2025-02-12, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
En skolpsykolog har ingen befogenhet att sätta diagnoser dessutom

Nej men kanske ett ansvar att larma, likt en tandläkare, läkare, dagispersonal etc om de t ex ser ovanliga blåmärken på ett barns kropp.
Skillnaden är bara att ett blåmärke är fysiskt.
Citera
2025-02-12, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Finns ingen information att han skall ha träffat skolläkaren. Däremot skolpsykologen.

Edit: asch, du har rätt, jag ändrar.

Jag låter det ändå stå så för det är mycket som är oklart med vem som gett diagnoserna. Det kan ju lika gärna vara social fobi och depression som asperger och selektiv mutism (en skolpsykolog borde oavsett inte kunna sätta en npf-diagnos på några träffar, det kräver en rätt diger utredning och av vad jag vet kan/får/ska/bör en skolpsykolog inte göra sådan utredning men vem vet hur det var på den tiden. Så allt det här med diagnos satta av vem osv låter jag med flit vara lite luddigt utskrivet).
Senast redigerad av Zymbal 2025-02-12 kl. 00:17.
Citera
2025-02-12, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Sant, jag har inte heller påstått det.

Hur som helst har mördaren högst sannolikt pratat med trafiklärare, examinator och lärare i samband med jägarexamen samt myndighetspersoner, till exempel på kommunen samt lärare.

Jag tror inte att han hade mutism av något slag.

Sorry, man får taggarna utfällda efter mothugg och idiotanklagelser vid tidigare inlägg. Jag övertolkade.

Jag tror att selektiv mutism oftare än fastställt förekommer som grogrund till socialt utanförskap, även inom incel-kategorin. Att det skulle förekomma i detta fallet är ju såklart bara en oproffessionell men till viss del rimlig teori från mitt håll.
Citera
2025-02-12, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Polisen sa bara att det verkar som att Rickard skjutit slumpmässiga offer, i det ligger ingenting om att han inte undvikit andra. Att han skulle ha skjutit slumpmässigt baserar man, som jag tolkar det, i princip på var offren återfunnits (hur Rickard rört sig och var och hur offren blivit skjutna säger man explicit). Rimligtvis menar man med det åtminstone delvis att dom flesta offren skjutits tidigt under förloppet (många i samma klass), samt att offren varit på något vis dolda från GM vid skottillfället (på väg bort ifrån t.ex med skott i ryggen, eller genom vägg eller liknande).

Sen pratar man om att offren "är av olika etnicitet" och det är såklart bara fullständigt snömos, det är ingen som spekulerat i att dådet är kopplat till "etnicitet" utan till INVANDRING. Polisen verkar dock helt oförmögna att se detta.

Kan orsaken vara att det är svårt att se det som inte finns? Det har ju trots allt än så länge kommit inte fram något som tyder på att dådet är kopplat till invandring.
Citera
2025-02-12, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pastelcloud
Jag kan fortfarande inte förstå hur en så stor skola inte har övervakningskameror?!
Med så många elever, i en lite orolig stad redan innan dådet.

Med allt snack om att avlyssna barn och så vidare - vi kanske ska börja med att ha kameror vid entréerna på skolor.
Även om folk har skyddad identitet osv så borde väl ändå skolorna få filma på skolan där 99% INTE har skyddad identitet t.ex?
Eller skriver jag i affekt nu? Osäker.
Extremt frustrerad över hur mycket information som försvann pga detta.
Kan han haft det i åtanke? Kanske visste att de inte har kameror sedan han gick i den skolan.
En perfekt plats för en skolskjutning om man säger så.
Labyrint-byggnaden + ingen övervakning

Det var någon som skrev om att samtliga kameror var ur funktion under längre tid, om det nu stämmer.
Citera
2025-02-12, 00:15
Medlem
Har sett på toalettfilmen flera gånger nu och får inte till hur han tar sitt eget liv.
När brandlarmet går tycker jag mig höra någon arg mansröst, samma röst som säger ”ut allihopa”.
Efter det kommer det några spridda skott som verkar vara riktade mot polisen eller personer utanför byggnaden. Sen hör jag fyra skott i följd. Är det GM som skjuter sig själv av misstag?
Kring 6-7 min in i filmen. Sen händer ingenting förrän polisen kommer.
Citera
2025-02-12, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Han upplevdes som normal fram till högstadiet & gick i vanlig klass.
Som jag uppfattat det hade han kontakt med Elevhälsan i högstadiet & där har det förts anteckningar.
Inget avvikande / journalanteckningar har framkommit innan dess.

Så kan det vara. Själv fick jag ingen hjälp i skolåren trots vissa problem och fick NPF-diagnoser fastställda i sena 30-årsåldern.

Ett värkande ben blir inte brutet då läkaren konstaterat det, benet var brutet innan också.

Har man svårt att uttrycka sig blir det extra svårt att fastställa eventuella problem också, och man blir expert på att ducka fallgroparna för att till synes passa in. Lite som en katt som inte visar smärta för att det är ett svaghetstecken, men äter dåligt och är trött i ett hörn istället.
Citera
2025-02-12, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Har sett på toalettfilmen flera gånger nu och får inte till hur han tar sitt eget liv.
När brandlarmet går tycker jag mig höra någon arg mansröst, samma röst som säger ”ut allihopa”.
Efter det kommer det några spridda skott som verkar vara riktade mot polisen eller personer utanför byggnaden. Sen hör jag fyra skott i följd. Är det GM som skjuter sig själv av misstag?
Kring 6-7 min in i filmen. Sen händer ingenting förrän polisen kommer.

Det finns ett antal klipp i filmen. Tror att han stängde av kameran efter en tids tystnad och slog på den igen när något hände, tex ett skott. Jag räknade till 46 +/- 3 skott och, baserat på vittnesmål, antar jag att minst 4 skott sköts innan han började filma, troligen fler. Vid 6:20 hade det varit tyst i ca 1 1/2 minut och då tycks han ha stängt av för att senare slå på igen, troligen pga av ett skott som inte kom med. Efter sista skottet stängdes kameran av och slogs på igen några ggr. Även här tror jag orsakerna var att något hände. En av händelserna bör ha varit när han sköt sig själv.

Tiden gick nog oerhört sakta där på muggen och 1 minuts tystnad kan ha känts som en evighet.
Citera
2025-02-12, 00:35
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Det finns ett antal klipp i filmen. Tror att han stängde av kameran efter en tids tystnad och slog på den igen när något hände, tex ett skott. Jag räknade till 46 +/- 3 skott och, baserat på vittnesmål, antar jag att minst 4 skott sköts innan han började filma, troligen fler. Vid 6:20 hade det varit tyst i ca 1 1/2 minut och då tycks han ha stängt av för att senare slå på igen, troligen pga av ett skott som inte kom med. Efter sista skottet stängdes kameran av och slogs på igen några ggr. Även här tror jag orsakerna var att något hände. En av händelserna bör ha varit när han sköt sig själv.

Tiden gick nog oerhört sakta där på muggen och 1 minuts tystnad kan ha känts som en evighet.

Han hade 3% batteri & ville spara så mkt som möjligt, därför filmade han så.
Citera
2025-02-12, 00:41
Medlem
rubbergirls avatar
” Bland annat misstänker man att han försökt dra igång brandlarmet för att få personer att springa ut.”

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/qPxKXO/rickard-andersson-anvande-rokgranater-vid-dadet-teorin-om-varfor
Citera
2025-02-12, 00:42
Medlem
karlinges avatar
Varför har det inte kommit ut en enda bild inifrån skolan?

Bilden från Bataclan kanske läckte, för den kom ut tidigt, men vet att det släpptes fler blurrade bilder senare. Kommer polisen att släppa det sen eller hur brukar det se ut?

Jag menar givetvis inte att jag vill se döda kroppar, men någon bild inifrån, eller från övervakningskameran som på Anton Lundin-Pettersson kommer väl att släppas i sinom tid?
Citera
2025-02-12, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor

Fruktansvärt vidrig att se. GM är helt tyst och avrättar dem, ofattbart. Sån ondska, helt obegripligt.

Och den fasansfulla rädsla han som filmade måste ha upplevt. Stackars stackars.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in