2025-02-11, 23:28
Medlem
Efterbliivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efterbliiven
(Media vill ju få det till ett racist-dåd),men Skulle inte förvåna mig om snutarna sköt hjäl några av personerna på skolan av misstag! då de verkar ha lagt locket på! Det verkar osannolikt att det står 130 fågelholkar som låter folk avrättas inne på skolan.

( Rickard Andersson kanske bara var ute efter lärarna? )

Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Men varför började han viska till sina närmaste elevkompisar då, och sluta prata alls med de andra eleverna ?

Bara en undran ?
Han kanske bara var ute efter lärarna?
Citera
2025-02-11, 23:32
Avstängd
-Nigger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoiceOfSatan.
Går ju att spekulera fram allt mellan himmel och jord. Kränkta aspergare kan vara hämdlystna väldigt lång tid. Enda chansen det inte var planerat om han inte haft impulsproblem. Valet av offren kan ha varit allt från politiska manier, sexuell frustration, hat mot samhället till kränkt narcicism, utanförskap, skitliv eller att de hade gaddat ihop sig mot honom och han hörde röster.

Från ljudvideon låter det som han väntade innan han avrättade dem så bäst överlevnadschans hade nog varit om de bett om nåd. Tror ändå något av avrättningarna till slut kan ha hemsökt honom så mycket att han till slut tog sitt liv.
Han tog nog sitt liv när insikten kom till honom att Polisen redan är där och ska skjuta/gripa honom.
Citera
2025-02-11, 23:32
Medlem
Banned.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Sant, jag har inte heller påstått det.

Hur som helst har mördaren högst sannolikt pratat med trafiklärare, examinator och lärare i samband med jägarexamen samt myndighetspersoner, till exempel på kommunen samt lärare.

Jag tror inte att han hade mutism av något slag.

Det räcker att man är introvert. Som jag är. Pratar bara med folk jag känner, går hellre in i en affär så jag slipper att hälsa på någon. Har blivit bättre med åren men var skitjobbigt som barn född på slutet av 60- talet. Jag har inga diagnoser,möjligtvis en släng av mindre ocd.
Rickard var säkert då minst dubbelt om inte tredubbelt så mkt introvert som jag är!
Citera
2025-02-11, 23:33
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
Håller med dig och hoppas att regeringen gör en snabbare plan än vapenplanen på hur myndigheter ska kartlägga alla vuxna, ensamstående, isolerade människor med funktionsnedsättningar och hjälpa dem asap med försörjning för resten av deras liv.

Om uppgifterna stämmer att GM inte har orkat jobba eller slutfört någon utbildning på 10 år trots flera försök så är det så uppenbart för mig att han inte hade kraft till det. Klockorna borde ha ringt för länge sen hos både SOC, Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen, liksom skolor. Han var tyvärr inte ensam om det men kunskapsnivån om detta är i allmänhet för låg.

Eventuellt kan man försöka få med dem på att träffas någon gång i månaden för att inte vara helt isolerade men något större krav kan man nog inte ställa. De är tyvärr handikappade på sitt sätt även om det inte syns så tydligt utåt alla gånger. Och även om det syns reagerar folk sällan.

RA´s skolkamrater sa att han var konstig medans hans lärare tyckte att han bara var tystlåten. En lärare borde larma ett helt system på direkten så att dessa barn får adekvat hjälp och förbereds för vuxenålder. En nogran plan måste göras och det är inte att tvinga eller hota dem till att plugga/jobba eller bli av med hem.

Nu hade ju RA föräldrar i livet men om man redan lever med misslyckandekänslor för sin skolgång, inte klarar av att jobba, inte har en partner, är nog det sista man vill göra att flytta tillbaka till barndomshemmet och leva på föräldrarnas bekostnad.
Sedan har ju inte alla vuxna heller sina föräldrar kvar i livet. Vart ska de ta vägen..
Sverige börjar likna ett land där inga sjuka människor har en plats längre samtidigt som man utåt sett strävar efter att visas som välkomnande och humanitärt.

Det vansinnet han har gjort finns det ingen ursäkt för men beslutsfattare får inte tillåta att det händer igen.
Det är en mycket viktigare fråga än vapentillstånd. Hoppas de lär sig något av detta och börjar fokusera på rätt saker.

Jo, jag håller med om att man som en följd av det som skett inte enbart kan fokusera på regler kring vapen, licenser, etc.

Samtidigt är frågan om man inte på allvar bör kika på om den gamla psykiatrireformen verkligen var så vettig i alla sina delar.

Tanken var nog god och vissa fick det säkert bättre av att "komma ut i samhället" men det känns lite som att en del föll mellan stolarna, exempelvis de som inte är så uppenbart psykiskt sjuka att det kan bli tal om LPT (psykiatrisk tvångsvård) men heller inte fungerar så pass väl att det räcker med frivillig kontakt med de kommunala myndigheterna.

Att hitta någon lämplig balans som täcker in alla är antagligen lättare sagt än gjort men ämnet behöver nog i alla fall lyftas.
Citera
2025-02-11, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Det kan ju vara bra att hjälpa alla som bor i landet innan fler tas in .

För det går ju såhär annars,; när inte alla som redan lever här; får den hjälp de behöver ; för att kunna fungera .

Håller med! Det visar sig klart och tydligt att den hjälpen som finns inte räcker till för alla invånare.
Förutom det skickar man stora summor ut ur landet för att hjälpa andra samtidigt som det är för kostsamt att försörja egna invånare som inte är kapabla till att försörja sig själva.

RA hade nog blivit bätte bemött om han hade utvandrat i några år och invandrat igen.

Jag har inget emot invandrare i sig, är själv invandrare. Det är inte "fel" på (de flesta) människor utan på systemet och det gör ont att se.
Citera
2025-02-11, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
Länken DU delade:
https://akademikern.se/socialforvaltningens-medarbetare-bland-dodsoffren/

Ett faktiskt citat från artikeln istället för ditt påhittade skitsnack:
"Däremot vet vi att det fanns verksamhet på skolan för socialsekreterare och kuratorer, men vi har inte mer information än så."

Intressant att försörjningsstödet inte hanteras av SOC enl artikeln. Vilken förvaltning kan det vara då?

"Försörjningsstödet hanteras av en annan förvaltning i Örebro och vi har ingen verksamhet på Campus Risbergska."

Gymnasie och arbetsmarknad.
Citera
2025-02-11, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Jo, jag håller med om att man som en följd av det som skett inte enbart kan fokusera på regler kring vapen, licenser, etc.

Samtidigt är frågan om man inte på allvar bör kika på om den gamla psykiatrireformen verkligen var så vettig i alla sina delar.

Tanken var nog god och vissa fick det säkert bättre av att "komma ut i samhället" men det känns lite som att en del föll mellan stolarna, exempelvis de som inte är så uppenbart psykiskt sjuka att det kan bli tal om LPT (psykiatrisk tvångsvård) men heller inte fungerar så pass väl att det räcker med frivillig kontakt med de kommunala myndigheterna.

Att hitta någon lämplig balans som täcker in alla är antagligen lättare sagt än gjort men ämnet behöver nog i alla fall lyftas.
Innan psykiatrireformen hamnade mängder av människor på institutioner från att de var 7-8 år när de inte fungerade i skolan ,alla med avvikande beteende ansågs vara obildbara och fick leva hela livet på institution , Finns någon dokumentär om en man som först vid 60 + kom ut och fick eget boende , han lyckades lära sig att läsa själv på institution han placerades på som barn för att han var udda när han skulle börja skolan
Citera
2025-02-11, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursalund
Nej, jag förväxlar dig inte. I flera dagar mal du samma sak om igen att invandrare tar resurser, de kommer föst i kö till tandläkare, få tänder lagade, tar resurser av BUP och dyl.
Enligt dig ingen förstår folk med diagnoser och är trångsynta.
Mina erfarenheter från mina barns skolgång, mitt arbete är att just funktionsnedsatta få väldigt mycket resurser och förståelse.
Jag fick själv reagera när min son blev utnyttjad i skolan. Han som mönsterelev och mycket snäll fick sitta vid barn med diagnoser för att de bli lugna. Till slut blev han trött och ledsen på detta.
Känner till fler exempel på just resurser till funktionsnedsatta. Jag har inget emot detta. Naturen är tyvärr inte rättvis men...en del av de tar emot hjälp och andra inte.
Amen

Det är uppenbarligen inte lönt och du verkar vilja vantolka mig av någon märklig anledning?

Jag har själv föräldrar som har invandrat hit så du behöver inte brunmåla mig.

Vet du, jag kan stå för att jag tycker att det är fel att man i vissa lägen prioriterar att hjälpa människor som aldrig har eller aldrig kommer att bidra till vår välfärd före våra egna som bidragit till samhället. I synnerhet när det innebär att andra områden nedprioriteras. Och jag är övertygad om att andra delar den uppfattningen. Människor som befinner sig i en utsatt situation kanske gör det ännu mer?

När jag skrev det som du återger om tandvård, BUP etc så var det mer en tankegång som GM kanske hade i sin sjuka vanföreställning när vi tidigare diskuterade motivbilden.

Slutligen har jag aldrig påstått att hjälp och stöd för personer med npf aldrig fungerar i Sverige däremot att det även finns stora brister på olika håll.
Senast redigerad av Mellanting 2025-02-11 kl. 23:44.
Citera
2025-02-11, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen

Jag har en granne som har varit inlagd på psyket till och från i månader, var riktigt illa däran, som fick gå till jobbet tre dagar efter utskrivning. Personen orkade knappt kliva upp och klä på sig etc.
Vad som skulle vara bra med att "komma ut i samhället" i det skicket har jag svårt att förstå.
Citera
2025-02-11, 23:44
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlinge
Får ju inte spekulera om användarnamn, men något säger mig att Rickard även satt här på Flashback och stimulerade sina tankar i valfri grupprunkstråd.

Mycket lågt odds på det. Odds 1,01 möjligtvis 1,02. Det går ju att diskutera GMs aktivitet (på andra forum) och därmed hjälpa polisen i kartläggningen av massmördarens användarnamn och olika fejk-identiteter. Användarkonton och alternativkonton (på andra forum) som slutade vara aktiva 4:e februari och bakåt på tidslinjen är intressanta i pusslet.
Citera
2025-02-11, 23:45
Medlem
Uppdaterad

Åk 1-6 Sörbyängskolan, vanlig kille, en i gänget
Åk 7-9 Navet, ändras, blir innesluten, slutar prata, ”Luvan” etc. Får 2 st ännu ej kända diagnoser, oklart av vem men han träffar iaf skolpsykologen några gånger. Hälften godkända ämnen i 8an. Noll godkända ämnen i 9an.
Åk 1-3 Rudbeck och sedan npf-klass i Wadköping Utbildningscenter. G/VG i bla psykologi och estetiska ämnen. Resten underkänt. Borta mycket. Pratar fortf selektivt.

20?? Blir ej kallad till mönstring
2010 Flyttar hemifrån
2011 Flyttar till 1an på Storgatan
2011 Jägarexamen + vapenlicens
2013 Första Komvuxkursen på Risbergska
2014 Sista ”inkomst av tjänst”
2017 Byter namn
2017 Tar ut kapitalinkomst på 122 088 kr
2019 Andra omgången Komvux Risbergska
2019 Skaffar kryptonyckel
2021 Sista Komvuxkursen på Risbegska
2024 Bilderna på RA laddas upp på nätet
2025 RA köper ammunition och rökgranater
2025 RA utför skolskjutningen

Med reservation för att vissa år kan vara felaktiga, hämtat det mesta från olika artiklar. Polisen sa idag att han ”bott själv sedan 2016” enligt flera tidningar, bodde det någon mer hos honom under perioden 2011-2016 då? Oklart. Men intressant att polisen nämnde just det för då borde 2016 vara ett i utredningen ”betydelsefullt” år.

Är det bekräftat att han blev av med ekonomiskt bistånd? När isf? Årsskiftet? Jag hittar bara tidiga artiklar där det står ”ska ha blivit av med” vilket låter lite mer som att det är ”något någon hört”.
Senast redigerad av Zymbal 2025-02-12 kl. 00:15.
Citera
2025-02-11, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Gymnasie och arbetsmarknad.

Som ett krav ja men de betalar väl inte ut något försörjningsstöd?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in