2025-02-12, 07:03
Medlem
LordOfWaffless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simsalabengt
Vad menar polisen med offren verkar slumpmässigt utvalda?

Slumpmässigt betyder väl i sammanhanget att det inte var specifika (på förväg utvalda) personer som sköts. Utan det kan fortfarande vara slumpmässigt utvalda invandrare.

Är det så man skall tolka det?

Det är väl så man tolkar det om man jobbar på Aftonbladet.

Kollar man på google maps få finns det en svensk-arabisk friskola ~100m från Risbergska, vilket gm borde känt till, och den borde varit ett troligare mål om gm hade rasistiska motiv, men han var ju störd så har han inte lämnat något manifest lär polisen behöva tid för att undersöka saken.

Jag killgissar på att han skolkat mycket vilket lett till att han fått sitt bidrag indraget och att det ledde till frustration mot skolan.
Citera
2025-02-12, 07:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Nigger-
R.A. Sköt random människor på skolan som råkade komma i hans väg (och.. vänta... bli inte allt för upprymd.. De som råkade vara i vägen för honom var majoriteten invandrare).
Peter Mangs riktade in sig på just invandrare och det finns motiv för det. Det finns inget motiv bevisat ännu i R.A. fall. Så du kan sluta spekulera.

Vadå upprymd?

Media nämner i princip aldrig att Rickard A och Peter Mangs hade asbergers som är
en neuropsykiatrisk diagnos.

Extremt hög muslimsk invandring ger också folk ångest och är en plåga vilket våra
makthavare inom media och politiken varit medvetna om.

Det är inte svårt att räkna ut att folk med svår asbergers kan balla ur, det är snarare
media och politikerna som är skyldiga.
Men dom behöver en ond extremhöger man att visa upp som dom kan kriga i mot.
Citera
2025-02-12, 07:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akilja
2 svenskar avlidna och 1 skadad.

Åh fan, de har jag missat totalt, visserligen av förklarliga skäl. Dessa har inte ens nämnts i gammelmedia, utan de är bara fokus på dom invandrarna som dött.
Citera
2025-02-12, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeVaLaGott88
Att han gick runt och sköt på måfå typ, som att man skjuter hej vilt omkring sig. Han jagade inte ikapp någon kan man väl också säga

Ja och att han sedan slutade helt plötsligt, känns som detta kommer landa i utökat självmord?
Min teori är att han blev rädd att han skulle överleva när polisens dök upp.

Lite märkligt med den höga medelåldern på offren, kan det ha varit en avgörande faktor på hur han valde sina offer?

Sen varför ska privatpersoner kunna köpa rökgranater? Finns det något användningsområde för dem i det civila?
Citera
2025-02-12, 07:17
Medlem
Använder man inte drönare vid såna här händelser, 3 timmar innan sjukvården kunde gå in är lång tid. Man kan väl utrusta drönare med precis vad som helst som kan säkra byggnader snabbare.
Citera
2025-02-12, 07:24
Medlem
Smygknullarns avatar
Hör ofta i TV-program att de säger "det går inte att ta in vad som hänt", är det en sak man säger eller menar det att det verkligen är så. Vad är det som inte går att ta in? En sjuk människa har skjutit andra människor, inte första gången.
Citera
2025-02-12, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qwerty1979
Ja och att han sedan slutade helt plötsligt, känns som detta kommer landa i utökat självmord?

Lite märkligt med den höga medelåldern på offren, kan det ha varit en avgörande faktor på hur han valde sina offer?

Sen varför ska privatpersoner kunna köpa rökgranater? Finns det något användningsområde för dem i det civila?

Han va ju tydligen inte helt känslokall, polisen jobbar ju efter hypotesen nu att han slutade skjuta för att han var nära att träffa en polis (går att läsa på Expressen idag).

Tror inte man ska hänga upp sig på åldern på offren, de va ju ett komvux. Där går de ju personer i olika åldrar, alltifrån 25 åringar till 60 åringar. Så de är inte konstigt.
Senast redigerad av DeVaLaGott88 2025-02-12 kl. 07:28.
Citera
2025-02-12, 07:30
Medlem
moralhoras avatar
Citat:

Fast det där är vanligt att dessa skolskyttar gör när polisen kommer - deras uppmärksamhet riktas dit. Därav så är protokollet i PDV-situationer att försöka få GMs uppmärksamhet och om det är möjligt röra sig mot honom. I detta fall slutade det med att RA kastade en rökbomb men uppenbarligen sprang iväg och begick självmord.

Tror du har rätt att han var rädd att "bara" bli skadeskjuten. Detta var inget han planerat att överleva.
Citera
2025-02-12, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeVaLaGott88
Åh fan, de har jag missat totalt, visserligen av förklarliga skäl. Dessa har inte ens nämnts i gammelmedia, utan de är bara fokus på dom invandrarna som dött.

Sätt dig ner. Media lyfte inte några av offrena då anhöriga inte ville det.
Citera
2025-02-12, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ientrea
Sätt dig ner. Media lyfte inte några av offrena då anhöriga inte ville det.

Tror jag sett 7 av offren som blivit offentliga. Sorry, nu ställde jag mig upp
Citera
2025-02-12, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moralhora
Fast det där är vanligt att dessa skolskyttar gör när polisen kommer - deras uppmärksamhet riktas dit. Därav så är protokollet i PDV-situationer att försöka få GMs uppmärksamhet och om det är möjligt röra sig mot honom. I detta fall slutade det med att RA kastade en rökbomb men uppenbarligen sprang iväg och begick självmord.

Tror du har rätt att han var rädd att "bara" bli skadeskjuten. Detta var inget han planerat att överleva.
Intressant! Är för dåligt insatt i ämnet.

Sen är jag lite förvånad över grabben, han utmålas som en ensamvarg, introvert utan några vänner men kollar man på bilderna så ser han verkligen inte ut som någon som sitter hemma utan en person som i någon form av menig levt ett aktivt liv,
Han har ju heller tillsynes inte lämnat något allmänt känt digitalt avtryck trots sina stora intressenför jakt?/vapen.
Varför väljer en person som inte tagit för sig något av livet att göra såhär?
Citera
2025-02-12, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomyhockey
Jag kollar på eva lenas facebbok bilder hon ser mörk hårigt ut kan rickard tro att hon är imvandrare svartskalle och sljutit hon ?

Citat:

Tror dom används inom airsoft bla..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in