2025-02-12, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjovattengrogg
Enligt polisen:

https://polisen.se/aktuellt/nyheter/bergslagen/2025/februari/uppdatering-gallande-utredningen-av-skjutning-i-orebro/

Inskriven på skolan senast 2013 samt 2019-2021. Visst är det en koppling men det var ett tag sedna han gick på skolan. Men visst, Anton Lundin Pettersson hade väl å andra sidan aldrig bevistat Kronans skola.
I Trollhättan var nog rasistmotivet starkare.

Jag tror alltså inte att det här dådet har samma starka koppling till rasism.
Citera
2025-02-12, 11:09
Medlem
RIKSKRIMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Dom som är döda är alla mörka eller mörkhåriga.. finns bilder på alla offer nu på TikTok. Inte ens jag kan tro det är svensk härkomst men absolut att det kan varit svenska medborgare.

Valloner.
Citera
2025-02-12, 11:10
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomyhockey
Jag kollar på eva lenas facebbok bilder hon ser mörk hårigt ut kan rickard tro att hon är imvandrare svartskalle och sljutit hon ?

Har du spanat in va Rickard har för hårfärg?
Citera
2025-02-12, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlinge
Ja eller ni som inte erkänner någon med mörkt hår som svensk, vill helt plötsligt diskutera "svenskhet" och bosniners skillnad på att vara svenska offer versus araber.

Lägg ner bara. Så jävla tröttsamt.

Anton Lundin-Pettersson ville ni inte heller erkänna vara en riktigt ful rassefitta. Han valde också en skola med invandrare. Det kommer att komma fram vart på internet Rickard befann sig och vad han skrev och tyckte. Håll ut.

I det fallet gick polisen ut med motiv redan dagen efter eftersom GM uttryckligen hade skrivit vad hans motiv var och de hade hittat kopplingar till sånt i hans dator. En vecka senare i RAs fall och det är *syrsor* och polisen säget att de kanske aldrig kommer hitta motivet. Sorry, men detta är ingen win för er. Detta var en störd, autistisk kille som tog sin hämnd på samhället för att han inte fick bidrag och misslyckades i skolan.
Citera
2025-02-12, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wankelman
Då slarvade dom.
Var beställde du?

RM
12/70 US3
Citera
2025-02-12, 11:14
Medlem
Citat:
Allt kommer fram. Håll ut bara.

Skulle du bli förvånad om det fanns rasistiska motiv eller en stark vurm för andra världskriget och nazism, även hos denne unge vilsna man?

Håll ut, skriver du på flera ställen.
Du verkligen VILL att det ska vara ett rasitdåd va ?
Skrikvänsterns våtaste dröm vore om RA var Sverigedemokrat och hatade invandrare.
Citera
2025-02-12, 11:15
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:

Skulle du bli förvånad om det fanns rasistiska motiv eller en stark vurm för andra världskriget och nazism, även hos denne unge vilsna man?
Jag tycker att det är fel att dra så höga växlar på det här i ett så tidigt skede. Det spär på polariseringen och kan vara farligt.

Som du skriver: vi får vänta och se vad utredningen ger. I mina ögon är detta en klassisk skolskjutning med en deprimerad, störd gärningsman.

Edit: Tror f.ö. att Expo hittar på.
Senast redigerad av Blot-Sven 2025-02-12 kl. 11:17.
Citera
2025-02-12, 11:18
Medlem
Enligt Aftonbladet jobbade flera av de döda på socialförvaltningen. Stämmer bra med tidigare info här.
Citera
2025-02-12, 11:19
Medlem
Citat:

Jag skulle bli förvånad om man kommer att slå fast någonting om motivet.

Visst man kan komma fram till större eller mindre sannolikheter men eftersom GM är död kommer ingen att kunna veta exakt hur han resonerade.
Senast redigerad av GustafBradson 2025-02-12 kl. 11:21.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaneBellingham93
I det fallet gick polisen ut med motiv redan dagen efter eftersom GM uttryckligen hade skrivit vad hans motiv var och de hade hittat kopplingar till sånt i hans dator. En vecka senare i RAs fall och det är *syrsor* och polisen säget att de kanske aldrig kommer hitta motivet. Sorry, men detta är ingen win för er. Detta var en störd, autistisk kille som tog sin hämnd på samhället för att han inte fick bidrag och misslyckades i skolan.

Kan ha varit en blandning av motiv… behöver ju inte vara det ena eller det andra. Men nu verkar polisen väldigt förvirrad.. de känns som dom hoppar från det ena till det andra och bara det känns fishy.. lite som en person som ljuger och ändrar detaljer hela tiden.
Citera
Medlem
Flera av offren i dådet i Örebro jobbade på socialtjänsten. Det meddelar kommunen på en pressträff.
– Vi vet i*dag att vi hade flertalet avlidna som hade sin tillhörighet hos oss och i våra verksamheter, säger Annika Roman på kommunens socialförvaltning.

Rapporterar OMNI.

Som sagt. Där kan vi spika igen rasistmisstankarna för sista gången.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benka60
RM
12/70 US3

Var nånstans beställde du?
Övre halvan av landet misstänker jag då bussgods bara fraktar ammo där, åtminstone tidigare...
Alla jag haft att göra med kräver licens, men det finns väl dom som sköter i det...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in