2025-02-12, 01:54
Medlem
Majsmannen2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OtursAktivist
Jag tror inte ordningsföljd av offren betyder något mer än att han kanske slutade skjuta för att han var "färdig" eller så funktionsnedsatt att han inte förstod att det fanns offer på toaletterna och i klassrum och trodde att det var ganska tomt bara samtidigt som polisen dök upp.

Namn är ett sätt för föräldrar att utöva makt med vem ett barn tillåts döpas efter och handlar enbart om dem. När du är vuxen kan du fatta egna beslut. Hans namnbyte har sannolikt ingenting annat att göra med än att dess betydelse berör en släkting. Han ändrade namn 2017.

Jag tror absolut på att han levt online.

Skulle vara intressant veta hur länge han gick vidare och försökte döda flera från dess att han förstod att polisen var honom i hällarna. Samt varför det kändes bättre bestämma slutet själv istället för att gå i strid på vinst och förlust med snuten. Men kanske var väldigt viktigt för honom att inte komma levande ur det här.

Okej 2017 ja då har det ju ingen direkt koppling till det här även om det kanske kan säga något om hans person. Tycker det känns som en flykt från sig själv.

Ja det tror jag också samtidigt som polisen säger bilden av honom klarnar, så det kommer väl lite nytt att tugga i sig snart.
Citera
2025-02-12, 02:03
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
En stor skillnad är att RAs dåd var ett sk utvidgat självmord vilket inte Breiviks var.
Så gott som alla skolskjutningar är utvidgade självmord (självmant eller suicid by cop).
Haha, jag missade ett "inte". Delar helt din uppfattning.
Citera
2025-02-12, 02:06
Medlem
rubbergirls avatar
R skadade aldrig ngn elev el. blev våldsam i skolan.

Sommaren mellan åk 6 & 7 förändrades han från normal, glad & livlig till att sjunka in i sig själv.

Satt av tiden ensam i ett hörn i klassrummet med handen tvångsmässigt för munnen & svarade ej på tilltal. Så både elever & lärare glömde av honom.

https://www.na.se/2025-02-10/dokument-avslojar-gick-hos-skolpsykolog/
Citera
2025-02-12, 02:06
Medlem
Är det ens bekräftat att han faktisk gick på skolan?

Jag menar har man social fobi är chansen väldigt stor att man väljer att plugga på distans...

Inskriven behöver liksom inte betyda att han fysiskt gick där, utan va inskriven och pluggade distans.
Citera
2025-02-12, 02:07
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tyvärr är han bara toppen på ett isberg. Det finns många därute som har olika typer av diagnoser, som allteftersom de växer upp, saknat helt eller i stor omfattning,det stöd som skulle kunna leda till ett drägligare liv. Många hatiska, arga unga finns där ute, och nätet bidrar till dåliga tankemönster, där hatet får näring hos likasinnade.

Man kan absolut se hur hans liv varit ett långt lidande blivit alltmer avskärmat, isolerat och utan möjligheter till att kunna på egen hand vända det. Att han ville förändra något, visar väl att han sökt Komvux, men naturligtvis hade det behövts ett stöd där, efter alla misslyckanden.

Att se dessa problem, försöka försöka förstå hur detta lidande kunnat leda till ett fruktansvärt massmord, är helt nödvändigt.

Det betyder ju ingalunda att man försvarar hans val på minsta sätt!

Tvärtom!

Att diskussionen runt detta dåd behöver ske på flera, många plan, det är enormt viktigt.

Mattan som utgjorde grunden för själva hans existens drogs undan för honom när underhållsstödet drogs in. Utan några vänner, utan något socialt nätverk, såg han ingen möjlighet längre att hantera situationen. Det var då han bestämde sig, vilket vi kan se på dom relaterade inköp han gjorde.

Det är självmordet som är det primära här, men innan dess vill han hämnas på den värld som han upplevt behandlat honom så orättvist. ... Ungefär så tror jag.
Citera
2025-02-12, 02:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Nigger-
Just för att det numer är en polisiär utredning? Och ej åklagare?

Det tror inte jag kommer lyckas .Enligt reglerna är det Åklagarledd Förundersökning
OM det är grov komplicerad Brottslighet

https://www.aklagare.se/om_rattsprocessen/fran-brott-till-atal/brottsutredningen/polis-eller-aklagare/

Detta är kanske det grövsta Brottet i Svensk Nutidshistoria
Stort allmänintresse Många konfliktytor ;Social bidrag / Vapen / Främlingsfientlighet /Snutens prestation /

Polisen har vidare en jävs situation bla i termer av Vapenlicenser .. Retirerade vid förloppet

Bra försök av tanten att hålla sig Undan men riskerar åker på en JO anmälan för typ Fanflykt
Sedan är det pressen som kommer att ligga på som en Pitbull terrier
Mest för att här kan man Casha in sälja Lösnummer .Huvuden kommer att rulla " Löfving Style "
Kan tom regeringen åka eller Justitieministern

Det är det Pressen gör i denna typen samhälle

Kling + Klang klarar inte detta ens om de försökte man behöver toppa laget .DET gör man genom att stoppa in sin " BÄSTE MAN " från Åklagarna ..
Som det hette när jag gjorde värnplikt " Jag tar befälet " ... Snut..l

Detta är för stort för att man inför öppen ridå kan runda procedurregler Någon väcker JO sparkar väck stolen JO som redan är tillskriven för att Soc vägrar lämna papper

Kan det i stället höras " Jag Åtalar " procedurregler är det som det kontoret kan
Citera
2025-02-12, 02:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majsmannen2
Det har du såklart rätt i, frågan är hur beräknande han var som person, eller mer impulsstyrd och irrationell.
Men är det så att dom flesta av offren tillhör samma klass och det ska då vara denna mattelärare som Rickard tidigare haft? Så stärker det helt klart det motivet.. men utredningen har kanske inte kommit ut med sådana detaljer. Samtidigt valde(?) han skjuta loss under lunchtid, ville han åt en speciell klass vore ju det dumt då när dom riskerar vara utspridda men ville han ha mycket rörelse i korridorerna så är väl den tiden isf mest lämplig.

Kan absolut vara slumpen alltihop, men nånting drevs han ju av, 8 av 10 om jag är rätt är utlandsfödda namn, men det ska även enligt uppgifter dem flesta på denna skola också vara. Gör det ju inte lika utmärkande då.
Men i hans närmaste umgänge även om den var liten borde ju nån någon gång ha hört honom yppa kommentarer som skulle kunna gå koppla till rasfientlighet.

Både Rickard och Peter Mangs hade asbergers, det är rätt märkligt att journalisterna inte
nämner det.
Men vänstermedia behöver en ond högerextrem att visa upp och kriga i mot.
Det är ju något dom verkar dölja medvetet.

Hade Sverige haft en normal invandringspolitik så hade det inte hänt är jag säker på.
Citera
2025-02-12, 02:48
Avstängd
-Nigger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trollmongot
Både Rickard och Peter Mangs hade asbergers, det är rätt märkligt att journalisterna inte
nämner det.
Men vänstermedia behöver en ond högerextrem att visa upp och kriga i mot.
Det är ju något dom verkar dölja medvetet.

Hade Sverige haft en normal invandringspolitik så hade det inte hänt är jag säker på.
R.A. Sköt random människor på skolan som råkade komma i hans väg (och.. vänta... bli inte allt för upprymd.. De som råkade vara i vägen för honom var majoriteten invandrare).
Peter Mangs riktade in sig på just invandrare och det finns motiv för det. Det finns inget motiv bevisat ännu i R.A. fall. Så du kan sluta spekulera.
Citera
2025-02-12, 03:50
Medlem
Majsmannen2s avatar
Citat från AB i intervju med polis.

Citat:
– Vi har nu fått en bild av var personer blivit träffade av skott i skolbyggnaden. Det talar för att gärningsmannen valt ut offer slumpmässig.

Hjälp mig att förstå detta, men jag antar att det har att göra med att skott har träffat på baksidan av människor vända med ryggen emot Rickard, som att det försökte undfly honom.

Att det då skulle ha gjort det mer svårt för honom att sortera in hans vilja att döda efter ett särskilt motiv.

Eller hur menar polisen här?
Citera
2025-02-12, 04:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Det finns ett antal klipp i filmen. Tror att han stängde av kameran efter en tids tystnad och slog på den igen när något hände, tex ett skott. Jag räknade till 46 +/- 3 skott och, baserat på vittnesmål, antar jag att minst 4 skott sköts innan han började filma, troligen fler. Vid 6:20 hade det varit tyst i ca 1 1/2 minut och då tycks han ha stängt av för att senare slå på igen, troligen pga av ett skott som inte kom med. Efter sista skottet stängdes kameran av och slogs på igen några ggr. Även här tror jag orsakerna var att något hände. En av händelserna bör ha varit när han sköt sig själv.

Tiden gick nog oerhört sakta där på muggen och 1 minuts tystnad kan ha känts som en evighet.

Toafilmaren befann sig i korridoren där skjutningen började och mördaren bytte om och klev ut i camou-kläder. Det hörs inga skrik eller rop i början av filmen så jag tolkar det som mördaren försöker få ut folk ur lektionssalen närmast raden av toaletter genom att panga lite.
Citera
2025-02-12, 04:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Nigger-
R.A. Sköt random människor på skolan som råkade komma i hans väg (och.. vänta... bli inte allt för upprymd.. De som råkade vara i vägen för honom var majoriteten invandrare).
Peter Mangs riktade in sig på just invandrare och det finns motiv för det. Det finns inget motiv bevisat ännu i R.A. fall. Så du kan sluta spekulera.

Han valde ut alla som såg ut ha invandrarbakgrund
Några vart ju skonade
Citera
2025-02-12, 05:46
Avslutad
Problemet är alla dessa olika myndigheter som gör sitt men inget mer
Skolan undervisar
Habiliteringen utreder diagnos
BUP behandlar depression
Soc betalar stöd
Af tvingar folk söka jobb
Ingen tar helheten för en individ med grava funktionshinder som RA hade