2025-02-12, 14:18
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneTap
knivar e typ bling o en status markör i CS. används knappt för o få kills. smokes används mest när man lirar attack men även på defense. just rök granaterna känns som en rätt tydlig inspo från cs

Ok. Med andra ord ett helt ologiskt inköp såvida inte knivar var någon sorts självboost när han gick in i rollen. Används gasmask i CS? Har inte läst om att GM hittats med gasmask. Borde han inte övat med rökgranat inomhus innan hans stora "show down"? Låter desillusionerat att helt förlita sig på erfarenheter från ett dataspel. Kan röken fått en oönskad effekt på GM när röken och brandlarmet begränsade hans handlingsutrymme?
Citera
2025-02-12, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngenBom
Ja, det är ju i princip det jag menar. Kanske uttrycker mig klumpigt. Fast ett fel har du, det är en hel del folk som påstått just det. Det var en av dom starkaste teorierna när dessa uppgifter kom ut. Folk har trott att socialförvaltningen är just Socialenheten med vuxenstöd. I min kommun är det så. Äldreomsorgen har ingen med soc att göra här. Men tydligen ligger dom under samma förvaltning i vissa kommuner. Hur som haver så tror jag sällan på slumpen. Om motivet är indraget soc och agget mot dessa känns det ju lite väl behändigt att majoriteten jobbade på just denna förvaltning. Skulle han bara råkat springa in mot just den klassen liksom? Ja jag vet inte... Möjligt.. men vem fan vet.
Jag uttryckte mig inte supertydligt, vad jag menade med ”ingen har påstått” var att ingen av källorna till dessa två bitar information (media, polis) har påstått att ”hämnd mot soc” och ”6 pers från socialförvaltningen saknas” ska läsas som ”han gick till skolan och hämnades genom att skjuta 6 socialsekreterare som av ngn anledning befann sig där”. Det där med ”hämnd mot soc” var nog en överdrivet förenklad formulering som istället kunde ha varit ”hämnd mot samhället triggad av beslut/åtgärder från soc”
Citera
2025-02-12, 14:20
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benka60
Hur många tror du inte har förändrats på 13 år. Gjorde jägarexamen 2011. Kan tala om att det är inte det lättaste.

Tyvärr har media framställt det som väldigt enkelt att ta jägarexamen.
Citera
2025-02-12, 14:21
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Ja, detta har jag funderat på eftersom de intervjuat restaurang- & butiksägare i närheten av där han bodde. Ingen kände igen honom.
Mat måste han ha & isf om han haft tillgång till bil som är skriven på ngn annan, men det låter mer troligt att föräldrarna hjälpt till.

Eller så har han beställt med hemleverans?
Citera
2025-02-12, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Känslan jag fått är att många invandrare uppfattar sig utsatta för diskriminering, och i viss mån är det nog sant, även om frågan är mer komplex än så, och läget nog inte är så illa som de uppfattar det. Det blir då lätt så att de tänker att dådet nog var riktat mot dem.

Sedan finns det personer som gör allt vad de kan för att invandrare ska uppfatta sig som utsatta eftersom det tjänar deras populistiska politik. Att det fungerar syns på röststatistiken.

Till sist finns det andra intressen som vill skada samhället med påverkansoperationer. Skapa motsättningar och misstro mot samhället, media och det demokratiska systemet.

Så uppfattar jag det. Här gäller det att istället sprida faktabaserad information och att undvika tvärsäkra spekulationer. Allt är fortfarande möjligt.

Ja, jag fattar verkligen att de blir rädda och drar slutsatser utifrån det. Vi har ju haft lasermän och rasismen finns överallt så det är ju inget konstigt alls. Det är därför det är så knäppt att spä på den rädslan när det kanske är nåt annat som ligger bakom. Kämpa mot rasism och visa sig solidarisk med de rädda bör man göra ändå.
Citera
2025-02-12, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Nigger-
Toalettmannens video är inte fullständig från början till slut. Han hade låg batterinivå i luren så han filmade sekvenser bara och klippte ihop.
Det finns några glapp men dels ser de inte långa ut (absolut inget har förändrats när han återupptar inspelningarna) och dels kan de inte vara så långa eftersom videon ändå blir så pass lång som en kvart. Det är ju inte som att det sköts i en timme och han bara fångade några korta snippets av det. Fattas väl max 5 minuter. Men det räcker ju för att tidslinjen ska bli off.
Citera
2025-02-12, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spritsson
Någon som vet om GM hade vapnen inlåsta i vapenskåp? Behöver man inte väldigt safe förvaring i en lägenhet? Hur kollar polisen upp det?

Det som krävs är ett vapenskåp på 150 kg alternativt att skåpet är förankrat i byggnadsstommen. Sen måste skåpet uppfylla SS3492 eller SSF3492.

Polisen kan ringa upp en för att fråga vad man har för vapenskåp (Vilken tillverkare, modell etc.) I vissa fall ber dom om att få ett kvitto/faktura på köpet av ett skåp.
Citera
2025-02-12, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrallByxan
Det som krävs är ett vapenskåp på 150 kg alternativt att skåpet är förankrat i byggnadsstommen. Sen måste skåpet uppfylla SS3492 eller SSF3492.

Polisen kan ringa upp en för att fråga vad man har för vapenskåp (Vilken tillverkare, modell etc.) I vissa fall ber dom om att få ett kvitto/faktura på köpet av ett skåp.
Men man får ha hur många vapen som helst i samma skåp eller hur funkar det?
Citera
2025-02-12, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Skolan har komvux, komvux grundskola, SFI.. om han hade koll på vilka lektioner som var just den dagen när han inte ens var inskriven på skolan vet jag inte.. och hur kunde han hålla koll på att socialförvaltningens anställda gick undersköterskautbildning där? Jag tycker mer det lutar åt slumpen..

Men som sagt kan ju vara flera motiv vi har ju ingen som helst aning.
Äldreomsorgslyftet är en speciell klass med anställda från kommunen som (osäker på hur Örebro har det upplagt, men hos andra..) innebär att man jobbar 50% och Studerar 50% för att få en undersköterska titel. Kommunerna får en jävla massa chash från staten för detta.. När kommunerna började med detta för några år sedan så har det varit en ganska stor nyhet. "titta vad duktiga vid är som satsar på våran personal". Papperstidningar och förvaltningars egna facebooksidor sprider duktigheten. Dessutom gick han som sagt på skolan så det här lär han inte ha missat. Dom började med detta det året han blev kickad. Jag säger inte att det är motivet. Men det är ingen dålig slump om majoriteten av offren jobbade på socialförvaltningen. Om nu attacken skulle vara ett agg mot hans indragna bidrag.
Citera
2025-02-12, 14:28
Medlem
C13H16ClNOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tristan-Isolde
Är det någon som har länken till bilderna från RA:s resor mm? Den som laddades upp för ett år sedan.

https://gofile.io/d/QnMwuz
Citera
2025-02-12, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Nigger-
Toalettmannens video är inte fullständig från början till slut. Han hade låg batterinivå i luren så han filmade sekvenser bara och klippte ihop.
Nej, det finns inget som visar det.

Tidslinjen ser ut så här:

12:31 Skjutningen börjar.

12:32:30 "Toalettfilmen börjar"

12.33: Polisen får larm om skottlossning i skolan.

12.38: Polisen är på plats (efter 5 minuter).

12:40 Brandlarmet går

12:40:30 Skjutande upphör.

12.45: Insatsstyrkan är på plats (efter 12 minuter).

13:00 (c:a) Ett sista skott hörs. (GM skjuter sig själv).

13.30 (c:a): Gärningsmannen hittas död.
Citera
2025-02-12, 14:30
Medlem
ncr04s avatar
Här är videon på RA där han läser upp brevet om försörjningsstöd. Det är ingen komplett video utan den som Expressen lagt upp.

https://www.youtube.com/watch?v=C3vX5BurL34
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in