2025-02-12, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av listigtjej
vet inget, men menade när han var yngre. Märkligt att skolan inte gjorde något åtminstone!

Problemet är nog att man har haft en kravbild på honom som han inte har kunnat möta pga sin psykiska hälsa. Det är ofta förmågan och inte viljan som saknas för de här personerna.
Citera
2025-02-12, 16:20
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Skicka klippet till sina föräldrar eller annan?

Ett klipp som låg kvar i någons messenger och som vidarebefordrats till media?

Det är någon hos polisen som läcker till media.
Citera
2025-02-12, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celestron
Men läsa till jägarexamen kunde han. Införskaffa 4 vapen kunde han. Och ammunition. Och ordna vapenlicens till vapnen gick alldeles utmärkt.

Så nog var han kapabel att gå ut på sociala medier alltid. Fullt så sjuk var han inte.
Det är ju faktisk 10 år mellan jägarexamen och denna videon.
Citera
2025-02-12, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Jag tycker det verkar som att han fick stöd och hjälp samt chans att läsa upp betyg.. men han verkade skita i det. Blir väldigt svårt att hjälpa någon som bara struntar i allt.

Du missar det faktum att han led av olika psykiska besvär. Utgå inte från hur du upplever hans situation, då hamnar du snett.
Citera
2025-02-12, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
Nån som lagt upp videon nån annanstans för oss som inte har premium?
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/rickard-anderssons-egna-ord-om-forsorjningsstodet
Här:
https://gofile.io/d/qHczlG (02:24)
Citera
2025-02-12, 16:23
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Skicka klippet till sina föräldrar eller annan?

Ett klipp som låg kvar i någons messenger och som vidarebefordrats till media?
Ja kanske någon som vill upplysa om motivet.
Citera
2025-02-12, 16:24
Medlem
DaEzzs avatar
Precis som jag skrev tidigare, en vuxen man som helt enkelt blev rasande och tappade det helt när han till sist - dvs efter att i 10+ års tid vant sig vid att bli försörjd via skattsedeln.

En kravlös tillvaro med hämtmat, datorspel på nätterna, hyran betald för sin centralt belägna lägenhet och obegränsade sovmorgnar fram tills dess att han får besked om att det från och med nu krävs motprestationer och/eller att visa en vilja till att åtminstone försöka försörja sig själv annars är den kravlösa tillvaron över.

Patetisk, hatfyllt avskum som mördar tio personer för att han upplever sig kränkt när han ombeds göra vad han kan för att försörja sig själv.
Citera
2025-02-12, 16:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av RotteyBonn
Frågor vi inte kommer få svar på. Oavsett så är det onödigt att lägga någon skuld på dom.

lägger absolut ingen skuld på dom. Kom bara med några funderingar.

Fruktansvärt för dom är det i alla fall och hoppas att de inte råkar illa ut nu av de som "drar rasistkortet"
Citera
2025-02-12, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celestron
Men läsa till jägarexamen kunde han. Införskaffa 4 vapen kunde han. Och ammunition. Och ordna vapenlicens till vapnen gick alldeles utmärkt.

Så nog var han kapabel att gå ut på sociala medier alltid. Fullt så sjuk var han inte.

Som jag fattat det så kan någon med autism klara vissa saker men mycket annat funkar inte. Men visst. Han kanske bara var dum och lat. Men jag tror inte det.
Citera
2025-02-12, 16:26
Medlem
Men gick han inte till jobbet som jägare. Vad tycker du om det? Han skapade ju också arbetstillfällen.

Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Precis som jag skrev tidigare, en vuxen man som helt enkelt blev rasande och tappade det helt när han till sist - dvs efter att i 10+ års tid vant sig vid att bli försörjd via skattsedeln.

En kravlös tillvaro med hämtmat, datorspel på nätterna, hyran betald för sin centralt belägna lägenhet och obegränsade sovmorgnar fram tills dess att han får besked om att det från och med nu krävs motprestationer och/eller att visa en vilja till att åtminstone försöka försörja sig själv annars är den kravlösa tillvaron över.

Patetisk, hatfyllt avskum som mördar tio personer för att han upplever sig kränkt när han ombeds göra vad han kan för att försörja sig själv.
Citera
2025-02-12, 16:27
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Någon som vet något om Rikards föräldrar/syskon?

de lär ju inte må bra nu. Däremot kan man ju undra varför de inte satte mer krav på honom

De går nog igenom ett helvete
Det jag funderar över är varför ingen i hans närhet reagerade över hans vapeninnehav, om de kände till det?
Som förälder till ett barn med NFP blir man expert på sitt barn, o hyfsat insatt i den/de diagnoser denne har. Utifrån det har jag svårt att förstå hur någon, under förutsättning att någon nu visste, kunde tycka det var lämpligt att han hade vapen?

Det är väl få föräldrar/anhöriga till en massmördare som väljer att prata offentligt om det, tyvärr, för jag tror det kan hjälpa dem i sorgeprocessen men även ge en inblick i vilka varningstecken man kanske bör leta efter. Sue Klebold, mamma till en av skyttarna från Columbine har ju gjort ett fantastiskt jobb på den fronten, utan att på något sätt förringa det hennes son gjorde.
Citera
2025-02-12, 16:27
Medlem
Celestrons avatar
Citat:
vet inget, men menade när han var yngre. Märkligt att skolan inte gjorde något åtminstone!

En möjlighet skulle kunna vara att de anhöriga tröttnade på honom och hans eviga tiggande om pengar.
Kanske ställde de ultimatum till honom att skaffa utbildning och jobb. Annars inte ett öre till! Att han radikalt måste ändra sin livssituation!

..och det var precis vad han gjorde...

Ren spekulation förstås. Men inte omöjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in