2025-02-11, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wizzman
Ja fy fan det är först nu man faktiskt kan ta in hur jävla sjukt detta var. Svårt att greppa av rubriker i tidningen.
Han gjorde rätt i att ställa sig på handfatet risken är stor att han dragit ett par skott genom dörren.

Ingen kan ta in allt på en gång. Toalett-videon är hemsk att lyssna på. Det som sker utanför dörren är bland det mest hänsynslösa våld och terror människor kan utsättas för. Total dödsångest. Det går inte att föreställa sig paniken. De flesta handlar bara rent instinktiv i paniken. Riktigt starkt att behålla fattningen av personen som filmade.
Citera
2025-02-11, 20:16
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Det kan inte vara en slump att han sköt så många kvinnor 🤔

Han var väl på en del av skolan där det är majoriteten kvinnor.
Citera
2025-02-11, 20:17
Medlem
Byxan81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fonzen
Polisen har ändrat säg så många gånger i frågan och allt börjar tyda på att de inte kommer att kunna lösa detta.

Du är ju dummare än vad som kan vara möjligt. Det är första gången polisen kommer med denna informationen. Det har inte funnits någon innan. Du har troligtvis gått på media och islamisters dynga
Citera
2025-02-11, 20:18
Medlem
Citat:
bilderna är ju publicerade på alla offer och merparten ser ut av invadrarkaraktär?

Och vad e de med det? 80% av sveriges befolkning ser ut som invandrare 😂😂😂😂😂
Citera
2025-02-11, 20:19
Medlem
Blifullidags avatar
Jag kollade på den direktsända tysta minuten kl 12.
Jag reflekterade över att man inte såg en enda invandrare någonstans.
Eller 2 av 3000 ungefär
Citera
2025-02-11, 20:21
Medlem
Citat:

Enligt polisen var offren inte utvalda. Många kvinnor som gick i den klassen där han råkade börja massakern?
Citera
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blifullidag
Jag kollade på den direktsända tysta minuten kl 12.
Jag reflekterade över att man inte såg en enda invandrare någonstans.
Eller 2 av 3000 ungefär

Ca 10 000 personer var på torget enligt SVT. Jag reagerade också på att man inte såg några invandrare.
Citera
Medlem
Citat:
bilderna är ju publicerade på alla offer och merparten ser ut av invadrarkaraktär?

Aha, dom hade inte blont hår och blåa ögon? För det är ju exakt så alla svenskar ser ut eller hur?
Citera
2025-02-11, 20:22
Medlem
ursalunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klantgubbe
Jag tror inte han njöt det minsta. Bara hade bristande empati. Då är det varken bu eller bä med vad andra uttrycker. Det talar hans troliga diagnoser för också. Möjligen fick skriken honom att fundera till och kanske förstå att hans handlingar orsakar enormt lidande för andra människor runt omkring. Minuterna senare hade han dessutom tagit sitt liv.

Det var väl inte minuterna senare. Han gick där i korridorer bland skjutna människor och jagade flera offer, folk vittnade ju att han kände på handtag till klassrum där de var gömda. Han besköt poliser också, Det var inte bristande empati, det var enorm hat som styrde honom. Och den byggde han under längre tid då han förberedde sig väl, köpte ammunition och rökgranater. Kallblodig massmördare.
Citera
2025-02-11, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trisslotterna
Finns det butiker i Örebro som säljer de föremål (tex ammunition) som han uppges ha köpt innan dådet? Han lär rimligen inte åkt till en annan stad. Jag undrar verkligen hur dessa fysiska inköp gått till. Har han gått till dessa butiker utan att prata, med handen för munnen och pekat på föremålen? Då borde rimligen någon ha reagerat.

5 butiker.
Citera
2025-02-11, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snifflar
Aha, dom hade inte blont hår och blåa ögon? För det är ju exakt så alla svenskar ser ut eller hur?

8 av 10 var inte födda i Sverige.
Citera
2025-02-11, 20:26
Medlem
Citat:

För att strypa eventuella "incel-kvinnohats-motiv" i lindan nu när rasistmotivet verkar vara dött.

Jag skrev en uppsats om incels för några år sen. Jag besökte deras forum. Majoriteten av de kvinnliga offren här är 50+, en så gammal som 68. Kvinnor över 40 finns inte ens i incels värld. De är unga män som hatar unga kvinnor som inte vill ha sex med dem. Att en incel skulle ge sig på tanter är inte troligt alls. De är inte symbolen för vad de hatar. Det är således väldigt osannolikt att detta skulle vara ett misogynt-dåd. Det är mer troligt att just en klass som råkade vara i delen av skolan han befann sig i helt enkelt utgjordes av en kvinnlig majoritet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in