2025-02-06, 12:05
Medlem
Scrattys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejsvejs145
När kan man förvänta sig ett beslut från HFD/HD? Känns som det har varit någon vecka kvar i flera månader.

Jag satt just och tänkte samma sak.
Skulle vara trevligt med att få reda på lite intressanta datum att hålla koll på gällande olika beslut från olika instanser.

Så kanske tråden kan hållas mer ren från allmänna frågor kring just uppdateringar kring detta ärende.
Citera
2025-02-06, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scratty
Skulle vara trevligt med att få reda på lite intressanta datum att hålla koll på gällande olika beslut från olika instanser.

Så kanske tråden kan hållas mer ren från allmänna frågor kring just uppdateringar kring detta ärende.

Var det inte någon som skrev "ett par veckor" någon sida bak i tråden?
Citera
2025-02-06, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scratty

Hade varit fint med ett rent inlägg där alla målnummer, datum och kommande händelser ingår.

Typ:

"HFD om utlämnande av omaskad utlämnning av handling. Nästa steg [insert processläge]. Datum [insert förväntad huvudförhandling/beslut].

Någon som sitter på något liknande eller kan hänvisa till inlägg så kan jag sammanställa.
Citera
2025-02-06, 21:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Hade varit fint med ett rent inlägg där alla målnummer, datum och kommande händelser ingår.

Typ:

"HFD om utlämnande av omaskad utlämnning av handling. Nästa steg [insert processläge]. Datum [insert förväntad huvudförhandling/beslut].

Någon som sitter på något liknande eller kan hänvisa till inlägg så kan jag sammanställa.

Jag vet inte hur det är med HFD, men HD brukar vara rätt snåla med att lämna information om när domen kommer. Men jag har tidigare sett folk skriva att målen är föredragna, det brukar ju inte ta så lång tid efter det. EU-domstolen påstås ju komma till sommaren, riktigt eller inte vet jag inte. Bara återger vad jag läst tidigare.
Citera
2025-02-06, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forsvarsadvokat
Jag vet inte hur det är med HFD, men HD brukar vara rätt snåla med att lämna information om när domen kommer. Men jag har tidigare sett folk skriva att målen är föredragna, det brukar ju inte ta så lång tid efter det.

Har också ett svagt minne av det. Märkligt att dom inte har expedierats med tanke på det. Skulle iofs kunna tyda på att en gedigen rättsutredning har gjorts och att formuleringar vägs med guldvåg ...

Citat:
Ursprungligen postat av Forsvarsadvokat
EU-domstolen påstås ju komma till sommaren, riktigt eller inte vet jag inte. Bara återger vad jag läst tidigare.

Väldigt rimligt i förhållande till när förhandsavgörande begärdes och väntetiderna på dom i EU-domstolen.

Vi har, onekligen, ett flertal intressant avgörande up and coming!
Citera
2025-02-06, 21:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Har också ett svagt minne av det. Märkligt att dom inte har expedierats med tanke på det. Skulle iofs kunna tyda på att en gedigen rättsutredning har gjorts och att formuleringar vägs med guldvåg ...

Väldigt rimligt i förhållande till när förhandsavgörande begärdes och väntetiderna på dom i EU-domstolen.

Vi har, onekligen, ett flertal intressant avgörande up and coming!

Det var ju inte så många arbetsdagar i januari, så kanske beror på det. Samtliga justitieråd som är med och dömer sitter med och går igenom mening för mening i domen alltid. Först kommer det ett utkast som alla får ett par veckor att kika på, sedan samlas de gemensamt och går igenom varje mening och diskuterar om det ska ändras osv.
Citera
2025-02-11, 20:35
Medlem
https://www.di.se/digital/odesdagen-for-rattsdatabaser-da-kan-de-forbjudas/
Citera
2025-02-11, 20:55
Medlem
Adelsdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oroligsvensk

Citat:
Ödesdagen för rättsdatabaser – då kan de förbjudas

Högsta domstolen ska i dagarna lämna besked om huruvida GDPR står över svenska medielagar eller inte. Domen kan i ett svep göra databastjänster med domstolshandlingar olagliga.

”Mycket står på spel”, säger Lexbase ordförande Gunnar Axén.

Här måste väl ändå GDPR komma ut på den vinnande sidan. Lagstiftningen togs fram för att skydda personlig integritet på nätet, samtidigt pågår det rakt motsatta i Sverige där allting finns tillgängligt via Google. För en gångs skull vore det bra om EU kör över Sverige i den här frågan.
Citera
2025-02-11, 22:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Adelsdam

Här måste väl ändå GDPR komma ut på den vinnande sidan. Lagstiftningen togs fram för att skydda personlig integritet på nätet, samtidigt pågår det rakt motsatta i Sverige där allting finns tillgängligt via Google. För en gångs skull vore det bra om EU kör över Sverige i den här frågan.

Nån som vet vad det var för mål, Verifiera?, tingsrätt, osv?
Citera
2025-02-12, 08:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TRS-80
Nån som vet vad det var för mål, Verifiera?, tingsrätt, osv?

Det är målen som ligger i Högsta domstolen och Högsta förvaltningsdomstolen. På annat vis kan jag icke förstå det, med reservation för att jag inte läst artikeln. Ska till biblioteket strax, kan titta om jag hittar gårdagens DI.
Citera
2025-02-12, 09:24
Medlem
HD är tvungna att säga nej till domstolarnas försök att stoppa utlämning. Varför?

Två gånger har det varit försök att grundlagsändra men det har misslyckats. I höstas konstaterades det i söktjänstutredningen att en grundlagsändring behövs och att den är nu ute på remiss och kan ev träda i kraft efter nästa val.

HD måste nu följa gällande lagar och inte framtida.

Så beslutet måste vara att domstolarna i Norrland måste sluta tramsa och göra sitt arbete utifrån dagens juridik.

Annars behövs ju ingen grundlagsändring.
Citera
2025-02-12, 16:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PellePluttaren
HD är tvungna att säga nej till domstolarnas försök att stoppa utlämning. Varför?

Två gånger har det varit försök att grundlagsändra men det har misslyckats. I höstas konstaterades det i söktjänstutredningen att en grundlagsändring behövs och att den är nu ute på remiss och kan ev träda i kraft efter nästa val.

HD måste nu följa gällande lagar och inte framtida.

Så beslutet måste vara att domstolarna i Norrland måste sluta tramsa och göra sitt arbete utifrån dagens juridik.

Annars behövs ju ingen grundlagsändring.

Jag skulle våga mig på att påstå att du har missförstått. Förslagen till ändring beror på att Sverige tror att det finns ett giltigt undantag, det är inte säkert det finns det. Det är ju det som är föremål för prövning (i lite olika varianter).
Senast redigerad av Forsvarsadvokat 2025-02-12 kl. 16:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in