2025-02-12, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C.H.T
Gärningsmannen sköt sig med största sannolikhet redan 12:40 smällen 13:00 är enligt tidigare beskrivningar RIs chockgranat.
OK! Tack för rättelsen!

EDIT: Rättade tidslinjen:

12:31 Skjutningen börjar.

12:32:30 "Toalettfilmen börjar".

12.33: Polisen får larm om skottlossning i skolan.

12.38: Polisen är på plats (efter 5 minuter).

12:40 Brandlarmet går.

12:40:30 Skjutande upphör. Ett sista skott hörs. (GM skjuter sig själv).

12.45: Insatsstyrkan är på plats (efter 12 minuter).

13.30 (c:a): Gärningsmannen hittas död.
Senast redigerad av GustafBradson 2025-02-12 kl. 15:25.
Citera
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Han borde fått ekonomiskt stöd för det första, och då menar jag sjukersättning. Inte sådant som.ska redovisas vilket nog skapade stress och ångest hos honom.

Han borde inte heller fått ha vapen och här har ju anhöriga en del av skulden även om det är hårt sagt för även de måste lida oerhört nu.

Om han fått en ekonomisk grundtrygghet kanske han varit mer mottaglig för hjälp också.
Det fetade är viktigt. Med en trygg grund att stå på är det lättare att utveckla sig. Det är helt vansinnigt att pressa människor som inte är anställningsbara att söka X antal jobb varje vecka. Det är bara att permanenta en känsla av misslyckande hos dem.
Citera
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SloppySeconds
Det här med gärningsmannaprofilen på Stefan Davidsson och Rickard Andersson..
Hur tänker du där ?

Stefan som blev riktigt våldsam .. entonig röst och väldigt udda person.
Hade han storhetsvansinne ?
Han var ju stålmannen som bytte om i något torn ?

Tror S.D. var ännu mer speciell än den här GM .
Den här GM påvisade hela tiden inför folk att han var annorlunda och även hade problem med mycket ( aktade sig för folk osv. )
Att han hade diagnoser .
Att han mådde dåligt .
Så där finns det liksom en antydan på att något kunde gå fel .

Men när det gällde S.D ( ryser när jag tänker på det) så var han mycket pratsam i sociala sammanhang och i sin förening han var med i ( geocaching) ,han syntes och hördes och ville påvisa sin person ofta,så jao,vad skall man säga om honom som person ?

GM hade det inte lätt, medans S.D. flöt fram på en räkmacka med sin list och övertalningsförmåga.

Man kan faktiskt tycka synd om vad som hände GM och offren .
Det är var liksom inte alls synd om S.

Off.top. så stoppar där...
Citera
2025-02-12, 15:25
Medlem
Drujnasus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
12:40 Brandlarmet går

12:40:30 Skjutande upphör.

Din tidslinje är inte korrekt! Det spelar ingen roll hur många gånger du än sprider den. Det finns filmbevis på att brandlarmet går och att skjutningen fortsätter längre än 30 sekunder. Sluta sprida falska rykten!
Citera
2025-02-12, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drujnasu
Din tidslinje är inte korrekt! Det spelar ingen roll hur många gånger du än sprider den. Det finns filmbevis på att brandlarmet går och att skjutningen fortsätter längre än 30 sekunder. Sluta sprida falska rykten!
De skott som hörs efter brandlarmet är de skott han skjuter mot patrullen.

EDIT: Naturligtvis är tidslinjen öppen för diskussion men jag hävdar att den i stora drag är rätt och bygger på toalettvideon.
Senast redigerad av GustafBradson 2025-02-12 kl. 15:29.
Citera
2025-02-12, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefaan
”Jag får heller inte ihop det .. om han var lack på dom för indraget bidrag är det väl mer sannolikt att han hade bokat en tid till sockontoret och börjat panga där än att gå till komvux SFI vårdutbildningar.”

Om han fick indraget stöd 2021 så beror det sannolikt på kurserna som avbröts 2021. Matematikkurser på skolan i Örebro.

Skolan och socialtjänsten har en koppling med varandra på så sätt att socialtjänsten kan ställa krav om att man ska läsa upp sina gymnasiebetyg.

Han ville kanske hämnas på båda. Men är man ute efter att döda så många som möjligt som hämnd blir skolan en mer ”naturligt” plats att utföra dådet på. Mindre säkerhet, fler människor. Han kände redan till lokalerna, skolan var en plats han antagligen förknippade med sitt indragna stöd pga kursen han läste där.
HAN GICK INTE SFI. DET VAR VÅRD ELEVER HAN SKÖT OCH PERSONAL: DE JOBBADE INTE HELLER PÅ SFI. HUR SVÅRT ÄR DET ATT FÅ IN.
Citera
2025-02-12, 15:28
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
CS är ett sidospår dock vore det oärligt att ignorera kopplingarna. Lika oärligt som att ignorera kopplingar till andra skolskjutningar. Hade Rickard begått sitt massmord i USA skulle han kvalificerat sig in på Topp 10-listan när det kommer till dödsoffer i skolskjutningar.

Fanns ju ett foto på GM som typ elva- tolvåring ,vid sommartorpet där han står med gevär i handen lutandes mot axeln ,så antagligen lät hans far honom använda och lära sig skjuta tidigt ; på gott och ont .
Visst ,det var väl bra att han fick ett intresse men det visade sig ju nu att intresset blev en avrättning.
Senast redigerad av landbandy 2025-02-12 kl. 15:36.
Citera
2025-02-12, 15:30
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Då är sannolikheten större att han gått till soc-kontoret och pangat.. inte valt hemstjänstanställda och vårdutbildning på komvux. Men det är min teori.

För honom kanske just betyget han fick utav skolan var det avgörande ?
Därför kändes det för honom som att det var skolans fel.
Därför tog han sig dit.
Senast redigerad av landbandy 2025-02-12 kl. 15:40.
Citera
2025-02-12, 15:32
Medlem
Celestrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Videon var adresserad till samhället, till oss. Det är jag ganska övertygad om.

På vilket sätt då? Varför sa han ingenting om det i filmen?
T.ex att han var besviken, förbannad på samhället, att han skulle hämnas etc, etc?
Och varför levererade han inte filmen på några medier?

Filmen lär vara flera år gammal (2021?).
Alltså har han hunnit löst stickprovet, med kvitton och intyg för länge sen.
Citera
2025-02-12, 15:35
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yllefilt
Ja så är det säkert. Jag har aldrig spelat. Bara sett det skymta förbi på datorn eller i YouTube klipp.

Har heller aldrig spelat men finns yngre släktingar som gör ,och jag har för mig att de köpte några slags lådor för riktiga pengar ,där de kunde hitta enligt dem " snygga" knivhandtag med kamoflagefärg " och även gevär med speciella mönster på handtag osv.

Knasigt ,för mig .
Citera
2025-02-12, 15:35
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
De skott som hörs efter brandlarmet är de skott han skjuter mot patrullen.

EDIT: Naturligtvis är tidslinjen öppen för diskussion men jag hävdar att den i stora drag är rätt och bygger på toalettvideon.
Det hörs smällar en bra bit efter att brandlarmet gått. Sedan kan det diskuteras om det är från granater, gevär eller både ock.
Citera
2025-02-12, 15:36
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Tror S.D. var ännu mer speciell än den här GM .
Den här GM påvisade hela tiden inför folk att han var annorlunda och även hade problem med mycket ( aktade sig för folk osv. )
Att han hade diagnoser .
Att han mådde dåligt .
Så där finns det liksom en antydan på att något kunde gå fel .

Men när det gällde S.D ( ryser när jag tänker på det) så var han mycket pratsam i sociala sammanhang och i sin förening han var med i ( geocaching) ,han syntes och hördes och ville påvisa sin person ofta,så jao,vad skall man säga om honom som person ?

GM hade det inte lätt, medans S.D. flöt fram på en räkmacka med sin list och övertalningsförmåga.

Man kan faktiskt tycka synd om vad som hände GM och offren .
Det är var liksom inte alls synd om S.

Off.top. så stoppar där...
Ja GM tycks ha det svårt med det sociala medan SD inte hade det.. var någonstans gällde räkmackan.. om du vill säga det..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in