2025-02-11, 08:46
Medlem
eScapeGoats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvillebacken1
Tyst från Jimmie Kebabpizza Åkesson. Han kanske har fullt upp med att spela på bettingsajter hemma i Sölvesborg?
Hade det varit en muslim som sköt i Örebro så hade inte SD:s ledning varit så tysta.
Ska han ut och hålla brandtal menar du? Ingen av de övriga partiledarna förutom Kristerssom har gått ut i tal till folket.

Åkesson har tagit ställning emot moderna halvautomater i jaktsyfte och offrat en av sina närmaste män, Jomshof, för att driva genom det inom partiet mot mångas vilja.
Citera
2025-02-11, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RutgerFuchs
Jag kan köpa att det finns medier som överdrivit möjligheterna till att det handlade om ett hatbrott riktat mot just invandrare. Men att som Flashbacks många ökända rasister hävdat från sekund ett att det är självklart att det inte var det, att det inte fanns ett enda tecken på ett rasistdåd, att när man läste listan över de dödade inte kunde se någon som helst logik i den, är rent trams och driven propaganda det också.

Att inte förstå att just invandrarna själva kan känna en särskild rädsla efter detta dåd, är dessutom djup oempatiskt mot en grupp som de hetsar emot dagligen på Flashback. Att inte överhuvud inse att deras egen upptrissade hatretorik är en del av problemet, är i själva verket en stor del av problemet. Inte nog med att det sker, utan det förnekas att det sker.

Så med all rätt kan man kritisera en del av medierna för att dra rasistkortet väl lätt, men våga vända blicken lite inåt också - högerextremedia, SD-politiker och Flashback-rasister - till dagens uppskrämda land!

Man konstaterar snabb att vi har ett sinnessjukt polariserat samhälle. Människor saknar uppenbarligen helt förmågan att hålla isär två tankar samtidigt.

Rasist kontra anti-rasist/invandrare kör precis samma retorik. Två olika sidor av samma mynt.

Vi vet inget annat än att det handlar om ett vansinnesdåd begått av en människa som haft en omfattande psykisk problematik. De flesta som har dött har utländsk bakgrund. Det kan ha varit syftet och det kan ha varit en slump.

Han kan ha varit en latmask som hatade invandrare likväl som att hatet riktades mot samhället som sådant i vilket invandrare de facto ingår.
Citera
2025-02-11, 08:52
Medlem
moralhoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyberIngmar
En annan person här nämnde att GM kanske blev hänvisad av socialtjänsten att välja en vårdutbildning för att kunna behålla sina bidrag. Även om det är spekulationer, kan det förklara varför vårdelever valdes ut och vad som tolkas av vissa som 'jag kan inte jobba' i inspelningen.

Jag tror det inte finns en chans att en socialsekreterare skulle föreslå att han skulle välja vårdutbildningen specifikt. Däremot så har de säkert sagt om och om igen att han måste komplettera sina gymnasiebetyg för att komma någonstans - därav hans tidigare inskrivningar. Detta kan såklart ha skett ännu en gång i samband med det uteblivna försörjningsstödet.

Sedan kan man såklart prata om hur one-size-fits-all-samhället gör att vissa personer som kanske hade kunnat vara produktiva om det inte hade funnits spärrar som vi antar alla kan klara av. Men det är en annan femma.
Citera
2025-02-11, 08:56
Medlem
TjockisHaralds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eScapeGoat
Ska han ut och hålla brandtal menar du? Ingen av de övriga partiledarna förutom Kristerssom har gått ut i tal till folket.

Åkesson har tagit ställning emot moderna halvautomater i jaktsyfte och offrat en av sina närmaste män, Jomshof, för att driva genom det inom partiet mot mångas vilja.

Precis, SD/Åkesson sitter inte ens i regeringen.
Då vi likaväl få en kommentar av Teysir Subhi, partiledare Fi eller varför inte Daniel Höglund från NSF.

Statsministern är den som borde hålla ett tal. Vilket han gjort och gjort dåligt.
Citera
2025-02-11, 09:00
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Man konstaterar snabb att vi har ett sinnessjukt polariserat samhälle. Människor saknar uppenbarligen helt förmågan att hålla isär två tankar samtidigt.

Rasist kontra anti-rasist/invandrare kör precis samma retorik. Två olika sidor av samma mynt.

Vi vet inget annat än att det handlar om ett vansinnesdåd begått av en människa som haft en omfattande psykisk problematik. De flesta som har dött har utländsk bakgrund. Det kan ha varit syftet och det kan ha varit en slump.

Han kan ha varit en latmask som hatade invandrare likväl som att hatet riktades mot samhället som sådant i vilket invandrare de facto ingår.

Det fetade nr 1: 100% !!

Det fetade nr 2: Ja, sjukt obehagligt! Även politiker, som jag kanske annars tycker är rätt vettiga, visar sig i sådana här lägen ha en agenda jag inte alls sympatiserar med. Har sett ett antal delning från bl a Fredrik Pettersson (S)

Jag kan fatta att invandrar blir rädda i tillfällen som detta, vem fan blir inte det!?
De har med största sannolikhet stött på rasism o den obehagliga, normaliserade vardagsrasismen.

Fast det finns fler grupper som blir rädda, mer rädda än medel-Svensson. Kvinnor som triggas, på nytt, av att en man återigen begår ett våldsbrott.
DEN agendan driver inte media eller politiker, för den passar inte in i deras agenda.

Jag försöker ser det som en nyttig lärdom att försöka motverka denna polarisering, det lilla jag förmår.
Citera
2025-02-11, 09:01
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simsalabengt
Såg på Instagram, att någon hade skrivit att GM bodde i fosterhem, alltså att GM var fosterhemsplacerad.

Någon som vet om det stämmer? Eller är det desinformation?

Länka gärna till det instragraminlägget.
Citera
2025-02-11, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Det fetade nr 1: 100% !!

Det fetade nr 2: Ja, sjukt obehagligt! Även politiker, som jag kanske annars tycker är rätt vettiga, visar sig i sådana här lägen ha en agenda jag inte alls sympatiserar med. Har sett ett antal delning från bl a Fredrik Pettersson (S)

Jag kan fatta att invandrar blir rädda i tillfällen som detta, vem fan blir inte det!?
De har med största sannolikhet stött på rasism o den obehagliga, normaliserade vardagsrasismen.

Fast det finns fler grupper som blir rädda, mer rädda än medel-Svensson. Kvinnor som triggas, på nytt, av att en man återigen begår ett våldsbrott.
DEN agendan driver inte media eller politiker, för den passar inte in i deras agenda.

Jag försöker ser det som en nyttig lärdom att försöka motverka denna polarisering, det lilla jag förmår.

Ja, det är uppriktigt sagt deprimerande. Man tappar tron på framtiden.

Alla är så besatta av att föra fram sina agendor att man inte är mottaglig för något annat överhuvudtaget.

Det finns en anledning till att man har fått två öron men bara en mun.
Citera
2025-02-11, 09:13
Avstängd
Elm17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Efter att sida upp o sidan ner handlar om etnicitet på offren o huruvida deras hudfärg spelade roll för gm? Skämtar du?

Jo, ibland spelar hudfärg faktiskt roll. När man kan se en så tydlig koppling mellan vita män o dåd av denna typ. Fast, som du ju begriper så är det ju bara en av, gissningsvis rätt många, faktorer som gjorde att detta massmord inträffade.

Spelade hudfärgen roll när en indier högg ner en 60-åring på ICA botkyrka? Eller det spelade ingen pga att det var en invandrare som begick mordet?
Citera
2025-02-11, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simsalabengt
Vet inte, men tror inte dom kommer hitta speciellt mycket hemma hos GM.

Någon som vet om han ens hade sociala medier? Facebook? Instagram? Twitter/X?
Det är en uppgift som aldrig nämnts i media eller tagits upp här i tråden, så du får nog sätta ett stort frågetecken på den.
Citera
2025-02-11, 09:15
Medlem
tomyhockeys avatar
Jag kollar på eva lenas facebbok bilder hon ser mörk hårigt ut kan rickard tro att hon är imvandrare svartskalle och sljutit hon ?
Citera
2025-02-11, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Det är en uppgift som aldrig nämnts i media eller tagits upp här i tråden, så du får nog sätta ett stort frågetecken på den.

Troligtvis hade han inga sociala medier då han, som det har beskrivits, helt saknade intresse av att interagera med andra människor.

Han hade däremot säkert olika gamingkonton.
Citera
2025-02-11, 09:21
Medlem
Jag tror inte att detta var riktat mot skolan eller de som gick där i första hand, möjligen i andra hand. Jag tror att dådet är riktat mot hans familj.

Om det nu var så att han blev av med sin försörjning och inte såg någon väg framåt, hade det smidigaste för honom varit att bara avsluta sitt eget liv.

Jag tror att han upplevde sig illa behandlad av någon eller några i sin familj. Därav den plötsliga förändringen på högstadiet, något traumatiskt hände. Samt att när han nu stod utan försörjning och erbjöds flytta hem igen så såg han det som ett otänkbart alternativ.

Han ville straffa sin familj genom att de nu ska behöva gömma sig för media och allmänheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in