2025-02-11, 23:52
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zymbal
Åk 7-9 Navet, ändras, blir innesluten, slutar prata, ”Luvan” etc. Får 2 st ännu ej kända diagnoser av skolläkare/skolpsykolog. Hälften godkända ämnen i 8an. Noll godkända ämnen i 9an.

Finns ingen information att han skall ha träffat skolläkaren. Däremot skolpsykologen.
Citera
2025-02-11, 23:53
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zymbal
Uppdaterad

Åk 1-6 Sörbyängskolan, vanlig kille, en i gänget
Åk 7-9 Navet, ändras, blir innesluten, slutar prata, ”Luvan” etc. Får 2 st ännu ej kända diagnoser av skolläkare/skolpsykolog. Hälften godkända ämnen i 8an. Noll godkända ämnen i 9an.
Åk 1-3 Rudbeck och sedan npf-klass i Wadköping Utbildningscenter. G/VG i bla psykologi och estetiska ämnen. Resten underkänt. Borta mycket. Pratar fortf selektivt.

20?? Blir ej kallad till mönstring
2010 Flyttar hemifrån
2011 Flyttar till 1an på Storgatan
2011 Jägarexamen + vapenlicens
2013 Första Komvuxkursen på Risbergska
2014 Sista ”inkomst av tjänst”
2017 Byter namn
2017 Tar ut kapitalinkomst på 122 088 kr
2019 Andra omgången Komvux Risbergska
2019 Skaffar kryptonyckel
2021 Sista Komvuxkursen på Risbegska
2024 Bilderna på RA laddas upp på nätet
2025 RA köper ammunition och rökgranater
2025 RA utför skolskjutningen

Med reservation för att vissa år kan vara felaktiga, hämtat det mesta från olika artiklar. Polisen sa idag att han ”bott själv sedan 2016” enligt flera tidningar, bodde det någon mer hos honom under perioden 2011-2016 då? Oklart. Men intressant att polisen nämnde just det för då borde 2016 vara ett i utredningen ”betydelsefullt” år.

Är det bekräftat att han blev av med ekonomiskt bistånd? När isf? Årsskiftet? Jag hittar bara tidiga artiklar där det står ”ska ha blivit av med” vilket låter lite mer som att det är ”något någon hört”.

Jag läste i nån tidning att han blev av med försörjningsstödet i januari 2025. Dock omöjligt att hitta källan nu, så ta det med en nypa salt.
Citera
2025-02-11, 23:53
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Innan psykiatrireformen hamnade mängder av människor på institutioner från att de var 7-8 år när de inte fungerade i skolan ,alla med avvikande beteende ansågs vara obildbara och fick leva hela livet på institution , Finns någon dokumentär om en man som först vid 60 + kom ut och fick eget boende , han lyckades lära sig att läsa själv på institution han placerades på som barn för att han var udda när han skulle börja skolan

Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
Jag har en granne som har varit inlagd på psyket till och från i månader, var riktigt illa däran, som fick gå till jobbet tre dagar efter utskrivning. Personen orkade knappt kliva upp och klä på sig etc.
Vad som skulle vara bra med att "komma ut i samhället" i det skicket har jag svårt att förstå.

Ja, det är just sådana sidor av reformen som man nog borde diskutera.

Innan reformen fanns det förmodligen en hel del individer som blev institutionaliserade och led av det, trots att de skulle ha mått bättre av en större kontakt med samhället utanför institutionerna. Efter reformen fanns det dock antagligen även en del som inte klarade av den nya "friheten" och istället blev lidande av det skälet.

Att så drastiskt svänga från det ena till det andra var kanske inte helt klokt och då behöver man kanske omvärdera tidigare beslut och försöka hitta en bättre balans där de som klarar sig själva slipper onödig institutionalisering, men de som inte gör det får den hjälp och struktur som de behöver.

Och som tidigare nämnt, lättare sagt än gjort förstås.
Citera
2025-02-11, 23:56
Medlem
Citat:
Håller med! Det visar sig klart och tydligt att den hjälpen som finns inte räcker till för alla invånare.
Förutom det skickar man stora summor ut ur landet för att hjälpa andra samtidigt som det är för kostsamt att försörja egna invånare som inte är kapabla till att försörja sig själva.

RA hade nog blivit bätte bemött om han hade utvandrat i några år och invandrat igen.

Jag har inget emot invandrare i sig, är själv invandrare. Det är inte "fel" på (de flesta) människor utan på systemet och det gör ont att se.

Jag delar din uppfattning.
Citera
2025-02-11, 23:56
Avstängd
-Nigger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banned.
Det räcker att man är introvert. Som jag är. Pratar bara med folk jag känner, går hellre in i en affär så jag slipper att hälsa på någon. Har blivit bättre med åren men var skitjobbigt som barn född på slutet av 60- talet. Jag har inga diagnoser,möjligtvis en släng av mindre ocd.
Rickard var säkert då minst dubbelt om inte tredubbelt så mkt introvert som jag är!
Isolerar man sig på ett sätt som R.A gjorde under så lång tid, blir man förändrad, om man säger så....
Citera
2025-02-11, 23:59
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Finns ingen information att han skall ha träffat skolläkaren. Däremot skolpsykologen.
En skolpsykolog har ingen befogenhet att sätta diagnoser dessutom
Citera
2025-02-11, 23:59
Medlem
Har ni sett den här semesterfilmen där Rickard filmar bland annat sitt eget ansikte?
Första gången jag ser rörligt material på honom. Mest slående är bristen på mimik och samspel med omgivningen, ansiktet ser ut som en mask och bara ögonen rör sig. I slutet av filmen tycks han hälsa på någon mycket försiktigt och då finns det en antydan till interaktion, ett leende nästan. Intressant och sorgligt att se, man får en känsla av hur innesluten i sig själv han är.

https://www.youtube.com/watch?v=x9AX7SLqzTI
Citera
2025-02-12, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Ja, det är just sådana sidor av reformen som man nog borde diskutera.

Innan reformen fanns det förmodligen en hel del individer som blev institutionaliserade och led av det, trots att de skulle ha mått bättre av en större kontakt med samhället utanför institutionerna. Efter reformen fanns det dock antagligen även en del som inte klarade av den nya "friheten" och istället blev lidande av det skälet.

Att så drastiskt svänga från det ena till det andra var kanske inte helt klokt och då behöver man kanske omvärdera tidigare beslut och försöka hitta en bättre balans där de som klarar sig själva slipper onödig institutionalisering, men de som inte gör det får den hjälp och struktur som de behöver.

Och som tidigare nämnt, lättare sagt än gjort förstås.

Exakt. Alla har inte samma behov/förmåga så individuella anpassningar borde finnas.
Citera
2025-02-12, 00:02
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Nigger-
Isolerar man sig på ett sätt som R.A gjorde under så lång tid, blir man förändrad, om man säger så....

Båda ja och nej, skulle jag vilja påstå. De allra flesta mår nog inte bra av långvarig isolering men jag känner till en del kufar som bor ensamma, isolerade, ensligt i skogen eller långt ute i skärgården. De verkar inte lida av det, snarare tvärtom.
Senast redigerad av BombaySaphire 2025-02-12 kl. 00:05.
Citera
2025-02-12, 00:04
Avstängd
-Nigger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Båda jag och nej, skulle jag vilja påstå. De allra flesta mår nog inte bra av långvarig isolering men jag känner till en del kufar som bor ensamma, isolerade, ensligt i skogen eller långt ute i skärgården. De verkar inte lida av det, snarare tvärtom.
Det finns väl både och givetvis. Men i R.A fall så hade han psykiska problem och i kombination med långvarig isolering så blir det inte bra i slutändan. "Normalt funtade" människor kanske klarar det.
Citera
2025-02-12, 00:04
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Exakt. Alla har inte samma behov/förmåga så individuella anpassningar borde finnas.

Visst, vilket dock kostar pengar och samhällets resurser är inte outtömliga, men spånar vi vidare på det hamnar vi i en diskussion om politiska prioriteringar och blir förmodligen utkastade ur tråden av någon arg moderator.
Citera
2025-02-12, 00:05
Medlem
Pastelclouds avatar
Jag kan fortfarande inte förstå hur en så stor skola inte har övervakningskameror?!
Med så många elever, i en lite orolig stad redan innan dådet.

Med allt snack om att avlyssna barn och så vidare - vi kanske ska börja med att ha kameror vid entréerna på skolor.
Även om folk har skyddad identitet osv så borde väl ändå skolorna få filma på skolan där 99% INTE har skyddad identitet t.ex?
Eller skriver jag i affekt nu? Osäker.
Extremt frustrerad över hur mycket information som försvann pga detta.
Kan han haft det i åtanke? Kanske visste att de inte har kameror sedan han gick i den skolan.
En perfekt plats för en skolskjutning om man säger så.
Labyrint-byggnaden + ingen övervakning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in