2025-02-11, 16:56
Medlem
Andersdamaans avatar
Nu har jag hunnit testa spelet hyfsat ordentligt hur det flyter på dels min laptop och dels på min stationära.
Mina riggar:
ACER laptop med ett RTX4070, AMD RADEON 9 och 32GB RAM.
Fulla specs:
Får ut 60+ fps med en blandning av High och Ultra.

Min stationära är ett custombygge från Webhallen med ett RTX4090, AMD Ryzen 7 9800X3D och 64gb RAM
Fulla Specs:

På den så får jag ut mellan 80-100fps med allt satt på Ultra

Ett väldigt vackert spel som har nästan allt jag vill ha av ett riktigt bra RPG, plus med den bonusen att det inte är en massa fantasy inblandat! Inte för att jag har något emot fantasyspel alls! Jag vet inte hur många timmar som jag har sänkt i Elderscrolls-serien och i The Witcher-Serien genom åren, men många är det! Därför så är det skönt att spela litet verklighetsbaserat som en omväxling!
Citera
2025-02-11, 17:22
Avstängd
Sagodjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Låter snarare som om det är din hjärna som spökar.

Jag har absolut inga problem med det. Originalet hade såklart varit på Bohemiska om man hellre skulle höra på det.

Nej du har inget problem med att spelet inte är tidstypiskt och realistiskt.

Du tycker dialogen kan vara "come at me bro!" och "let's get some bitches aight!"
och kommer nån gående med en iphone i spelet så spelar det heller ingen roll.
Citera
2025-02-11, 22:26
Medlem
Andersdamaans avatar
Kingdom Come Deliverance 2

Eftersom att Kingdom Come Deliverence 2 inte verkar ha sin egna tråd än så startar jag en. Tvåan förtjänar en egen tråd istället för att folk skall diskutera spelet i KDC1:s tråd tänker jag.
Kingdome Come Deliverance 2 är alltså uppföljaren till det eminenta rollspelet Kingdom Come Deliverance 1 om nu någon skulle vara konfunderad över det.

För dom som inte känner till spelet så kan man läsa mer här från utvecklarens officiella hemsida:
https://kingdomcomerpg.com/ag?referer=%2F

Diskussionsbasen för tråden är alltså allt som gäller detta spel, dvs allt från egna tankar om spelet, storyn, vad som krävs hårdvarumässigt för att köra spelet, egna upplevelser osv..
Fortes fortuna Iovat!!
Citera
2025-02-12, 01:02
Medlem
Andersdamaans avatar
Detta spel har grymt många bra poänger, men det finns även småsaker som jag stör mig på! Dessa är väldigt små saker dock och inget som förtar helhetsupplevelsen!

En grej som kunde göras bättre är att när en NPC som man skall prata med är inne i ett förscriptat rörelsemönster så får man vackert vänta tills dess att rörelsemönstret är avklarat innan man kan interagera med sagda NPC! Det går alltså inte att avbryta, utan man måste vackert stå och vänta tills dess att gubben/gumman är klar, även om det bara gäller att dom skall luta sig tillbaka mot en pelare, sätta sig vid ett bord, släppa en kvast! Inget moment som är viktigt för själva storyn dvs! Litet störande!
Senast redigerad av Andersdamaan 2025-02-12 kl. 01:13.
Citera
2025-02-12, 05:06
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andersdamaan
Detta spel har grymt många bra poänger, men det finns även småsaker som jag stör mig på! Dessa är väldigt små saker dock och inget som förtar helhetsupplevelsen!

En grej som kunde göras bättre är att när en NPC som man skall prata med är inne i ett förscriptat rörelsemönster så får man vackert vänta tills dess att rörelsemönstret är avklarat innan man kan interagera med sagda NPC! Det går alltså inte att avbryta, utan man måste vackert stå och vänta tills dess att gubben/gumman är klar, även om det bara gäller att dom skall luta sig tillbaka mot en pelare, sätta sig vid ett bord, släppa en kvast! Inget moment som är viktigt för själva storyn dvs! Litet störande!
Ja, det är helt klart ett RPG med allt vad det innebär.
Bra spel, men det är verkligen inte ett lätt spel, eftersom spelet saboterar för en.

Flertalet gånger har jag t ex inte hittat tillbaks till stället jag varit på, eftersom alla markörer försvann, tydligen med flit av någon konstig anledning. Hade spelet från början inte lagt in egna markörer på kartan så hade jag inte sagt något, men när de plötsligt, mitt i ett långt uppdrag, tar bort blippen på kartan...då blir jag rätt purken.

Det som retar mig mest är dock systemet med var man får och inte får vara.
Jag vet inte ens hur många gånger en vakt kommit och skällt på mig för att jag råkat gå in i ett rum där det är totalt förbjudet att vara, men det vet man inte förrän man är inne i rummet, det är inte märkt på kartan på något vis, vilket leder till att man får förklara sig eller betala för att man helt enkelt utforskat och råkat gå in i ett rum som av något skäl är offlimits.

Det är helt enkelt ett korkat system, ungefär som i vissa spel när man kommer fram till gränsen av spelvärlden men utvecklarna är för lata för att sätta dit ett berg eller liknande och bara lägger in en text om "här slutar världen, vänd om!".

Jag har inte spelat igenom det än - det lär väl ta veckor - men ett rätt tidigt betyg är 7/10.
Värt att spela, särskilt om man känner till genren sen tidigare, men helt klart med sina små problem, så ta det för vad det är.

Edit: här är ett exempel på saker som visar att spelet inte riktigt är klart eller genomtänkt: jag följde min master och kom till den här dörröppningen, där ett par...bara står. Inget verkar få dem att flytta på sig. Jag har kastat stenar, försökt knuffa dem ur vägen men de ska bara stå där.
Så nästa steg är att dra svärdet och döda fanskapen eller hoppas på att de iaf blir rädda och flyttar på sig, men vem vet säkert.
Irriterande som fan är det i alla fall!

https://i.postimg.cc/Kc7y2X2x/iv-gen.png
Senast redigerad av MondoBizarro 2025-02-12 kl. 05:44.
Citera
2025-02-12, 06:19
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andersdamaan

Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Ja, det är helt klart ett RPG med allt vad det innebär.
Bra spel, men det är verkligen inte ett lätt spel, eftersom spelet saboterar för en.

Flertalet gånger har jag t ex inte hittat tillbaks till stället jag varit på, eftersom alla markörer försvann, tydligen med flit av någon konstig anledning. Hade spelet från början inte lagt in egna markörer på kartan så hade jag inte sagt något, men när de plötsligt, mitt i ett långt uppdrag, tar bort blippen på kartan...då blir jag rätt purken.

Det som retar mig mest är dock systemet med var man får och inte får vara.
Jag vet inte ens hur många gånger en vakt kommit och skällt på mig för att jag råkat gå in i ett rum där det är totalt förbjudet att vara, men det vet man inte förrän man är inne i rummet, det är inte märkt på kartan på något vis, vilket leder till att man får förklara sig eller betala för att man helt enkelt utforskat och råkat gå in i ett rum som av något skäl är offlimits.

Det är helt enkelt ett korkat system, ungefär som i vissa spel när man kommer fram till gränsen av spelvärlden men utvecklarna är för lata för att sätta dit ett berg eller liknande och bara lägger in en text om "här slutar världen, vänd om!".

Jag har inte spelat igenom det än - det lär väl ta veckor - men ett rätt tidigt betyg är 7/10.
Värt att spela, särskilt om man känner till genren sen tidigare, men helt klart med sina små problem, så ta det för vad det är.

Edit: här är ett exempel på saker som visar att spelet inte riktigt är klart eller genomtänkt: jag följde min master och kom till den här dörröppningen, där ett par...bara står. Inget verkar få dem att flytta på sig. Jag har kastat stenar, försökt knuffa dem ur vägen men de ska bara stå där.
Så nästa steg är att dra svärdet och döda fanskapen eller hoppas på att de iaf blir rädda och flyttar på sig, men vem vet säkert.
Irriterande som fan är det i alla fall!

https://i.postimg.cc/Kc7y2X2x/iv-gen.png

Japp spelet har spelet har definitivt sina rötter i "Eurojank", det råder delade meningar om detta men ettan brukar ju kallas det bästa eurojank spelet någonsin av många andra säger att det är för bra för att klassas som eurojank. Hur som helst så tycker jag att det delar många drag som eurojank spel brukar ha, både de positiva och negativa.
Citera
2025-02-12, 06:53
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Har spelat i dryga tio timmar och än så länge känns spelet riktigt bra.
Några få buggar har hittats men inga kritiska som inte gått att lösa. Vissa löses med en omstart av spelet.

Spelet är riktigt snyggt ända tills man går ner på knä och ska plocka vissa örter då just dessa är helt tvådimensionella.

Kör på PC.
Citera
2025-02-12, 07:12
Medlem
ReijoHervonens avatar
Bästa spelet som gjorts. Och väldigt krävande och svårt till skillnad från de flesta spel som görs idag som helt saknar utmaning. Storyn är betydligt bättre än ettan då man kommer lite längre i spelet. Det enda som stört mig är att man hade några onödiga och tidskrävande quests i början då man kom till den nya regionen. Jag hade hellre fått gå ut och upptäcka den nya kartan direkt istället för att vara barnvakt åt några fyllon.

Inte speciellt många buggar heller och dom som finns försvinner nog vid nästa uppdatering.
Citera
2025-02-12, 09:29
Medlem
Nihennas avatar
Kunde de inte ha designat om lock picking i tvåan? Vill minnas att det var "okej" med mus och tangentbord, men folk gillade det ändå inte men på konsoll var det bedrövligt.

Nu kör jag på konsoll då min dator är för gammal och det är fan bedrövligt på konsoll. Tog mig 10 försök att lyckas med ett "very easy"-lås >.<

Största problemet är att kulan rör på sig och är väldigt svårt att hålla stadig.

Just lockpicking känns som något extremt få spel får till på ett bra sätt. Minns att det var lika frustrerande i exempelvis Hogwarts Legacy, och där var det ändå bättre designat än här.
Citera
2025-02-12, 10:32
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sagodjur
Nej du har inget problem med att spelet inte är tidstypiskt och realistiskt.

Du tycker dialogen kan vara "come at me bro!" och "let's get some bitches aight!"
och kommer nån gående med en iphone i spelet så spelar det heller ingen roll.
Nu överdriver du för att förstärka en obefintlig poäng.
Citera
2025-02-12, 10:34
Medlem
N3ss3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Kunde de inte ha designat om lock picking i tvåan? Vill minnas att det var "okej" med mus och tangentbord, men folk gillade det ändå inte men på konsoll var det bedrövligt.

Nu kör jag på konsoll då min dator är för gammal och det är fan bedrövligt på konsoll. Tog mig 10 försök att lyckas med ett "very easy"-lås >.<

Största problemet är att kulan rör på sig och är väldigt svårt att hålla stadig.

Just lockpicking känns som något extremt få spel får till på ett bra sätt. Minns att det var lika frustrerande i exempelvis Hogwarts Legacy, och där var det ändå bättre designat än här.

Det är sämre även på PC än mot det var i ettan.

Nu har jag inte den högsta skillen i sneaking, men när man försöker sig på lås så skakar det något otroligt.

Jag förstår absolut att du skall ha skillchecks, men varför tvinga oss att hålla den på rätt plats när den ändå cirklar mer och mer och mer, så till slut är det mer rng om du förstör en pick än om du öppnar ett lås.

Som tur är går det att motverka en ganska stor del av det här med alchemy och det har jag i alla fall lagt tid på.

Även om jag förstår att många är besvikna på spelet är detta överlag en 9/10. Jag älskar djupet på striderna och hur världen ser ut. Jag gillar att det finns så många olika vägar att klara uppdragen.

Precis som Mondo säger tidigare är det irriterande med områden man inte får vara i, speciellt i delar av main story, men det är inte någon make or break för mig.

Däremot något som irriterar mig fruktansvärt mycket är att byta vapen i strid, ibland går det direkt och ibland blir jag slagen runt som en påse innan jag får ut mitt svärd. Det i kombination med de "glidande" slagen från motståndarna gör att jag inte är helt nöjd med den biten. Det har slutat med att jag mer eller mindre bara använder mitt svärd istället, men det är kanske det jag uppskattar mest, så varför inte.
Citera
2025-02-12, 11:15
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N3ss3
Det är sämre även på PC än mot det var i ettan.

Nu har jag inte den högsta skillen i sneaking, men när man försöker sig på lås så skakar det något otroligt.

Jag förstår absolut att du skall ha skillchecks, men varför tvinga oss att hålla den på rätt plats när den ändå cirklar mer och mer och mer, så till slut är det mer rng om du förstör en pick än om du öppnar ett lås.

Som tur är går det att motverka en ganska stor del av det här med alchemy och det har jag i alla fall lagt tid på.

Även om jag förstår att många är besvikna på spelet är detta överlag en 9/10. Jag älskar djupet på striderna och hur världen ser ut. Jag gillar att det finns så många olika vägar att klara uppdragen.

Precis som Mondo säger tidigare är det irriterande med områden man inte får vara i, speciellt i delar av main story, men det är inte någon make or break för mig.

Däremot något som irriterar mig fruktansvärt mycket är att byta vapen i strid, ibland går det direkt och ibland blir jag slagen runt som en påse innan jag får ut mitt svärd. Det i kombination med de "glidande" slagen från motståndarna gör att jag inte är helt nöjd med den biten. Det har slutat med att jag mer eller mindre bara använder mitt svärd istället, men det är kanske det jag uppskattar mest, så varför inte.
Är det? Tycker att spelet tokhyllas av alla förutom ett fåtal weirdos som gnäller på att det finns en svart handelsman och att det finns en valfri romans med Hans, som man inte ens måste välja om man inte vill.

Kollar jag överallt så gillar alla spelet skarpt. Ligger på 90% på Steam t ex.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in