...

Ren spekulation förstås. Men inte omöjligt.

så kan det vara
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in