Citat:
Ursprungligen postat av
Andersdamaan
Detta spel har grymt många bra poänger, men det finns även småsaker som jag stör mig på! Dessa är väldigt små saker dock och inget som förtar helhetsupplevelsen!
En grej som kunde göras bättre är att när en NPC som man skall prata med är inne i ett förscriptat rörelsemönster så får man vackert vänta tills dess att rörelsemönstret är avklarat innan man kan interagera med sagda NPC! Det går alltså inte att avbryta, utan man måste vackert stå och vänta tills dess att gubben/gumman är klar, även om det bara gäller att dom skall luta sig tillbaka mot en pelare, sätta sig vid ett bord, släppa en kvast! Inget moment som är viktigt för själva storyn dvs! Litet störande!
Ja, det är helt klart ett RPG med allt vad det innebär.
Bra spel, men det är verkligen inte ett lätt spel, eftersom spelet saboterar för en.
Flertalet gånger har jag t ex inte hittat tillbaks till stället jag varit på, eftersom alla markörer försvann, tydligen med flit av någon konstig anledning. Hade spelet från början inte lagt in egna markörer på kartan så hade jag inte sagt något, men när de plötsligt, mitt i ett långt uppdrag, tar bort blippen på kartan...då blir jag rätt purken.
Det som retar mig mest är dock systemet med var man får och inte får vara.
Jag vet inte ens hur många gånger en vakt kommit och skällt på mig för att jag råkat gå in i ett rum där det är totalt förbjudet att vara, men det vet man inte förrän man är inne i rummet, det är inte märkt på kartan på något vis, vilket leder till att man får förklara sig eller betala för att man helt enkelt utforskat och råkat gå in i ett rum som av något skäl är offlimits.
Det är helt enkelt ett korkat system, ungefär som i vissa spel när man kommer fram till gränsen av spelvärlden men utvecklarna är för lata för att sätta dit ett berg eller liknande och bara lägger in en text om "här slutar världen, vänd om!".
Jag har inte spelat igenom det än - det lär väl ta veckor - men ett rätt tidigt betyg är 7/10.
Värt att spela, särskilt om man känner till genren sen tidigare, men helt klart med sina små problem, så ta det för vad det är.
Edit: här är ett exempel på saker som visar att spelet inte riktigt är klart eller genomtänkt: jag följde min master och kom till den här dörröppningen, där ett par...bara står. Inget verkar få dem att flytta på sig. Jag har kastat stenar, försökt knuffa dem ur vägen men de ska bara stå där.
Så nästa steg är att dra svärdet och döda fanskapen eller hoppas på att de iaf blir rädda och flyttar på sig, men vem vet säkert.
Irriterande som fan är det i alla fall!
https://i.postimg.cc/Kc7y2X2x/iv-gen.png