2025-02-12, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
OK! Tack för rättelsen!

EDIT: Rättade tidslinjen:

12:31 Skjutningen börjar.

12:32:30 "Toalettfilmen börjar".

12.33: Polisen får larm om skottlossning i skolan.

12.38: Polisen är på plats (efter 5 minuter).

12:40 Brandlarmet går.

12:40:30 Skjutande upphör. Ett sista skott hörs. (GM skjuter sig själv).

12.45: Insatsstyrkan är på plats (efter 12 minuter).

13.30 (c:a): Gärningsmannen hittas död.

När i denna tidslinje hörs rösten som säger något i stil med "bla bla opa" ?
Jag kunde inte riktigt höra det när jag tittade på filmen.

Jag tönker själv att det är polisen eller någon annan som ropar "ut allihopa", men det beror ju på när i tidslinjen rösten hörs.
Citera
2025-02-12, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
För honom kanske just betyget han fick utav skolan , det avgörande ?

Hur kan han skylla på dom när han inte ens var på skolan och eller gjorde prov!? Jäkligt vrickat isåfall…
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bigpox
Det hörs smällar en bra bit efter att brandlarmet gått. Sedan kan det diskuteras om det är från granater, gevär eller både ock.
Enligt uppgifter i tråden skjuts det inte efter 12:40 utan det som hörs då är RIs destraktionsgranater.

Visst, jag var inte på plats men att det skulle pågått dödande efter 12:40 tror jag inte på av den anledningen att folk hade flytt eller låst in sig vid det laget.
Citera
Avstängd
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benka60
Hur många tror du inte har förändrats på 13 år. Gjorde jägarexamen 2011. Kan tala om att det är inte det lättaste.

Det fanns varningssignaler, lovar dig. Dom sågs väl på högtider på familjeträffar också.
Citera
2025-02-12, 15:39
Avstängd
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Historia av psykiska besvär i släkten? Var har du fått det ifrån?

Det går alltid i arv.
Citera
Avstängd
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SylviaPlath
Kan någon lägga upp denna video?

Finns på Expressen och säkert tiktok
Citera
Medlem
Citat:
Det fetade är viktigt. Med en trygg grund att stå på är det lättare att utveckla sig. Det är helt vansinnigt att pressa människor som inte är anställningsbara att söka X antal jobb varje vecka. Det är bara att permanenta en känsla av misslyckande hos dem.

Ja, skrämmande att samhället inte såg det! Och då menar jag berörda myndighetspersoner runt omkring honom.
Citera
2025-02-12, 15:40
Medlem
Steinarrs avatar
Citat:
Det fetade är viktigt. Med en trygg grund att stå på är det lättare att utveckla sig. Det är helt vansinnigt att pressa människor som inte är anställningsbara att söka X antal jobb varje vecka. Det är bara att permanenta en känsla av misslyckande hos dem.

Korrekt.

Den här snubben verkar inte ens ha haft aktivitetsersättning. Det kan bara betyda två saker:

1. Han blev nekad av försäkringskassan (GIGANTISK skandal).

2. Han har inte fått tillräckligt med hjälp av sina föräldrar att få ordning på allt.
Citera
2025-02-12, 15:41
Medlem
Drujnasus avatar
Citat:
De skott som hörs efter brandlarmet är de skott han skjuter mot patrullen.

EDIT: Naturligtvis är tidslinjen öppen för diskussion men jag hävdar att den i stora drag är rätt och bygger på toalettvideon.

Tidsangivelser i toavideon:

5:33 Brandlarmet börjar

8:22 Sista skottet

Det kan omöjligen bli 30 sekunder.
Citera
2025-02-12, 15:41
Medlem
Citat:
OK! Tack för rättelsen!

EDIT: Rättade tidslinjen:

12:31 Skjutningen börjar.

12:32:30 "Toalettfilmen börjar".

12.33: Polisen får larm om skottlossning i skolan.

12.38: Polisen är på plats (efter 5 minuter).

12:40 Brandlarmet går.

12:40:30 Skjutande upphör. Ett sista skott hörs. (GM skjuter sig själv).

12.45: Insatsstyrkan är på plats (efter 12 minuter).

13.30 (c:a): Gärningsmannen hittas död.
Och givet att skjutandet tycks ha varit mest intensivt i början när han var vid entrén och folk var som mest ovetande, kan det rent av vara så att flera offer blev träffade innan polisen anlände, kanske t.o.m. innan de tog emot larmet.

Senare och längre in i skolan skjuter han mer eller mindre ett skott i taget med varierande pauser mellan. Och som polisen sagt så tycks det vara så att konfrontationen med polisen är vad som gjorde att han slutade skjuta och riktade vapnet mot sig själv istället.

Polisen var inne väldigt snabbt och dådet blev kortvarigt som följd av det. De som gick in var civilklädda och den ena hade jobbat i en månad, men tvekade inte att gå rakt in i lejonets gap.

Ändå finns det en massa folk i en parallell verklighet som fortsätter nöta in narrativet att polisen stod helt handfallen medan han fick härja i en timme. Och hänvisar till att det fanns 130 poliser men sköts noll skott. Det känns lite som att de tycker att de 130 borde ha ställt upp sig på ett led med varsin kulspruta och skjutit ihållande mot skolans vägg tills den var pulver. Varvid polisen skulle ha dödat 10 ggr fler än RA gjorde. Strategi: Gå full Waco! Att folk orkar...
Citera
2025-02-12, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celestron
På vilket sätt då? Varför sa han ingenting om det i filmen?
T.ex att han var besviken, förbannad på samhället, att han skulle hämnas etc, etc?
Och varför levererade han inte filmen på några medier?

Filmen lär vara flera år gammal (2021?).
Alltså har han hunnit löst stickprovet, med kvitton och intyg för länge sen.

Kunde han ens formulera sina känslor? Han läste upp brevet av en anledning, inte på måfå. Det är min övertygelse.

Han var väl en introvert eller socialt handikappad person som.kanske saknade sociala medier?
Citera
2025-02-12, 15:44
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlinge
Det fanns varningssignaler, lovar dig. Dom sågs väl på högtider på familjeträffar också.

Klassfotot från högstadiet var en knallröd varningsflagga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in